Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund alene hjemme


StineO
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg postet omtrent det samme innlegget på Canis, men ser ut som et er mer aktivitet her, så poster her også :)

Jeg er ny her på forumet, og håper dette kan være et godt sted å få litt innsikt :) Jeg har aldri hatt hund (men har hatt hest), og tenker nå seriøst på å anskaffe hund litt fram i tid. Vi snakker nok om minst et år eller to i framtida, på grunn av diverse faktorer, men jeg vil bruke god tid på å planlegge og tenke, slik at jeg kan ta riktige valg og ha gode forutsetninger for å lykkes når dagen forhåpentligvis kommer. 

Det er dog en ting jeg har tenkt mye på, og det er dette med å ha hunden hjemme alene. Det snakkes jo mye om dette med de "stakkars hundene som er mye hjemme alene". På enkelte virker det jo som om ingen som har hund faktisk har jobb samtidig - enda jeg selvsagt vet at det ikke stemmer. Jeg har i dag en helt vanlig jobb med 7,5 timers arbeidsdag, og selv om jeg har noe fleksibilitet, må jeg normalt regne med å være på jobb så lenge. Jeg er singel og bor alene, og har derfor få å spille på, i hvert fall på fast basis. 

Hvordan gjør andre? Er det greit at hunden er hjemme alene mens man selv er på jobb, eller bør jeg la være å skaffe hund siden jeg er såpass mye borte, tross alt? Tvilsomt om jeg vil ha mulighet til å ta den med på jobben... Hva er vanlig? Må man ha en "hundevakt"?

Jeg har selvsagt forståelse for at det i en innkjøringsfase/valpefase krever mer, og at man ikke forlater en valp når den nettopp har kommet i hus uten trening... Men tenker altså mer når hunden har blitt voksen. Jeg føler jo at jeg har mye å gi en hund, men ser jo heller ikke for meg å slutte å jobbe med det første... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ser inga problem med att ha hund och vara i fullt arbete. Så länge man ser till att hunden faktiskt får det den behöver resten av tiden.
Har man en väldigt upptagen vardag där man först är på jobb i 7,5 timmar och sen spenderar ytterligare flera timmar iväg hemifrån på andra aktiviteter där hunden inte får lov att vara med så kan jag personligen tycka att då skall man avstå att skaffa hund.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "alltid" vært alene med hund og i full jobb, og det går jo greit (jeg har vært heldig og aldri hatt hunder som har hatt problemer med å være alene hjemme), men jeg har jo alltid konstant dårlig samvittighet for at hunden(e) er alene hjemmer. Alltid...

Om HUNDENE lider av det, vet jeg ikke, men jeg forsøker alltid så godt jeg kan å ha kortest mulig arbeidsdag (jeg har vanlig kontorjobb m fleksitid), jeg benytter meg av hjemmekontor så ofte jeg kan - og på fritida går stort sett all tid til hundene. Dvs at de får være med på det jeg skal gjøre. Jeg er dermed sjelden på noe som helst aktivitet uten hunder. Ikke minst får hundene alltid mulighet til å sove på soverommet sammen med meg - om de vil (og det vil de) :)

.... også har det endt opp med at jeg "alltid" har to hunder i huset - nettopp for å unngå at hunden er helt alene hjemme... 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Jeg har "alltid" vært alene med hund og i full jobb, og det går jo greit (jeg har vært heldig og aldri hatt hunder som har hatt problemer med å være alene hjemme), men jeg har jo alltid konstant dårlig samvittighet for at hunden(e) er alene hjemmer. Alltid...

Om HUNDENE lider av det, vet jeg ikke, men jeg forsøker alltid så godt jeg kan å ha kortest mulig arbeidsdag (jeg har vanlig kontorjobb m fleksitid), jeg benytter meg av hjemmekontor så ofte jeg kan - og på fritida går stort sett all tid til hundene. Dvs at de får være med på det jeg skal gjøre. Jeg er dermed sjelden på noe som helst aktivitet uten hunder. Ikke minst får hundene alltid mulighet til å sove på soverommet sammen med meg - om de vil (og det vil de) :)

.... også har det endt opp med at jeg "alltid" har to hunder i huset - nettopp for å unngå at hunden er helt alene hjemme... 

Denne signerer jeg, bortsett fra at jeg en gang i blant har ting å gjøre på ettermiddagen også. Sosiale ting som ikke inkluderer hund legger jeg til helger sånn at jeg kan være sammen dem resten av dagen. Av og til skal jeg på møte på ettermiddagstid. Da sørger jeg for at de får en god tur først. Etter slike dager, da de har vært alene både på dagtid og senere noen timer på ettermiddags- eller kveldstid er jeg hundre prosent hundene sin de neste dagene når jeg ikke er på jobb. Tror man må være innstilt på at slike dager kan dukke opp, men fokusere på at det er summen av tid du tilbringer sammen hunden over tid, og kvaliteten av den tiden som er viktig. Jeg tror også at to hunder sammen gjør at de føler seg mindre alene, men det er mulig det bare er noe jeg biller meg inn, det er jo vanskelig å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er borte en arbeidsdag + reise og en normal hund tåler det (når den er voksen, har trent på det etc etc). Jeg bor alene og det jeg er mest avhengig av er en som kan passe hunden hvis jeg skal på fest en kveld, besøker venner og andre byer, på ferie etc. Jeg kunne aldri hatt hund om ikke familien kunne ha stilt opp og passet innimellom.

Følte veldig på at hundene var alene hjemme da jeg hadde to fordi den ene var dårlig til dette og smittet den andre. Nå som den er borte går det egentlig ganske knirkefritt. Hun er også alene på kvelden to ganger i ukedagene når jeg trener og har en rutine på dette som fungerer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Siri skrev:

Jeg har "alltid" vært alene med hund og i full jobb, og det går jo greit (jeg har vært heldig og aldri hatt hunder som har hatt problemer med å være alene hjemme), men jeg har jo alltid konstant dårlig samvittighet for at hunden(e) er alene hjemmer. Alltid...

Om HUNDENE lider av det, vet jeg ikke, men jeg forsøker alltid så godt jeg kan å ha kortest mulig arbeidsdag (jeg har vanlig kontorjobb m fleksitid), jeg benytter meg av hjemmekontor så ofte jeg kan - og på fritida går stort sett all tid til hundene. Dvs at de får være med på det jeg skal gjøre. Jeg er dermed sjelden på noe som helst aktivitet uten hunder. Ikke minst får hundene alltid mulighet til å sove på soverommet sammen med meg - om de vil (og det vil de) :)

.... også har det endt opp med at jeg "alltid" har to hunder i huset - nettopp for å unngå at hunden er helt alene hjemme... 

Signeres. Nå jobber jeg jo ikke,men det der var min hverdag før.Med stort sett "alltid" to hunder,og skulle jeg noe på kveld/helg så måtte hundene ha fått sitt først.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wilhelmina skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan dere får det til å gå rundt, bor dere på en planet med 50 timer i døgnet eller? :lol: Det er heldigvis ikke så ofte jeg har heldagsforelesninger, men på de dagene har jeg ikke sjans til å få gjort noe fornuftig med hunden...

:D Nå går jo Mona i hundebarnehage, men hun får likevel aktivisering på kvelden. Hvis jeg skal rekke full dag på jobb, lang reisevei (lang fordi det er langt til hundebarnehagen), trening av meg selv og turing av Mona + alt det andre man må gjøre, blir det fort til at dagen starter klokken 5 :P 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og har hund og jobber 100% + litt til noen ganger. Kunne ikke hatt denne jobben hvis jeg ikke hadde familie nært som også er hundegale :) Så jeg får hjelp når jeg plutselig må jobbe overtid, det kan være å reise et stykke osv. Det hadde jeg ikke kunnet ellers. Men nå er mine bortskjemte ift alene tid, de blir ofte hentet av min søster eller mine foreldre. For meg er det viktig i ukedagene at hundene prioriteres når jeg kommer hjem. Så jeg takker stort sett alltid nei hvis noen inviterer meg på noe mandag - fredag. Men lørdag og søndag er vi hele dager sammen, da kan jeg fint dra bort utpå kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Virker jo som det er ganske vanlig at hunden er alene mens matmor eller matfar er på jobb... Er selvsagt innstilt på at hunden kommer i første rekke resten av dagen, og jeg har heller ikke i dag så mange hobbyer/aktiviteter som ikke hunden kan være med på, da får man heller ta det i helgen. Det blir heller ingen hund i huset før jeg har alliert meg med familie og venner som har lyst til å passe en gang i blant, hvis man skal vekk en helg eller noe slik, men tror ikke jeg kan basere meg på det i hverdagen. 

Men tenker på dette med valp... Ønsker jo å time anskaffelsen etter ferie, slik at jeg hvert fall har tre uker hjemme fra jobb når han eller hun flytter inn. Men det er jo sikkert ikke nok for å trene opp en hund til å være alene hjemme en hel arbeidsdag? Bør jeg heller gå for en voksen hund som man vet tåler å være hjemme alene?

Jeg vil nok aller helst ha en rasehund - komme inn i et rasemiljø, kanskje være med på konkurranser/utstillinger og få et nettverk av hundefolk med samme type hund rundt meg (siden jeg er nybegynner tror jeg det ville være en stor trygghet og nytte), og ser for meg at det er vanskeligere hvis man adopterer fra FOD eller liknende. Som førstegangs hundeeier er det dessuten viktig for meg å ikke adoptere en hund med mye bagasje. Har alltid sett for meg å kjøpe valp, men det er kanskje lurt å revurdere det? Kanskje en forvert-avtale kunne være noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan dere får det til å gå rundt, bor dere på en planet med 50 timer i døgnet eller? :lol: Det er heldigvis ikke så ofte jeg har heldagsforelesninger, men på de dagene har jeg ikke sjans til å få gjort noe fornuftig med hunden...

Det er vel ikke nødvendig å gjøre så mye fornuftig med hundene alltid - bare de får være med og ikke er alene OGSÅ på kvelden liksom :) 

1 time siden, Mona skrev:

:D Nå går jo Mona i hundebarnehage, men hun får likevel aktivisering på kvelden. Hvis jeg skal rekke full dag på jobb, lang reisevei (lang fordi det er langt til hundebarnehagen), trening av meg selv og turing av Mona + alt det andre man må gjøre, blir det fort til at dagen starter klokken 5 :P 

Jeg kombinerer jo alltid trening av meg selv og hundene - hadde jeg ikke gjort det, ville jo ikke døgnet hatt nok timer liksom :) 

47 minutter siden, StineO skrev:

Men tenker på dette med valp... Ønsker jo å time anskaffelsen etter ferie, slik at jeg hvert fall har tre uker hjemme fra jobb når han eller hun flytter inn. Men det er jo sikkert ikke nok for å trene opp en hund til å være alene hjemme en hel arbeidsdag? Bør jeg heller gå for en voksen hund som man vet tåler å være hjemme alene?

Noen valper takler jo fint å være hjemme alene ganske kjapt, andre takler det ikke i det hele tatt - så det kan være vanskelig å planlegge dette helt 100%. Mange starter nok denne hjemme alene-treningen veldig mye for tidlig, før valpen er moden for dette. Jeg har aldri egentlig trent mine valper til å være hjemme alene. Jeg har hatt dem med meg i bil på jobb, og luftet dem ofte gjennom dagen inntil jeg har følt at NÅ er det kanskje på tide å være hjemme. Og da har jeg bare tatt sjansen på at dette går fint, gått fra valpen - og vips kan de å være hjemme alene. Men da har valpene vært 6-7 mnd gamle. Også har jeg da gjerne hatt en annen hund hjemme også. Det er jo også enkelte raser som er mer utsatt for hjemme-alene-problemer enn andre, altså at de har større problemer med å akseptere å være hjemme alene. Det kan jo også være noe å ta i betraktning når du velger rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg kombinerer jo alltid trening av meg selv og hundene - hadde jeg ikke gjort det, ville jo ikke døgnet hatt nok timer liksom :)  

Ja, det gjorde jeg før :) Burde nok presisert at dette "problemet" fikk jeg når hunden ble så plaget av slitasjegikt/forkalkninger at hun ble pensjonert fra harde treningsturer. Men nå avsporer jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mona skrev:

Ja, det gjorde jeg før :) Burde nok presisert at dette "problemet" fikk jeg når hunden ble så plaget av slitasjegikt/forkalkninger at hun ble pensjonert fra harde treningsturer. Men nå avsporer jeg :)

Ahhhh, men selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hunder og full jobb, aldri mer. Hadde konstant dårlig samvittighet og jeg stresset alltid for å komme hjem til vettug tid (ikke alltid like lett når man kjører lastebil :P) hadde bikkjene ofte med på jobb da. 

Når det er sagt er det jo opp til hver enkelt, for bikkjer klarer jo og være hjemme aleine en arbeidsdag hvis de får nok stimuli ellers liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å utnytte de mulighetene man har også. Jeg er på et møte en gang i måneden som begynner klokka 18:00. Da har jeg ordnet det sånn at jeg får gå fra jobb klokka 14:00, og så tar jeg igjen de timene ved å jobbe lenger andre dager. Da kan jeg gå en god tur med dem før jeg må dra. I tillegg er datter Sara "bakvakt" de dagene, sånn at jeg kan be henne ta en runde med dem hvis møtet varer lenge.

Noen ganger har jeg håndverkere hjemme, da tar jeg med hundene i bilen, og så bruker jeg lunsjpausen til å gå tur (på Ladestien, som er rett ved jobben min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå jobber jeg til alle døgnets tider og fra noen timer til 24 timer og 15 minutter. Jeg har da alt fra at hunden er hjemme alene til fast hundepass. Det kommer ann på lengden på vakten eller at to vakter går i hverandre eller hvordan det passer inn for jeg kan ta med hunden på det ene stedet. Og hunden kan være lengre alene på natten enn dagen er min erfaring. Så noen ganger hos hundepasser noen ganger er han med i bilen og noen ganger snorker han i godstolen hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...