Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til gode digitalkamera?


Bellare
 Share

Recommended Posts

Sidan speilreflekskameraet er blytungt og er som å bære med seg ein murstein på tur, ønsker eg eit nytt digitalkamera, som eg kan ha med på fjellturar. Har eit gammalt Sony kamera, men det er dårlegare enn mobilkameraet :teehe:

Nokon som har tips til gode digitalkamera, som ikkje kostar skjorta? Type 2000,- burde vel holde i massevis (håpar eg) :P 

Edit: Bør kunne filme med det også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Bellare skrev:

Så med andre ord bør eg kanskje gå litt opp i pris, for og få eit kamera av kvalitet og som varer lenge? Kunne jo kjøpt meg masse nytt til speilrefleksen for alt det :lol:

Om du vil ha bilder i samme kvalitet som speilrefleksen så bør du nok litt opp i pris :) Men om det er greit med lavere kvalitet, så finnes det nok helt ok kamera til rundt 2000,- Har ikke sjekket så mye rundt, siden kontoen ikke er enig i kjøp av kamera nå. Men, både Canon Powershot og Nikon Coolpix skal være helt ok kamera :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha bilder i samme kvalitet som speilrefleksen så bør du nok litt opp i pris [emoji4] Men om det er greit med lavere kvalitet, så finnes det nok helt ok kamera til rundt 2000,- Har ikke sjekket så mye rundt, siden kontoen ikke er enig i kjøp av kamera nå. Men, både Canon Powershot og Nikon Coolpix skal være helt ok kamera [emoji4] 


Då kan eg like gjerne ta med speilrefleksen, så i samme kvalitet treng det absolutt ikkje vere. Så lenge det er ein god del betre enn mobilen trur eg nesten eg skal kunne sei meg fornøgd [emoji16]

Såg ein sånn liten kamerasak man kan feste på mobilen for betre bilder, såg veldig spennandes ut, men korleis blir bildene?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det der. Det som er aller best med det er at det er støtsikkert og vanntett. Det tar bra bilder, men jeg har ikke fått satt meg inn i alle funksjoner enda. (ting tar tid..)

spesielt makro er moro med det. 

Sport har jeg ikke fått prøvd ut, enda hundefoto var en av grunnene til at jeg ville ha det..

 

IMG_1779.JPG

IMG_2838.JPG

IMG_2837.JPG

IMG_1975.JPG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Altfor mange skylder på utstyret, uten å grave dypere i seg selv:

Godt mulig et nytt og bedre objektiv vil kunne vekke lysten litt igjen, da det såklart har noe å si hvilket utstyr man bruker. Man bør dog ikke henge seg for mye opp i det, hvilket videoen over tydelig viser. Vær ærlig med deg selv om hvorfor et bilde du tok feilet eller ble en vinner. Det hjelper ingenting å kjøpe nytt utstyr om du som fotograf er begrensningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange skylder på utstyret, uten å grave dypere i seg selv:
Godt mulig et nytt og bedre objektiv vil kunne vekke lysten litt igjen, da det såklart har noe å si hvilket utstyr man bruker. Man bør dog ikke henge seg for mye opp i det, hvilket videoen over tydelig viser. Vær ærlig med deg selv om hvorfor et bilde du tok feilet eller ble en vinner. Det hjelper ingenting å kjøpe nytt utstyr om du som fotograf er begrensningen.


Var digitalkamera eg skulle ha, ikkje spelrefleks, det har eg nemlig [emoji6]
Men det vart olympus kameraet som er foreslått lenger oppe [emoji16]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du har et speilreflekskamera, men du hevder at mobilkameraet ditt er bedre. For å være helt ærlig tror jeg ikke du helt ser mulighetene i speilreflekskameraet, og vet derfor ikke hvordan å utnytte det til det fulle. Han i videoen over er en dyktig fotograf, og det viser derfor tydelig hva man kan få til selv med et 6 megapixels speilreflekskamera som er 15 år gammelt. Eldre utstyr har såklart sine begrensninger, men man bør likevel fokusere på mulighetene før man oppgraderer. 

Kameraet du valgte er helt sikkert et greit knipse-kamera, men et stort minus er at du er låst fast til ett objektiv med ingen mulighet for å bytte. Godt mulig det tilfredstiller dine behov, jeg tenkte bare å legge inn en liten tankevekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du har et speilreflekskamera, men du hevder at mobilkameraet ditt er bedre. For å være helt ærlig tror jeg ikke du helt ser mulighetene i speilreflekskameraet, og vet derfor ikke hvordan å utnytte det til det fulle. Han i videoen over er en dyktig fotograf, og det viser derfor tydelig hva man kan få til selv med et 6 megapixels speilreflekskamera som er 15 år gammelt. Eldre utstyr har såklart sine begrensninger, men man bør likevel fokusere på mulighetene før man oppgraderer. 
Kameraet du valgte er helt sikkert et greit knipse-kamera, men et stort minus er at du er låst fast til ett objektiv med ingen mulighet for å bytte. Godt mulig det tilfredstiller dine behov, jeg tenkte bare å legge inn en liten tankevekker.

Da tror jeg du misforsto litt. Ønsket var vel noe som var lettere å ta med på tur enn ett stort speilreflekskamera og som tar bedret bilder enn mobilen :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Polfarer skrev:


Da tror jeg du misforsto litt. Ønsket var vel noe som var lettere å ta med på tur enn ett stort speilreflekskamera og som tar bedret bilder enn mobilen :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
 

Jeg er fullt klar over det, men om du leser de 2 første linjene i første innlegget hennes, så legger hun all skyld på utstyret. Jeg tenkte å opplyse henne om hvorfor hun føler hun trenger/ønsker noe annet. Uten å vite akkurat hvilket Sony kamera hun har så kan jeg si at jeg kan ta bedre bilder med speilrefleksen hennes, enn hvilken som helst ny kameramobil. Det gjelder å vite hva som er begrensningen. Joda, hun har fått seg et mindre og lettere kamera, men det er jo kun noe praktisk, hvilket ikke tillegger noe til bildene. 

Jeg ville heller brukt tid på å bli en bedre fotograf, og heller øke budsjettet noe for å få et kamera som man kan bytte objektiver på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over det, men om du leser de 2 første linjene i første innlegget hennes, så legger hun all skyld på utstyret. Jeg tenkte å opplyse henne om hvorfor hun føler hun trenger/ønsker noe annet. Uten å vite akkurat hvilket Sony kamera hun har så kan jeg si at jeg kan ta bedre bilder med speilrefleksen hennes, enn hvilken som helst ny kameramobil. Det gjelder å vite hva som er begrensningen. Joda, hun har fått seg et mindre og lettere kamera, men det er jo kun noe praktisk, hvilket ikke tillegger noe til bildene. 
Jeg ville heller brukt tid på å bli en bedre fotograf, og heller øke budsjettet noe for å få et kamera som man kan bytte objektiver på. 

Mulig jeg tolker det feil altså, men jeg leser det som at hun har ett speilrefleks + ett gammelt Sony kamera [emoji14]

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atlas skrev:

Jeg er fullt klar over det, men om du leser de 2 første linjene i første innlegget hennes, så legger hun all skyld på utstyret. Jeg tenkte å opplyse henne om hvorfor hun føler hun trenger/ønsker noe annet. Uten å vite akkurat hvilket Sony kamera hun har så kan jeg si at jeg kan ta bedre bilder med speilrefleksen hennes, enn hvilken som helst ny kameramobil. Det gjelder å vite hva som er begrensningen. Joda, hun har fått seg et mindre og lettere kamera, men det er jo kun noe praktisk, hvilket ikke tillegger noe til bildene. 

Jeg ville heller brukt tid på å bli en bedre fotograf, og heller øke budsjettet noe for å få et kamera som man kan bytte objektiver på. 

Eeeh, what? Eg har eit gammalt Sony digitalkamera som tek dårlege bilder, mobilen min tek betre bilder enn digitalkameraet, derfor eg var på utkikk etter eit nytt digitalkamera. Elskar speilrefleksen min, og digitalkameraet kan ikkje måle seg med det, men å slepe med seg ein "murstein" på fjelltur/lengre turar, er lite aktuelt då det sliter veldig på skuldrane og nakken min. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/13/2016 at 11:05 PM, Anilex skrev:

Jeg har akkurat det der. Det som er aller best med det er at det er støtsikkert og vanntett. Det tar bra bilder, men jeg har ikke fått satt meg inn i alle funksjoner enda. (ting tar tid..)

spesielt makro er moro med det. 

Sport har jeg ikke fått prøvd ut, enda hundefoto var en av grunnene til at jeg ville ha det..

 

IMG_1779.JPG

IMG_2838.JPG

IMG_2837.JPG

IMG_1975.JPG

Har du fått testet det på hunder i fart nå? Funker det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Du har kanskje kjøpt deg kamera nå Bellare, men sånn om det er flere som bruker tråden for inspirasjon, så kjøpte jeg meg et sony a5000 før jul og er veldig fornøyd med det. Hybridkamera da, med mulighet for å kjøpe til det man måtte ønske av objektiver. Det ligger også på rundt 3500 med kit linse (16-55mm), men de kjører tilbud innimellom, jeg betalte 2999.

Fin str, fine bilder og pluss for at man kan bytte ut optikken. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...