Gå til innhold
Hundesonen.no

RSV, WUSV, KNVP osv


brindle
 Share

Recommended Posts

Holder på å sette meg inn i brukshundsport, men det er jammen ikke enkelt. Hittil har jeg kommet over disse:

  • RSV
  • WUSV
  • KNVP 
  • IPO
  • Schutzhund
  • French ring
  • Belgian ring

Har prøvd å google, men kan ikke si at jeg har blitt så veldig mye klokere for å være ærlig. Kan noen fortelle meg litt om disse? Forskjellen mellom dem? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RSV er en utbrytergruppe av schäferfolk, men driver med blant annet IPO.. De er vel mer en klubb hvis jeg har forstått riktig.. Men dette vet vel @Margrete eller @Tuvane mer om enn meg..

IPO er spor, lydighet og bitearbeid.. 

Schutzhund er det samme som ipo.. 

Fransk og belgisk ring er mondioring.. Altså konkurranse som er litt forskjellig fra gang til gang, men hunden skal beskytte forskjellige gjenstander osv fra figuranten. Ikke lov å holde slike konkurranser i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, workingdog skrev:

Holder på å sette meg inn i brukshundsport, men det er jammen ikke enkelt. Hittil har jeg kommet over disse:

  • RSV
  • WUSV
  • KNVP 
  • IPO
  • Schutzhund
  • French ring
  • Belgian ring

Har prøvd å google, men kan ikke si at jeg har blitt så veldig mye klokere for å være ærlig. Kan noen fortelle meg litt om disse? Forskjellen mellom dem? 

 

KNVP er et nederlandsk politiprogram. 

Her er litt info om KNVP. Hvis du har google oversetter så går det tålig greit å lese og man får med seg essensen: http://www.knpv.nl/landelijk/algemeen/geschiedenis/

WUSV er den tyske schäferhundforeningen; Welt-Union der Vereine für Deutsche Schäferhunde, og er ikke en sport i seg selv. Men de holder jo mesterksaper osv. 

Schutzhund og IPO er vel det samme.

Fransk og Belgisk ring er mondioring. Det er ikke lov i Norge fordi de bruker heldrakt og ikke bare arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner!

Er det kun fransk og belgisk mondioring som ikke er lov, eller er mondioring generelt ikke lov i Norge? 

Hva er forskjellen på IPO og mondioring? Har forstått at mondioring er mer uforutsigbart mtp oppgaver/situasjoner i konkurranseringen, men er det ikke det samme man trener hundene på sånn egentlig? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg får vel nesten bidra med litt synsing fra fritt minne. :)

RSV ble vel etablert som et alternativ til WUSV for å ivareta brukshunden og de bruksrelaterte interesser hos schäferen som har vært fraværende hos WUSV. Det finnes masse info her: https://www.rsv2000.de/en

Schutzhund som ga tittelen SchH ble vel også fjernet om jeg ikke husker feil og alt er nå IPO? Det var derfor ei stund folk fikk det travelt med å ta SchH-tittel på hundene. Programmet, øvelsene var det samme men det var noen detaljer som krav til opprykk som var hakket strengere eller no slikt? Red: Nå heter det vel ikke opprykk meeeeeen...

Forsvarsarbeid, skyddshund, schutz (popis kalt bitearbeid) inkluder mondioring er ikke lov i Norge, du kan gjennom RIK få tillatelse til å drive med IPO.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, workingdog skrev:

Skjønner!

Er det kun fransk og belgisk mondioring som ikke er lov, eller er mondioring generelt ikke lov i Norge? 

Hva er forskjellen på IPO og mondioring? Har forstått at mondioring er mer uforutsigbart mtp oppgaver/situasjoner i konkurranseringen, men er det ikke det samme man trener hundene på sånn egentlig? 

 

Jeg er ikke sånn superstødig i dette, så noen får korrigere meg om jeg tar feil. IPO er 3 deler. Spor, lydighet og bitearbeid. Jeg vet ikke hvor hvordan mondioring er lagt opp i forhold. Men såvidt meg bekjent er mondioring ulovlig fordi man bruker heldrakt. I IPO har man bare arm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kåre Lise skrev:

Schutzhund som ga tittelen SchH ble vel også fjernet om jeg ikke husker feil og alt er nå IPO? Det var derfor ei stund folk fikk det travelt med å ta SchH-tittel på hundene. Programmet, øvelsene var det samme men det var noen detaljer som krav til opprykk som var hakket strengere eller no slikt? Red: Nå heter det vel ikke opprykk meeeeeen...

 

 

Bare som en aldri så liten kuriositet her. FCI leker med nytt forslag til ipo I, II, III. Apportene skal nå legges ut av førere i I og II, mens i III skal den legges ut av en hjelper. Apport over hindre blir som kl1 lp .... høyden blir ikke justert :o Det er så på trynet at det er gjør litt vondt i sjelen bare å lese om det!

Forslag om regelendringer

 

4 timer siden, Sprettballen skrev:

 

Får ikke bort quoten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, workingdog skrev:

Skjønner!

Er det kun fransk og belgisk mondioring som ikke er lov, eller er mondioring generelt ikke lov i Norge? 

Hva er forskjellen på IPO og mondioring? Har forstått at mondioring er mer uforutsigbart mtp oppgaver/situasjoner i konkurranseringen, men er det ikke det samme man trener hundene på sånn egentlig? 

 

Mondioring er generelt ikke lov i Norge. Det er noen som trener det, hvor offisielt det er vet jeg ikke, men det er ikke lov med konkurranser. Forskjellen mellom ipo og mondioring er ganske stor, og trenes nok ikke helt på sammen måte og brukes nok noe forskjellige drifter feks jakt vs forsvarslyst.. 

6 timer siden, Kåre Lise skrev:

Jeg får vel nesten bidra med litt synsing fra fritt minne. :)

RSV ble vel etablert som et alternativ til WUSV for å ivareta brukshunden og de bruksrelaterte interesser hos schäferen som har vært fraværende hos WUSV. Det finnes masse info her: https://www.rsv2000.de/en

Schutzhund som ga tittelen SchH ble vel også fjernet om jeg ikke husker feil og alt er nå IPO? Det var derfor ei stund folk fikk det travelt med å ta SchH-tittel på hundene. Programmet, øvelsene var det samme men det var noen detaljer som krav til opprykk som var hakket strengere eller no slikt? Red: Nå heter det vel ikke opprykk meeeeeen...

Forsvarsarbeid, skyddshund, schutz (popis kalt bitearbeid) inkluder mondioring er ikke lov i Norge, du kan gjennom RIK få tillatelse til å drive med IPO.

 

 

I RIK-programmet hadde man faktisk 3 program som var identiske.. Ipo, sch og vpg.. Nå er det bare ipo.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sprettballen skrev:

Men såvidt meg bekjent er mondioring ulovlig fordi man bruker heldrakt. I IPO har man bare arm. 

Mer korrekt: Mondioring er ikke tillatt siden hunden der kan bite hvor som helst i figuranten (ergo behov for heldrakt), mens man i IPO bare tillater bitt i arm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det samme lydighetsøvelser og hopp-øvelser i MR, FR og BR. Øvelsene i lydigheten kan gå i random rekkefølge (du kan ha fvf først og avstand etterpå en dag og omvendt en annen dag). Det er forskjeller på bitearbeidet og i MR er det mye "dill" på banen for å sette hundene ute av spill.

Michael Ellis forklarer sportene og forskjellene på dem fint om du søker opp på YouTube :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Er det stor forskjell på knvp og IPO? Er ikke begge i utganspunktet et slags prøveprogram for politihunder? IPO er vel mer en sport nå, men gjelder det samme for knvp? 

Ser at det er en del schæfere og maller som blir annonsert som "etter knvp-linjer". Vil det si at det er linjer aktivt avlet for politiarbeid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen, bortsett fra øvelsene, går nok på at de fleste som trener KNPV forsøker å produsere og trene hunder for å få PH1 og deretter selge hunden til tjeneste rundt om i verden. IPO er ren sport og hverken trenes eller konkurreres i med tanke på å skape tjenestehunder, men gode sportshunder. De to programmene skaper derfor litt forskjellige typer hunder.

KNPV trenes nesten ikke utenfor Nederland, unntatt noen få entusiaster, og det avholdes heller ikke prøver utenfor NL. På grunn av dette kan det være litt vrient å finne informasjon om programmet, men hvis du er interessert så finnes det en bok å få kjøpt som er på engelsk hvor historien til sporten, øvelsene og anbefaling til trening er med.

Her kan du lese om øvelsene i PH1: http://www.angelplace.net/dog/KNPV_PH_I_Rules.pdf

Og her kan du lese litt om KNPV generelt: http://leerburg.com/knpvbob1.htm

Hunder fra KNPV-linjer er som hovedregel ikke FCI-registrerte, dvs at de regnes som blandingshunder. Du kan altså ikke registrere de i NKK, men du vil likevel kunne følge linjene bakover, da det finnes oversikt over avlen. Dersom du skulle ha interesse av å se på KNPV-linjer finner du det her: https://www.bloedlijnen.nl/ Der finner du også oversikt over kommende kull.

IPO er lettere å finne info om, det er en verdensomspennende sport, og du finner blant annet regelverket og øvelsene for IPO her: http://web2.nkk.no/filestore/Jakt_og_bruks/Regelverk_for_jakt_og_bruks/RIK-regler-2013-I-BRUK.pdf

Vet ikke om du ble noe klokere, men da kan du selv lese litt om forskjeller på selve prøvene :) Hvis du synes KNPV virker spennende kan jo mondioring være verdt å sjekke nærmere. Det kan jeg ikke veldig mye om, men det finnes hvertfall et miljø i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. oktober 2016 at 9:03 AM, Krutsi skrev:

Fransk og belgisk ring er mondioring.. Altså konkurranse som er litt forskjellig fra gang til gang, men hunden skal beskytte forskjellige gjenstander osv fra figuranten. Ikke lov å holde slike konkurranser i Norge..

 

På 9. oktober 2016 at 10:05 PM, Siri skrev:

Mer korrekt: Mondioring er ikke tillatt siden hunden der kan bite hvor som helst i figuranten (ergo behov for heldrakt), mens man i IPO bare tillater bitt i arm. 

Er mondioring ikke tillatt å trene heller er det bare ikke lov å arrangere konkurranser? Hvorfor er det ikke tillatt? Er det av hensyn til figuranten eller frykter man at hundene skal 'ta med'  seg treningen ut i dagliglivet, så og si? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, QUEST skrev:

 

Er mondioring ikke tillatt å trene heller er det bare ikke lov å arrangere konkurranser? Hvorfor er det ikke tillatt? Er det av hensyn til figuranten eller frykter man at hundene skal 'ta med'  seg treningen ut i dagliglivet, så og si? :) 

Jeg er litt usikker, men tror vel i utgangspunktet det ikke er lov å arrangere treninger i en sport som ikke er tillatt i Norge. 

Hvorfor den ikke er lov, det skjønner jeg ikke helt. Men det har sikkert noe med sportens omfang og Ola nordmann sine gode ideer at det der er jo artig ? Er nok folk man innimellom må bremse litt bare innenfor ipo :P  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, QUEST skrev:

 

Er mondioring ikke tillatt å trene heller er det bare ikke lov å arrangere konkurranser? Hvorfor er det ikke tillatt? Er det av hensyn til figuranten eller frykter man at hundene skal 'ta med'  seg treningen ut i dagliglivet, så og si? :) 

Det er vel heller sånn at all forsvarstrening på fig er forbudt i Norge som en følge av hundeloven. Det er derimot gitt unntak for RIK/IPO med krav om lisens og at det gjøres under de forutsetninger som er satt. 

Hvordan noen visstnok tilsynelatende har vridd seg rundt dette med mondio har jeg aldri fått noe svar på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kåre Lise skrev:

Det er vel heller sånn at all forsvarstrening på fig er forbudt i Norge som en følge av hundeloven. Det er derimot gitt unntak for RIK/IPO med krav om lisens og at det gjøres under de forutsetninger som er satt. 

Hvordan noen visstnok tilsynelatende har vridd seg rundt dette med mondio har jeg aldri fått noe svar på. 

Så det er altså av hensyn til allmenheten, at det ikke er lov å trene på figurant,hvis jeg forstår det riktig? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det blir jo bare spekulasjoner. Men hundeloven er jo som kjent en historie for seg selv. $19 farlige hunder:

 

Det er forbudt å holde eller innføre hunder som

a)er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Det blir jo bare spekulasjoner. Men hundeloven er jo som kjent en historie for seg selv. $19 farlige hunder:

 

Det er forbudt å holde eller innføre hunder som

a)er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker,

Da må jo alle former for den slags trening være forbudt da? Skal man tolke loven bokstavelig. Går da politihunder på dispans? Er ikke så innsatt i dette emnet, så jeg ble nysgjerrig . En pensjonert politihund, kan den overtas av 'hvemsomhelst' eller må vedkommende være politi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, marlenbli skrev:

Hovedforskjellen, bortsett fra øvelsene, går nok på at de fleste som trener KNPV forsøker å produsere og trene hunder for å få PH1 og deretter selge hunden til tjeneste rundt om i verden. IPO er ren sport og hverken trenes eller konkurreres i med tanke på å skape tjenestehunder, men gode sportshunder. De to programmene skaper derfor litt forskjellige typer hunder.

KNPV trenes nesten ikke utenfor Nederland, unntatt noen få entusiaster, og det avholdes heller ikke prøver utenfor NL. På grunn av dette kan det være litt vrient å finne informasjon om programmet, men hvis du er interessert så finnes det en bok å få kjøpt som er på engelsk hvor historien til sporten, øvelsene og anbefaling til trening er med.

Her kan du lese om øvelsene i PH1: http://www.angelplace.net/dog/KNPV_PH_I_Rules.pdf

Og her kan du lese litt om KNPV generelt: http://leerburg.com/knpvbob1.htm

Hunder fra KNPV-linjer er som hovedregel ikke FCI-registrerte, dvs at de regnes som blandingshunder. Du kan altså ikke registrere de i NKK, men du vil likevel kunne følge linjene bakover, da det finnes oversikt over avlen. Dersom du skulle ha interesse av å se på KNPV-linjer finner du det her: https://www.bloedlijnen.nl/ Der finner du også oversikt over kommende kull.

IPO er lettere å finne info om, det er en verdensomspennende sport, og du finner blant annet regelverket og øvelsene for IPO her: http://web2.nkk.no/filestore/Jakt_og_bruks/Regelverk_for_jakt_og_bruks/RIK-regler-2013-I-BRUK.pdf

Vet ikke om du ble noe klokere, men da kan du selv lese litt om forskjeller på selve prøvene :) Hvis du synes KNPV virker spennende kan jo mondioring være verdt å sjekke nærmere. Det kan jeg ikke veldig mye om, men det finnes hvertfall et miljø i Norge :)

Tusen takk for svar! Fikk akkurat den oppklaringen jeg trengte, og mer til! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Da må jo alle former for den slags trening være forbudt da? Skal man tolke loven bokstavelig. Går da politihunder på dispans? Er ikke så innsatt i dette emnet, så jeg ble nysgjerrig . En pensjonert politihund, kan den overtas av 'hvemsomhelst' eller må vedkommende være politi? 

Trening av politihunder har dispens ja, naturligvis :) 

Skal ikke si skråsikkert hvordan det er akkurat per dags dato, men regner med det er som tidligere ja, at pensjonerte politihunder bare kan overtas av andre politifolk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

§ 20.Unntak fra reglene i § 19

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a eller b hvis den er trent av politiet eller i særlige tilfelle av andre med politiets tillatelse, eller er innført i riket med politiets tillatelse.

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a hvis den er lovlig trent av en hundeorganisasjon før lovens ikrafttreden, eller etter lovens ikrafttreden av en hundeorganisasjon med tillatelse fra politiet. Hunden kan ikke selges eller omplasseres uten politiets tillatelse. Blir vilkårene overtrådt eller hunden angriper et menneske, skal den avlives etter vedtak av politiet, hvis ikke nødverge eller nødrett berettiget angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg stiller dumme spørsmål men dette er et felt jeg er temmelig grønn på :) Sånn som jeg forstår det her, så kunne jeg som ikke er politi, ikke importere en voksen hund som har vært trent i en del av grenene som nevnt ovenfor, selv om jeg bare  ( Kåre Lise viste vel til det ovenfor) skulle ha den som utstillingshund? Følges virkelig dette opp i praksis? Mulig jeg husker helt feil men jeg innbiller meg da at jeg har sett 'skryte' annonser på diverse importer som har vært trent både i det ene og det andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...