Gå til innhold
Hundesonen.no

Running contacts


tonjek
 Share

Recommended Posts

17 timer siden, tonjek skrev:

Hva bruker du for å vise henne hvor hun skal da?

Du får kjøpe en ny en ?

God poeng - ingenting :lol:

Fikk hjelp av Therese i dag da, da gikk det mye bedre. Men det blir litt tungt for både meg og hunden å være så streng som 25 cm kjenner jeg :lol:

Jeg kan jo ha matskål foran, men da går jeg jo ikke kontrollert belønning. Eventuelt ha en person foran, men ja - da er jeg avhengig av hjelp :P Eller sitte ved skålen selv, men da føler jeg at jeg er på litt feil plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er vi i gang Jeg startet med å minne henne på targeten igjen. Hun har ikke sett den siden i fjor sommer, men hun husket Deretter tok jeg henne såvidt oppå feltet og belønnet, så kjø

Vi har også kommet igang Vi er akkurat kommet igang med full bom. Vi fikk oss en liten reality check da Vi har trent masse på deler av nedfeltet og på midten, med gode treff ofte. Med å kjøre hele b

Vi har jobbet med (svak) sving i dag. Såå kjedelig, for får ikke helt det jeg ønsker av treff. For høyt, for skjevt, for mange tær på kanten. Generelt litt liten forståelse. Treningskameratene mener j

Posted Images

Akkurat nå, Kristiin skrev:

God poeng - ingenting :lol:

Fikk hjelp av Therese i dag da, da gikk det mye bedre. Men det blir litt tungt for både meg og hunden å være så streng som 25 cm kjenner jeg :lol:

Jeg kan jo ha matskål foran, men da går jeg jo ikke kontrollert belønning. Eventuelt ha en person foran, men ja - da er jeg avhengig av hjelp :P Eller sitte ved skålen selv, men da føler jeg at jeg er på litt feil plass. 

Da kan det vel kanskje ikke forventes at hun skal søke fremover ?

Må ha utlagt belønning av noe slag. Skål eller ball bør jo da ha et menneske til å passe på ja. Og da blir man jo litt handicap'et i treningen. Beste løsningen er trolig å shoppe ny TT ?

25 cm kriterie går ganske fint, men da bør man jobbe med kort planke og lav fart frem til hunden forstår. Vet ikke hvordan du jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kristiin said:

God poeng - ingenting :lol:

Fikk hjelp av Therese i dag da, da gikk det mye bedre. Men det blir litt tungt for både meg og hunden å være så streng som 25 cm kjenner jeg :lol:

Jeg kan jo ha matskål foran, men da går jeg jo ikke kontrollert belønning. Eventuelt ha en person foran, men ja - da er jeg avhengig av hjelp :P Eller sitte ved skålen selv, men da føler jeg at jeg er på litt feil plass. 

Det er nesten umulig uten TT altså :lol: Hilsen hun som først nå har kjøpt seg TT. Mamma syns jeg er gal som har brukt 1500 kr på en maskin for å trene hund, men låne den, det skal hun visst for å trene rute :sleep: :lol: Vell, hva kan jeg si, jeg er gal!

Jeg brukte godbitskål en periode, måtte legge ny godbit i hver gang og sørge for at hun ikke tok den da jeg la den oppi. Jeg har en feil kommando som fungerte noen ganger på å få henne til å ikke ta godbiten, men de gangene den ikke funker så selvbelønner hun seg jo for å gjøre feil. Et annet alternativ kan være å kaste en leke, også belønne med godbit etc når hun kommer tilbake med leken. Men jeg vet ikke hvordan det å kaste leke fungerer med treningsfilosofien, spesielt med tanke på at man ønsker at hunden løper fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tonjek skrev:

Da kan det vel kanskje ikke forventes at hun skal søke fremover ?

Må ha utlagt belønning av noe slag. Skål eller ball bør jo da ha et menneske til å passe på ja. Og da blir man jo litt handicap'et i treningen. Beste løsningen er trolig å shoppe ny TT ?

25 cm kriterie går ganske fint, men da bør man jobbe med kort planke og lav fart frem til hunden forstår. Vet ikke hvordan du jobber?

Kjenner prisen på nye maskin sitter litt langt inne å kjøpe enda :lol:

Fra vår ene økt idag kjørte vi på bommen, lav fart (altså bare ned 1-1,5m fra nedfelt) og belønnet all treff under 25cm. Noe som gikk veldig fint. 

Jeg har jo prøvd running før. Og jeg er bekymra for når hun skal få ta hele bommen, da kommer monsterfart og lange-ut galopp som er noe helt annen enn den rolige travingen nå. 

Hun synes iværtfall at felttrening er gøy, det var det o-store for henne i fjor også. Så tenker jeg får gi det en sjanse med strenge kriterier i lav fart for å bygge forståelse. 

Har tidligere prøvd targetmatte nederst. Hun hadde god forståelse av touch - run med bare matta. Den var også god når hun ikke ble sendt over hele bommen (lavere fart). Når hun fikk ta hele bommen mista hun omtrent all kunnskap om dette og fresa over uten å vie matta en tanke :lol:

Så gikk jeg over til å belønne løpesett uten å hoppe på slutten, også med lavr belønninger for å trekke henne nedover. Det gikk greit, men i år har hun glemt alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MegaMarie skrev:

Det er nesten umulig uten TT altså :lol: Hilsen hun som først nå har kjøpt seg TT. Mamma syns jeg er gal som har brukt 1500 kr på en maskin for å trene hund, men låne den, det skal hun visst for å trene rute :sleep: :lol: Vell, hva kan jeg si, jeg er gal!

Jeg brukte godbitskål en periode, måtte legge ny godbit i hver gang og sørge for at hun ikke tok den da jeg la den oppi. Jeg har en feil kommando som fungerte noen ganger på å få henne til å ikke ta godbiten, men de gangene den ikke funker så selvbelønner hun seg jo for å gjøre feil. Et annet alternativ kan være å kaste en leke, også belønne med godbit etc når hun kommer tilbake med leken. Men jeg vet ikke hvordan det å kaste leke fungerer med treningsfilosofien, spesielt med tanke på at man ønsker at hunden løper fremover. 

Finnes jo andre metoder å trene på som bruker feks utlagt eller kastet ball og slikt ?

 

Akkurat nå, Kristiin skrev:

Kjenner prisen på nye maskin sitter litt langt inne å kjøpe enda :lol:

Fra vår ene økt idag kjørte vi på bommen, lav fart (altså bare ned 1-1,5m fra nedfelt) og belønnet all treff under 25cm. Noe som gikk veldig fint. 

Jeg har jo prøvd running før. Og jeg er bekymra for når hun skal få ta hele bommen, da kommer monsterfart og lange-ut galopp som er noe helt annen enn den rolige travingen nå. 

Hun synes iværtfall at felttrening er gøy, det var det o-store for henne i fjor også. Så tenker jeg får gi det en sjanse med strenge kriterier i lav fart for å bygge forståelse. 

Har tidligere prøvd targetmatte nederst. Hun hadde god forståelse av touch - run med bare matta. Den var også god når hun ikke ble sendt over hele bommen (lavere fart). Når hun fikk ta hele bommen mista hun omtrent all kunnskap om dette og fresa over uten å vie matta en tanke :lol:

Så gikk jeg over til å belønne løpesett uten å hoppe på slutten, også med lavr belønninger for å trekke henne nedover. Det gikk greit, men i år har hun glemt alt.

 

Ville uansett lagt ut belønning, så hun har er sted å gå. Ellers er det ganske håpløst. Evt lære henne å sikte på et hinder, men det kommer for mine hunder egentlig kanskje langt ut i utdannelsen, så jeg ville ikke gjort det selv.

 

Tenker det brister i forståelsen, jeg. Evt at du går et for stort sprang fra sakte fart og tenking, til full fart og hodestups løping? Det må jo bygges opp veldig stegvis.

Har du prøvd å legge nedgangen på bakken og bygge opp bakenden med en krakk/sandsekker eller noe? Og så sende henne på den? Først bare fra "toppen" og så etterhvert fra wrap på vinge som står lenger og lenger unna. Da får hun prøvd seg på øvelsen i fart uten å få hele bommen å løpe seg blind på.

 

Svingtrening erfarer jeg at gjør underverker for forståelsen rett frem. Når de lærer seg å treffe samme kriterie selv i sving, blir det enda klarer for dem hvor kriteriet er selv rett frem. ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MegaMarie skrev:

Det er nesten umulig uten TT altså :lol: Hilsen hun som først nå har kjøpt seg TT. Mamma syns jeg er gal som har brukt 1500 kr på en maskin for å trene hund, men låne den, det skal hun visst for å trene rute :sleep: :lol: Vell, hva kan jeg si, jeg er gal!

Jeg brukte godbitskål en periode, måtte legge ny godbit i hver gang og sørge for at hun ikke tok den da jeg la den oppi. Jeg har en feil kommando som fungerte noen ganger på å få henne til å ikke ta godbiten, men de gangene den ikke funker så selvbelønner hun seg jo for å gjøre feil. Et annet alternativ kan være å kaste en leke, også belønne med godbit etc når hun kommer tilbake med leken. Men jeg vet ikke hvordan det å kaste leke fungerer med treningsfilosofien, spesielt med tanke på at man ønsker at hunden løper fremover. 

Finnes jo andre metoder å trene på som bruker feks utlagt eller kastet ball og slikt ?

 

Akkurat nå, Kristiin skrev:

Kjenner prisen på nye maskin sitter litt langt inne å kjøpe enda :lol:

Fra vår ene økt idag kjørte vi på bommen, lav fart (altså bare ned 1-1,5m fra nedfelt) og belønnet all treff under 25cm. Noe som gikk veldig fint. 

Jeg har jo prøvd running før. Og jeg er bekymra for når hun skal få ta hele bommen, da kommer monsterfart og lange-ut galopp som er noe helt annen enn den rolige travingen nå. 

Hun synes iværtfall at felttrening er gøy, det var det o-store for henne i fjor også. Så tenker jeg får gi det en sjanse med strenge kriterier i lav fart for å bygge forståelse. 

Har tidligere prøvd targetmatte nederst. Hun hadde god forståelse av touch - run med bare matta. Den var også god når hun ikke ble sendt over hele bommen (lavere fart). Når hun fikk ta hele bommen mista hun omtrent all kunnskap om dette og fresa over uten å vie matta en tanke :lol:

Så gikk jeg over til å belønne løpesett uten å hoppe på slutten, også med lavr belønninger for å trekke henne nedover. Det gikk greit, men i år har hun glemt alt.

 

Ville uansett lagt ut belønning, så hun har er sted å gå. Ellers er det ganske håpløst. Evt lære henne å sikte på et hinder, men det kommer for mine hunder egentlig kanskje langt ut i utdannelsen, så jeg ville ikke gjort det selv.

 

Tenker det brister i forståelsen, jeg. Evt at du går et for stort sprang fra sakte fart og tenking, til full fart og hodestups løping? Det må jo bygges opp veldig stegvis.

Har du prøvd å legge nedgangen på bakken og bygge opp bakenden med en krakk/sandsekker eller noe? Og så sende henne på den? Først bare fra "toppen" og så etterhvert fra wrap på vinge som står lenger og lenger unna. Da får hun prøvd seg på øvelsen i fart uten å få hele bommen å løpe seg blind på.

 

Svingtrening erfarer jeg at gjør underverker for forståelsen rett frem. Når de lærer seg å treffe samme kriterie selv i sving, blir det enda klarer for dem hvor kriteriet er selv rett frem. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi i gang :D

Jeg startet med å minne henne på targeten igjen. Hun har ikke sett den siden i fjor sommer, men hun husket :D Deretter tok jeg henne såvidt oppå feltet og belønnet, så kjørte jeg lenger og lenger bak. Hun glemte seg noen ganger når farten gikk opp, men på forsøk nummer 2 konsentrerte hun alltid seg. Jeg er strålende fornøyd med dagens økt :D 

Men jeg må nok ha TT enda lenger unna! Har glemt hvor lang unna den pleide å være på trening. Jeg ser hun bremser litt for å "treffe" den. 

Endret av MegaMarie
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MegaMarie skrev:

Da er vi i gang :D

Jeg startet med å minne henne på targeten igjen. Hun har ikke sett den siden i fjor sommer, men hun husket :D Deretter tok jeg henne såvidt oppå feltet og belønnet, så kjørte jeg lenger og lenger bak. Hun glemte seg noen ganger når farten gikk opp, men på forsøk nummer 2 konsentrerte hun alltid seg. Jeg er strålende fornøyd med dagens økt :D 

Men jeg må nok ha TT enda lenger unna! Har glemt hvor lang unna den pleide å være på trening. Jeg ser hun bremser litt for å "treffe" den. 

Ser jo veldig bra ut ?

Enig med deg i avstanden til TT'en.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooohoooo :D We are on fire nå om dagen! Jeg er skikkelig giret, spesielt etter å ha sett filmen. Jeg var ganske trøtt i dag, men har som mål å trene 3 dager i uken. Da må vi jo komme et godt stykke med disse løpende feltene! Så i dag stod jeg opp, ga hundene mat, pakket med meg min frokost og drog rett for å trene. Da jeg kom opp på treningsbanen var det en hel barnehage der på tur. Så vi fikk litt av en forstyrrelse kan man si. I tillegg begynte det å pøsregne! Jeg vet ikke hvor mye vann en slik treat and train maskin tåler, men jeg kledde på den posen den kom i etter litt. Mobilen min tåler vel sikkert heller ikke vann :lol: Men hva gjør man vel ikke for en treningsvideo? På slutten får dere se litt av forstyrrelsene vi fikk bryne oss på. De ungene gikk jo over stigen vår av og til :lol: I tillegg kom de for å hilse på Blondie som stod bundet, ved siden av, plutselig kom de løpende med en frosk de hadde funnet, så skulle de se på og stilte masse spørsmål om hva vi holdt på med. Tidi er verdens beste da :D Hun har virkelig aldri brydd seg noe om forstyrrelser. Hun jobber på likevel. Jeg tror nok jeg var mer forstyrret enn henne, da jeg følte jeg måtte ha øyne i nakken tilfelle de kom løpende bort. Her får dere se treningsøkten fra start, hvor jeg belønner at hun bare tråkker på matten først, så varierer jeg avstanden hun skal løpe og hvilken side jeg står på hele tiden :)

Noen av de beste treffene i slow motion.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet en del lenger siden sist vi la inn en film her. Vi har satt kriterie fra 45cm og ned til 25cm istedet. Og nå er Tundra på full bom rett frem :) Litt teit i svingene til og fra, men satser på det kommer seg snart også. Men gøy å se atter bakbeinsseperasjonen har kommet seg fint også :D 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffy sin trening forrige uke, etter å ha hatt rc-fri i 2,5 uke. Det er ingen tvil om at hun har utrolig god forståelse for kriteriet, problemet er heller å stokke beina på vei over ? Hun tør ikke helt å øke farten godt nok til å greie nedgangen på én stride. Og to strides blir veldig knapt for henne, så da tuller hun til litt med travsteg og slikt. Metoden jeg bruker benytter seg egentlig ikke av senket bom, men jeg har satt den ned for å prøve å oppmuntre og hjelpe henne til å tørre å øke farten, uten at jeg egentlig synes det ser ut til å hjelpe.

Jeg vurderer nå å gå videre til neste steg, som er svinger på full bom og deretter "kom til hånd", selv om jeg egentlig ikke er fornøyd med dette steget. Nettopp fordi at neste steg der igjen løsner kriteriet fra 25 til 45 cm, samtidig som jeg begynner å løpe ved siden av selv, og da har jeg en liten mistanke om at dette med farten og stridesene kommer til å løse seg selv. Det ER ganske vanskelig å helt av seg selv øke farten og tørre å gi på når hun ikke får noe særlig tilløp og mens jeg står stille, når man er en ganske liten og mild sjel på 13 mnd som ikke har noen tidligere erfaring med å løpe fort over slike hindere. Og som jeg skrev tidligere - jeg ser jo selv at hun har veldig god forståelse for å gå dypt (og det er jo det man ønsker å oppnå ved å begynne innlæring på 25 cm).

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MegaMarie skrev:

@Carro92 så fine felter dere har! Det vil jo være null tvil om at hun treffer feltet om de forblir slik altså ? vakkert! 

Takk! Håper virkelig det forblir slik ass! Kunne også ønske mer fart også, forhåpentligvis kommer det med trygghet for oppgaven :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tonjek Hun der har forstårelse ja :D Supert å se! Jeg hadde sikkert hoppet over til neste steg :lol: Hva er det dere liksom skal "oppnå" på dette steget før du går videre?

Vi har trent i dag igjen, selvsagt :D I dag startet vi med slakke svinger. Det er vanskelig. Hilsen meg og Tidi :lol: Jeg har belønnet en del som var bom i dag. Jeg syns det er vanskelig å se altså. Men jeg ble flinkere på slutten. Det er moro å se de gangene hvor hun gjør feil og jeg ser at hun gjør feil, hvordan hun på neste forsøk tenker. Hun går ofte ned i trav for å virkelig treffe, men jeg tenker at farten kommer etterhvert. Bare det at hun viser at hun forstår oppgaven tror jeg er bra nå!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, MegaMarie skrev:

@tonjek Hun der har forstårelse ja :D Supert å se! Jeg hadde sikkert hoppet over til neste steg :lol: Hva er det dere liksom skal "oppnå" på dette steget før du går videre?

Vi har trent i dag igjen, selvsagt :D I dag startet vi med slakke svinger. Det er vanskelig. Hilsen meg og Tidi :lol: Jeg har belønnet en del som var bom i dag. Jeg syns det er vanskelig å se altså. Men jeg ble flinkere på slutten. Det er moro å se de gangene hvor hun gjør feil og jeg ser at hun gjør feil, hvordan hun på neste forsøk tenker. Hun går ofte ned i trav for å virkelig treffe, men jeg tenker at farten kommer etterhvert. Bare det at hun viser at hun forstår oppgaven tror jeg er bra nå!

 

På dette steget blir jo hundene introdusert til hele bommen for første gang ? Og det er jo en ny vanskelighetsgrad for hundene. Her kvalitetssikrer vi jo forståelsen for det dype kriteriet selv om hunden får litt andre greier å gjøre og tenke på på veien. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvor mye Mona krever på akkurat dette stadiet av fart, jeg mistenker kanskje at hun faktisk ville bedt meg gå videre. Jeg hadde jo håpet å få et bedre resultat både når det gjelder fart og strides på dette stadiet, men begynner å innse at jeg trolig må gå videre til neste steg som fremprovoserer mer fart før jeg får det. Har tenkt at jeg ikke ville introdusere svinger på hele bommen før hun hadde litt mer trykk, men tenker nå jeg skal prøve, og gå relativt fort videre hvis jeg ser at selve treffene fortsatt er bra, uavhengig av fart og gangart ?

Huffy har hatt 5 treninger på full bom nå, og treffene har vært like bra hele veien. Jeg ser hun ofte prøver å gjøre noe med stridesene sine, men hun har ikke farten til å få det til enda. Når hun forsøker å gå på en stride på nedgangen treffer hun for høyt fordi hun strekker seg for dårlig. Hun går nå på 6-7 strides de gangene hun holder galoppen hele veien. Hun må ned på 5 ?

 

______________

 

Ser bra ut! Belønner du forskjellig avhengig av hvor hun treffer, eller belønner du likt hver gang? 

Et tips for å selv se bedre, er å heller sende henne rundt en vinge i stedet for deg selv. Da kan du plassere deg hakket lenger frem og ut for å se treffene bedre ?

Og av nysgjerrighet; har du testet skarpe svinger?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, tonjek said:

På dette steget blir jo hundene introdusert til hele bommen for første gang ? Og det er jo en ny vanskelighetsgrad for hundene. Her kvalitetssikrer vi jo forståelsen for det dype kriteriet selv om hunden får litt andre greier å gjøre og tenke på på veien. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvor mye Mona krever på akkurat dette stadiet av fart, jeg mistenker kanskje at hun faktisk ville bedt meg gå videre. Jeg hadde jo håpet å få et bedre resultat både når det gjelder fart og strides på dette stadiet, men begynner å innse at jeg trolig må gå videre til neste steg som fremprovoserer mer fart før jeg får det. Har tenkt at jeg ikke ville introdusere svinger på hele bommen før hun hadde litt mer trykk, men tenker nå jeg skal prøve, og gå relativt fort videre hvis jeg ser at selve treffene fortsatt er bra, uavhengig av fart og gangart ?

Huffy har hatt 5 treninger på full bom nå, og treffene har vært like bra hele veien. Jeg ser hun ofte prøver å gjøre noe med stridesene sine, men hun har ikke farten til å få det til enda. Når hun forsøker å gå på en stride på nedgangen treffer hun for høyt fordi hun strekker seg for dårlig. Hun går nå på 6-7 strides de gangene hun holder galoppen hele veien. Hun må ned på 5 ?

 

______________

 

Ser bra ut! Belønner du forskjellig avhengig av hvor hun treffer, eller belønner du likt hver gang? 

Et tips for å selv se bedre, er å heller sende henne rundt en vinge i stedet for deg selv. Da kan du plassere deg hakket lenger frem og ut for å se treffene bedre ?

Og av nysgjerrighet; har du testet skarpe svinger?

Takk! Jeg har tenkt at vingen må plasseres før hele nedfeltet slik at hun da ikke fikk variert start posisjon, men det trenger den jo ikke nødvendigvis. 

Jeg belønner ulikt ja. Hun skal alltid løpe til godbitmaskinen og ta den først. Noen ganger trykker jeg 2 ganger så hun får flere godbiter. Andre ganger kaster jeg ball. Planen er også at jeg skal ha ekstra gode godbiter som jeg kan løpe frem og belønne med ? 

Nei, jeg har ikke startet med skarpe svinger enda. I fjor sommer så ville jeg egentlig ikke trene svinger i det hele tatt, fordi det var vanskelig ? Men jeg vet jo at det er lurt å begynne med. Blir å teste krappe svinger og, men vi varierer litt fra trening til trening. 

Har du kommando på svingene? Hva i såfall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, MegaMarie skrev:

Takk! Jeg har tenkt at vingen må plasseres før hele nedfeltet slik at hun da ikke fikk variert start posisjon, men det trenger den jo ikke nødvendigvis. 

Jeg belønner ulikt ja. Hun skal alltid løpe til godbitmaskinen og ta den først. Noen ganger trykker jeg 2 ganger så hun får flere godbiter. Andre ganger kaster jeg ball. Planen er også at jeg skal ha ekstra gode godbiter som jeg kan løpe frem og belønne med ? 

Nei, jeg har ikke startet med skarpe svinger enda. I fjor sommer så ville jeg egentlig ikke trene svinger i det hele tatt, fordi det var vanskelig ? Men jeg vet jo at det er lurt å begynne med. Blir å teste krappe svinger og, men vi varierer litt fra trening til trening. 

Har du kommando på svingene? Hva i såfall? 

 

Jeg plasserer vingen noen meter lenger bak, for å få fart inn i øvelsen. For jeg sender fra toppen av stillestående 2 meter planke til den jobben du gjør nå ? Litt annen måte å jobbe på bare. Men ingenting i veien å sette vingen hvor som helst for å hjelp deg å sende henne dit du vil, så slipper du å sende henne rundt deg selv ?

Ok, lurt ?

Du som trener med target kan jo gjøre en del svingarbeid helt fra bakken av også ? Men jeg anbefaler faktisk å starte med skarpe svinger i stedet for svake! Man skulle kanskje ikke tro det først, men det er stort sett mye lettere for dem. Da får de en dypere forståelse for hvor de egentlig skal svinge ? 

Jeg bruker ven og høy for svake svinger, og left og right for skarpe (mer enn 90 grader). I tillegg har jeg fram, rundt og kom. Sistnevnte er den eneste som ikke har en fast retning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, tonjek said:

 

Jeg plasserer vingen noen meter lenger bak, for å få fart inn i øvelsen. For jeg sender fra toppen av stillestående 2 meter planke til den jobben du gjør nå ? Litt annen måte å jobbe på bare. Men ingenting i veien å sette vingen hvor som helst for å hjelp deg å sende henne dit du vil, så slipper du å sende henne rundt deg selv ?

Ok, lurt ?

Du som trener med target kan jo gjøre en del svingarbeid helt fra bakken av også ? Men jeg anbefaler faktisk å starte med skarpe svinger i stedet for svake! Man skulle kanskje ikke tro det først, men det er stort sett mye lettere for dem. Da får de en dypere forståelse for hvor de egentlig skal svinge ? 

Jeg bruker ven og høy for svake svinger, og left og right for skarpe (mer enn 90 grader). I tillegg har jeg fram, rundt og kom. Sistnevnte er den eneste som ikke har en fast retning.

Takk for tips! 

Jeg sliter skikkelig med hva jeg skal kalle svingene ? Har du sving kommando på hopp også? Der skal jeg nemlig ha høy og ven. Tenkte på left og right på stigen, men da mangler jeg jo kommando på enten sterk eller svak sving..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MegaMarie skrev:

Takk for tips! 

Jeg sliter skikkelig med hva jeg skal kalle svingene ? Har du sving kommando på hopp også? Der skal jeg nemlig ha høy og ven. Tenkte på left og right på stigen, men da mangler jeg jo kommando på enten sterk eller svak sving..

Har ven/høy og left/right på hopphindre også ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tonjek said:

Har ven/høy og left/right på hopphindre også ?

Vurderte å ha den samme jeg og. Fungerer det bra altså? Jeg føler det er to helt ulike «øvelser» de utfører, så det føles rart i mitt hode at de skal hete det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MegaMarie skrev:

Vurderte å ha den samme jeg og. Fungerer det bra altså? Jeg føler det er to helt ulike «øvelser» de utfører, så det føles rart i mitt hode at de skal hete det samme. 

I mitt hode er det samme øvelse ? De svinger til høyre eller venstre. Om det er hopphinder, felthinder, tunnel eller slalom spiller ingen stor rolle. Det aktuelle hinderet skal fullføres slik de har lært det, og så skal de svinge litt eller mye i enden, avhengig av hvilken kommando som gis. 

Mona praktiserer dette med egne hunder, og lærer det bort på kurs (og hun holder kurs for ganske mange).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tonjek Ja, Bodil Mehl Wiik som vi gikk løpende felt kurs med gjør det samme. Det er bare i mitt hode det ikke føles ut som samme øvelse ? 

Men hvor viktig er det med kommando på slakk sving egentlig? Hvis hunden lærer å løpe feltet rett selv om den skal svinge, og man som fører viser med kroppsspråket og plassering at hunden skal svinge, trenger man kommando da? Man trenger det vel hvis man ligger bak hunden, men i hvor mange baner skjer det? Jeg spør fordi jeg ikke vet altså ?

Endret av MegaMarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

@tonjek Ja, Bodil Mehl Wiik som vi gikk løpende felt kurs med gjør det samme. Det er bare i mitt hode det ikke føles ut som samme øvelse ? 

Men hvor viktig er det med kommando på slakk sving egentlig? Hvis hunden lærer å løpe feltet rett selv om den skal svinge, og man som fører viser med kroppsspråket og plassering at hunden skal svinge, trenger man kommando da? Man trenger det vel hvis man ligger bak hunden, men i hvor mange baner skjer det? Jeg spør fordi jeg ikke vet altså ?

Tror det er ganske likt for hundene, gitt at det er lært inn riktig ?

Det kan sikkert diskuteres. Selv synes og opplever jeg at det er viktig med kommandoer på svake svinger også, generelt i agilityen. På hopphinder har jeg fått bedre forståelse, mindre svinger og mindre riv ved å begynne å bruke verbal kommando for svak sving, samt tydelige svingarmer for å forberede hunden på svingen. Jeg bruker både verbal og motsatt arm på alle svinger hvor hunden ikke skal flyte ut selv.

Tenker det er like viktig på felthindre, spesielt bommen der de kommer så fort og marginene er så små. Svingkommando forbereder dem tidlig på å samle seg for å treffe feltet i sving. Å bruke verbal kommando styrker hundens forståelse av hvor den skal, kontra å kun bruke kroppen vår. Det er mye for dem å følge med på på en gang, så det er nok utelukkende positivt med verbaler. Spesielt hvis det står logiske og fristende hinder/tunneler rett frem som hunden ikke skal ta. Man må ikke nødvendigvis ha både høyre og venstre for svake svinger, vet mange kun har kommando som betyr svak sving mot fører (og så gjerne kommando for skarp sving mot eller vekk fra fører).

Og det skal ikke mye til før man havner skikkelig bakpå med running, altså ? Det er ikke alltid man greier å ligge i forkant og kun vise. Kommer helt an på hva som skjer før bommen, og hvor selvstendig hunden evt kan ta dette. Men er man rask til beins og har en god "kom" (som hunden også forstår på felthinder) kan man sikkert slippe unna med det i en del situasjoner. Men som Mona sier; det er mye lettere å trene inn verbalene fra starten og heller ende opp med å ikke bruke så mange av dem til vanlig, enn å ikke lære dem inn og innse senere at man kunne trengt dem likevel...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg vel har nevnt tidligere, har Koda utrolig bra treff rett frem. Han går dypt (så dypt at han gjerne setter nederste bakbein i bakken etter feltet, så dypere kan det ikke bli), separerer godt og er veldig jevn og stabil. Men disse svingene er et kapittel for seg selv. Jeg introduserte sving helt fra starten av, men han forstod det aldri. Vi har jobbet med det parallelt hele veien, men aldri sett noen særlig fremgang. Så fort hinderet etter bommen står bittelitt av linja rett frem blir han usikker og bommer. Jeg har prøvd utrolig mye rart, men ingenting har fungert. Jeg har brukt shaping, target og hjørnepinne. Jeg har brukt TT, belønning fra hånden, jeg har brukt ball, og jeg har prøvd både med og uten hinder etter. Ingen forståelse, ingen fremgang. Dette har gjort at jeg ikke har turt å rykke opp til ag2 (redd for å slippe igjennom dårlige felt eller feile ham på ting han ikke kan), til tross for at vi var ferdig nappet høsten 2016. 

Nå i februar begynte jo Huffy på Mona Grefenstein sitt basic runningkurs, og jeg fikk meg en liten aha-opplevelse på metoden hennes. Så jeg ga det et forsøk på Koda, og gikk fullstendig tilbake til scratch med ham. 2 meter planke fra sofaen og kriterie på 25 cm. Og vi har jobbet. Og jobbet. Og jobbet. Til han forstod det inne på 2 meter planke. Til han forstod det fra stillestående fra nedgangen, og til han forstod det i fart på nedgangen på bakken (opphøyd på krakk/sandsekker). Men så fort jeg prøver på hele bommen (uansett hvor jeg setter ham som ikke er direkte før andre apex), får han ikke til. Selv om han senker farten så lavt at han traver ned. Har virket vanskelig for ham å stokke den store kroppen helt på 25 når farten og vinkelen øker.

Så jeg bestemte meg for to uker siden å igjen øke kriteriet til 45 cm, legge bort TT'en, plassere ut et hinder og belønne fra hånd. Koda er utrolig matmotivert, men ikke hvis han vet han har en sjanse for å få ballen. Så jeg bestemte meg for å prøve å belønne alle treff mellom 45 og 25 med tørrfór fra hånden. Treff under 25 ga jackpot og ball. Og plutselig slo det seg på et lys i hodet hans! Og da bare skjønte han det. Han løp fortere og mer bestemt. Traff under 45, fikk godis og ble litt snurt. Prøvde hardere neste gang og fikk ball. Og selvtilliten bare økte for hver økt. 

Nå har vi hatt 6 treninger de siste to ukene, og han blir bare bedre og bedre. Vi har gått på 90 grader, hakket slakkere, og 45 grader. Begge veier. Både mens jeg står stille og mens jeg går/løper moderat ved siden av. Trent på 4 forskjellige steder på 3 forskjellig typer bommer. Dette lover plutselig godt, og nå er det bestemt at opprykk til ag2 og dermed begynnelsen på jakten på napp til ag3 starter i august ?

Neste steg er å gjør det samme på skarpe svinger (som han hele veien har synes har vært enklest) og kom til hånd, og så skal vi begynne å videreutvikle. Jeg gleder meg og tør nesten å håpe at det verste er over ?

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...