Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder fyller disken


RAH
 Share

Recommended Posts

I kveld opplevde vi nedetid fra 22:58 til 23:19 og 23:39 til 00:17 på grunn av full disk. Jeg har midlertidig fjernet alle opplastede filer fra oktober-mai og deaktivert muligheten til å laste opp nye bilder. Vil arbeide med en løsning i morgen.

Detaljert forklaring:
Etter at vi hevet alle grenser for antall filer og tillatt filstørrelse har mange brukere kost seg med bildeopplastning. Dette setter vi stor pris på :)

Ovennevnte tiltak er kilden til en negativ konsekvens fordi bildene som lastes opp ikke forminskes automatisk: Serverens harddisk fylles opp og forumet kneler.

Forumets innholdsspalte har en maks oppløsning på 750 px i bredden. Mange av bildene som lastes opp har en bredde på 3- og 4000 px.

Et bilde jeg nettopp tok med iPhone 7 er 12 MP: 4032 × 3024 og 2,7 MB, men når jeg nedskalerer/optimaliserer for forumet ender det på 750 × 563 og 0,141 mb. I dette eksempelet får jeg nesten plass til 20 bilder på samme plass som et bilde tar.

Før vi økte grensene lastet forumet opp 50-60 mb med bilder hver måned, nå laster vi opp 500-750 mb med bilder hver måned.

Jeg beklager de ulempene dette måtte medføre. Jeg vil jobbe med en permanent løsning i morgen, og oppdatere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...