Gå til innhold
Hundesonen.no

Bitt til hest som er tung på fremparten og stum i munnen.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Ene hesten jeg rir jevnlig er fryktelig på fremparten, jeg vet dette handler om ridningen og slikt hovedsaklig, men jeg føler et behov for å prøve et annet bitt. Både hest og rytter er også "beitefeite" og utrente, men det kommer seg. Jeg fokuserer mye på kondis spesielt når jeg rir. Lange skritteturer med korte intensive momenter innimellom. Eventuelt intervaller. :) 
Pr idag rir jeg på rett trinse eller muffe, tidligere brukte vi hovedsaklig tredelt trinse(Sweet iron/kobber mener jeg det er), men det var hun enda værre på. Legger seg på og vil ikke bære seg selv overhodet. Blir fort veldig stum i munnen. Har ridd et par ganger på tredelt islandsk stang og det fungerer mye bedre, men det er ikke noe jeg vil bruke mer enn innimellom for å få den siste lille finishen på stevner f.eks. (Som er grunnen til at jeg har prøvd og brukt det litt i det siste) 

Vi har også et PeeWee bitt, men det har jeg ikke fått prøvd ennå, håper jo at dette kanskje er enda bedre enn rett bitt på henne. Det er jo hakket sterkere iom det er så tynt, men veldig stabilt igjen. Todelt er også noe jeg kunne tenke meg å prøvd, men da vil jeg helst ha en lock up type tror jeg. Eventuelt blue iron for å se om hun liker det bedre. 

Noen tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt med det rette du har. Og fokusert på at du ikke blir bærende på den / hengende i den. Legg heller opp ridningen din slik at du slipper å sitte med hele hesten i hånda heller enn å bytte til noe skarpere... 


Det jobber vi alltid med! :) Rir for ei meget flink dressurdame som er veldig god på sits m.m Det var helt fantastisk første gang og omtrent ikke ha noe vekt i hendene. Jeg har desverre ikke rytterfølelsen nok til å kjenne det samme som denne instruktøren ser, men vi blir stadig vekk bedre. Har ikke ridd henne aktivt selv mer enn rundt 1år.

Jeg behøver forsåvidt ikke noe sterkere, men lurer på om noe annet kunne vært bedre. :) Iom hun blir så fort stum så lurer jeg litt på et slik bitt med ringer/ruller på som hun kan dille med.

Jeg og en annen på stallen har en teori om at hun har gått på samme bittet så lenge og så på fremparten og "med en idiot i hver ende som drar", at hun har blitt mindre sensitiv der hvor dette bittet har laget press. Har sikkert brukt samme bittet i 7år uten variasjon, ca.
Nå høres dette værre ut en det er altså, det er ikke snakk om stygg ridning, bare veldig repetetiv over lang tid. Og med en rytter som også veldig fort blir stum i hånda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde et todelt D-ringsbitt med kobberruller på gamlehesten. Han likte ikke bittet, men han ble hvertfall ikke hengete på det. Han lekte mye med rullene da, kan være verdt et forsøk :P 

Vil egentlig tipse deg til å prøve mye forskjellig! Vet mange har god erfaring med bitt-spesialisten til skoies - a bit more, men vet ikke om hun bare har dyre greier eller hva budsjettet ditt er :P Det fine der er at man får prøvd mange bitt over en prøvetid før man bestemmer seg.

Den jeg hadde funka knall på et Stubben Dynamic RS (aurigan) med D-ringer. Det er et bitt hestene skal trekke seg litt til/legge seg litt på, så skulle ikke tro det funka.. Men det gjorde det :P Vet mange hester trives på det bittet.

Jeg tenker 3-delt dersom han henger, hvertfall ikke rett. Og enten D-ringer eller løse ringer, men som sagt - dette er jo veldig individuelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Yellow skrev:

Hvorfor bruke bitt? 

https://www.facebook.com/EquiformNO/posts/1083477221680171

Nå er ikke jeg noen ekspert på hester, virker jo uten tvil bedre for hestene å ri bittløst. Er jo ganske jævelig å se den videoen der synes jeg...

Fordi 600 kg som vil en annen vei enn deg rett og slett blir farlig. Jeg er selv veldig glad i bittløst og har brukt det mye, men ikke alle hester det funker på. Den jeg har nå går bare rett fram der den selv vil uten bitt. Er mye "bitt er slemt" videoer der ute, mange stygge klipp men heldigvis langt fra alle som rir sånn. Får ikke opp videoen så vet ikke hvilken du sikter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rocket skrev:

 


Det jobber vi alltid med! :) Rir for ei meget flink dressurdame som er veldig god på sits m.m Det var helt fantastisk første gang og omtrent ikke ha noe vekt i hendene. Jeg har desverre ikke rytterfølelsen nok til å kjenne det samme som denne instruktøren ser, men vi blir stadig vekk bedre. Har ikke ridd henne aktivt selv mer enn rundt 1år.

Jeg behøver forsåvidt ikke noe sterkere, men lurer på om noe annet kunne vært bedre. :) Iom hun blir så fort stum så lurer jeg litt på et slik bitt med ringer/ruller på som hun kan dille med.

Jeg og en annen på stallen har en teori om at hun har gått på samme bittet så lenge og så på fremparten og "med en idiot i hver ende som drar", at hun har blitt mindre sensitiv der hvor dette bittet har laget press. Har sikkert brukt samme bittet i 7år uten variasjon, ca.
Nå høres dette værre ut en det er altså, det er ikke snakk om stygg ridning, bare veldig repetetiv over lang tid. Og med en rytter som også veldig fort blir stum i hånda.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Sannsynligvis ikke , de som ruller ruller som oftest flere steder enn den biten som ligger over tunga. Flytt et par jeksler og slipp i værste fall. Du trenger jo sånn sett ikke allverdens rytterfølelse , bare noen tips fra henne om hvordan komme dit i det daglige arbeidet. uten å bruke krefter . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Nå er denne tråden gammel, men bitt er egentlig ganske logisk - vi må bare tenke på effekten den gir.

hengete, fremtung hest (ofte tyngre raser) skal ha arch-bitt, da dette gjør at hesten løfter hodet, som gjør den enklere å få på bakparten. Nå driver jeg mest kjøring, og der bruker en ofte kjetting på bittene, som forsterker det å løfte hodet. 

hest med høyt hode som en gjerne vil ha ned skal ha mullenformet(fremoverbuet) bitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nå er denne hesten dessverre død så problemstillingen eksisterer ikke for meg lenger. (Kolikk) 

EDIT: Og jeg hadde vel i grunn bestemt meg for å prøve baby pelham med to tøyler på henne, men fikk dessverre aldri testet det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...