Gå til innhold
Hundesonen.no

Trivelig, liten/mellomstor hund til førstegangseier?


StineO
 Share

Recommended Posts

Selv om det nok ligger minst et år eller to fram i tid at jeg tenker på å kjøpe hund, har jeg allerede nå begynt å tenke på alt som hører med. Jeg vil ha god tid på meg til å ta en god avgjørelse, og jeg vil også gjerne “bli kjent med” flere raser før jeg bestemmer meg.

Foreløpig er det blant annet spanieler, schnauzere og noen terriere som har pekt seg ut og som folk har anbefalt, men jeg vil gjerne ha tips til raser som jeg har “oversett” og som jeg bør ha med i bakhodet!

Jeg er singel, bor alene og blir førstegangs hundeeier. Jeg er likevel godt vant med dyr, og har hatt hest tidligere. På grunn av at det er min første hund vil jeg nok gå for en relativt ”ukomplisert” hund, altså styre unna hunder som er kjent for å være krevende eller som krever veldig mye aktivitet.

Jeg ønsker jeg meg en hund i liten/middels størrelse med moderat aktivitetsnivå. Vi skal selvsagt gå masse på tur, men blir nok ikke de tøffeste fjellturene akkurat. Siden jeg bor alene og har full jobb er det en forutsetning at rasen ikke er kjent for å ha lett for å få separasjonsangst. Og selv om jeg ikke har barn selv, har jeg barn i familien, så hunden må gjerne være av en typisk ”familievennlig” rase. Et annet (langt mindre viktig) ønske jeg har er at den ikke røyter voldsomt med småhår. Pelsstell har jeg derimot ikke noe imot.

Jeg ønsker at hunden skal være kompis, hobby og turkamerat, og jeg har veldig lyst til å komme inn i et hundemiljø og være med på forskjellige kurs og aktiviteter. Kanskje også eventuelt konkurranser eller utstillinger en dag?

 

Jeg er selvsagt fullstendig klar over at man aldri har noen garantier, og at alle hunder er forskjellige individ med ulik personlighet, men tenker at å velge en fornuftig rase kan gi et veldig godt utgangspunkt for et vellykket hundehold.

Hva slags raser tenker dere kan være aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i familien min tibetansk spaniel som første hund. Passer bra under kravene du skriver. 

Desverre er dette nå 15-20 år siden nå, så rasen kan ha endret seg mye siden den gang. Men verdt en titt om det er noe du liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er en kul rase som er verdt å sjekke opp.

Whippeten er jo en enkel og fin rase, men den utgår kanskje pga røytingen?

Andre forslag kan f. eks være papillon, sheltie (litt høyt aktivitetsnivå, muligens?), dansk svensk gårdshund og en del små spisshunder (men her er det ofte en del lyd, som på småhunder flest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min papillon passer kriteriene dine veldig godt :) Herlig, smart, aktiv og blid hund som gjerne er med på alt, men som ikke krever all verdens. Røyter lite og krever mye mindre pelsstell enn det kanskje ser ut som. "Naturlig lydig" hund som elsker kos og oppmerksomhet, men som virkelig er utrolig ukomplisert å ha i hus.  

IMG_1272.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag. Nå har jeg litt å lese på! Det er jo så mange fine raser å velge mellom! Jeg tror jeg vil styre unna de korthårede røyterasene, siden det virker til å være mange andre gode hunder det ute som også oppfyller "kravene".

På 24.10.2016 at 6:12 PM, JeanetteH skrev:

Hadde i familien min tibetansk spaniel som første hund. Passer bra under kravene du skriver. 

Har sett på både tibetansk spaniel, cavalier og forsåvidt også cocker spaniel. Virker veldig flotte, men ser mange trekker fram at det er mye sykdom på disse rasene? 

På 24.10.2016 at 7:55 PM, tonjek skrev:

Andre forslag kan f. eks være papillon, sheltie (litt høyt aktivitetsnivå, muligens?), dansk svensk gårdshund og en del små spisshunder (men her er det ofte en del lyd, som på småhunder flest).

Sheltie har jeg faktisk sett litt på, virker som utrolig trivelige og fine hunder.

Jeg synes dette med aktivitetsnivå er veldig vanskelig. Når jeg skriver "moderat" så er det på ingen måte et uttrykk for å ønske å gå så lite tur som mulig, men snarere at jeg ønsker en hund som ikke river huset om det blir en rolig dag - eller en uke rolig uke for den del :P For å være litt realistisk, som "aleneforelder" til hunden - og i jobb - så kan jo det skje en gang i blant. Til vanlig ser jeg for meg kanskje en hovedtur på rundt en time i tillegg til lufteturer/tissepauser. Gjerne litt mer i helgen. Er det moderat?

Jeg har som sagt tidligere hatt hest, og brukte da flere timer i stallen hver dag med stell, trening og konkurranser. Nå er ny hest uaktuelt av flere grunner, men jeg savner veldig både dyrene og "hobbyen". Så jeg ønsker absolutt å bruke endel tid på hunden, på kos, stell, trening osv. Ellers er det ingen vits å få den etter min mening :) 

Sitat

Tenkte også på sheltie, men det var det med lyd da...

Er de kjent for å bjeffe mye? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, StineO skrev:

Har sett på både tibetansk spaniel, cavalier og forsåvidt også cocker spaniel. Virker veldig flotte, men ser mange trekker fram at det er mye sykdom på disse rasene? 

Cockeren har jeg inntrykk av at er ganske frisk (i alle fall den engelske), mens på cavalieren bør du gjøre svært grundig forarbeid og velge en oppdretter som prioriterer helse. Vær klar over at tibetansk spaniel ikke faktisk er en spaniel, så du vil ikke få de typiske spaniel-egenskapene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag. Nå har jeg litt å lese på! Det er jo så mange fine raser å velge mellom! Jeg tror jeg vil styre unna de korthårede røyterasene, siden det virker til å være mange andre gode hunder det ute som også oppfyller "kravene".
Er de kjent for å bjeffe mye? [emoji4] 

Det handler mye om mental trening også. Mange hunder er fornøyde med det du skisserer, mens andre krever mentaltrening, og ikke kun tur. Men hvis du er interessert i å komme deg inn i hundemiljøet, er du kanskje klar for litt mentaltrening også?

Sheltier er kjent for å ha litt lyd, ja. Men det er veldig mange av de mindre rasene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:


Det handler mye om mental trening også. Mange hunder er fornøyde med det du skisserer, mens andre krever mentaltrening, og ikke kun tur. Men hvis du er interessert i å komme deg inn i hundemiljøet, er du kanskje klar for litt mentaltrening også?

Sheltier er kjent for å ha litt lyd, ja. Men det er veldig mange av de mindre rasene.

Definitivt interessert i mentaltrening også ja! Tar det som en selvfølge og gå på valpekurs og lydighetskurs og slik, og trene med hunden. Blir ikke bare tur :D  Men foreløpig såpass fersk i gamet at jeg ikke er heeeeeeelt sikker på hva dere legger i "mental trening". Men ja. Definitivt klar for den slags. 

Har såååå mye å lære kjenner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie må jo vere tingen! Kan sjølvsagt vere lyd, men det kan ein moderere med trening frå dei er kvalp. Du må derimot undersøke kva linjer du vil ha frå og gjere eit godt forarbeid før du kjøper. Er stor forskjell på sheltieane der ute..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. oktober 2016 at 9:21 PM, Maria skrev:

Min papillon passer kriteriene dine veldig godt :) Herlig, smart, aktiv og blid hund som gjerne er med på alt, men som ikke krever all verdens. Røyter lite og krever mye mindre pelsstell enn det kanskje ser ut som. "Naturlig lydig" hund som elsker kos og oppmerksomhet, men som virkelig er utrolig ukomplisert å ha i hus.  

IMG_1272.JPG

? Hit med han! Vil han ikke flytte? Nydelig hund! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...