Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig dilemma... Stort inngrep å fjerne hjørnetann (nedre) på gammel hund?


roomster
 Share

Recommended Posts

Hei,

Vi har en kastrert storpuddel-hann på 12 år som dessverre har et eller annet problem som forårsaker smerter/ubehag i munnen/snuteskaftet hans.

Han går nå på en ganske kraftig kombinasjonsdose av smertestillende tabletter (Rimadyl, Tramadol og Neurontin), men dette ser dessverre ikke ut til å hjelpe så mye da han fortsatt klør seg med labber og gnir snute mot senga si. Noen dager mye, andre dager mindre.

Vi har vært mange turer hos dyrlege i sommer pga. dette og noen andre helseproblemer (Larynx paralyse (lammelser i nervene til strupehodet)), men dyrlegene har ikke klart å lokalisere problemet i munnregionen med sikkerhet.

Den ene dyrlegen mente at det kanskje kunne se ut som om det er noe med roten på høyre hjørnetann, men kunne ikke si noe sikkert.

Jeg har 4 røntgenbilder av tennene (2 fra i fjor når ting var ok og 2 fra i år) så dersom noen med litt erfaring vil ta en titt på de så gjør gjerne det og kom med kommentarer. Se linker til bilder nedenfor. Har selv forsøkt å studere bildene og synes det kan se ut som det er en forskjell på de gamle bildene og de nye, men det er ikke så lett og se.

Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre nå. Hunden begynner å bli gammel og har også noen andre helseutfordringer, men vi er ekstremt glad i han og vil gjerne beholde så lenge som mulig, men vi er veldig opptatt av at han ikke skal gå med smerter.

Derfor har vi nå kommet til den konklusjonen at vi enten må forsøke å trekke hjørnetannen eller la han få komme til hundehimmelen...

Det vil koste mye å trekke tannen og det er vi forberedt på å betale (5-7000), men vi er veldig usikre på om vi skal påføre han disse smertene i tillegg når det ikke er 100% sikkert at det er der problemet ligger.

Å trekke hjørnetenner er som jeg har forstått et stort inngrep og Jeg vil tro at det i seg selv vil medføre en del smerter og ubehag selv om man forsøker det man kan med smertelindring i etterkant? Han responderer jo også dårlig på smertelindringen vi forsøker nå og den er ganske kraftig, så er litt redd for at det blir vanskelig med ordentlig smertelindring i etterkant av et stort tann-inngrep.

Han har også litt problemer med tannkjøtt som har trukket seg litt tilbake på fortenner oppe og nede, slik at tannhalsene kommer litt frem, så problemet kan i teorien ligge der også.

Det skal også legges til at den aktuelle hjørnetannen skilte seg litt ut i farge tidligere i høst (den hadde et rosaskjær), men etter en kraftig antibiotikakur så ble fargen på tannen mer normal igjen, men hundens plager i munnen så faktisk ut til å bli forverret.

Er det noen som har noen tanker eller tips å dele med oss? Eller kanskje noen som vil se på røntgenbildene for oss?

Vi er meget takknemlige for all hjelp da vi er litt rådville her og har store problemer med å bestemme oss for hva vi skal gjøre.

Røntgenbilder i DICOM-format (krever en DICOM-viewer, f.eks. MicroDicom):

http://rb30.no/dicom/4_DICOM_BILDER.zip (68 MB)

Røntgenbilder i PNG-format (ligner på JPG og kan ses rett i nettleser):

http://www.rb30.no/dicom/BILDE_1_2015.png

http://www.rb30.no/dicom/BILDE_2_2015.png
(dette skal være høyre side av kjeven, selv om det ser ut som venstre, bildekassetten var satt feil vei under bildetaking hos dyrlegen)

http://www.rb30.no/dicom/BILDE_1_2016.png

http://www.rb30.no/dicom/BILDE_2_2016.png

BILDE_2_2016.png

BILDE_1_2015.png

BILDE_1_2016.png

BILDE_2_2015.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vanskelig dilemma og det finnes ingen fasit på hva man bør gjøre. Men om dette hadde vært min hund hadde jeg gitt tanntrekk et forsøk. Det kan være noe smerter i etterkant av tanntrekk, men smertene han muligens har nå av å gå med en vond tann er nok betydelig verre. En veterinær som er god på tenner og hensiktsmessig monitorering under narkose, vil nok minske risikoen betraktelig og øke livskvaliteten hos hunden i etterkant. Det vet alle som har hatt tannverk. Han går jo på en kraftig cocktail med smertestillende, så det indikerer at de nåværende smertene allerede er meget alvorlige. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trukket en hjørnetann på Hampus, som ble akutt betent.

Han fikk i løpet av noen timer en enorm hevelse i snuten, så vi dro til veterinæren, hvor det ble påvist betennelse i kjevetanna.

Det tok et pr dager, så var han god som ny.

Så jeg ville helt klart prøvd å få trukket den tannen så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også prøvd treket tanna. Da forrige hunden min var 11.5 år hovnet hun så fryktelig opp i ansiktet. Fant ut det var pga en knekt hjørnetann. Hun hadde jo tydelige smerter da måtte vente 2 dager lengere enn tenkt da tannlegen ble syk. Merket ingen smerter overhodet etter inngrepet bare at hun var sitt vanlige jeg tydelig glad for bli kvitt den vonde tanna. Masse lykke til i avgjørelsen å håper det går bra om dere velger trekke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i konklusjonen deres i allefall, enten må dere ta tanna, ellers bør han få slippe. For det er ganske kraftige smertestillendende han går på nå i allefall. Jeg har vært med på mye tanntrekk gjennom årene, og erfaringsmessig kommer hundene seg utrolig fort etter tanntrekk, selv hjørnetenner. Og når det har vært store skader/betennelser i røttene har lindringen kommet ganske momentant etter at tanna er ute. 

Sørg for at hunden blir godt overvåket og at veterinæren bruker gassanestesi, så ville jeg gått for tanntrekk. Det absolutt verd forsøket vil jeg påstå:)
Min (da) 12 år gamle hund gikk igjennom en større runde i fjor. fjernet to fettkuler, fjernet tannstein og sydde en skade i øyelokket under samme operasjon. Gikk helt fint, vi var bare mer obs under anestesi og oppvåkning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...