Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund angrepet av samme hund 2ganger, nok til å kunne kreve avliving?


Bordercollie
 Share

Recommended Posts

Hei! 
jeg er eier av en relativ stor hund, han er blanding av border collie/gordon setter, han er en meget hårete krabat. 
Iløpet av de 3 1/2årene jeg har hatt hunden så har han blitt angrepet av samme hund 2 ganger, en jack russel. Første gang var når han var 1 1/2 år gammel hvor jeg hadde min hund i bånd og jack russelen kom løpende fra hagen sin med eieren i hælene som spurte om dem kunne hilse. Jeg sa da til eieren att hun fikk ta jacken sin inn og att jeg aldeles ikke ville hilse ettersom min hund kunne være bråkete, men før hun fikk tak i jacken så fløy den på hunden min og i forsøk på å få jacken vekk fra strupen på min hund så bet jacken meg godt i hånden. Det ble ikke noen skade på min hund takket være MYE pels, jacken fikk noen sår og jeg hadde et fint bite merke på hånda som det enda er arr etter. Vi gjorde ikke noe mer med saken da, jeg skulle bare si ifra viss jeg måtte til lege etc.

for ca 5mnd siden var samboeren min ute å gikk tur men hunden min og gikk forbi der jacken bor, da kom jacken løpende like j*vlig for å prøve å fly på hunden min igjen, heldigvis så klarte eier å få tak i båndet på jacken den gangen, så samboer og hunde gikk videre uten noe skrammer. 

Men for 1mnd siden så var jeg ute på tur med hunden, denne gangen oppi skogen hvor det er maange som går med bikkjene sine. Så jeg gikk med hunden i bånd tilfelle vi skulle møte noen, noe vi også gjorde.
Det var en rett slette vi så vell 150-200m frem og der sto jo selvfølgelig jacken,løs... Jacken kom løpende mot oss, men stoppet halveis. Dermed kom eieren 50m bak jacken og spurte IGJEN om dem kunne hilse, jeg sa klart nei og att hu fikk ta på den forbanna bikkja si bånd. Hun hadde NULL kontroll over hunden og mens hu ropte å prøvde å få bikka til seg så løp den rett i strupen på min hund igjen. Det ble ikke skade på noen av hundene . MEN jeg var meget forbanna og sa til hu att om jeg ser den jacken løs en gang til OG den flyr på min hund enda en gang så kommer jeg til å kreve att jacken blir avlivet. Når jeg sa det så sa hun att hunden hennes hadde vært i en slåsskamp for ikke lenge siden hvor jacken måtte syes, så altså så går hun løs med en hund som har gjort det her ihvertfall 3ganger.!

 

gjorde jeg rett i det jeg sa? jeg selv syntes det, men andre syntes jeg bare burde la det gå. 

Å nei, det kom ikke noen synlige skader på min hund, men han har jo fått et rase hat mot alt av små bikkjer. 

og er det liksom unnskyldt siden det er en liten hund som fløy på min og ikke en stor en? 

og er det greit att jacken beit meg når jeg tok tak i den for å skåne min egen hund?

Har snakket med MANGE som mener att det er greit FORDI det er en liten hund og det ikke ble stor skade alikavell. Jeg er helt uenig og står fremdeles for å få den avlivet om den legger en tann på min hund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anmeldt det nå, ikke ventet til neste gang den angriper. Eier kan få krav om at hunden må gå i bånd og evt munnkurv. Vil tro at det veier litt tyngre å bli kalt inn til avhør hos politiet og at eier kanskje skjerper seg. 

Jeg synes ikke det er greit at jrt bet deg når du forsvarte din hund. Jeg ble bitt da jeg forsvarte min hund en gang og jeg anmeldte. Du hadde ikke blitt bitt om den andre ikke hadde angrepet først.

Jeg har selv en liten hund og det er absolutt ikke greit at hun angriper andre hunder, hverken store eller små. 

Håper det går bra med hunden din :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit at en hund oppfører seg slik, uansett størrelse. Og det er veldig lite ansvarsfullt av eieren å ikke ha den i bånd når de ikke har kontroll på den. At du ble bitt var vel kanskje et uhell? Jeg regner med at jacken tiltenkte det bittet til hunden din? Med mindre den skifta fokus over på deg FOR å bite deg da. Men uansett om bittet var meningen eller ikke, er det ikke greit at noen som helst hund går rundt og flyr på andre hunder. 

Jeg ville anmeldt, for å si det sånn. Det er tydeligvis ikke en engangshendelse eller et hendig uhell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sånt kan være vanskelig. Noen folk er håpløse og innser ikke alvoret før de faktisk blir pålagt å avlive hunden sin. Selv ville jeg ikke ønsket noen å miste hunden sin slik, men det er utrolig lite trivelig å bli angrepet gang på gang. Du vet jo hvor de bor så her går det an å formulere et brev hvor du formidler dine synspunkter og understreker at du vurderer anmeldelse i forhold til at disse menneskene lar en,  per definisjon farlig og skremmende hund, gå løs. Det i seg selv er et åpenbart lovbrudd. Du kan jo også få med at du vurderer å legge frem krav om avliving hvis du oppdager at hunden er løs igjen. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Emilie skrev:

Jeg synes sånt kan være vanskelig. Noen folk er håpløse og innser ikke alvoret før de faktisk blir pålagt å avlive hunden sin. Selv ville jeg ikke ønsket noen å miste hunden sin slik, men det er utrolig lite trivelig å bli angrepet gang på gang. Du vet jo hvor de bor så her går det an å formulere et brev hvor du formidler dine synspunkter og understreker at du vurderer anmeldelse i forhold til at disse menneskene lar en,  per definisjon farlig og skremmende hund, gå løs. Det i seg selv er et åpenbart lovbrudd. Du kan jo også få med at du vurderer å legge frem krav om avliving hvis du oppdager at hunden er løs igjen. 

 

Siden jeg er i sånt deilig humør ang menneskeheten: tror du at et menneske som går med hunden sin løs - men som gang på gang på gang igjen selv om den biter i fra seg på både mennesker, dyr og gud vet hva... Kommer til å gjøre endringer av et brev? Jeg tror ikke det finnes et fnugg av håp. Men siden hunden ikke har bedt om å komme til et slik hjem er det selvsagt verdt forsøket. Selv om jeg har 99% tvil i at noe som helst kommer til å skje. Stakkars hunder som ender hos slike ansvarsløse folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bjornal skrev:

Anmeld og krev hunden avlivet, den har allerede bitt deg. Det er ikke noe vits å spare slike drittbikkjer og heller ikke skåne eiere som ikke gidder å holde kontroll på sin egen hund.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg forstår at uerfarne, ikke-hundeeiere ser på det som et BITT uansett omstendigheter, men jeg mener at et bitt (på et menneske) som kommer i kampens hete og som et resultat av at man prøver å gå imellom to hunder eller dra vekk den ene osv. ikke kan tolkes som et BITT. Da skulle jeg ha krevd minst 5 hunder avlivet, inklusiv to av mine egne som var i ferd med å forsvare seg når jeg kom imellom. 

*********

Jeg forstår forøvrig at det er fortvilende med en sånn hund (og eier) i nabolaget, men synes det er vel drastisk å forlange avlivning etter to-tre slike hendelser. Om det hadde vært en større hund hadde jeg forstått det, men her er det snakk om en liten hund. (Jeg vet at det ikke er lov å si og mene sånt, men for meg spiller størrelsen faktisk en rolle ;) )

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Helianthus said:

Jeg forstår at uerfarne, ikke-hundeeiere ser på det som et BITT uansett omstendigheter, men jeg mener at et bitt (på et menneske) som kommer i kampens hete og som et resultat av at man prøver å gå imellom to hunder eller dra vekk den ene osv. ikke kan tolkes som et BITT. Da skulle jeg ha krevd minst 5 hunder avlivet, inklusiv to av mine egne som var i ferd med å forsvare seg når jeg kom imellom. 

Stor forskjell på om en hund faktisk forsvarer seg eller løper avgårde helt blokkert for å angripe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Helianthus said:

I kampens hete så tviler jeg på at det spiller noen rolle for hunden om den angrep eller gikk i forsvar når den traff på menneskehud...

Sant, men nå snakker jo trådstarter om en hund som faktisk er såpass heit at den har angrepet hund i alle fall tre ganger, samt en eier som ikke ser hvilket ansvar man faktisk har. Da ville i alle fall jeg anmeldt, slik at eier får seg en tilbakemelding om at det ikke er OK ha ha et slikt hundehold. Har man hunder som liker å spise andre hunder, så får man vær så god være sitt ansvar bevisst og holde den hunden i bånd.

Og jada, har selv en liten samling hull etter å ha hatt hund i 25+ år, så vet jo at et bitt ofte kan komme i situasjoner der man må inn og skille hunder, evt håndterer hund som har smerter/sykdommer o.l. Vil dog ikke putte dette i samme kategori, siden det kunne vært unngått om eieren faktisk hadde brukt knotten litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld. Så, når bikkja blir henta av politiet og satt på kennel i påvente av en rettsavgjørelse, så kan vi henge oss på en "stakkars Fido er misforstått og hunder har ikke noe rettssikkerhet"-bølge noen uker etterpå. Det er godt når vi får utløp for litt rettferdig harme! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit eller forsvarlig at det er en liten hund. Greit at det mest sannsynlig blir mindre skader, men den skaper allikevel frykt i nabolaget. Den gir også andre hunder dårlige erfaringer slik at det blir en ond sirkel. Jeg mener ikke at man trenger å be om avlivning, men om det anmeldes til politiet så blir eier tvunget til å ta ansvar og om det da skjer igjen og hunden blir krevet avlivet så har eier fått et valg. 

Jeg synes det regnes som bitt jeg. Om ikke personen hadde fått bittet så hadde hunden fått bittet. Hunden var ute etter å bite noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjornal skrev:

Sant, men nå snakker jo trådstarter om en hund som faktisk er såpass heit at den har angrepet hund i alle fall tre ganger, samt en eier som ikke ser hvilket ansvar man faktisk har. Da ville i alle fall jeg anmeldt, slik at eier får seg en tilbakemelding om at det ikke er OK ha ha et slikt hundehold. Har man hunder som liker å spise andre hunder, så får man vær så god være sitt ansvar bevisst og holde den hunden i bånd.

Og jada, har selv en liten samling hull etter å ha hatt hund i 25+ år, så vet jo at et bitt ofte kan komme i situasjoner der man må inn og skille hunder, evt håndterer hund som har smerter/sykdommer o.l. Vil dog ikke putte dette i samme kategori, siden det kunne vært unngått om eieren faktisk hadde brukt knotten litt...

Jeg tenker at denne hunden har havnet på "angrepsplanet" pga sin skjødesløse eier. Jeg ser ikke bort i fra at erfaringene til den hunden har gjort det slik at den angriper. Om eier har hunden i bånd og samtidig dropper at hunden skal hilse(kanskje uønsket) på kreti og pleti, så vil ting bli ganske så anderledes. Ett passeringskurs hadde nok også hjulpet på. Prøv å snakk med eieren du. Jeg syntes vi har for lav terskel på å anmelde og det gjelder ikke bare hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Avani said:

Jeg tenker at denne hunden har havnet på "angrepsplanet" pga sin skjødesløse eier. Jeg ser ikke bort i fra at erfaringene til den hunden har gjort det slik at den angriper. Om eier har hunden i bånd og samtidig dropper at hunden skal hilse(kanskje uønsket) på kreti og pleti, så vil ting bli ganske så anderledes. Ett passeringskurs hadde nok også hjulpet på. Prøv å snakk med eieren du. Jeg syntes vi har for lav terskel på å anmelde og det gjelder ikke bare hund.

Jeg veit at jeg er litt bastant her, men trådstarter har vel allerede forsøkt å snakke med eieren som helst bare vil at hunden sin skal "hilse". Og ja, det er jo ingen tvil om at det er eieren som i bunn og grunn er problemet her.

Grunnen til at jeg anbefaler å anmelde er fordi i de fleste tilfeller så mister ikke personen hunden men får en relativt kjip samtale med politiet. Hos de fleste normale (men uvitende/ignorante) mennesker så er det nok til at de skjerper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjornal skrev:

Jeg veit at jeg er litt bastant her, men trådstarter har vel allerede forsøkt å snakke med eieren som helst bare vil at hunden sin skal "hilse". Og ja, det er jo ingen tvil om at det er eieren som i bunn og grunn er problemet her.

Grunnen til at jeg anbefaler å anmelde er fordi i de fleste tilfeller så mister ikke personen hunden men får en relativt kjip samtale med politiet. Hos de fleste normale (men uvitende/ignorante) mennesker så er det nok til at de skjerper seg.

Helt enig med deg. Det er så mange eiere som ikke bryr seg og det ødelegger for så mange andre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnkiogBonita skrev:

Nå kan jo denne skade en mindre hund ganske mye da :no: 

Det er jo et aspekt. En jrt har ingen problemer med å drepe en chihuahua hvis den vil det. Derfor er denne hunden  mest sannsynlig å regne som farlig og skal etter loven alltid være under kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Emilie skrev:

Du vet jo hvor de bor så her går det an å formulere et brev hvor du formidler dine synspunkter og understreker at du vurderer anmeldelse i forhold til at disse menneskene lar en,  per definisjon farlig og skremmende hund, gå løs. Det i seg selv er et åpenbart lovbrudd. Du kan jo også få med at du vurderer å legge frem krav om avliving hvis du oppdager at hunden er løs igjen. 

Jeg syntes jeg ga en veldig klar beskjed når dette skjedde att det her fikk bli siste gang den hunden fikk gå løs, så jeg trur ikke ett brev hjelper så mye..:icon_confused:

8 timer siden, Helianthus skrev:

Jeg forstår at uerfarne, ikke-hundeeiere ser på det som et BITT uansett omstendigheter, men jeg mener at et bitt (på et menneske) som kommer i kampens hete og som et resultat av at man prøver å gå imellom to hunder eller dra vekk den ene osv. ikke kan tolkes som et BITT. Da skulle jeg ha krevd minst 5 hunder avlivet, inklusiv to av mine egne som var i ferd med å forsvare seg når jeg kom imellom. 

*********

Jeg forstår forøvrig at det er fortvilende med en sånn hund (og eier) i nabolaget, men synes det er vel drastisk å forlange avlivning etter to-tre slike hendelser. Om det hadde vært en større hund hadde jeg forstått det, men her er det snakk om en liten hund. (Jeg vet at det ikke er lov å si og mene sånt, men for meg spiller størrelsen faktisk en rolle ;) )

Hvor mange hendelser er greit for å kreve avlivning mener du? Tenk om det hadde vært snakk om en liten hund, er det da greit? 
Trenger hundene virkelig å være like i høyde/vekt for å ha en betydning. Uansett størrelse så gir det hunden min VELDIG dårlige erfaringer med små bikkjer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes vell kanskje det blir dumt å anmelde når jeg sa til hun att jeg skulle gi det en sjanse til, men att jeg da kom til å  kreve den avlivet/anmelde til politiet om det skjer igjen. 
Jeg syntes jo att dette er en kjip situasjon og ønsker jo ikke hunden noe vondt, men hvor mange ganger skal jeg la den sette tenna i min og sikkert andre sine bikkjer?..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia handler jo om å få eier til å forstå at denne ikke kan være løs. Om du krever hunden avlivet så kommer du uansett neppe noen vei, siden den ikke har forårsaket skade om du ser bort i fra den gangen du stappet henda i mellom. Hvordan kan man så nå inn? Jeg tenker at man kan kanskje prøve å ta en prat med eier, uten bikkjer tilstede. Vise til hundeloven og prøve å få dem til å forstå alvoret.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du anmelder kommer kanskje politiet til å ta en prat med dem. Det skjer garantert ikke noe avliving eller alvorlig straff for anmeldelse av et angrep som ikke en gang har endt hos lege/dyrlege. Dersom det skjer flere ganger med nye anmeldelser blir det da konsekvenser. Men det er såvidt jeg vet politiet som avgjør straffen, anmelder kan ikke kreve avliving som sådan.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bordercollie skrev:

Jeg syntes jeg ga en veldig klar beskjed når dette skjedde att det her fikk bli siste gang den hunden fikk gå løs, så jeg trur ikke ett brev hjelper så mye..:icon_confused:

Ja, men det var åpenbart ikke klart nok for eieren av hunden. Jeg synes ikke terskelen bør være så lav før man går hen og prøver å få andres dyr avlivet. I grunnen synes jeg det i seg selv er utrolig kjipt. Det er liksom mange andre ting man kan prøve før man går den veien. En prat i omgivelser uten aggressive hunder kan være nok, eller et brev som er mer formelt, så hvorfor ikke?   

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...