Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeordboka -Hvilke ord forstår hunden din?


SaraS
 Share

Recommended Posts

De skjønner selvsagt alt jeg sier til dem, og det er nesten komisk hvordan dette manifesterer seg i hverdagen. :lol: F.eks. kommer Aiko opp på fortauet igjen om jeg sier til henne at det fint om hun prøver å unngå sjølmord der hun går ute der biler kjører.

Hvis jeg sier "skal jeg ta deg litt?!?" spretter hun ned i lekestilling.

Hvis jeg spør "kan du logre?" til Imouto, så begynner halen å vippe fra side til side. Hvis jeg sier "du må være snill" så strammer hun seg opp og slutter å fokusere på andre hunder.

Ellers:

Vente

Sulten? (Bare Aiko bryr seg)

Tisse! (Bare Aiko som må oppmuntres, hun andre markerer som en hannhund)

Ellers får de så mye beskjeder at det er nesten helt utrolig at de får med seg noe som helst. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO?! Skjønner de betyr at no må de skjerpe seg.

Skal vi gå tur? To hoder på skakke. Mener hun det virkelig? 

Se der, hysj, kæm som kommer eller næmmen! - Nå kommer det noen som vi enten kjenner eller som matmor vil vi skal late som vi blir glade for å se. 

Er du en tullegutt? Da må Nuki gjerne plukke opp benet sitt (eller hva enn som er innafor rekkevidde) og tulle litt

GÅ INN! - Når jeg kommer hjem og de trur at den lille hilserunden på trappa blir utvidet med tur og løper ut på plassen (her vil HALLO?! også funke). 

Kor e pusn? - omg, det er en katt i nærheten. Hvor, hvor, HVOR? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente - brukes mest om vi går med flexibånd og hun går litt langt frem. Da venter hun til jeg er kommet bort til henne. Brukes også f.eks bratte nedoverbakker hvor jeg vil hun skal gå bak meg.

Klippe klør - da gjemmer hun seg :P Hun står fint når hun skjønner at hun må, da.

Eh, kommer egentlig ikke på noe mer, sånn utenom noen LP-øvelser. Sikkert noe, men jeg føler generelt at hun fordtår mye av det jeg sier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Skal du ha? - Når jeg føler for å gi mat/godbiter sånn helt uten videre
  • Hvor kan det lønne seg? - Gå ca to meter bort fra der jeg spiser, så kommer det noe snacks (mest brukt når vi har besøk. Jeg trives nemlig godt med ett tiggetryne oppå meg når jeg spiser :ahappy:)
  • Gå i gangen - Vi skal ut på tur
  • Opp - Hopp opp på det som er nærmest. En stein, senga, sofaen osv.
  • Oi! - Dette var feil, prøv igjen
  • Skal du ha suss? - sier vel seg selv? :kiss: Mocca tar da og lener hodet inntil oss og blir helt slapp i kroppen :heart:
  • Gå og ta/ gå og se - når det kommer noen eller vi møter noen vi kjenner
  • Kommer snart - Når de skal være hjemme alene
  • Gå og tiss - som regel det siste vi gjør før vi legger oss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Når setningen starter med "Men for **** da....!" Så skjønner de at strikken er tøyd.. 

Gjelder forsåvdit både på hund og gubbe..

Haha, den setninger er godt kjent i dette huset og! Da er det alvor. :lol:

- - -

Ellers så liker jeg å tro at Nemi forstår aaaalt jeg sier til henne. :whistle: Jeg prater med henne konstant hver dag, og hvis jeg for eksempel lager mat så liker jeg å fortelle henne hva jeg gjør eller hva jeg skal. Hvis hun ser på meg kan jeg sitte lenge og fortelle henne hvor fin bebbi hun er. Psykiatrisk avdeling next? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som om hun forstår alt jeg sier til henne, men ord/setninger jeg VET hun forstår som ikke er lydighetskommandoer er:

- hvor er ballen

- hvor er leken (som oftest en ball det og)

- vent

- være her

- skal vi gå ut?

- vil du ha en snacks?

- vil du ha en godbit?

- har du lyst å legge deg i sofaen?

- skal vi gå og legge oss i sengen?

- oppå der (hopp oppå det vi har foran oss. Litt morsomt å se hvordan hun tenker, en gang ville jeg ha henne opp på benken ved siden av den lille hytta, og da brukte hun benken men hoppet opp på taket på hytta via den). 

- jeg må tørke deg (får ikke lov å løpe inn i stua, må vente i gangen til hun er tørka)

- du må i dusjen (får ikke lov å løpe inn i stua, må tusle slukøret inn i dusjen, noe hun gjør helt av seg selv)

 

Nå kom jeg ikke på mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd ja :) morro å tenke igjennom vokabularet og hvor utrolig mye de gaktisk plukker opp. 

I dagligtalen har jeg inntrykk av at eldstefrøken skjønner: 

  • Mat
  • Tur
  • Vent
  • Ballen hen?
  • Leken hen?
  • Midas hen? (Valpen vår)
  • Klem (gi klem)
  • "Hvem er det som kommer?" ( scanner området etter noen hun kjenner)
  • Passe seg ( hun står jo alltid i veien :P )
  • Gå å se
  • Spis opp
  • Natte
  • Her
  • Tøyse ( når vi jazzer opp til lek) 
  • Namme
  • Takk ( få den)
  • Slipp
  • Gå å legg deg 
  • Men du.. ( når hun pønsker på noe ulovelig :p)
  • Nei
  • Gå rundt
  • Trykk på knappen (lyskryss-knapp)
  • Lukk skuffen

 

I tillegg kommer kommandoer som sitt, ligg, fot, søk, touch, på plass, stå, dekk etc. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico : Sitt, ligg,  vent,  hold deg her,  stå  ( som i å stå), nei,  navnene på menneskene i huset  ( Jeg er mamma dog), søk,  gå på do,  gå inn, bra jente,  fot,  gå pent,  pass deg,  gå ned,  hopp,  rolig,  hold kjeft. Det er de jeg kommer på. Hun kan sikkert mer.

Toddy:  stå  ( som i å stoppe under trekk ), høyre, venstre,  hold høyre,  kant  ( holde Venstre)  , forbi  ( passere på venstre side ), vent.  Det hender han skjønner sitt . Tror vi.

Vi har liksom prøvd å lære Nico trekk-kommandoer for hun trekker mye om vinteren hun også,  men der er det mørkt. Hos Toddy er alle kommandoer som ikke har med trekk å gjøre bare tomme ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Krutsi said:

Når setningen starter med "Men for **** da....!" Så skjønner de at strikken er tøyd.. 

Stælken lærte den setningen der ganske ettertrykkelig i går. Til og med litt positiv straff (jada, jeg bør skytes) - om å lese paragrafer for dyret kan kalles straff. Når hun var på hestemøkk for tredje gang på under to minutter så rabla det litt for undertegnede. Frøken pinnedyr ble lettere betuttet over å ha fått kjeft, men skjønte godt poenget...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte forresten, var at Nora kan "skal du smake?". Og, den sikreste innkallinga jeg har på henne når hun leker grensepatruljehund langs gjerdet er "se her" :P 

Jeg lurer på om det ikke er gjort en undersøkelse om hvor mye av bablinga vår hundene forstår? For jeg snakker jo også med mine hele tiden, og jeg liker jo å tro at de veit sånn ca hva jeg snakker om :lol: Når ingen andre gjør det, så gjør i hvert fall de det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tråd, ledd mye av hundenes samspill med eierne (på en positiv måte!) :)

Stella forstår mye, hun bor jo alene sammen med meg og jeg snakker med henne hele tiden. Det hun helt klart forstår, og som litt ubevisst er trent inn gjennom sameksistens er:
Gå foran - hun går foran (vi går mye tur på sti i skogen)
Gå bak - hun går bak
Plass - hun går på min venstre side, ikke samme som "fot". Brukes langs bilvei, ved passering osv.
Høyre side - hun går på plass på høyre side, innlært på 3min da vi skulle prøve oss på ski i preparerte løyper, og hun ikke kunne gå inn mot motgående spor ved møte med andre skiløpere. Utrolig kjekt i ettertid ved sykling, passering på gangvei osv. Fikk også mye gratis da vi prøvde oss på freestyle.
Feil side - hun har krysset veien og går på motsatt side av der jeg går. Hun krysser tilbake når jeg sier "feil side". Vi går mye tur på grusveier med lite trafikk.
opp - hun hopper opp på det jeg peker på.
ned - hun går ned der jeg peker.
Gå inn - hun går inn dit jeg peker
Gå ut - hun går ut dit jeg peker
Gå og legg deg
Hvor er grisen? Hun leter etter og henter grisen.
Hvor er ballen?
Er du sulten? Hopping og snurring om så er tilfellet. Noen ganger svarer hun med et bjeff.
Vil du ut? Svar som over.
Skal jeg gjemme den? Om hun kommer med ballen eller grisen mens vi er inne. Hun elsker at jeg pakker den inn i et stort håndkle, så hun må grave den ut igjen. Hun svarer ved å slippe ballen/grisen og bjeffe et par ganger mens hun hopper/rygger noen steg. Jeg finner frem håndkleet og sier "ta den med", så må hun ta den med og legge den på midten av håndkleet (jeg peker på midten og sier "legg den her"). Så sier jeg "flytt deg" så hun går av håndkleet så jeg får pakket det rundt ballen/grisen, før hun får "værsågod".
Ta den med - bær med deg det jeg peker på.
Spis maten din - om frøken "jeg vil heller ha noe annet" matvegrer, men svarer "ja" når jeg spør om hun er sulten... Vi har en del slike diskusjoner, og hun har lært seg at "spis maten din" i litt stramt tonefall betyr at det virkelig ikke kommer noe annet før hun har spist opp, så det er best å bare få det overstått ;)
Er det mus? om hun "peker" på noe nede i fjøset eller stallen, tydelig funnet noe. Er det mus hopper hun opp og ned på stedet om jeg spør. (Får hun tak i musa dreper hun den, hun er ganske flink)
Skal jeg hjelpe deg? Ivrig "JA" svarer hun med hele seg om hun vil noe, men trenger hjelp. Det gikk overraskende raskt at hun lærte seg at jeg kunne hjelpe henne om hun trengte det, og hun bruker det ofte. Om hun vil opp noe sted som er for høyt, om hun har funnet mus i fjøset/stallen, men ikke kommer til (den er bak noe, oppi noe el.l), om hun har mistet grisen/ballen bak sofaen el.l.
Skal vi gå og legge oss? Hun går inn på soverommet (hun går aldri dit ellers, er ikke lov).
Gi meg en klem - hun gir en god klem
Gi meg en suss
Skal vi gå tur? (finnes det noen hunder som ikke kan den? :P )
Hvor skal vi? Hun spretter opp og titter ut vinduene i bilen.
Skal du være med? Vill og gal sprettehund som hopper inn i bilen nesten før døra åpnes, sååå stas å få være med!
Hopp - hun hopper over det jeg peker på.
Over - hun hopper/klatrer/går over det jeg peker på.
Mellom - hun går mellom det jeg peker på.
Gjennom - hun går gjennom det jeg peker på.
Under - hun går under det jeg peker på. (Ja, vi har lekt mye med parkbenker og trestammer i Frognerparken da vi bodde i Oslo ;) )
Få se på deg - Hun kommer bort og gir meg hodet sitt (sjekke øyne, ører, tenner, vaske øyegugg osv )
Når vi tørker bein etter tur kommer hun bort og stiller seg opp når jeg tar frem håndkleet. Når jeg har tørket begge bein på en side sier jeg "snu rundt", og hun gir meg andre siden. Brukes også når hun børstes, klippes, bades osv.
Bak - hun rygger
Hva gjør du?! Bråstopp, faller litt sammen og ser fårete ut :P Ofte om hun tas på fersk gjerning med noe hun vet hun ikke får.
Hals - bjeff
Snakke - andre høye lyder, ikke bjeff.
Klappe meg på låret - hun hopper opp i armene mine (slipper løfte henne opp).
Gå rundt - hun går rundt det jeg peker på, eller det som er hindringen.
Helt ned - hun legger seg helt flatt ut
Skal du ha på denne? Holder frem dekkenet og hun går inn i det, eller halsbåndet/selen.

Og masse sammenhenger og gester hun skjønner og kommuniserer uten at det er noen konkret kommando på det. F.eks kommer hun ilende til for å hjelpe meg på fluejakt når jeg tar frem "MaxSmekker'n", en elektrisk fluesmekker som gir fluene støt. For de dør ikke, de bare sjokkes så de faller på gulvet, og om ikke Stella stuper inn og spiser dem kvikner de til og flyr opp igjen. Hun er også effektiv mot edderkopper når jeg finner dem og sier "ta'n!". Og så kan hun de vanlige sitt, dekk, legg deg, stå, kom, bli osv. Hadde hun rukket opp til knappene hadde hun helt klart tatt heisen opp til mine foreldre helt på egenhånd, hun er så ivrig, vet veien, alle dørene osv. Når jeg ser hvor ivrig hun er, og hvor kjapt hun tar ting, skjønner jeg hvor utrolig stor hjelp hunder kan være for folk som trenger assistanse. Stella er jo ikke på noen måte trent til sånt, og likevel vil hun så gjerne.

Hunder er utrolige i hva de kan lære seg å forstå, det er utrolig fascinerende :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at hun også forstår "skal vi kaste?" som naturlig nok betyr "slipp ballen og jeg kaster den" :) 

"se her"

"gå bak"

"må du gå" (du får ikke belønning eller noe sånt for å gå fot med kontakt nå)

 

Noe som også er veldig morsomt er at hvis jeg snakker til henne mer med sånn stemme som jeg bruker til en annen hund (Ja det er tydeligvis en forskjell) f.eks jeg sier "heei du" i et litt annet tonefall så begynner hun å bjeffe og løper til døren/vinduet for hun tror det kommer en fremmed hund! Haha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus kunne nok mer enn guttene mine har kunnet til sammen:

  • Nei - stopp det du driver med nå
  • Her - kom inntil meg
  • Vent - helst hvis hun gikk fram i bånd og jeg skulle ha henne til å stoppe opp
  • Stå - som i bare bli stående i akkurat den posituren du har nå
  • Labben/andre labben - gi høyre/venstre/begge labber samtidig avhengig av hvilket håndtegn
  • Onkel Ådne - faren til en venninne som fulgte henne hele livet
  • Opp - sitte bamse
  • Opp på to - stå på bakbeina
  • Søk - søk etter gjemt gjenstand 
  • Kjøre bil - ja, biltur
  • Nuss - slikker i ansiktet
  • Hals/snakk/Hugo - bjeffe
  • Tur - ut på tur
  • Tisse/bæsje - gjøre fra seg 
  • Belønning - noe godt
  • Kose sofa - ligge ved siden av meg i sofaen
  • Klem - gi klem
  • Har du gjort noe gale? - slukøret, kaste seg ned på rygg, sprette opp og gi en klem
  • Bestemor - min farmor
  • Sengen - sin egen seng eller min 
  • Leke - hvilken som helst av sine egne leker
  • Pinnemannen - random pinne eller vedkubbe
  • Ta ham/henne - kjefte på husets andre hunder
  • Fri - fri fra kommando
  • Hversågod - forsyne seg av det som måtte friste 
  • Noe godt - finne godbit i skap/kjøleskap 
  • Hente/apport - plukke opp gjenstand som jeg pekte på 
  • Skal vi klippe? - kloklipp, hun la seg rett ned på rygg og/eller ga klem for å smiske seg unna
  • Pus - random katt
  • Depressiva (husets katts navn) 
  • Bulldoger - en IKEA-bulldog
  • Frem - frem i båndet
  • Bak - bak min rygg 
  • Fot - gå ved fot uten kontakt 
  • Forsiktig - ved hilsing på smådyr/kattunger o.l.
  • Kongen - finne frem kongen som i leken
  • Ta - ta i mot gjenstand/mat med munnen
  • Hold - holde fast gjenstand/mat uten å tygge
  • Slipp
  • Stakkars Venus - teit lek, som ga klarsignal for brytekamp hvor tenner var lov, mellom meg og henne
  • Legge seg - legge seg ned på anvist sted
  • Sitt opp - sitte opp fra liggende stilling eller rette seg opp fra skinkesitt
  • Helt ned - hodet og haken helt ned i bakken eller fanget/flat dekk
  • Hopp - hoppe over hindring 

Og selvsagt lydighetskommandoer brukt under trening i lp og bruks som for eksempel runder, på plass osv. 

Chumlee:

  • Nei! 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...