Gå til innhold
Hundesonen.no

Slaktekylling


Guest Stella
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Stella skrev:

Det er ikke lett å venne seg til å slakte egne dyr, jeg ble så satt ut første gangen jeg skulle slakte egne ender at jeg trodde jeg fikk omgangssyke, som viste seg å bare være at jeg gruet meg... Men motivasjonen min er at dyra her VET jeg hvordan har hatt det, og jeg kan gi dem en rask avslutning på livet, uten lange og stressende transporter osv. Og siden jeg velger å spise kjøtt så må jeg klare å ta det ansvaret, det er min mening.

Dere har sett metoden de "høster" slaktekyllingene fra kyllinghusene? Poster link til reklamevideoen for monstermaskinen. Alt for billigere kjøtt til forbrukeren! Verste er at de bruker ord som "gently" "reduces stress" osv... Og etter denne "høstingen" venter en lang transport.
 



Jaja, jeg tar heller jobben med å slakte egne enn å støtte det der. For meg er valget enkelt :)

Snakket med Bonden (samboern min) om dette i går, for klager over melkefe og kjøttfes velferd - de skulle bare visst hva som skjer i kyllingindustrien... :( (Definitivt forbedringspotensiale i de industriene også, men i forhold til industrikylling så lever de luxusliv... Hvertfall de vi har) 

 

Jeg gruer meg som en hund til å slakte ender - for de er ufattelig mye  mer sosiale og tillittsfulle enn det jeg noengang har trodd ender kunne være.  Men helt enig i at det er bedre å vite hvordan de har hatt det enn  å støtte en slik industri. Så spørs om vi ikke må legge inn bestilling hos deg etterhvert på kombihøns når du har perfeksjonert avlen litt :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det der er fryktelig sant, en tidligere kollega (kjøttspiser) er heeelt imot jakt så mye at bare man snakker om det ble h*n kvalm. Tror feks rypa har hatt et bedre liv en kjøpekyllingen som komme

Jeg har problemer med å drepe dyr, som @Kangerlussuaq er jeg også utstyrt med litt for mye empati til at jeg klarer å gjøre det selv. Jeg har ikke problemer med at dyr blir avlivet hvis det er fordi d

Ingen problemer med å forstå deg, og jeg synes heller ikke det er noe galt i at man spiser kjøtt uten å klare å være med på slakteprosessen selv. De fleste oppegående mennesker vet at kjøttet ikke kom

Posted Images

48 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

 I teorien ja. Men litt som at skal man ha hund må man takle å avlive den - så vil alltid noen av oss slite mer enn andre. Jeg har et overaktivt empatisenter i hjernen for dyr, jeg kan få kjempedårlig kronisk altoppslukende dårlig samvittighet av å ha gått forbi en meitemark uten å redde den. Jeg føler ubehag når jeg tar livet av fluer. Den dagen jeg må ta hunden min må jeg nok bli sykemeldt. Så hvordan skal det da bli med en sjarmerende gjeng som har personlighet? 

Det er ikke det at jeg er i mot å drepe dem for mat, men at jeg kjenner de og at empatisenteret gjør ting vanskelig for meg...

Ingen problemer med å forstå deg, og jeg synes heller ikke det er noe galt i at man spiser kjøtt uten å klare å være med på slakteprosessen selv. De fleste oppegående mennesker vet at kjøttet ikke kommer fra fryselageret på rema, og jeg mener det holder. Man må velge sine kamper der man har mulighet til å gjøre det. For meg så har jeg mulighet til å redusere kyllingkjøttinnkjøp til et minimum og forhåpentligvis eggkjøping også, ved å avle opp og slakte egne dyr og ha eggprodusenter selv. Du har andre styrker du bruker som gjør en forskjell :) 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kangerlussuaq Jeg har det på samme måte som deg. Jeg hadde aldri klart å ta livet av et dyr, om så en fugl, for mat, fordi jeg føler uendelig mye både for og med dyr. Men da klarte jeg jo heller ikke å rettferdiggjøre det å skulle spise kjøtt.

Jeg skal ikke si hva noen skal gjøre eller hva som er riktig for dem, men for meg høres det virkelighetsfjernt ut å klare å stå for at det er greit at dyr skal dø for å brødfø meg, (når det på ingen måte er nødvendig for å overleve eller leve sunt,) samtidig som man sier at man aldri hadde klart å være med på prosessen med hva dette innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow skrev:

Skal man spise kjøtt, er det absurd å ikke kunne klare å stå for at dyr må dø også. Det velger en jo ved å spise kjøtt i absolutt like stor grad uavhengig av om du selv er med på slakteprosessen i en eller annen form eller ikke.

 

Jo, men hvis dette var til oss som har problemer med å drepe dyr, så er poenget vårt at det gjør vondt langt inni oss, vi mener ikke at det er moralsk forkastelig, hadde vi bare fått det til! Det er to helt forskjellige ting, men det forsto du kanskje. :)

@Kangerlussuaq, me and you both! Jeg måtte av og til drepe mus og fugler som den ene katten min hadde lekt med (hoggestabbe og øks), det var grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Symra&Pippin Det gjør vondt for deg å skulle avlive en vill og skadet fugl, men at friske fugler og større dyr blir avlet opp og slaktet på grunn av ditt behov har du overhodet ikke noe problem med fordi det for deg er moralskt forsvarlig? Det er det jeg ikke klarer å skjønne, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Yellow skrev:

@Symra&Pippin Det gjør vondt for deg å skulle avlive en vill og skadet fugl, men at friske fugler og større dyr blir avlet opp og slaktet på grunn av ditt behov har du overhodet ikke noe problem med fordi det for deg er moralskt forsvarlig? Det er det jeg ikke klarer å skjønne, da. 

Jeg har problemer med å drepe dyr, som @Kangerlussuaq er jeg også utstyrt med litt for mye empati til at jeg klarer å gjøre det selv. Jeg har ikke problemer med at dyr blir avlivet hvis det er fordi de skal brukes til mat eller fordi de lider/er syke.

Denne empatien har sikkert å gjøre med en tendens til å menneskeliggjøre og en fremmedgjøring i forhold til dyr/kjøtt, jeg sier ikke at det bør være sånn, jeg sier bare at jeg føler det sånn. :)

Jeg tilhører altså de som mener at fokuset bør være på dyrevelferd så lenge dyret lever, ikke på at alle må bli veganere.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den der maskinen er så himla skånsom som de skal ha det til og stressreduserende, så kjenner jeg at jeg lurer på hvordan ting gjøres uten en slik en. :blink:
Skjønner jo at selve greia er fort gjort over for hønen og de kan finne roen i shipping kassene, men at den saken der er skånsom og "reduces losses" skjønner jeg ikke helt uten å ha sett hvordan alternativet ser ut tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rocket skrev:

Hvis den der maskinen er så himla skånsom som de skal ha det til og stressreduserende, så kjenner jeg at jeg lurer på hvordan ting gjøres uten en slik en. :blink:
Skjønner jo at selve greia er fort gjort over for hønen og de kan finne roen i shipping kassene, men at den saken der er skånsom og "reduces losses" skjønner jeg ikke helt uten å ha sett hvordan alternativet ser ut tror jeg. 

Tja, jeg har ingen problemer med å se at den maskinen er mer skånsom enn en gjeng med sure, underbetalte polakker som skal jage etter fugler som aldri har blitt tatt i.... Hyggelig blir det ikke uansett :(

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rocket skrev:

Hvis den der maskinen er så himla skånsom som de skal ha det til og stressreduserende, så kjenner jeg at jeg lurer på hvordan ting gjøres uten en slik en. :blink:
Skjønner jo at selve greia er fort gjort over for hønen og de kan finne roen i shipping kassene, men at den saken der er skånsom og "reduces losses" skjønner jeg ikke helt uten å ha sett hvordan alternativet ser ut tror jeg. 

Har vert med å tømme hønsehus (burhøns for egg) noen ganger, de plukkes ut fra burene og bæres etter beina. Ikke uvanlig av beina knekker under behandlingen :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Har vert med å tømme hønsehus (burhøns for egg) noen ganger, de plukkes ut fra burene og bæres etter beina. Ikke uvanlig av beina knekker under behandlingen :(  


Ai.... Er det ikke regler for håndtering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Symra&Pippin Helt greit at du mener det, men om du faktisk mener dette, burde du praktisere det også mener jeg. Synes du det f.eks er greit å spise dyr så lenge dyrene har hatt det bra som du sier - så pass på at du kun spiser dyr som har hatt det også. Ellers er jo ikke dette viktig for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yellow skrev:

@Symra&Pippin Helt greit at du mener det, men om du faktisk mener dette, burde du praktisere det også mener jeg. Synes du det f.eks er greit å spise dyr så lenge dyrene har hatt det bra som du sier - så pass på at du kun spiser dyr som har hatt det også. Ellers er jo ikke dette viktig for en.

Det var da en kraftig forenkling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Rocket skrev:


Ai.... Er det ikke regler for håndtering? 

Tror ikke det, utover dyrevelferdsloven, og den blir nok satt "litt" til side, når tusenvis av kyllinger skal puttes i bokser på kort tid. Skal man bære en høne uten at den flakser og styrer, må den holdes over begge vingene med to hender. Tror ikke noen pent plukker opp en og en i en slik situasjon. Da blir den nok grabbing og lemping etter bein, ja :(

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Det var da en kraftig forenkling...

Det er jo nettopp så enkelt. Er det dobbeltmoralgreiene som jeg har problemer med her. Blir akkurat på samme måte som skrike ut om hvor forferdelig pelsindustrien er, men så er Canada goose poppis så da må man bare ha det. Da er det ikke akkurat viktig for en allikevel. 

Stå nå for det man mener og sier enkelt og greit. Hjelper ikke å mene noe som helst om man ikke også praktiserer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Yellow skrev:

@Symra&Pippin Helt greit at du mener det, men om du faktisk mener dette, burde du praktisere det også mener jeg. Synes du det f.eks er greit å spise dyr så lenge dyrene har hatt det bra som du sier - så pass på at du kun spiser dyr som har hatt det også. Ellers er jo ikke dette viktig for en.

Nettopp. Jeg spiser lite kjøtt, og det jeg spiser kommer fra gårder som har et spesielt fokus på dyrevelferd og miljø.

Bilderesultat for utegående høns

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎10‎.‎2016 at 8:58 AM, Stella skrev:

Det er ikke lett å venne seg til å slakte egne dyr, jeg ble så satt ut første gangen jeg skulle slakte egne ender at jeg trodde jeg fikk omgangssyke, som viste seg å bare være at jeg gruet meg... Men motivasjonen min er at dyra her VET jeg hvordan har hatt det, og jeg kan gi dem en rask avslutning på livet, uten lange og stressende transporter osv. Og siden jeg velger å spise kjøtt så må jeg klare å ta det ansvaret, det er min mening.

Dere har sett metoden de "høster" slaktekyllingene fra kyllinghusene? Poster link til reklamevideoen for monstermaskinen. Alt for billigere kjøtt til forbrukeren! Verste er at de bruker ord som "gently" "reduces stress" osv... Og etter denne "høstingen" venter en lang transport.
 



Jaja, jeg tar heller jobben med å slakte egne enn å støtte det der. For meg er valget enkelt :)

Da jeg studerte etologi på ås for noen (mange) år siden, var dette faktisk et av de første tema vi diskuterte. Foreleseren viste oss et bilde av plukkemaskinen, og så et bilde av en mann som fanget kylling, og ba klassen om å rekke opp hånda for det vi trodde var verst for kyllingen. så godt som alle rakk opp hånda for kyllingplukkemaskinen. Men det er feil. Kyllingen blir faktisk mer stresset av å bli håndtert av mennesker, enn å bli plukket av plukkemaskin. Den har ikke noe "bilde" av hva en plukkemaskin er, og reagerer mer emd å bli forbløffet enn redd. Det er gjort flere studier som viser dette.  Det er ikke alltid det som VI mennesker synes ser fælt ut, er det værste for dyra. Såklart vil jo innstillinger på fart, osv, ha noe å si.

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg enda mer overbevist om at jeg skal ha høner den dagen jeg bor slik til at det er mulig.

Vi ser etter hus nå og et av mine krav er landlige omgivelser som også passer godt til høner.

Forrige huset vi så på lurer jeg på om allerede var tilrettelagt, det var ihvertfall en innhegning og noen hus som så passende ut. Dessverre endte ikke vi opp med det huset.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Meg skrev:

Da jeg studerte etologi på ås for noen (mange) år siden, var dette faktisk et av de første tema vi diskuterte. Foreleseren viste oss et bilde av plukkemaskinen, og så et bilde av en mann som fanget kylling, og ba klassen om å rekke opp hånda for det vi trodde var verst for kyllingen. så godt som alle rakk opp hånda for kyllingplukkemaskinen. Men det er feil. Kyllingen blir faktisk mer stresset av å bli håndtert av mennesker, enn å bli plukket av plukkemaskin. Den har ikke noe "bilde" av hva en plukkemaskin er, og reagerer mer emd å bli forbløffet enn redd. Det er gjort flere studier som viser dette.  Det er ikke alltid det som VI mennesker synes ser fælt ut, er det værste for dyra. Såklart vil jo innstillinger på fart, osv, ha noe å si.

 

Det kan godt hende. Poenget mitt var ikke at denne maskinen var verre enn det faktiske alternativet, poenget mitt var at industrien er slik at kyllingene plukkes med en maskin og sendes på samlebånd. Det sier mye om størrelsen, og kravet til effektivitet og lave kostnader. Alternativet er selvsagt ikke noe bedre, blir som å velge mellom pest og kolera. Man burde velge alternativ nr 3...


Jeg sitter forresten og spiser brystfilet med ovnsbakte grønnsaker og poteter og fløtesaus nå, fra de normale slaktene på bildene. Nydelige! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tonjek skrev:


Helt klart, livet til slike kyllinger er vel ganske råttent fra begynnelsen til slutten, stakkars...

Mja. Er det? De spiser, driter og sover litt. Det går ikke mange ukene. Sånn sett har de det sikkert mindre vondt enn et annet dyr som er sykt/skadet, og bruker noen uker på å lappes sammen.... Den andre siden er hvor etisk det er å lage noe som vokser så fort i et lite hegn. Laksen vi spiser er et langt værre eksempel her.

Men sånn er det.. Folk synes jakt og fangst er fæle greier, mens de eter industrikylling og laks til det tyter ut av øra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...