Gå til innhold
Hundesonen.no

Akutt diaré, smerter og vansker for å stå


Tempus
 Share

Recommended Posts

Så. Mye sykdom her for tida. Jeg fikk melding av samboeren i dag tidlig at ene hunden hadde våkna klokka 2 og hadde diaré. Jeg regna med det var den yngste, men det var den eldste. Hu er veldig sjeldent dårlig i magen.

Samboeren min dro hjem for å lufte hu i ellevetiden i dag. Hu hadde da gjort fra seg i stua. Hu fikk bli med samboeren på jobb. Hu var slapp, men gikk rundt sjøl. Så begynte hu plutselig å hyle og klarte ikke stå lenger. Hu hylte også da samboeren min tok på henne. De dro derfor rett til veterinær. Hu ska få væske og bli tatt blodprøver av der. Hu bjeffer visst ikke på noen hunder der, noe som betyr at hu er skikkelig dårlig.

Hu har ikke feber, men er noe dehydrert. Hu har hatt diaré igjen og veksler mellom å kunne stå selv og å ikke klare det. Det kom helt akutt i natt. I går kveld løp hu rundt i hundre med leker. Jeg vrir huet og kommer virkelig ikke på noe hu kan ha fått i seg i går.. Hva kan være årsaken til dette? Blir kvalm og får vondt i hodet av å tenke på det. Det minner meg så alt for mye om valpen vår som vi mista i fjor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstoppelse? De kan få en forstoppelse diare der noe slipper igjennom. Men vil tro veterinærene ville kjent det eller sett en forstoppelse evt på røntgen.

Forstoppelse er veldig smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu har høyt nivå av hvite blodceller. De kunne ikke se noe spesielt på røntgen. Hu ska få væske et par timer til før vi kan hente hu. Og så har vi fått antibiotika. Men de visste ikke helt hva det var eller hva det kunne komme av..

Samboer som var hos veterinær, så vet ikke om det ble sjekket for bukspyttkjertelbetennelse, men tror ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått hu hjem etter nesten fem timer væskebehandling. Hu er akkurat like slapp som før i dag og bæsja to ganger bare fra bilen og inn. Hu er veldig svak i bakbeina og klarte nesten ikke komme seg opp en fortauskant. Da hu skulle opp i hundesenga kollapsa bakbeina helt, det samme gjorde de da hu skulle snu seg. Hu hyler også plutselig. Syns det med bakbeina er litt rart..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tempus skrev:

Hvordan finner man ut av det? Vises det ikke på røntgen? Hu er veldig øm i buken også. 

Som regel vises det på rtg, men ikke alltid. Noen ganger må mr til. At bakbeina svikter er klassisk prolapssymptom. Smertene kan godt føre til forstoppelse/diarée/ andre smerter både her og der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Som regel vises det på rtg, men ikke alltid. Noen ganger må mr til. At bakbeina svikter er klassisk prolapssymptom. Smertene kan godt føre til forstoppelse/diarée/ andre smerter både her og der..

Rart ikke veterinær sjekket/nevnte det da.. Er hu like ustø i morgen så drar vi tilbake! Hu hadde også høyt nivå av hvite blodceller, så en infeksjon har hu jo iallefall..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, enna skrev:

Det er ikke uvanlig at hunder med diare kan kollapse i bakparten. Det er et tegn på dehydrering. 

Hu har fått væske i fem timer nå, så dehydrert er hu ikke nå lenger iallefall. Veterinær sa hu bare var litt dehydrert da hu kom dit. Hadde fint tannkjøtt osv.  Men det tar vel sikkert litt tid før det stabiliserer seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min dachs nettopp hadde diare, kollapsa ho i bakparten en tidlig morgen og greidde ikke å stå på bena. Det tok ca 6 - 8 timer etter antibiotikasprøyte, zoolac og væske før hun igjen greidde å stå på bena. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, enna skrev:

Da min dachs nettopp hadde diare, kollapsa ho i bakparten en tidlig morgen og greidde ikke å stå på bena. Det tok ca 6 - 8 timer etter antibiotikasprøyte, zoolac og væske før hun igjen greidde å stå på bena. 

Da håper jeg det bare er det! Syns det er rart hu ikke fikk antibiotikasprøyte hos veterinær. Hu fikk antibiotika av oss først da vi henta hu for en time siden. Zoolac har hu fått i hele dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tempus said:

Da håper jeg det bare er det! Syns det er rart hu ikke fikk antibiotikasprøyte hos veterinær. Hu fikk antibiotika av oss først da vi henta hu for en time siden. Zoolac har hu fått i hele dag. 

Noen vetrinærer gir tydeligvis ikke slike sprøyter så hyppig. Er mitt inntrykk. Min gir ved behov, spesielt når hunden har diare eller oppkast eller er veldig slapp. Det var også samme vetrinær som fortalte meg at det å svikte i bakbena er et typisk symptom ved diare og dehydrering. (jeg ble dritredd da ho svikta i bakbena....) 
Min var på bena og full fart igjen dagen etter oppstart av behandling. God bedring til din - håper hun kommer seg raskt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, enna skrev:

Noen vetrinærer gir tydeligvis ikke slike sprøyter så hyppig. Er mitt inntrykk. Min gir ved behov, spesielt når hunden har diare eller oppkast eller er veldig slapp. Det var også samme vetrinær som fortalte meg at det å svikte i bakbena er et typisk symptom ved diare og dehydrering. (jeg ble dritredd da ho svikta i bakbena....) 
Min var på bena og full fart igjen dagen etter oppstart av behandling. God bedring til din - håper hun kommer seg raskt.  

Ble veldig betrygga nå, takk :) Hu sover tungt nå heldigvis. Virka ikke som veterinæren vi var hos hadde anelse om hvorfor beina ikke funka. Han antydet at det var pga HD'en hennes, men hu er jo i hundre til vanlig, så det er vi helt sikre på ikke er grunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med henne nå? Bukspyttkjertelbetennelse viser på blodprøver, litt usikker på hvilke verdier de ser etter - leververdier kanskje ? Sjekket det på ene mi da hun kollapset for et par år siden, men det var ikke det på mi. Typypisk ved pankreatitt er gul avføring, akutt smerte og forverrelse ved inntak av fett blant annet. 

 

Håper det bare er en slem mageinfeksjon og hun er frisk og rask igjen snart! Nok nå!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Raksha skrev:

Hvordan er det med henne nå? Bukspyttkjertelbetennelse viser på blodprøver, litt usikker på hvilke verdier de ser etter - leververdier kanskje ? Sjekket det på ene mi da hun kollapset for et par år siden, men det var ikke det på mi. Typypisk ved pankreatitt er gul avføring, akutt smerte og forverrelse ved inntak av fett blant annet. 

 

Håper det bare er en slem mageinfeksjon og hun er frisk og rask igjen snart! Nok nå!

 

Vet ikke hva de sjekka på blodprøva de tok, men de sa at de bare så forhøya hvite blodceller. Nå ligger hu på ryggen i senga og sover tungt. Den andre hunden var såvidt borti hu med labben ista og da hylte hu.

Fant dette om bukspyttkjertelbetennelse
- Akutte brekninger og oppkast
- Nedsatt allmenntilstand
- Feber
- Nedsatt matlyst
- Veekttap
- Smerter i buken
- Strekker ut forbena og bøyer ryggen pga. buksmertene
- Dehydrering
- Diaré som kan være blodig
- Gule slimhinner
- Rask puls
- Unormal pust

 

Det hu har der er nedsatt allmenntilstand, smerter og diaré. Det vistes heller ikke noe unormalt på røntgen. 

Og vi som skulle vært i 30årslag i Østerdalen i morgen.. spørs det nå!

IMG_0210.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tempus skrev:

Vet ikke hva de sjekka på blodprøva de tok, men de sa at de bare så forhøya hvite blodceller. Nå ligger hu på ryggen i senga og sover tungt. Den andre hunden var såvidt borti hu med labben ista og da hylte hu.

Fant dette om bukspyttkjertelbetennelse
- Akutte brekninger og oppkast
- Nedsatt allmenntilstand
- Feber
- Nedsatt matlyst
- Veekttap
- Smerter i buken
- Strekker ut forbena og bøyer ryggen pga. buksmertene
- Dehydrering
- Diaré som kan være blodig
- Gule slimhinner
- Rask puls
- Unormal pust

 

Det hu har der er nedsatt allmenntilstand, smerter og diaré. Det vistes heller ikke noe unormalt på røntgen. 

Og vi som skulle vært i 30årslag i Østerdalen i morgen.. spørs det nå!

Hvite blodlegemer er vel tegn på infeksjon, så da er det håp om at det bare er en kraftig mageinfeksjon. 

Mener de tok utvidede blodprøver av mi da de mistenkte det og vi ikke fikk svar samme dag, men kan godt hende veterinæren deres har utelukket det. Men ville nevnt det om det ikke er bedring ganske kjapt uansett.

Æsj, dårlig timing da :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Hvite blodlegemer er vel tegn på infeksjon, så da er det håp om at det bare er en kraftig mageinfeksjon. 

Mener de tok utvidede blodprøver av mi da de mistenkte det og vi ikke fikk svar samme dag, men kan godt hende veterinæren deres har utelukket det. Men ville nevnt det om det ikke er bedring ganske kjapt uansett.

Æsj, dårlig timing da :( 

 

Vi skal absolutt nevne det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Hvordan er det med henne nå? Bukspyttkjertelbetennelse viser på blodprøver, litt usikker på hvilke verdier de ser etter - leververdier kanskje ? Sjekket det på ene mi da hun kollapset for et par år siden, men det var ikke det på mi. Typypisk ved pankreatitt er gul avføring, akutt smerte og forverrelse ved inntak av fett blant annet. 

 

Håper det bare er en slem mageinfeksjon og hun er frisk og rask igjen snart! Nok nå!

 

Bukspyttkjertelens funksjon kan sjekkes ved å måle TLI-nivået i blodet ved 12 timers faste. Normalområdet er 2,5-45ug/L. Verdier under 2,5 tilsvarer EPI. Verdier over 45 kan indikere akutt bukspyttkjertelbetennelse. Har nettopp vært med hunden min til utredning av EPI, men fikk aldri beskjed av vet. om at hunden måtte være fastende så vi skal dra til en annen klinikk og ta nye prøver. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...