Gå til innhold
Hundesonen.no

Atlas


Guest klf692
 Share

Recommended Posts

Her er Atlas som jeg har vært eier av i litt over en uke. Han er en 3 år gammel blandingshund(hannhund) som jeg mener likner mest på Saluki i både gemytt og utseende. Vi har hatt noen utfordrende dager for å si det mildt, da det er mye energi og testosteron i denne artige tullebukken :) Skal handle meg springer nå så han kan få ut litt mer energi og bli litt mer velvillig. Foreløpig har jeg ham i bånd hele tiden utendørs, så jeg løper rundt med ham og tuller og leker på store åpne gressområder, men jeg skulle gjerne sett ham løpe fritt. Jeg må få opprettet et sterkere bånd mellom oss før jeg prøver meg på å sosialisere ham med andre hunder, da så og si alle hunder er farlige i hans øyne, så da blir det full angrepsmodus om han spotter en annen hund. Tid pleier å hjelpe på, så jeg ser frem til å se ham slippe taket litt så jeg når gjennom til ham. Time vill show :)

Atlas3.jpg

Atlas4.jpg

Atlas5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i Afrika hvert fall, og med litt for sterke jaktinstinkter, så det er mildt sagt en prøvelse å få oppmerksomheten hans i tillegg til frykten som sitter i han. Har stor tro på å få festet springer på sykkelen så han kan få litt utløp for at han vil løpe hver dag. Han mister veldig lett oppmerksomheten om jeg løper og tuller rundt på en åpen slette med han, om han plutselig ser noe annet. Tenker at springeren vil holde ham i gang og opprettholde nogenlunde fokus. Starter med korte turer for å se ann potene hans, og på vinteren får han sokker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin, minner meg om min ene tidligere blandingshund. Men ser ingen saluki i ham på disse bildene, kanskje noe spiss i snuta? .. :) Ser mer ut som en fårehund miks av noe slag, men siden den er født i Afrika er det jo ikke godt å si hva slags hunder som er i den. 

Springer er genialt, bare bytt side på sykkelen med jevne mellomrom, mtp muskulatur og balansert belastning av kroppen. Evnt kjøp en slik springer man fester foran på sykkelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2016 at 7:15 PM, Red Merle skrev:

Veldig fin, minner meg om min ene tidligere blandingshund. Men ser ingen saluki i ham på disse bildene, kanskje noe spiss i snuta? .. :) Ser mer ut som en fårehund miks av noe slag, men siden den er født i Afrika er det jo ikke godt å si hva slags hunder som er i den. 

Springer er genialt, bare bytt side på sykkelen med jevne mellomrom, mtp muskulatur og balansert belastning av kroppen. Evnt kjøp en slik springer man fester foran på sykkelen :)

Ser du noen likheter nå? ;)

En ren Saluki er egentlig bare høyere og lengre, og generelt et lengre neseparti. Min blanding er i bunn og grunn en lettere krympet versjon, men jeg ser hvert fall tydelig at han likner mest på Saluki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Du har ikke bilde av hunden din stående fra siden? ? Jeg sliter fortsatt med å se likheten utifra de bildene du har lagt ut.

Nei desverre. Det burde være ganske enkelt å se spør du meg. Bare se på hodet til den i filmklippet, og så ser du på min. Resten av kroppen er rett og slett bare litt lavere og kortere grunnet at han er en blanding. Gemytt og bevegelser likner også mest på Salukien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Atlas skrev:

Nei desverre. Det burde være ganske enkelt å se spør du meg. Bare se på hodet til den i filmklippet, og så ser du på min. Resten av kroppen er rett og slett bare litt lavere og kortere grunnet at han er en blanding. Gemytt og bevegelser likner også mest på Salukien.

Nja, jeg kan se at det er noe som likner. Men jeg klarer ikke helt å se det allikevel :P Nå er vel den hunden i filmen også en blanding da, så det gjør det enda litt vanskeligere å skille hva som kommer fra salukien og andre raser :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atlas skrev:

Ser du noen likheter nå? ;)

En ren Saluki er egentlig bare høyere og lengre, og generelt et lengre neseparti. Min blanding er i bunn og grunn en lettere krympet versjon, men jeg ser hvert fall tydelig at han likner mest på Saluki.

Nei egentlig ikke, synes ikke den likner på en Saluki på bildene du la ut, men kanskje du kan legge ut fler bilder? :) Fin hund uansett hva den ser ut som.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynde eller ikke, de lodne flyveøra der hadde jeg kost blanke! :heart: Trur du har fått deg en fin kompis her, og synes det er flott at du er så reflektert rundt oppgaven og rollen din (sjøl om jeg personlig opplever at du nok tenker litt mye, men hver sin måte, hver sin smak). Blir gøy å høre hvordan dere utvikler dere sammen framover! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, yurij skrev:

Den har farger og avtegn til azaen. Reaksjonene passer også. Ts skrev i en annen tråd at det var en aza blanding

Fargen og avtegna til Hottie, korhåra saluki og (som har blitt tatt for å være aza mer enn en gang, forøvrig :lol: ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 19.11.2016 at 11:38 PM, simira skrev:

Saluki eller azawakh? Håper ihvertfall han får et godt og varig hjem!

Edit: Men etter å ha lest annonsen er jeg ikke helt sikker på at dette er omplasseringsmateriale. :/

Denne stakkars hunden er jo totalt misforstått fra start. Eier er tilbudt hjelp fra flinke Azawakh folk men har avstått, veldig trist :(   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff lille venn, om noen skal ta over han må de ha innmari god kunnskap om atferd og "urhund", ett artig lite prosjekt for noen som ønsker seg en stor jobb. Det verste er at jeg tenker at på sikt kan denne hunden bli relativt bra, men da trenger han ett stabilt og varig hjem som kan denne type mynder, er hjemmeværende og de er det neppe flust av. Håper han finner ett godt hjem som skjønner han for den han er, da skal han få en misteltein på halen og så kan alle som ikke klarte å akseptere han for den han var, kysse han i rævva!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...