Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund


Søster
 Share

Recommended Posts

Hei,

jeg tenkte å skaffe meg hund, men sliter litt med rasevalg. Jeg har tidligere bare hatt katter, så har liten erfaring med hund fra før. Har lest en del om hunderaser, og har kommet frem til raser som er lette å trene og som har godt lynne; golden retriever og labrador. Jeg bor i leilighet (46kvm), så jeg vil helst unngå mye bjeffing, er disse rasene kjent for å bjeffe mye? Ellers så synes jeg både schäfere og rottweilere er utrolig flotte hunderaser, men jeg har hørt de trenger en erfaren eier (men hunden skal uansett på valpekurs). Har også tenkt litt på mindre hunderaser som engelsk bulldog eller mops, er de kanskje lettere å håndtere enn større hunder? Vil gjerne ta med hunden ut på joggetur, og det er vel vanskelig for begge disse rasene? Vil ha en hund som jeg liker å slappe av i sofaen, men som også kan være med på lengre turer (f.eks. jakt) i ny og ne. Chow-chow er jo utrolig søte, men de har jeg også hørt kan bli aggressive? Dessuten vil jeg helst ikke ha en hund som røyter mye. Jeg bor alene, og har ikke tenkt å flytte sammen med en annen i nærmeste fremtid, men jeg er ung, så dette blir vel en mulighet fremover. Skal ikke ha barn, men vil gjerne ha en katt etterhvert, så det er viktig at hunden også går sammen med andre dyr. Dessuten lurer jeg hvilket kjønn jeg skal velge? Fordeler og ulemper? Er vant med jentepuser :ahappy:

Dette er de rasene jeg uansett har kommet frem til, noen som har erfaring med noen av disse rasene? Evt. andre tips til raser jeg kan vurdere/kriterier jeg bør tenke gjennom?

 Jeg er helt grønn på dette :| Setter stooor pris på svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasevalg er fryktelig individuelt, men labrador og golden retriever er stort sett ok førstegangshunder. :) De kan være en håndfull i puberteten, men det tror jeg de fleste raser er. Hold ut! Det går over! :) 

For å hjelpe deg å finne riktig rase eller i riktig retning, så er det fint om du deler litt flere tanker rundt hunden du har lyst på. Hva forventer du av hunden og ditt hundehold i hverdagen? Ser f.eks du nevner jakt, hvilken type jakt er det du er interessert i? Ønsker du at hunden skal delta på jakten eller bare bli med deg?
Ang røyting, da utgår kanskje både labrador og golden? De røyter vel ganske mye begge to tror jeg? Det kan sikkert noen andre svare bedre på enn meg. :) Pelstype har jo også litt å si, kort pels ala labrador(?), dalmis, beagle f.eks borrer seg godt inn i de fleste stoff overflater og er et rent lite helve...e å bli kvitt. Jeg har sittet med pinsett bl.a i bagasjerommet til en bil som skulle selges for å prøve å bli kvitt mest mulig hår, og selv da var beaglepelsen vanskelig å få ut. Lengre pels er slik sett gjerne litt lettere iom den ikke borrer seg sånn inn, selvom volumet gjerne blir større og arbeidet i hverdagen kanskje blir litt mer. (Drar med seg litt mer sand og smårusk en kort pels gjør, krever kanskje litt børsting her og der) 

Bjeffing er jo ofte en treningssak, men noen raser er jo mer løsmunnet enn andre, ville f.eks ikke kikket på spisshunder om du ikke vil ha noe særlig lyd. Da disse ofte er kjent for mer lyd en andre. 

De fleste hunder går ilag med de kattene de bor med, selvom kattene de møter på gata ikke nødvendigvis er trygge for samme hund. :) Så der skal du ikke bekymre deg altfor mye tenker jeg. 

Kjønn er også en smaksak, men visse raser sliter jo f.eks med samkjønnsaggresjon, så det er jo greit å være obs på. Hannhunder kan være affektert av nabolagets løpetisper over lengre tid, eller ikke bry seg en døyt. Snoppevask synes noen er motbydelig å høre på (Hannhunder som slafser når de vasker seg). Forhudskatarr er også ganske vanlig og kan kreve at eier må til og rense, men det er ikke alle hanner som får dette. Du kan også få tisper med innbildt svangerskap og løpetider som varer i evigheter, eller en tispe som ikke er renslig når hun blør f.eks. Eller en som er kjemperenslig og igjen, slufsevask er noe noen heller ikke orker å høre på. :P 
både tisper og hanner kan drive med markeringstissing, men sjangsen er jo større for å få en hannhund som vil markere over alt enn at en tispe føler behov for det samme. Her kan man jo også til en viss grad trene vekk atferden og bestemme når hunden får lov å tisse eller ei om man ikke gidder å stoppe hver 10ende meter. 


Ellers er det jo et stort spekter av individer i hundeverdenen, som f.eks hvor opptatt hunden er av eieren sin, og hvor stor radius den har ute. En jakthund vil f.eks ofte ha ganske stor radius. (Fuglehunder og drivende jakthunder f.eks) Og gå i store runder og bare "sjekke innom" eiere iblandt og jobber veldig selvstendig. Imens andre raser holder seg nærme eier og er mye mer lydhøre på hva eier vil og gjør og mindre selvstendige. Sistnevnte er ofte enklere å trene for en førstegangseier, da den naturlig vil være mer opptatt av eieren sin. 
Noen raser har mer alvor og vokt bak meningene sine og har litt heftigere instinkter den veien, som f.eks schäfer og rottweiler som du nevner. Som eier da gjerne må holde under kontroll til en viss grad. 

Det er jo veldig, veldig individuelt hva man liker og ønsker å bo med. Noen elsker de mer selvstendige typene, noen de mer sta, andre de myke osv. Så her må du nesten bare møte individer av rasene du kunne tenke deg og se hva du kunne tenke deg å leve med. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha med hunden på joggetur tror jeg nok engelsk bulldog, mops og enkelte andre flatnesehunder utgår. Samme med Chow Chow, mye leddproblemer i rasen og ellers hunder som foretrekker at ting går i rusletempo. De, sammen med mange flatnesehunder, er også hunder som ofte sliter med varmen om sommeren og man må begrense aktivitet i større grad enn med andre raser. Så du må tenke gjennom hvordan du vil at hverdagen med hund skal være, hvordan dine rutiner er (er du like aktiv hele året selv eller vil du ha en hund som trives best ute om sommeren eller en hund som foretrekker snø og ski?), hvor mye tid du er forberedt på å legge i trening, sosialisering og miljøtrening (valpekurs er bare en forsmak...), vil du ha en hund som er fokusert på deg eller en som er mer uavhengig? Er det viktig for deg at hunden kan løpe løs? Må den være hjemme alene en full arbeidsdag + pendling? Vil du ha en hund som ser til deg for å få beskjed om hva den skal gjøre, eller en hund som tenker selv med risiko for uønska handlinger? Er det viktig for deg at hunden er generelt laid-back og tar ting med ro (besøk, byturer, lyd og bevegelse) eller går det greit med en hund som er mer var? Vil du ha en enmannshund eller en som knytter seg like mye til resten av familien?

Det med røyting er jo en sak, det finnes også røytefrie alternativer (bare gå for noe renrasa, så du vet du får røytefritt). Tykk, lang pels a la Chow Chow løsner oftere i store dotter og er enklere å fjerne fra klær enn de korthårete røyterasene, der vil det være hår overalt. De røytefrie må klippes eller nappes. Uansett er pelsstell og klostell noe man må regne med. Raser som engelsk bulldog med mye hud og dermed valker får ofte hudproblemer og man må være nøye med vask og ikke minst tørk, raser med mye pels vil bruke lang tid på å tørke etter bad/regn om man ikke bruker blåser(det har jo noe å si om du er glad i å bade selv om sommeren og gjerne vil ha hunden med på det). 

Noen sier at hannhunder er mer stabile i humør mens tispene varierer mer (hormonrelatert), men hannhunder må du trene mer med for å få dem til å gå pent istedenfor å skulle snuse og tisse på alt i hele verden. Noen raser er vanskeligere å få renslige enn andre, småraser er ofte de verste der.

Størrelse har noe å si når man bor slik du gjør, en stor hund som rottweiler tar MYE plass. Rottweiler og schæfer er vel generelt ikke anbefalt som førstegangshund. 

Noen tanker: siden du liker Chow Chow, ta en titt på Eurasier. Ellers syns jeg det høres ut som du kunne passet godt med en whippet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Rocket skrev:

Rasevalg er fryktelig individuelt, men labrador og golden retriever er stort sett ok førstegangshunder. :) De kan være en håndfull i puberteten, men det tror jeg de fleste raser er. Hold ut! Det går over! :) 

For å hjelpe deg å finne riktig rase eller i riktig retning, så er det fint om du deler litt flere tanker rundt hunden du har lyst på. Hva forventer du av hunden og ditt hundehold i hverdagen? Ser f.eks du nevner jakt, hvilken type jakt er det du er interessert i? Ønsker du at hunden skal delta på jakten eller bare bli med deg?
Ang røyting, da utgår kanskje både labrador og golden? De røyter vel ganske mye begge to tror jeg? Det kan sikkert noen andre svare bedre på enn meg. :) Pelstype har jo også litt å si, kort pels ala labrador(?), dalmis, beagle f.eks borrer seg godt inn i de fleste stoff overflater og er et rent lite helve...e å bli kvitt. Jeg har sittet med pinsett bl.a i bagasjerommet til en bil som skulle selges for å prøve å bli kvitt mest mulig hår, og selv da var beaglepelsen vanskelig å få ut. Lengre pels er slik sett gjerne litt lettere iom den ikke borrer seg sånn inn, selvom volumet gjerne blir større og arbeidet i hverdagen kanskje blir litt mer. (Drar med seg litt mer sand og smårusk en kort pels gjør, krever kanskje litt børsting her og der) 

Bjeffing er jo ofte en treningssak, men noen raser er jo mer løsmunnet enn andre, ville f.eks ikke kikket på spisshunder om du ikke vil ha noe særlig lyd. Da disse ofte er kjent for mer lyd en andre. 

De fleste hunder går ilag med de kattene de bor med, selvom kattene de møter på gata ikke nødvendigvis er trygge for samme hund. :) Så der skal du ikke bekymre deg altfor mye tenker jeg. 

Kjønn er også en smaksak, men visse raser sliter jo f.eks med samkjønnsaggresjon, så det er jo greit å være obs på. Hannhunder kan være affektert av nabolagets løpetisper over lengre tid, eller ikke bry seg en døyt. Snoppevask synes noen er motbydelig å høre på (Hannhunder som slafser når de vasker seg). Forhudskatarr er også ganske vanlig og kan kreve at eier må til og rense, men det er ikke alle hanner som får dette. Du kan også få tisper med innbildt svangerskap og løpetider som varer i evigheter, eller en tispe som ikke er renslig når hun blør f.eks. Eller en som er kjemperenslig og igjen, slufsevask er noe noen heller ikke orker å høre på. :P 
både tisper og hanner kan drive med markeringstissing, men sjangsen er jo større for å få en hannhund som vil markere over alt enn at en tispe føler behov for det samme. Her kan man jo også til en viss grad trene vekk atferden og bestemme når hunden får lov å tisse eller ei om man ikke gidder å stoppe hver 10ende meter. 


Ellers er det jo et stort spekter av individer i hundeverdenen, som f.eks hvor opptatt hunden er av eieren sin, og hvor stor radius den har ute. En jakthund vil f.eks ofte ha ganske stor radius. (Fuglehunder og drivende jakthunder f.eks) Og gå i store runder og bare "sjekke innom" eiere iblandt og jobber veldig selvstendig. Imens andre raser holder seg nærme eier og er mye mer lydhøre på hva eier vil og gjør og mindre selvstendige. Sistnevnte er ofte enklere å trene for en førstegangseier, da den naturlig vil være mer opptatt av eieren sin. 
Noen raser har mer alvor og vokt bak meningene sine og har litt heftigere instinkter den veien, som f.eks schäfer og rottweiler som du nevner. Som eier da gjerne må holde under kontroll til en viss grad. 

Det er jo veldig, veldig individuelt hva man liker og ønsker å bo med. Noen elsker de mer selvstendige typene, noen de mer sta, andre de myke osv. Så her må du nesten bare møte individer av rasene du kunne tenke deg og se hva du kunne tenke deg å leve med. :) 

Tusen takk for utfyllende svar! Glemte helt å nevne det viktigste; jeg jobber turnus. Både dag, kveld og natt. Jobber også mye, så jeg trenger en hund som klarer seg selv hjemme og som ikke trenger daglige rutiner. Har snakket med et par på jobben, og det er ikke noe problem for dem, men de har også gjerne familie som er hjemme når de jobber ubekvemme vakter. Jeg bor alene. Har du eller noen erfaring med dette? Er bekymret for at hunden skal kjede seg, og klarer hunden å tilpasse seg forskjellige rutiner på lufteturene? Da går jeg jo selvsagt tur med hunden før og etter jobb, uavhengig av hvilken vakt jeg jobber.

Ellers er ikke kriteriene mine skrevet i stein. Klarer meg fint med en hund som røyter litt, men det er viktigst at det er en "snill" rase, at den er lett å trene og at den er relativt stille. Hater selv hundebjeffing, vil ikke plage naboene altfor mye :) 

Føler jeg står helt fast, men har sett litt på finn at det er flere som ønsker avlastningshjem for hundene sine. Kanskje det hadde vært bedre, så får jeg litt erfaring samtidig som jeg får "prøvd ut" flere raser? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg ikke skift selv men har en samboer som gjør det, og jeg ser at det preger vår hund. Han er ung og vil ha flokken sin samla på kveld/natt, selv går han og legger seg i åtte-tida. Når samboer jobber kveld er hunden ofte fremme og ser etter ham, når samboer jobber natt ligger han i gangen og venter deler av natta. Han blir da også ofte våken og opplagt til feil tid fordi han blir oppgira når gubben kommer hjem. Han er ikke noe glad i tørrfor og spiser det ikke om det står fremme, så han trenger faste spisetider og faste rutiner på sånt som morra- og kveldstur. Går han sulten blir han kreativ og finner på ting, samme om det går for lang tid mellom luftinger.

Men det er sikkert andre raser som er mer fleksible :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pixie skrev:

Vil du ha med hunden på joggetur tror jeg nok engelsk bulldog, mops og andre flatnesehunder utgår. Samme med Chow Chow, mye leddproblemer i rasen og ellers hunder som foretrekker at ting går i rusletempo. De, sammen med mange flatnesehunder, er også hunder som ofte sliter med varmen om sommeren og man må begrense aktivitet i større grad enn med andre raser. Så du må tenke gjennom hvordan du vil at hverdagen med hund skal være, hvordan dine rutiner er (er du like aktiv hele året selv eller vil du ha en hund som trives best ute om sommeren eller en hund som foretrekker snø og ski?), hvor mye tid du er forberedt på å legge i trening, sosialisering og miljøtrening (valpekurs er bare en forsmak...), vil du ha en hund som er fokusert på deg eller en som er mer uavhengig? Er det viktig for deg at hunden kan løpe løs? Må den være hjemme alene en full arbeidsdag + pendling? Vil du ha en hund som ser til deg for å få beskjed om hva den skal gjøre, eller en hund som tenker selv med risiko for uønska handlinger? Er det viktig for deg at hunden er generelt laid-back og tar ting med ro (besøk, byturer, lyd og bevegelse) eller går det greit med en hund som er mer var? Vil du ha en enmannshund eller en som knytter seg like mye til resten av familien?

Det med røyting er jo en sak, det finnes også røytefrie alternativer (bare gå for noe renrasa, så du vet du får røytefritt). Tykk, lang pels a la Chow Chow løsner oftere i store dotter og er enklere å fjerne fra klær enn de korthårete røyterasene, der vil det være hår overalt. De røytefrie må klippes eller nappes. Uansett er pelsstell og klostell noe man må regne med. Raser som engelsk bulldog med mye hud og dermed valker får ofte hudproblemer og man må være nøye med vask og ikke minst tørk, raser med mye pels vil bruke lang tid på å tørke etter bad/regn om man ikke bruker blåser(det har jo noe å si om du er glad i å bade selv om sommeren og gjerne vil ha hunden med på det). 

Noen sier at hannhunder er mer stabile i humør mens tispene varierer mer (hormonrelatert), men hannhunder må du trene mer med for å få dem til å gå pent istedenfor å skulle snuse og tisse på alt i hele verden. Noen raser er vanskeligere å få renslige enn andre, småraser er ofte de verste der.

Størrelse har noe å si når man bor slik du gjør, en stor hund som rottweiler tar MYE plass. Rottweiler og schæfer er vel generelt ikke anbefalt som førstegangshund. 

Noen tanker: siden du liker Chow Chow, ta en titt på Eurasier. Ellers syns jeg det høres ut som du kunne passet godt med en whippet :)

 

Takk for svar!

Jeg tenker egentlig at jeg må tilpasse meg hunden like mye som hunden må tilpasse seg meg. Vil den gå lengre turer, får jeg bare bli mer aktiv. Liker den ikke å jogge, får jeg heller ta meg en tur alene. Sånn sett er det ikke så altfor viktig for meg, bare tenkte å skildre "drømmehunden" :) Vil gjerne trene opp hunden til å gå løs, og et av mine absolutte krav er at den skal være lydig. Jeg skal helst slippe å gi kommandoer flere ganger, men da tenker jeg også at jeg må ha en intelligent hun som er lett å trene for en uerfaren eier. Det kan godt være en enmannshund, da jeg nå bor alene, men vil ikke at den skal gneldre når jeg får besøk eller når noen sitter ved siden av meg. Jeg bor ikke i byen, og skal heller ikke flytte dit, jeg har naturen "rett utenfor døren", ikke mange lyder her.

Eurasier var jo bare helt nydelig! Skal lese mer om denne rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pixie skrev:

Nå jobber jeg ikke skift selv men har en samboer som gjør det, og jeg ser at det preger vår hund. Han er ung og vil ha flokken sin samla på kveld/natt, selv går han og legger seg i åtte-tida. Når samboer jobber kveld er hunden ofte fremme og ser etter ham, når samboer jobber natt ligger han i gangen og venter deler av natta. Han blir da også ofte våken og opplagt til feil tid fordi han blir oppgira når gubben kommer hjem. Han er ikke noe glad i tørrfor og spiser det ikke om det står fremme, så han trenger faste spisetider og faste rutiner på sånt som morra- og kveldstur. Går han sulten blir han kreativ og finner på ting, samme om det går for lang tid mellom luftinger.

Men det er sikkert andre raser som er mer fleksible :)

Ja, det er det jeg er litt redd for. Hvilken rase har du?

Dette er kanskje et veldig dumt spørsmål, men alle kattene mine har alltid hatt tørrfor stående ute uten å ha blitt tykke. Har sett at alle hundeeiere jeg har kjent har gitt hundene mat til bestemte tider. Er det en grunn for at de ikke lar foret står ute hele tiden? Er hunder mer glupske av seg? :P

Kanskje dette er et skikkelig fy-fy spørsmål, men hva med hundebur når jeg er borte? Spesielt i valpetiden da valper gjerne tygger i stykker ting, og jeg ikke er der for å passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Søster skrev:

Ja, det er det jeg er litt redd for. Hvilken rase har du?

Dette er kanskje et veldig dumt spørsmål, men alle kattene mine har alltid hatt tørrfor stående ute uten å ha blitt tykke. Har sett at alle hundeeiere jeg har kjent har gitt hundene mat til bestemte tider. Er det en grunn for at de ikke lar foret står ute hele tiden? Er hunder mer glupske av seg? :P

Veldig stor forskjell fra hund til hund og rase til rase.. Mine whippeter kan fores som kattene dine uten problemer.. Rottweilerene kan ikke det, for de eier ikke magemål.. De spiser det de kan hele tiden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Krutsi skrev:

Kanskje ikke helt hva du har sett for deg, men har du sett på affenpincher? 

Den var nusselig, men vil gjerne ha en litt større hund. Den lille erfaringen jeg har heller mot at små hunder bjeffer mye og pga mindre hjerne er de vanskeligere å trene?

 

Kom forresten på en ting til; jeg liker virkelig ikke hundelukt! :no: Noen tips til luktfrie hunder? Leste om Eurasier nå, at denne var ganske så "luktfri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Søster skrev:

Den var nusselig, men vil gjerne ha en litt større hund. Den lille erfaringen jeg har heller mot at små hunder bjeffer mye og pga mindre hjerne er de vanskeligere å trene?

Små hunder kan være like god på å både holde kjeft og trene som større hunder.. Ja, små hunder har mindre hjerner, fordi de er mindre hunder.. Størrelsen er gjerne proporsjonal med resten. 

Men bjeffing er ikke noe som kjem automatisk. Alle hunder kan bli gneldrete hvis de får lov til det. Og så er det noen hunder som har lettere for å bjeffe, som feks spisshunder. 

Men min erfaring er at affen er en lettlært hund som er med på hva som helst, ingen unødig bjeffer og generelt en trivelig hund. Tåler fint lange turer hvis den er vant med å få være med på lange turer :) 

edit: men en større fin familiehund er lagotto da..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krutsi skrev:

Små hunder kan være like god på å både holde kjeft og trene som større hunder.. Ja, små hunder har mindre hjerner, fordi de er mindre hunder.. Størrelsen er gjerne proporsjonal med resten. 

Men bjeffing er ikke noe som kjem automatisk. Alle hunder kan bli gneldrete hvis de får lov til det. Og så er det noen hunder som har lettere for å bjeffe, som feks spisshunder. 

Men min erfaring er at affen er en lettlært hund som er med på hva som helst, ingen unødig bjeffer og generelt en trivelig hund. Tåler fint lange turer hvis den er vant med å få være med på lange turer :) 

Skal lese litt mer om den, takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Line skrev:

Du jobber mye, både dag, kveld og natt. Hvor lenge må hunden være hjemme alene i strekk?

Jobber 8-timers vakter dag/kveld, og 10 timers-nattevakter. Men jeg bor rett ved jobben. Hvis jeg må gå dobbelt, som jeg gjør kanskje en gang hver andre mnd, må jeg selvfølgelig lufte hunden mellom vaktene. Men da blir det igjen mye alenetid for hunden, og jeg kan prøve å finne løsninger for at venner/familie kan passe den. Jeg får krysse den broen når jeg kommer til den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sånne vakter ville jeg nok prøvd å finne en voksen hund i første omgang, avlastning som du nevner eller omplassering. Mange oppdrettere omplasserer hunder som ikke skal avles mer på, som ellers er omgjengelige hunder. Valp og unghund vil kreve at du er tilstede i mye større grad enn du kan være nå, det vil nok passe bedre om du senere jobber annerledes eller får samboer/familie slik at det er noen hjemme i større grad. Ikke alle hunder like å være alene hjemme om natta, selv om dette selvsagt også kan trenes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Søster skrev:

Jobber 8-timers vakter dag/kveld, og 10 timers-nattevakter. Men jeg bor rett ved jobben. Hvis jeg må gå dobbelt, som jeg gjør kanskje en gang hver andre mnd, må jeg selvfølgelig lufte hunden mellom vaktene. Men da blir det igjen mye alenetid for hunden, og jeg kan prøve å finne løsninger for at venner/familie kan passe den. Jeg får krysse den broen når jeg kommer til den :)

Jeg tenker at det må du finne en løsning på før du skaffer hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pixie skrev:

Med sånne vakter ville jeg nok prøvd å finne en voksen hund i første omgang, avlastning som du nevner eller omplassering. Mange oppdrettere omplasserer hunder som ikke skal avles mer på, som ellers er omgjengelige hunder. Valp og unghund vil kreve at du er tilstede i mye større grad enn du kan være nå, det vil nok passe bedre om du senere jobber annerledes eller får samboer/familie slik at det er noen hjemme i større grad. Ikke alle hunder like å være alene hjemme om natta, selv om dette selvsagt også kan trenes på.

Det er da ikke uvanlig at folk jobber 8timers vakter eller er borte i 10 timer hjemmefra? Man kan da fint ha valp for det.. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Søster skrev:

Den var nusselig, men vil gjerne ha en litt større hund. Den lille erfaringen jeg har heller mot at små hunder bjeffer mye og pga mindre hjerne er de vanskeligere å trene?

 

Kom forresten på en ting til; jeg liker virkelig ikke hundelukt:no: Noen tips til luktfrie hunder? Leste om Eurasier nå, at denne var ganske så "luktfri".

Men du vurderer da å kjøpe deg en HUND? Slike ting følger liksom med.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en ren hund lukter ikke vondt. Nesen din bestemmer hvor ofte du bader hunden din, men husk å bruke en mild sjampo om det blir ofte, så ikke huden blir irritert. (Ph optima sin er fin) Selv er jeg allergiker og må derfor bade hunden relativt ofte, gjennomsnittlig kanskje hver til 1,5 måned. Rett og slett fordi jeg ikke tåler at han bygger opp for mye fett i huden. På sommeren blir det gjerne oftere pga pollen osv også.
Men klart, noen hunder lukter mer enn andre uansett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Krutsi skrev:

Det er da ikke uvanlig at folk jobber 8timers vakter eller er borte i 10 timer hjemmefra? Man kan da fint ha valp for det.. 

10-timers nattevakter og valp? Det er ikke uvanlig at unghunder har en periode med mørkeredsel heller. Nei, det er ikke uvanlig at folk har valp selv om man jobber slik, men det krever en del av familie/venner. Og det krever en hund som raskt blir komfortabel med å være alene. Det er jo ikke bare de 10 timene den er alene om natta, de fleste trenger å sove når man har jobbet natt. Så da blir det minst 6, helst 8 timer til der valpen må være i ro. Hvor mange timer er det da igjen av døgnet, der valpen får være sammen med eieren? 

Og hva slags jobb har TS, er det en jobb der hun kan gå fra i pausen eller en jobb der tiden er stram og pauser blir tatt når man kan? Og, dette er viktig, er det en jobb som går overens med det å være skikkelig trøtt etter å ha blitt holdt våken av valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Emilie skrev:

Hvis du ikke liker hundelukt bør du vurdere tispe i alle fall. De lukter jevnt over betydelig mindre enn hannhunder. 

:lol: jeg syns faktisk omvendt. Alltid syns hannhunden mine har luktet "gutt".

...og godt at jeg nok en gang får bekreftet at jeg ikke kan ha valp eller hund som alene boende, uten familie og som turnusarbeider.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

10-timers nattevakter og valp? Det er ikke uvanlig at unghunder har en periode med mørkeredsel heller. Nei, det er ikke uvanlig at folk har valp selv om man jobber slik, men det krever en del av familie/venner. Og det krever en hund som raskt blir komfortabel med å være alene. Det er jo ikke bare de 10 timene den er alene om natta, de fleste trenger å sove når man har jobbet natt. Så da blir det minst 6, helst 8 timer til der valpen må være i ro. Hvor mange timer er det da igjen av døgnet, der valpen får være sammen med eieren? 

Og hva slags jobb har TS, er det en jobb der hun kan gå fra i pausen eller en jobb der tiden er stram og pauser blir tatt når man kan? Og, dette er viktig, er det en jobb som går overens med det å være skikkelig trøtt etter å ha blitt holdt våken av valpen?

Om man jobber eller dag eller natt spiller jo ingen rolle....? Feks, mine hunder sover om natta og når jeg er borte. Spiller det noen rolle da om jeg ligger i senga eller er på jobb? 

Så da blir det bare likt med å skaffe valp til feks ferie. Ordne noen som kan lufte litt i starten osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Krutsi skrev:

Om man jobber eller dag eller natt spiller jo ingen rolle....? Feks, mine hunder sover om natta og når jeg er borte. Spiller det noen rolle da om jeg ligger i senga eller er på jobb? 

Så da blir det bare likt med å skaffe valp til feks ferie. Ordne noen som kan lufte litt i starten osv.. 

Og akkurat det siste der er faktisk lettere som turnusarbeider. For man jobber nesten "alltid" nå alle andre har fri. Noen fordeler fins ved turnus liv :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...