Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene i bur?


WillyWonka
 Share

Recommended Posts

Valpen på 4,5 mnd er hjemme alene sammen med kattene når vi er på jobb. Det har alltid gått fint. Vi fjerner ting fra bord/benk, har en snor på badedøren slik at kun kattene kommer seg inn dit til kassen si.

I går når vi kom hjem har de åpnet døren til gjesterommet som er under oppussing. Fant kniven til sambo i gangen, ødelagte blomster, knust blomstervase i stuen slik at det lå glass all over...

Hun har ett stort bur på 106 x 75 eller noe sånt.

Hva tenker dere om å ha henne der når vi er på jobb?

Da blir hun på en måte alene siden hun ikke kan leke med katten, men hun kan ikke skade seg på kniver, glass osv. Det gikk fint i går, men hun kunne ha skadet seg...

Sent fra min E5603 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har tekt litt på gangen, men gangen er på en måte midtpunktet i huset slik at der går det dører inn til alle rom. Gjesterommet var lukket, men både hun og den ene katten åpner dører. Til kjøkkenet er det ikke dør. Badet har vi sikret med et tau slik at kattene kommer seg inn der (doen deres står der). Stuedøren må jo være åpen for kattene sin del. hunden kan bli voldsom og da må katten ha muligheten til å komme seg opp i høyden. Vi har katteluke i den døren, men den er det visst bare hunden som bruker -,-
Vi har forsøkt med barnegrind, men hunden vår kan hoppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke valpen og kattene være i gangen, alle dører være lukket/låst bortsett fra den med snor til badet og kjøkkenet som ikke har dør? Så kan mat til kattene også stå på badet også kan kattene gå inn dit hvis valpen blir voldsom. Kniver etc er vel ikke noe problem hvis det ligger gjemt i skuffen. Trenger de da å ha tilgang til stuen? Hvis det er en standard-katteluke så kan du kanskje låse den? Får valpen en skikkelig tur og mat i forkant av at den er alene hjemme? -Og har den tilgang på tygg og leker som kan avlede den fra ugang? 

Enig med de ovenfor. Bur er siste alternativ :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Steng inn kattene da... eller ha dem i bur :aww: 

Neida, jeg blir alltid bare så overrasket over at det alltid er hunder som må stenges i bur, og aldri katter som kan stenges inne for å eliminere et problem. 

Nå er det riktignok noen år siden jeg hadde katteoppdrett, men da var det i alle fall ikke tillatt (ifølge NRR) å ha katter i bur. Mener å huske at minimum oppholdssted skulle være noe sånt som 6 kvadrat gulvflate, minst 1.80m høyt samt at det skulle være flere nivåer.
 
Jeg er dessverre ikke det minste overrasket over at mange ser ut til å vurdere hund i bur som en lettvint løsning når problemer oppstår, men jeg synes jo det er uendelig trist at burbruk i hjemmet er blitt såpass normalisert. Det sier litt om at holdninger til dyrevelferd er en smule ute å kjøre, synes jeg. Kanskje på tide å sende noen blikk over til Sverige, der er det jo ikke lov til å ha hunder i bur i det hele tatt og de klarer åpenbart å løse problemer på andre måter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min uhyre kreative labradorvalp i bur når den var alene hjemme fra 4,5 måneder til rundt 10-11 måneder. Har absolutt null dårlig samvittighet for det, da dette sparte både meg og valpen for utallige veterinærbesøk, operasjoner for å få ut tresplinter, spiker og you name it i fra tarmene - og gjorde hunden min habituert til at "når man er alene, så ligger man i ro".
Jeg gjorde det altså fordi valpen kunne finne på å gnage på vegger, lister og alt annet mens den var alene. Hvis det er slik at valpen kun er i fare for seg selv pga kattene, ville jeg vurdert å finne en måte å skille de på. Hvis det gir "problem solved" så er det jo den enkleste og beste måten.

 

Forøvrig vil jeg bare si at mitt møte med Sverige er at denne "loven" er mer som en retningslinje, og hva folk gjør hjemme kan ingen vite. Det er svært mange grusomme dyretragedier her i Sverige, ifht Norge, hvor hunder og katter hoardes i bur ala Amerika. Så loven har ikke hindret noen andre enn de som er "religiøse" burmotstandere i å fortsette ufortredent i sin lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Forøvrig vil jeg bare si at mitt møte med Sverige er at denne "loven" er mer som en retningslinje, og hva folk gjør hjemme kan ingen vite. Det er svært mange grusomme dyretragedier her i Sverige, ifht Norge, hvor hunder og katter hoardes i bur ala Amerika. Så loven har ikke hindret noen andre enn de som er "religiøse" burmotstandere i å fortsette ufortredent i sin lei.

At det i det hele tatt finnes en lov sender jo signaler om at dette ikke er greit, i motsetning til her i potetlandet der bur nærmest er en del av valpepakka. Det skjer selvsagt mye rart "bak lukkede dører", men det gjelder jo alt av lover og retningslinjer så det blir egentlig litt på siden av saken synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe sånne barnegrinder på IKEA til å ha i døråpninger? Fest den sånn at du får lukka døra selv om grinda står i. Da har du ekstra sikring i tilfelle noen av de åpner dører til der de ikke får gå. Alternativt kan du jo sette tråd i de dørene som dyra ikke skal få komme inn, sånn som du har gjort til badet? Bare enda mindre åpning slik at ikke kattene heller kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, WillyWonka skrev:

Jeg har ikke muligheten til å låse alle dørene, og problemet blir jo at kattene må jo få komme seg rundt til maten og kattesanden sin..

Så kattene må ha tilgang på mat og kunne gjøre fra seg vekk fra der de sitter/ligger, men hunden skal ikke ha den muligheten? 

Hunden din er 4,5 mnd, litt svinn må man regne med. Du skriver at det har gått fint helt til nå og mest sannsynlig så vil det fortsette å gå helt fint det, men en liten tabbekvote synes jeg hunder fortjener, spesielt valper. Fortsett som før og ikke la det bli et problem før det trenger å bli det. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Det er ikke sånn at jeg har LYST til å sette hunden i bur. Hver fiber i kroppen sier at det ikke er greit og trenger derfor andre løsninger. Åsette hunden i bur over så lang tid er ingen enkel løsning for.meg. Og skulle det mot all formodning være at det var eneste løsning, ville jeg også funnet en løsning slik at hun får tilgang til både mat og vann når vi er borte.

Den barnegrinden vi kjøpte er sånn med en stang nederst som en form for dørstokk. To av denne i høyden gjør det vanskelig for oss å passere til det vanlig. :) men to grinder i høyden har jeg vært inne på, så om noen vet om andre typer barnegrind enn den som er på biltema, så kom gjerne med tips.

Kattene må ha tilgang til stuen for der er stativet deres slikt de kan komme seg opp i høyden om nødvendig. Hunden er valp og har ikke lært ennå at den er større, sterkere og tyngre enn kattungen, så den må få lov å søke dekning innimellom. Vil ikke skille dem da de ellers har god selskap i hverandre. Leker, koser og sover sammen.

Det at hunden (og/eller kattungen) har ødelagt ting er ikke ett problem. De er barn og hat masse å lære, men min jobb er jo å passe på at de ikke skader seg.

Sent fra min E5603 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel mange barnegrinder uten en sånn terskel, for eksempel denne, som vi har: http://www.mimmis.no/basson-trappegrind-extending-60-97cm

Jeg ville kanskje festet en kompostgrind på toppen av barnegrinden i stedet for å ha to barnegrinder.

Men kan dere ikke bare rydde stuen og kjøkkenet og låse de andre rommene (med kroker hvis de ikke kan låses med nøkkel)? Dere trenger vel ikke ha kniver og glass og slikt fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...