Gå til innhold
Hundesonen.no

Skadet pote


Guest klf692
 Share

Recommended Posts

Jeg gikk tur med hunden min i går og alt var fin fint da jeg kom hjem, og ingen problemer på turen. Han var rolig og fornøyd. Så gikk han ut i grøften for å snuse på noe, men kom etter litt sakte  mot meg med "stakkars meg" blikket i øynene. Han senket hodet sakte da han nærmet seg, og hevet venstre labb. Jeg var ikke nær han en gang før han begynte å knurre og da trakk jeg meg sakte unna og han prøvde å angripe meg. Jeg fikk trukket ham unna til han roet seg litt. Så gikk jeg rolig videre for å se om han haltet, noe han gjorde(han viser ingen særlig halting nå lenger, altså dagen etter). Han vil jo ha hjelp, men samtidig kjenner han ingen annen respons fra tidligere eier enn fullt angrep, når det kommer til hans intimsoner, da han er veldig redd generelt. Det første jeg tenkte var at den planlagte turen måtte bare kanselleres, og jeg fant nærmeste veterinær like i nærheten. Jeg vet at om jeg prøver å en gang nærme meg poten hans så vil han angripe desverre. Problemet ligger i at forsikringen hans ble betalt igår og i følge selskapet er den altså ikke aktiv, så den vil ikke gjelde for denne skaden. Jeg har begrenset budsjett, men jobber med å finne en løsning. Jeg måtte avbestille veterinærtimen da de kun tar kontant/forsikring. Jeg har holdt ham hjemme og unngår turer foruten for at han skal få gjort fra seg. Da jeg skulle ta kveldsturen igår kveld så fikk jeg ikke en gang satt på ham bånd, da han tydelig viste at han var usikker på all kroppskontakt. Jeg satte meg bare rolig inntil veggen i gangen og satt der og ventet på om han endret seg. Jeg tok ingen øyekontakt og bare satt der rolig. Han kom bort og la seg ved siden av meg, og vi satt der en stund. Jeg sov også i stuen i natt for å vise at jeg er der. Desverre er hunder flinke til å skjule at de har det vondt, men det var en del ekstra bjeffing igår og han slikket seg en del på poten og var rett og slett urolig. Det er ingen spor på gulvet etter noen form for væske fra labben, og så langt jeg kan se så ser jeg heller ingenting. Ettersom han har slikket seg på labben skulle jeg jo tro at det er noe han har tråkket på, enn at han har en eller annen skade i beinet som har meldt seg. Han er mye roligere nå idag, og jeg har fått lov å ta på ham, men jeg viser varsomhet, og holder meg bare unna hele venstre fremben. Heldigvis fikk jeg på han båndet idag så vi har fått gått tur så han fikk gjort fra seg i det minste. Jeg lar bare båndet være på selv innendørs nå, så jeg skal slippe dét problemet igjen. 

Vel, etter i det minste ha fått tatt noen nærbilder så er jeg noe usikker om bare litt tid vil gjøre susen eller om jeg faktisk må til veterinæren. Prøver jo å få ordnet det økonomiske og vil jo såklart at han skal få hjelp om det trengs, men hva mener dere andre?

Fikk ikke til å laste opp bildene, så her er 2 linker:

https://mega.nz/#!d0R2lAwC!AMJyc0qD2ys7FVo0SEaP17abiOoLU1ECvv1mdoHz4xk

https://mega.nz/#!VpYihQ4A!aanYvCpHpwbwmYhhbUw9ExFBWY7b_xKTKS5yQYuiR7E

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ukei - dette har ikke noe med potekuttet å gjøre, men du må seriøst slutte å sende den bikkja alle mulige signaler på at du er livredd for han. Han kommer helt alvorlig aldri til å stole på deg om du fortsetter å liste deg rundt han.
Jeg sitter bare og føler at dette er en så feil hund hos så feil person som det kan få blitt . beklager, jeg vet du vil han vel - men jeg kan liksom ikke se for meg at dette kommer til å ende bra.

Har bikkja skada poten så må du til veterinær, om du ikke har råd til å dra til veterinær så må du faktisk innse at du ikke kan ha hund. Beklager, dette høres brutalt ut - men å vente å se, når du ikke engang får sett HVA som er feil fordi du er redd for bikkja, ja - da kan det fort bli veldig dyrt.

Om det er sånn som Yjuri sier i den andre tråden, at hunden er blandet med asawahk - ja, så ser jeg for meg at et veterinærbesøk kan bli litt over gjennomsnittlig interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig vanskelig for oss på nett å kunne si noe som helst sikkert uten å ha sett hunden din, men det høres for meg ut som at du legger altfor mye i å prøve å lese, forstå og tolke atferd på en ikke-hensiktsmessig måte. Hunden din har ingen nytte av all analyseringen og den dertil merkelige atferden du utviser (dempede signaler). Mange hunder reagerer negativt på dette fordi det er så uvanlig. 

De fleste hunder takler eller lærer seg å takle væremåten til oss mennesker og blir helt satt ut om vi begynner å liste oss sidelengs, gjespe, unngå å se på og sette oss stille som statuer på gulvet. Oppfør deg normalt! La han få tid, du har hatt hunden i 2 uker, noe som er altfor kort tid til å bli kjent. 

Ang labben så er det mest sannsynlig ikke noe alvorlig galt. De fleste hunder halter innimellom pga skarpe steiner, tørre poter, strekk o.l. Uansett bør du ha midler til å ta han med til veterinær, da alvorlige ting kan dukke opp når som helst.

Om det stemmer at det er azawakh i han ville jeg fulgt Yjuri sitt råd og tatt kontakt med noen som kjenner rasen, de er ikke for alle og enhver.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Belgerpia skrev:

Ukei - dette har ikke noe med potekuttet å gjøre, men du må seriøst slutte å sende den bikkja alle mulige signaler på at du er livredd for han. Han kommer helt alvorlig aldri til å stole på deg om du fortsetter å liste deg rundt han.
Jeg sitter bare og føler at dette er en så feil hund hos så feil person som det kan få blitt . beklager, jeg vet du vil han vel - men jeg kan liksom ikke se for meg at dette kommer til å ende bra.

Har bikkja skada poten så må du til veterinær, om du ikke har råd til å dra til veterinær så må du faktisk innse at du ikke kan ha hund. Beklager, dette høres brutalt ut - men å vente å se, når du ikke engang får sett HVA som er feil fordi du er redd for bikkja, ja - da kan det fort bli veldig dyrt.

Om det er sånn som Yjuri sier i den andre tråden, at hunden er blandet med asawahk - ja, så ser jeg for meg at et veterinærbesøk kan bli litt over gjennomsnittlig interessant.

Vil helst ha meg frabedt masse tullete kommentarer. Enten har du et bidrag eller så får du la være. Jeg har nettopp overtatt ham og har jo bestilt forsikring fordi jeg faktisk bryr meg, men uheldigvis skjedde det akkurat før forsikringen var aktiv. Begynner seriøst å lure på hva som foregår på dette forumet når man blir angrepet av både den ene og andre. Det er lov å tenke seg om to ganger før man skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor spør du om råd i flere tråder, når du ikke vil ta til deg det som blir skrevet?? Det virker som at du vil gjøre ting på din måte og at alle andre her inne tar feil...

Det er mange flinke hundefolk her inne, som har god og lang erfaring med hund. Rådene dem gir, er for å hjelpe deg og din hund videre. Men da må du kunne lese rådene folk gir, ikke bare avise alt og alle.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansynligvis så er egenandelen på forsikringen din høyere enn kostnadene ved å undersøke poten hos veterinær. 

Men sånn generelt om det er ett kutt der så er det veldig lett å rense og sjekke selv. Sannsynligheten for at det må syes er også liten, og ofte så skaper potekutt som syes større problemer enn kutt som får være i fred. Ta på en sokk og eventuelt bruk gaffateip over for å gjøre det nogenlunde vanntett når dere skal ut hvis du ikke har potesokker som er vanntette. 

Bikkja dør ikke av at du håndterer han så om du er redd for å bli bitt så putt på en munnkurv eller ta ett tøystykke og bind slik som dette:

Skjermbilde.JPG

Eneste måten å få undersøkt bikkja på er om du gjør det selv eller om en veterinær gjør det. For bikkja sin del så vil det være mindre traumatisk om du gjør det.

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjult noen innlegg. Å "ta igjen" på andre brukere ved å skrive usaklige innlegg fører ingen vei. Det er ikke alltid det er nødvendig å dra inn hva som står i en annen tråd, heller. Samtidig må trådstarter tåle å få svar h*n kanskje er uenig i når det stilles spørsmål offentlig.

Ber om at alle respekterer hverandre og opptrer med et snev av høflighet :) .

Admin Mirai

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For Odin var det omvendt. Han ble blind, døv og engstelig, mens kroppen var nesten like like sprek som før. Klart han var litt roligere, hoppet litt lavere, og hadde litt mindre blærekontroll og sånt. Det var utrolig vanskelig å avlive en fysisk ganske frisk hund, men han hadde det ikke noe bra.
    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...