Gå til innhold
Hundesonen.no

lakseolje/selolje...


Guest MuffeLuff
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Siri skrev:

Får de ikke bra nok tilførsel av det de skal ha uten olje i maten? 

Visstnok ikke. En bekjent skrev hovedfagsoppgave om ernæring hos hund, og der var konklusjonen at samtlige kommersielle hundefôr inneholder alt for lite omega-etellerannet (vet riktignok ikke om dette kun var snakk om tørrfor eller om det gjelder V&H også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Det sørgelige her er vel mer at man skyter/hakapiker grønlandsel over en lav sko, når det finnes fullverdige alternativer. Nå er det også slik at høyerestående pattedyr har større andel tungmetaller i spekket, så jeg skjønner ikke hvorfor man ønsker å bruke selolje i dagens samfunn. Det må være fordi det enten er billigere eller at man synes det høres kulere ut.

Du har helt klart rett. For min del var det billig og siden min forrige hund reagerte på lakseolje så ble det selolje. Jeg bytter gjerne om det finnes ett alternativ til samme pris. Jeg betalte 850,- for 5L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest MuffeLuff

Selolje, lakseolje og omega3.
Så mye å velge imellom. Har googlet meg blå, her er noe av det jeg har kommet frem til. 
Et problem er at absolutt alle sier det samme. At hunden trenger produktet, og at de lover så å si det samme. Altså selolje vs lakseolje vs omega3. Alle tre lover det samme, altså hud, pels og alt det der. 
Men, både lakseolje og selolje har en ting til felles, "inneholder omega3" og fettsyrer og blablabla. Helt likt, inneholder det samme.

Det høres ut som at omega3 er det viktigste. Og både selolje og lakseolje inneholder omega3, og har det som den viktigste ingrediensen. Men hva er da poenget med å kjøpe selolje, og ikke Vets sin Omega3? Eller lakseolje?
På vets sin side så står det nederst på siden, "vi vet at en av de beste kildene er fra FERSK NORSK KVALITETSLAKS". Vets sin omega3 kommer da fra laks. Greit nok. 
Men hva er da selolje? Må si at jeg sitter fast med tanken på at selolje er laget av seler, som i dyret sel. Det stemmer nok, for jeg har funnet på ei side hvor det står "Selolje er ren og naturlig selolje utviklet av førsteklasses råvarer fra sel". 

Så... Ifølge vets, og flere kilder så er lakseolje den beste og viktigste. Men, selolje inneholder det samme som de to andre. Men, alle er enige i en ting, omega3 er det absolutt viktigste, og er også hoved ingrediensen i produktene. Forskjellen på sel- og lakseolje er hvor omega fettsyrene kommer fra, laks vs sel. 

Kan da konkludere med at alle tre, er omega3 produkter under forskjellige navn. 
Sel vs laks blir da det store problemet. For jeg har ikke funnet noen steder hvor det står at omega3 fra sel er best, men jeg finner mye om at omega3 fra laks ER best. 
Jeg finner ingen begrunnelse på hvorfor sel blir brukt som råvare. Annet enn at det er en kilde til omega3. Men det er jo også laks.

Beste kilden som jeg har funnet, er denne. http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageid=74462
Nederst så ser du sel- vs laks-olje side om side. 
For meg, etter å ha sett fort igjennom innholdet i produktene, så har laks mer av alt, enn sel. 
Dette er da to produkter fra samme produsent. Samme greia, to forskjellige råvarer. Så det er det beste eksempelet jeg har funnet. Men i bunn og grunn så lover de det samme, og inneholder det samme. Men jeg hadde gått for lakseprodukter, siden det blir omtalt som det beste. Mens ingen nevner sel som beste kilde til omega3. 

Men jeg finner fortsatt ikke svar på om man bør kjøpe ren omega3.. eller lakseolje. Jeg tror nemlig at de to er det samme produktet. Fordi begge er laget av laks, og begge to har samme ingrediensene. Det varierer nok fra merke til merke, når det kommer til balansen mellom omega3, omega6 og alt det tre-bokstavers-fettsyre(?)-tingene. Men i bunn og grunn så er de ett og samme produkt, under to forskjellige navn. Litt som trankapsler og omega3 kaplser for mennesker. Forskjellen på de to er % innholdet av omega3, men de inneholder det samme. Og de har forskjellige navn, omega3 og tran. Slik tror jeg det er med lakseolje og omega3 også, tror jeg. 


Så. Om du da kjøper lakseolje eller omega3, spiller ingen rolle. Det er det samme. 
Selolje er samme greia også, med annet råvare i bunnen. 
Tror jeg skal prøve Vets sin omega3 i første omgang. For nå har jeg vondt i hodet av å tenke så mye :dog_running:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Avani skrev:

Du har helt klart rett. For min del var det billig og siden min forrige hund reagerte på lakseolje så ble det selolje. Jeg bytter gjerne om det finnes ett alternativ til samme pris. Jeg betalte 850,- for 5L


Samme hos meg, rett og slett at pris vs mengde har vært best for lommeboka. Og når man ikke har så mye og rutte med så styrer slikt ofte valget. 
Sel har bydd meg litt imot rett og slett pga måten man har sett at seler klubbes ihel f.eks. 


----------------------------


Ellers, før jeg kjøpte selolja så har jeg prøvd obersten sin. Dog kun 1 pakke, 0,4l tror jeg den var? Fungerte helt ok såvidt jeg kunne se, bikkja mi er ikke så kresen, så den gikk fint ned. :) Før jeg kjøpte obersten sin så hadde jeg en flaske med VetCur Biotec olje av noe slag. Jeg husker ikke presis hvilken, men regner med det var beginner eller omega. http://www.vetcur.dk/produkt-kategori/hund/ Jeg var dog helt sikker på at det var noe grønnleppemusling i den jeg kjøpte, og det finner jeg ikke igjen på nettsiden der, kan vær jeg blander med noe annet dog. Jeg kjøpte via damen han fikk laserbehandling av. Dyrnaturligvis.no 

Kunne igrunn godt tenke meg å bruke det igjen, helst en med gurkemeie/curcumin/Turmeric i pga leveren til Rocky, men jeg kan jo like greit gi rapsolje og golden paste på siden om så var, garanert mye billigere. :P Eller bare Hepacyl som han får idag, selvom det koster såpass mye at en god olje med gurkemeie (og eventuelt marietistel, om det er mulig) sikkert er like bra å gi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...