Gå til innhold
Hundesonen.no

Running contacts

Recommended Posts

52 minutter siden, MegaMarie skrev:

Kjempe bra @tonjek! Det hørtes veldig frustrerende ut, men det er bra du ikke ga opp og at du fant en løsning tilslutt 😁

Vanvittig frustrerende. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vurdert å bare kjøre 2av2på på svingene for å slippe å jobbe mer med det. Problemet er at han ikke greier 2av2på i sving heller, og bruker omtrent et år på å gå i posisjon, så det har vært like håpløst der 😂 Så jeg har bare vært nødt til å jobbe videre. Vært så demotivert så mange ganger. Men nå kjenner jeg endelig på gleden ved rc igjen. Og endelig er jeg ferdig med å ha klasse 1-hund. Vært utrolig kjedelig å henge fast i klasse 1 i ag når vi har opprykk og er klare for hopp 3... Endelig kan vi få utfordringer og begynne å kjempe litt på stevnene igjen og forhåpentligvis utvikle oss mer 😊

Men kampen er ikke over enda. Så fort jeg føler han er mer selvsikker på svingene, må vi begynne med diskrimineringer. Koda har løpt rett frem på bommen i over et år. Og han er veldig vanedyr, samt dårlig til å høre etter på verbaler. Så å faktisk løpe en bane hvor det står et hinder rett frem, og jobbe han AV dette for å ta et på siden, uten å jobbe han så hardt av at det ikke blir noe treff, kan bli veldig spennende 😂 Så neste på planen er å bli trygg på å trene sving selv om det står et fristende hinder rett frem. Og så må vi lære oss å veksle mellom rett frem og sving. Mistenker det blir litt frustrasjon her ja 😂 Men den som gir seg har tapt! Jeg er fryktelig sta, og greier stort sett å holde motivasjonen oppe så lenge jeg ser en form for fremgang i det vi gjør.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag hadde jeg en felt økt med gutta! :D Bonzo gikk helt uten felt feil på stigen forrige stevne, så det begynner å løsne! I dag hadde han utrolig mange fine og dype treff! Sender han over hele stigen, men kun feltet vises på filmen fordi jeg var alene og måtte sette telefonen på en stol :P Varierer om jeg står stille ved feltet, bak eller foran feltet og med å gå eller jogge ved siden av! :) 
Nemo får snike seg med på filmen han også selv om han ikke har Running! Testa han med TT maskina som belønning og det ga han et ekstra gir over stigen! Var litt spent på om han kom til å stoppe, men det var jo absolutt ikke noe problem! :D To av rundene på filmen tok han på eget initiativ, så jeg sto i andre ende og ropte stopp-kommandoen :P funka det å! haha 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 hours ago, Therese,Bonzo&Nemo said:

I dag hadde jeg en felt økt med gutta! :D

Så fine og dype treff med Bonzo :D Det ser skikkelig bra ut :D

Hvorfor valgte du 2 av 2 på med Nemo egentlig? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, MegaMarie skrev:

Så fine og dype treff med Bonzo :D Det ser skikkelig bra ut :D

Hvorfor valgte du 2 av 2 på med Nemo egentlig? 

Tusen takk! :D

2 av 2 på skulle egentlig bare være et vinterprosjekt, før jeg tenkte å begynne med running når sommeren kom og vi hadde lit mer plass! Men når vi begynte å løpe stigen på stevner viste det seg at Nemo synes nye stiger er skumle! Så når han da hadde blitt såppas trygg på 2 av 2 på på stigen så ville jeg ikke begynne med noe nytt før jeg ser at han er mer selvsikker over nye stiger på stevner! Dog har han tilnærmet running på stevner siden jeg ikke krever full stopp av han der, krever mer bare en slags "halv parade" på feltet :P 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hjelp. Skulle bare rett ut på plenen med bikkja før vi skulle legge oss nå. Plutselig spretter det en løs hund fram bak den ene veggen. Svær sak. Stor bust og sirkulerte rundt oss mens den knurret og brummet. Jeg stokk sånn at jeg brølte ***** så hele nabolaget sikkert hørte meg😂Eieren dukket heldigvis opp rimelig kjapt og tok den med seg. Det var litt ekkelt. Var helt svett under armene jo når jeg kom inn igjen jo🤭
    • Det handler nok mest om timingen din tenker jeg. Der er det en fordel å bruke klikker, eller et belønningsord. Idet hunden setter seg, så klikker du og henter fram godbiten. Belønn da gjerne hunden i sittende posisjon. Pass på at du serverer godbiten på en slik måte at hunden ikke reiser seg eller legger seg. Har du problemer med at den bryter posisjonen med en gang du klikker, kan du ha en godbit klar i hånda på ryggen, slik at du får gitt den kjapt etter klikket. Klikker er bare et signal på at hunden gjør riktig. Klikkeren er ikke noe magisk i så måte. Du må fortsatt ha klart for deg hva du ønsker av hunden, hva den må gjøre for å få belønning og når du skal belønne. Han skjønner ikke noe mer av at du bruker klikker, men det kan hjelpe deg til å ha bedre timing i øvelser der det går litt fort i svingene.  Du trenger ikke lære inn en kommando om gangen, men det er lurt å skille på forskjellige øvelser i samme økt. Altså tren en øvelse pr. økt. En økt kan være type 3-5 minutter, her trener du på sitt og å legge på kommando på sitt. Deretter tar du en pause, alt i fra et minutt eller hvor lenge det passer. Så kan du trene på en ny øvelse etterpå. Før du legger på kommando bør øvelsen være på flyt. Det vil si at hunden tilbyr øvelsen rett etter at den har spist godbiten. Hvis du trener sitt, så må hunden tilby sitt. Belønn gjerne både for at hunden sitter, og så bruker du godbiten til å trekke hunden opp i en stå. Altså du bruker to godbiter. Deretter venter du på en ny sitt. Når øvelsen er på flyt, vil du få en ny repetisjon etter belønningen. Du kan sjekke flyten ved å sette klokka på 1 minutt. Får du mellom 10-15 repetisjoner på ett minutt, kan du regne med at øvelsen er på flyt. Da kan du legge på kommando.   
    • Takk for alle svarene 😊 ser at jeg er fersk i gamet, og dermed forklarer meg knotete. Så bra at dere svarer utfyllende og med flere innfallsvinkler.  Jeg har begynt å lese om bruk av klikker, og vi har så smått fått introdusert det på valpekurs. Tenker det er lurt at jeg får forståelse for metoden (og de forskjellige måtene den kan brukes) før jeg bare begynner å klikke ivei altså😊 Han er allerede en valp som tilbyr mye når vi trener inn små kommandoer. Men nå merker jeg at han lett tyr til hele repertoaret dersom han blir usikker. Altså eksempel; før jeg får belønnet for at han satt seg når jeg sa «sitt» har han allerede lagt seg eller er på vei rundt meg for å stille seg «på plass». Jeg skjønner at vi bare må øve og øve, bryte opp sekvensene og trene kort - men samtidig blir jeg litt redd for at han ikke skjønner hva det egentlig er jeg belønner han for. Og dermed tenkte jeg klikker 😊  i tillegg ser jeg at det kanskje kan hjelpe å trene kun èn kommando i slengen, f eks dekk i noen få repetisjoner, og i neste omgang en annen kommando? Men, da høres det ut som at jeg trygt kan lese meg opp og forsøke, uten at det vil gå ut over kurs og treninger hvor klikkeren ikke blir tatt med senere 😊 
    • Dette handler nok også en del om din trening, og ikke bare lokking som metode. Lokketrening er ekstremt utbredt, og de fleste som ligger i toppen i sine grener bruker en god del lokking. Det viktigste å huske på når man bruker lokking, er at hjelpen skal fjernes så fort som mulig. Jo lenger du hjelper hunden, jo mer avhengig blir den av hjelp. Mange bruker dog en blanding mellom lokking og shaping på enkelte ting, for å unngå at hunden blir alt for passiv. For passitivitet kan absolutt være en bivirkning av lokketrening. Igjen, dette handler om trening. Når man jobber med frivillig atferd, så må man også jobbe med stimuluskontroll. Altså lære hunden når man kan tilby, og når man ikke skal. I tillegg til å lære seg å vente på kommando. Dette bør komme ganske tidlig i treningen. Så fort en atferd er på flyt, bør du legge på kommando og jobbe med stimuluskontroll. Da slipper du å få en hund som tilbyr alt mulig rart når den skal bli eller vente   Til TS: Hvis du vil lære mer om klikkertrening, så gå noen kurs hos en aktør som holder kurs i klikkertrening. Da slipper du kanskje å gjøre de største nybegynnerfeilene  
    • Går kennelhoste i område her, og har en på 5 mnd som er litt pjusk. Snørret litt 3 dager forrige uke, så gikk det over. Tirsdag harka hun litt da hun la seg i halsbåndet av iver over å komme på hundeklubben, gav seg så fort hun roet seg. Ingen lyd i går, i dag harka hun litt i lek med en annen hund. Ikke feber, hoster ikke, spiser OK. Bare en liten forkjølelse eller tenke kennelhoste?
  • Nylig opprettede emner