Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv nabohund og forhåndsregler


puddellover
 Share

Recommended Posts

Jeg fant ut for et par dager siden at de som blir de nye naboene våre (vegg til vegg) har en schæfer som "er veldig glad i barn og andre mennesker, men hun liker ikke andre hunder så godt da". Kjenner at jeg holder på å bekymre meg i hjel for at jeg ikke kan være sikker for at bikkja ikke blir spist opp av schæferen når vi oppholder oss ute. Pudler er ikke så robuste at de tåler en aggressiv schæfer på krigsstien. Jeg har tenkt til å ta det opp med naboen som forøvrig virker veldig ålreit (og jeg har ikke lyst til å skape dårlig stemning), bare bli enig om noen forhåndsregler for å unngå uhell. Den er 7,5 år, lever schæfere så mye lenger? Anyways, hvilke forhåndsregler ville dere foreslått eller akseptert om de blir foreslått? Og hvordan bør naboen sikre hunden sin for å bli i hagen? Ser at noen i nabolaget med aggressive boxere går tur på merkelige steder til rare tidspunkt for å unngå å møte noen. De går heller aldri sammen selv om de har to. Og i hagen står de i bånd, selv om gjerdet er 1,40 høyt. Synes de har løst det ganske greit. Disse blir forresten også nærme naboer til naboene våre. 

 

Vi kommer til å ta forhåndsregler som å bære bikkja inn fra bilen, aldri ha den løs i hagen/nærområdet. Alltid være sammen med hunden ute. Ikke ha bikkja i hagen samtidig som naboens. Blir jo litt begrensende for oss, men det er enda kjipere med uhell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
13 minutter siden, puddellover skrev:

Jeg fant ut for et par dager siden at de som blir de nye naboene våre (vegg til vegg) har en schæfer som "er veldig glad i barn og andre mennesker, men hun liker ikke andre hunder så godt da". Kjenner at jeg holder på å bekymre meg i hjel for at jeg ikke kan være sikker for at bikkja ikke blir spist opp av schæferen når vi oppholder oss ute. Pudler er ikke så robuste at de tåler en aggressiv schæfer på krigsstien. Jeg har tenkt til å ta det opp med naboen som forøvrig virker veldig ålreit (og jeg har ikke lyst til å skape dårlig stemning), bare bli enig om noen forhåndsregler for å unngå uhell. Den er 7,5 år, lever schæfere så mye lenger? Anyways, hvilke forhåndsregler ville dere foreslått eller akseptert om de blir foreslått? Og hvordan bør naboen sikre hunden sin for å bli i hagen? Ser at noen i nabolaget med aggressive boxere går tur på merkelige steder til rare tidspunkt for å unngå å møte noen. De går heller aldri sammen selv om de har to. Og i hagen står de i bånd, selv om gjerdet er 1,40 høyt. Synes de har løst det ganske greit. Disse blir forresten også nærme naboer til naboene våre. 

 

Vi kommer til å ta forhåndsregler som å bære bikkja inn fra bilen, aldri ha den løs i hagen/nærområdet. Alltid være sammen med hunden ute. Ikke ha bikkja i hagen samtidig som naboens. Blir jo litt begrensende for oss, men det er enda kjipere med uhell. 

Mitt tips er å gå å snakke med naboen når de flytter inn, og si at dere har hørt at noen sier hunden deres ikke er så glad i andre hunder og at du da er bekymret fordi dere har en liten hund/valp.
Hør om de har for vane å ha hunden løs ute uten tilsyn, osv. - og eventuelt så får dere jo bare be de holde bikkja i bånd når den er utendørs. Tipper det største problemet er at valpen synes alle andre hunder er kule, og har ingen ide om at de ikke alltid er snille og lett kan ruse bort om den ser hunden - det er nesten skumlere, det er jo ikke sikkert at schäferen er av typen som oppsøker andre.
Men snakk med de, det er viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Belgerpia skrev:

Mitt tips er å gå å snakke med naboen når de flytter inn, og si at dere har hørt at noen sier hunden deres ikke er så glad i andre hunder og at du da er bekymret fordi dere har en liten hund/valp.
Hør om de har for vane å ha hunden løs ute uten tilsyn, osv. - og eventuelt så får dere jo bare be de holde bikkja i bånd når den er utendørs. Tipper det største problemet er at valpen synes alle andre hunder er kule, og har ingen ide om at de ikke alltid er snille og lett kan ruse bort om den ser hunden - det er nesten skumlere, det er jo ikke sikkert at schäferen er av typen som oppsøker andre.
Men snakk med de, det er viktig :)

Det er noe naboen selv sa til meg faktisk (på et møte), men jeg rakk ikke annet enn å si selv at "åjaaa, vi har hund". Det er nok lurt det, på den måten får vi antakeligvis lagd noen regler som gjør det enklere for begge parter, ingen er vel gira på at uhell skal skje. Jeg tror også at hund som er overbevist om at alle andre hunder er dødsskule utgjør fare for seg selv, derfor blir det alltid bånd på bikkja ute så den ikke oppsøker schæferen! 

@Red Merle gjensidig avtale er sikkert mest hensiktsmessig. Greit å se at det er flere som mener bånd utendørs er smart. Tipper at naboen setter opp gjerde (sa de kjøpte det huset for mest mulig tomt til bikkja). Men jeg føler meg ikke fortrolig med kun gjerde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, puddellover skrev:

Det er noe naboen selv sa til meg faktisk (på et møte), men jeg rakk ikke annet enn å si selv at "åjaaa, vi har hund". Det er nok lurt det, på den måten får vi antakeligvis lagd noen regler som gjør det enklere for begge parter, ingen er vel gira på at uhell skal skje. Jeg tror også at hund som er overbevist om at alle andre hunder er dødsskule utgjør fare for seg selv, derfor blir det alltid bånd på bikkja ute så den ikke oppsøker schæferen! 

@Redmerle gjensidig avtale er sikkert mest hensiktsmessig. Greit å se at det er flere som mener bånd utendørs er smart. Tipper at naboen setter opp gjerde (sa de kjøpte det huset for mest mulig tomt til bikkja). Men jeg føler meg ikke fortrolig med kun gjerde?

Det kommer an på høyden på gjerdet ☺

 

Dere kommer nok til enighet

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MaritaS skrev:

Om han har hatt hunden i 7,5 år så vet han sannsynligvis hvordan unngå uhell :)

Det vet jeg ingenting om, for alt jeg vet så kan eier erfart på en kjip måte at bikkja ikke går overens med andre hunder. Derfor ønsker jeg å være føre var. Jeg håper og regner med at det går fint, men det er nok bedre å snakke sammen enn å gå ut i fra at det er i orden. Dessuten flytter naboene fra villa til rekkehus, da får hunden andre tettere på enn de har hatt tidligere, så det er antakeligvis en ny problemstilling for dem også. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle hundene er sikret med gjerde går det nok helt fint . Hannene mine er bitre fiender med settergutta til naboen . Det hadde nok blitt skikkelig stygt om min eldste og deres eldste hadde truffet hverandre uten bånd ute. Men nå blir de 11 begge to uten at det har gått galt en eneste gang . 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er ikke så glad i andre hunder" kan jo også bety mye, og ikke nødvendigvis at den vil gå inn for å drepe din med det første den ser den. Jeg synes kanskje at å bære hunden inn fra bilen var litt i overkant. :P

Snakk med dem, spør hva som er problemet og hva de gjør for å håndtere det, og hva dere eventuelt bør gjøre for å ikke gjøre det vanskeligere. Det er ikke sikkert det er verre enn at dere ikke slipper hunden bort til dem når dere møtes med hundene på tur o.l.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfere kan fort leve til de er 12-13 år de, så lenge de er friske, så tror ikke du skal satse på at den dauer med det første. :)

Det beste er sikkert å ha en gjensidig avtale om at hundene skal holdes i bånd i sine respektive hager, og ikke skal hilse på hverandre. Bygger de gjerde, så er det sannsynligvis null problem.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg hatt puddelen i bånd og forsvarlig inngjerdet, og jeg ville ha forsikret meg om at naboene holder sin hund under kontroll (bånd og inngjerdet). Om alle tar forhåndsregler hadde jeg ikke vært så veldig bekymra. 

Vi har en nabo med en toypuddel. Den løper løs, og kommer innimellom opp på vår parkeringsplass. Her har vi 4 malamuter som i seg selv er helt ok, men jaktinstinktene er alt annet enn fraværende. De er alle forsvarlig inngjerdet i hundegårder (som igjen er omringet av et gjerde på 140), og de er alltid i bånd. Likevel er puddeleieren rimelig hysterisk :P Det må jeg si er en smule ironisk når det er de som ikke har kontroll..  

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Liker ikke andre hunder så godt" trenger ikke bety at hunden kommer til å løpe etter deres og spise den, da. Det kan være så enkelt at den holder seg unna, og evt knurrer hvis andre hunder kommer for nært.

Jeg ville snakket med naboene om det for å få klarhet i det, samt ha en avtale om at dere begge passer på å ha kontroll på hundene. [emoji4]

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommene mine mot schæfere er basert på egne opplevelser. Jeg synes ikke det er hysterisk å bære hunden inn hvis det forhindrer at noe skjer, og hvis det gjør at jeg føler meg trygg. Nå blir det en samtale med naboen, og ut i fra det vil vi antakeligvis komme til en grei enighet. Forhåpentligvis er ikke "ikke så glad i andre hunder" en underdrivelse, og at noen forhåndsregler som å alltid ha hunden i bånd og sikret med gjerde holder for et ålreit naboskap. 

Takk for alle svar, det virker som om det er rimelig like tanker rundt problemstillingen. Jeg er nok småhysterisk, men Linda var en hårsbredd fra å bli tatt av en schæfer (som hadde vokst opp med henne) og det sitter friskt i minnet. Det skader jo aldri å gjøre seg opp noen tanker om det, og finne en løsning som gjør begge parter fornøyd :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En schæfer behøver vitterlig ikke å ha som motiv å skulle drepe en liten hund for å evt utgjøre alvorlig/fatal skade. Det er selvsagt ikke hysterisk å passe på, bære om så og å ta dette på alvor før man vet hvordan hunden faktisk er hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Yellow skrev:

En schæfer behøver vitterlig ikke å ha som motiv å skulle drepe en liten hund for å evt utgjøre alvorlig/fatal skade. Det er selvsagt ikke hysterisk å passe på, bære om så og å ta dette på alvor før man vet hvordan hunden faktisk er hvertfall. 

Nei, tror ikke jeg hadde vært like bekymret om jeg hadde hatt en grand danois:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvorfor ta sorgene så til de grader på forskudd?

Jeg har også en hund som ikke er så glad i andre hunder. Hun gjør dem ikke noe, men vil helst være i fred for dem.

Har henne selvsagt aldri løs der vi kan treffe andre hunder, og heller ikke på eiendommen vår. Er klar over at ikke alle gjør det samme som oss, men ikke døm dem før dere vet. Det er litt vondt å bli dømt for noe en ikke har gjort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
36 minutter siden, Illiya skrev:

Hvorfor ta sorgene så til de grader på forskudd?

Jeg har også en hund som ikke er så glad i andre hunder. Hun gjør dem ikke noe, men vil helst være i fred for dem.

Har henne selvsagt aldri løs der vi kan treffe andre hunder, og heller ikke på eiendommen vår. Er klar over at ikke alle gjør det samme som oss, men ikke døm dem før dere vet. Det er litt vondt å bli dømt for noe en ikke har gjort.

 

 

Det er greit å være forberedt.  Og når de selv har sagt at den ikke liker andre hunder så synes jeg ikke det er hysterisk å forberede seg. Schæfer v.s. puddel er relativt rått parti. En puddel kan vekke jaktlyst i selv den mest sedate pelsen, så når man VET at trøbbel flytter inn så tar man forhåndsregler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn litt på siden. Når valpen blir litt eldre og "turmoden", kan du jo gjerne foreslå for naboen din at dere går tur med hundene sammen. Da med begge hundene i bånd uten at de hilser. På den måten kan de jo bygge en hyggelig relasjon til hverandre. Litt i motsetning til hva det ofte ender med når det er to hunder om en tomt, som bare får muligheten til å skule på hverandre innimellom. Sannsynligheten for at en ulykke skjer reduseres hvis hundene har positive assosiasjoner til hverandre. 

Og vær forberedt på at schæferen lever en stund til. Mine ble 11 og 13 :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Emilie skrev:

Bare sånn litt på siden. Når valpen blir litt eldre og "turmoden", kan du jo gjerne foreslå for naboen din at dere går tur med hundene sammen. Da med begge hundene i bånd uten at de hilser. På den måten kan de jo bygge en hyggelig relasjon til hverandre. Litt i motsetning til hva det ofte ender med når det er to hunder om en tomt, som bare får muligheten til å skule på hverandre innimellom. Sannsynligheten for at en ulykke skjer reduseres hvis hundene har positive assosiasjoner til hverandre. 

Og vær forberedt på at schæferen lever en stund til. Mine ble 11 og 13 :)

Kan skrive under på dette. 
Feffern i etasjen over hadde kun "negative" relasjoner til nabobikkja, kun se den gjennom vindu/kennel netting og vokte, stå og bjeffe på hverandre f.eks. Den dagen han kom seg løs så havna nabohunden hos dyrelegen og måtte syes, han skrek vist som en stukket gris og det tok schäferen som en utfording, eventuelt trigget byttedrift tenker jeg da. (En søt rolig cavalier forøvrig, men løsmunnet, og med snev av sep angst tror jeg, for den står ofte å bjeffer inne i huset når ingen er hjemme.)

Hunder han derimot kjenner går det helt fint med, skal sies at Rocky veltet/trillet litt et par ganger i starten når de hilset litt sånn uforberedt (Schäferen slet seg et par ganger i iver på å hilse på denne nye kjellerbeboeren, og hans sosial omkrets begrenser seg til andre schäfere, han har ikke helt peiling på sin egen størrelse tror jeg), men ikke noe mer en litt røff kropps behandling, ikke noe tenner/munn involvert. Nå kommer han rasende ned trappen og hilser pent på Rockus om vi tilfeldigvis er i gangen samtidig. Jeg dro det ut leeeeenge før de fikk hilse pga hans tidligere historie med bl.a nabohunden, men jeg så jo hvor greit han gikk med bl.a svigers sin hund og i flokk hos onkelen med hans hunder. La til rette så godt som mulig, lot rocky ha plenty av rom å gå vekk på og schäferen i bånd med S i andre enden(Fysisk sterk nok til å holde igjen eller fjerne ham om noe skulle skje). Samt at jeg var trygg på at Rocky ikke hadde bråket noe med ham heller, han legger seg dønn flat og underdanig om noe skulle skje + er superrolig når andre er litt mye, spesielt om de lager lyd. Han liker ikke sånne bjefferter. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...