Gå til innhold
Hundesonen.no

halsbånd eller ikke halsbånd? Farlig? ufarlig?


Guest MuffeLuff
 Share

Recommended Posts

Guest MuffeLuff

Hunden min har aldri brukt halsbånd før. Jeg er imot halsbånd, fordi det kan skade hunden. 
Men, jeg burde ha et halsbånd "til pynt". For han har ID brikke med navnet hans, og mitt telefonnummer. Problemet er da, hvis han smetter ut og stikker av... ja da har han jo ikke på seg denne Id taggen. Den er jo ubrukelig når den henger på selen. For han bruker ikke selen inne.
Så jeg tenker da på et enkel halsbånd, som han da har på seg 24/7. Men som ikke brukes. Altså jeg kobler ikke på båndet på halsbåndet, det blir ikke brukt på den måten. Den er på for å ha ID brikken på. 

Så spørsmålet er da. Er det skadelig? Jeg har lest at halsbånd kan føre til nakkeproblemer. Men er det kun hvis halsbåndet "brukes"? Hvis det bare er på, ikke stramt, er det ufarlig? Et lite og lett halsbånd. Kommer ikke til å kjøpe en tung kjetting-halsbånd. 

Han er liten, 3kg, så katthalsbånd kan faktisk passe. 
Så hva tenker dere?
Trygt? Dumt? Smart? Hvordan gjør dere det?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Eneste grunnen til at jeg sluttet med halsbånd på Papillonen var fordi luftrørskollapsen begynte å vise seg mer og mer. Et hvert press på luftveiene gjør at det klapper helt sammen. 
Men halsbånd i seg selv er ikke farlig. Det er mange som mener det, og som liker å fremstille folk som ikke kun bruker sele som dyremishandlere, men det er et par elementære ting de har glemt helt ut i så fall. 

For det første så er det ikke farlig å ha halsbånd på. For å påføre skade skal det ganske harde rykk til, og så sant man ikke sleper hunden etter seg etter halsbåndet, eller svinger den over hodet, eller har det for stramt så går det fint. 
Det å unngå rykk og napp klarer man fint med å starte båndtrening tidlig. Da med langt bånd slik at hunden ikke rekker å stramme og rykke til før man har fått oppmerksomhet igjen. 

Når det er sagt er det helt opp til deg å velge det bort. Jeg sier ikke at du har gjort noe feil der :) 

Der var det noen tanker fra meg rundt hvorvidt halsbånd er farlig eller ikke siden du nevnte det. Nå over til det som faktisk var spørsmålet ;)  

Det er som sagt mye som skal til for at halsbånd skal påføre noen skade. Kommer selvfølgelig an på størrelse på hunden hvor mye de tåler, men med fornuftig bruk er det ingen farer med det.  
Hvis du føler at det beste er å ha ID tag på hunden til en hver tid, så er det ingenting i veien for å bruke halsbånd til det. Så lenge du ikke skal ha kobbelet på kan det jo henge som et smykke uten at det gjør noe. 

Men er ikke hunden chippet? Det ville vært enda enklere. Og mye tryggere. Hvis du er så uheldig at hunden stikker av kan både halsbånd og sele fort bli revet i stykker hvis den henger seg opp et sted, eller en tag kan falle av. 
Selv ville jeg ikke stolt 100% på den, selv om det er lettere for de som finner hunden om uhellet skulle vært ute å finne deg :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt halsbånd i alle år, og ikke hatt en eneste skade pga halsbåndet i seg selv. Det som skader er om hunden trekker mye på tur, at eier røsker til i båndet for å ''korrigere/straffe'' hunden, at hunden er fastbindt og tar fart slik at nakken får seg et røsk, osv -det kan skade hunden. 

Eneste grunnen til at mine ikke bruker halsbånd i andre situasjoner enn på tur(stort sett) er fordi pelsen rundt halsen blir stygg.

Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at hunden stikker ut døra?

Er han chippet? Hvis ja, finner de deg igjen når noen får tak i ham om han evt skulle stikke av. Hvis nei, ville jeg chippet ham.

Halsbånd er ikke skadelig hvis man ikke rykker i det. Og smale halsbånd som kun brukes til id, kan man få med sikkerhetsklips som løser seg ut ved belastning, f. eks hvis hunden setter seg fast.

Men hvis det ikke er en stor risiko for at han stadig smetter ut døra og faktisk stikker av, ville jeg latt han slippe å ha på halsbånd hele døgnet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som virkelig ikke liker halsbånd, og hunden min brukte det aldri. Helt til vi skulle konkurrere i rallylydighet i Sverige, og der var det ikke tillatt med sele... Lang historie kort, 5 år gammel hund måtte tilvennes halsbånd mer eller mindre "over natten" - og det gikk veldig greit. Ingen traumer på verken hund eller eier :P Døgnet rundt synes jeg derimot hørtes veldig mye ut, med mindre det er veldig gode grunner for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
20 minutter siden, Wilhelmina skrev:

  Døgnet rundt synes jeg derimot hørtes veldig mye ut, med mindre det er veldig gode grunner for det.

 

Helt enig. Mine har ikke noe annet enn det de ble født med på seg innendørs. Unntatt når Sjef var liten og jeg måtte ha mulighet til å holde ham igjen når det kom besøk. 
Hoppevalp på 4 mnd og 27 kg sammen med barn på besøk var ikke noen god kombo uten :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt ikke hunden smetter ut i hytt og gevær ville jeg droppa halsbånd. Ikke pga skader, men pga slitasje på pels og fordi det virker forferdelig irriterende å måtte gå med noe rundt halsen hele tiden. Hunden kan også hekte seg fast i ting inne.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

chihuahuaen gikk ikke med halsbånd, han brukte alltid sele. Jeg synes han var så liten at halsbånd bare virket ubehagelig rundt den lille nakken.

Lappen brukte sele mens hun var unghund, men nå når hun har landet og blitt mer fornuftig, så bruker jeg halsbånd på henne på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kattehalsbånd med selvutløsende klips, og ikke ha det stramt og la det være så smalt som mulig anbefaler jeg, så kan du ha det på hele tiden uten at det er utrygt (ville dog hvertfall ha tatt av selv dette om natten). Bare sjekk at klipsen fungerer slik den skal regelmessig. Finnes også slikt beregnet til større hunder, men bare funnet dette fra USA.

Vanlig halsbånd ville jeg ikke turt å hatt på når hunden er alene, når de leker med andre hunder, og klarer de å stikke av med det på kan de jo gå ille i verstefall (verre det med halsbånd enn sele). Sånn tenker nå jeg, better safe than sorry... 

Og ang nakkeskade osv gjelder det med bånd festet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest MuffeLuff

Jeg er ganske usikker på om halsbånd med Id er nødvendig. 

Han er chippet. Men vet av erfaring at folk sjeldent tenker på å få lest av chippen. Vi hadde en hund som stakk av nesten daglig i en periode. En gang så var han borte i to døgn. For noen hadde funnet han, men de tok han ikke med til veterinær for å sjekke chippen. De kontaktet ingen. Pappa kjørte forbi huset helt tilfeldig og fant hunden vår bundet fast i hagen deres. Ikke hadde de sjekket facebook, ikke hadde de sjekket nettsider med annonser for dyr som stikker av, ikke hadde de sjekket oppslagstavle på butikken. De sa at de ikke klarte å finne ut hvem som eide hunden, for han hadde ikke ID brikke. 

Han har aldri stukket av før. Men frykten er når han er hjemme alene. Også kommer jeg hjem, og om det da kommer en hund i gangen (bor i blokk), da kan han lett stikke av. Gangen er åpen, kan ikke sperre han ute. Ytterdøren til blokken holder seg åpen i et minutt  før den lukkes. Så den kan da stå åpen etter at noen kommer inn. 

Natten så tar jeg av halsbånd. For som flere nevner, det gir stygge merker i pelsen og sliter veldig. 
Er så usikker. Skal, skal ikke. Tenkt på det i mange måneder, klarer ikke å bestemme meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbånd er ikke farlig i seg selv, det kommer helt an på hvordan det brukes. Samme med en sele. Muskelspenninger/skader kan også komme av feilbruk av sele, så alt kommer an på hvordan ting brukes.

Jeg bruker både sele og halsbånd, men lar aldri hunden min trekke i halsbåndet. Inne har det heller ikke vært behov for halsbånd, annet enn når hunden var valp og måtte mye ut/inn :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske usikker på om halsbånd med Id er nødvendig. 

Han er chippet. Men vet av erfaring at folk sjeldent tenker på å få lest av chippen. Vi hadde en hund som stakk av nesten daglig i en periode. En gang så var han borte i to døgn. For noen hadde funnet han, men de tok han ikke med til veterinær for å sjekke chippen. De kontaktet ingen. Pappa kjørte forbi huset helt tilfeldig og fant hunden vår bundet fast i hagen deres. Ikke hadde de sjekket facebook, ikke hadde de sjekket nettsider med annonser for dyr som stikker av, ikke hadde de sjekket oppslagstavle på butikken. De sa at de ikke klarte å finne ut hvem som eide hunden, for han hadde ikke ID brikke. 

Han har aldri stukket av før. Men frykten er når han er hjemme alene. Også kommer jeg hjem, og om det da kommer en hund i gangen (bor i blokk), da kan han lett stikke av. Gangen er åpen, kan ikke sperre han ute. Ytterdøren til blokken holder seg åpen i et minutt  før den lukkes. Så den kan da stå åpen etter at noen kommer inn. 

Natten så tar jeg av halsbånd. For som flere nevner, det gir stygge merker i pelsen og sliter veldig. 

Er så usikker. Skal, skal ikke. Tenkt på det i mange måneder, klarer ikke å bestemme meg. 

Altså, jeg er ikke så sikker på om disse menneskene hadde ringt deg om hunden hadde hatt halsbånd med ID-brikke engang...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går i perioder med halsbånd på dagtid. Ganske enkelt for at det er lettere å hanke tak i når min bror og niesen kommer på besøk. Hun er ikke særlig glad i barn, og han gidder ikke gi meg beskjed på forhånd... Om natten går hun alltid uten. På tur går hun med sele med mindre hun for det meste går løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest MuffeLuff
2 timer siden, tonjek skrev:

Altså, jeg er ikke så sikker på om disse menneskene hadde ringt deg om hunden hadde hatt halsbånd med ID-brikke engang...

Faktisk så tror jeg det er sant. For de stjal en hund en gang. De antok at hunden var hjemløs. Noen så en artikkel om hunden i avisen, plutselig sto eieren på døren. Dum som et brød så prøvde de å lyve å si det var deres, hunden var blanding. Så det var ikke så vanskelig å se hvem sin hund det var, også var den chippet.
Har hørt rykter om at de gjorde det samme med en katt. 
Men dette var da flere år etter at vår hund forsvant. Det hadde jeg helt glemt, denne hendelsen. Satt på bussen å tenkte på de som tok hunden vår i 2 dager og kom på det. 

Aldri opplevd at noen har tatt vår hund med til veterinær. Eller ringt falken eller noe sånt. Før i tiden så ringte folk falken, aner ikke om det var riktig eller ei. 
Vi fant han alltid med noen folk, som bare sto der å så seg rundt. En hadde funnet han, dratt på butikken og satt han fast utenfor. Broren min så hunden på vei hjem fra skolen. En annen gang så ble han festet fast i en lykkestolpe og forlatt. Vi kjørte jo så klart rundt for å finne han, og fant han stående der. 

Ja han var en villmann som stakk av hele tiden. Etter 10 år med en hund som aldri stakk av så ble det mye styr. For vi var så vant til å aldri låse døren, for eldste hunden åpnet døren og gikk uti hagen alene. Så de første 2-3 årene var et mareritt. Vi brukte ikke halsbånd inne, og vi hadde som vane å ta det av etter tur. Som sagt, vi hadde levd med en hund i 10 år, og måtte brått endre på alt av vaner og rutiner, på grunn av "valpen". Ikke lett når hele familien må endre på vaner og rutiner på grunn av hunden. Ja også smatt han ut så fort vi åpnet døren. Så broren min brukte å klatre inn kjøkkenvinduet, for å holde han fast, slik at vi kom oss inn :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En papillon/chihuahua åpner vel ikke dører, så det er vel bare å passe på når man åpner dem, eventuelt lukke en dør eller barnegrind bak seg når man skal ut døren uten hund.

Så lenge hunden er chippet tror jeg ikke jeg hadde giddet å ha halsbånd på hunden for merking. Men farlig eller skadelig er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så tror jeg det er sant. For de stjal en hund en gang. De antok at hunden var hjemløs. Noen så en artikkel om hunden i avisen, plutselig sto eieren på døren. Dum som et brød så prøvde de å lyve å si det var deres, hunden var blanding. Så det var ikke så vanskelig å se hvem sin hund det var, også var den chippet.
Har hørt rykter om at de gjorde det samme med en katt. 
Men dette var da flere år etter at vår hund forsvant. Det hadde jeg helt glemt, denne hendelsen. Satt på bussen å tenkte på de som tok hunden vår i 2 dager og kom på det. 
Aldri opplevd at noen har tatt vår hund med til veterinær. Eller ringt falken eller noe sånt. Før i tiden så ringte folk falken, aner ikke om det var riktig eller ei. 
Vi fant han alltid med noen folk, som bare sto der å så seg rundt. En hadde funnet han, dratt på butikken og satt han fast utenfor. Broren min så hunden på vei hjem fra skolen. En annen gang så ble han festet fast i en lykkestolpe og forlatt. Vi kjørte jo så klart rundt for å finne han, og fant han stående der. 
Ja han var en villmann som stakk av hele tiden. Etter 10 år med en hund som aldri stakk av så ble det mye styr. For vi var så vant til å aldri låse døren, for eldste hunden åpnet døren og gikk uti hagen alene. Så de første 2-3 årene var et mareritt. Vi brukte ikke halsbånd inne, og vi hadde som vane å ta det av etter tur. Som sagt, vi hadde levd med en hund i 10 år, og måtte brått endre på alt av vaner og rutiner, på grunn av "valpen". Ikke lett når hele familien må endre på vaner og rutiner på grunn av hunden. Ja også smatt han ut så fort vi åpnet døren. Så broren min brukte å klatre inn kjøkkenvinduet, for å holde han fast, slik at vi kom oss inn [emoji14] 

For noen mennesker der du bor [emoji15]

Det er helt vanlig å dra avgårde for å lese av chip, spre info og bilder både på facebook, hos veterinær og ellers hvor det skulle passe. Folk engasjerer seg gjerne stort i savnet og funnet når det gjelder dyr, spesielt hund.

Men føler du deg tryggere med id-halsbånd på hunden, så er det altså ikke skadelig. Selv om folk flest helst vil ta det av inne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går med halsbånd døgnet rundt, og har aldri hatt problemer med det. Hun er 10 år, og jevnlig sjekket av kiro og dyrlege. Tror ikke halsbånd er noe farlig så lenge det ikke er for stramt og ikke rykkes i. Min går hovedsakelig med halsbånd for å ha noe å feste id-brikke i :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest MuffeLuff
1 time siden, Mirapusen skrev:

Min går med halsbånd døgnet rundt, og har aldri hatt problemer med det. Hun er 10 år, og jevnlig sjekket av kiro og dyrlege. Tror ikke halsbånd er noe farlig så lenge det ikke er for stramt og ikke rykkes i. Min går hovedsakelig med halsbånd for å ha noe å feste id-brikke i :lol:

Det er godt å høre. 
Hvordan går det med pelsen? Blir den slitt og ekkelt? 

Det er dagstilbud på en butikk til uken. Så må bestemme meg innen da :P Har tenkt frem og tilbake. Skal, skal ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
7 timer siden, MioMin skrev:

Han har aldri stukket av før. Men frykten er når han er hjemme alene. Også kommer jeg hjem, og om det da kommer en hund i gangen (bor i blokk), da kan han lett stikke av. Gangen er åpen, kan ikke sperre han ute. Ytterdøren til blokken holder seg åpen i et minutt  før den lukkes. Så den kan da stå åpen etter at noen kommer inn. 

Hvis dette er den største bekymringen ville jeg heller åpnet døren med en veldig liten glipe først av alt og satt meg på huk og åpnet litt etter litt. Blokker for hunden slik at den ikke klarer å komme seg forbi deg. Spretter han opp slik at han står i fare for å komme seg ut, så ta tak i det du får has på og hold ham igjen. 
Greit nok at de er små, men de er ikke laget av porselen de heller. De tåler å bli holdt igjen. 

Og ellers for å være helt sikker så ville jeg personlig ventet til døren hadde lukket seg før jeg lukket opp min egen inngangsdør. Og jeg hadde ikke lukket opp så lenge det var en annen hund ute i gangen. 

Så lenge den er chipet og du ikke vil bruke halsbånd for annet enn ID merking så ville jeg bare latt være og tatt meg av bekymringene på andre måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, MioMin skrev:

Det er godt å høre. 
Hvordan går det med pelsen? Blir den slitt og ekkelt? 

Det er dagstilbud på en butikk til uken. Så må bestemme meg innen da :P Har tenkt frem og tilbake. Skal, skal ikke. 

 

Aldri opplevd at det sliter på pelsen.. flåtthalsbåndet derimot, dreper pelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ID-collar, siden jeg bruker halvstrup. Tar det av på natten da, og er ikke konsekvent på det (kan gå en dag uten, at jeg tar den av når hun sover på ettermiddagen og går uten til neste dag el.).

Halvstrupen tar jeg av når hun løper, og bare sånn i tilfelle hun skulle dra sin vei, synes jeg det er greit hun har tlfnr mitt der. Mindre stress for de som eventuelt skulle finne henne, og antageligvis kortere for meg å hente.

Hunden jeg er oppvokst med har alltid gått med halsbånd, og ikke hatt skade av det på de 10 årene :P Han stikker av ofte da (enkelte har mamma på speed-dial :icon_redface: ) 

Mitt er slik:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest MuffeLuff
2 timer siden, Carro92 skrev:

Må presisere atter det er også skadelig med feiltilpassa sele som jeg ser over 80% av hundene på gata har.. så ser ikke feilen med halsbånd om du har lært hunden din å oppføre seg i bånd :)

Vet at seler kan gjøre store skader også. Jeg er ganske sikker på at den han har nå er perfekt. Jeg dro innom to dyrebutikker for å spørre. Jeg spilte dum og hadde den ikke på. Spurte om de kunne hjelpe meg å sjekke om den var perfekt, og justere den om den ikke var det. Alle tre sa den var perfekt.
Spurte også veterinær og fikk til svar at det så fint ut. Men er usikker på om den faktisk er perfekt, for jeg finner ingen guide på nett. Hva jeg skal se etter. Så måtte stole på hun som først solgte den til meg. Og dro da innom to andre dyrebutikker for å sjekke om de var enige, uten at jeg sa at jeg hadde fått beskjed om den var bra. 

Han drar ikke noe spesielt i den. Kan være et lite rykk hvis jeg ikke ser at han har stoppet. 

Noen tips til sider eller artikler som forteller og viser hvordan en sele skal sitte på? Slik at jeg kan sjekke selv om den er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...