Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med bruksschæfer


Gjest
 Share

Recommended Posts

Okay. Jeg har bare mellompuddel-oppdrett, men får jeg en henvendelse fra noen som egentlig ikke ønsker seg mellompudler som jeg har, eller som jeg tror kanskje ikke kan håndtere det, så henviser jeg de til andre. Det er ikke sånn at jeg på død og liv må selge valp til enhver interessent som kontakter meg, liksom. En skulle tro at det var enda viktigere for brukshund-oppdrettere, men de kan kanskje ikke ta det ansvaret selv, så da er det jo fint at vi har hundesonen som kan ta den jobben for dem. 

Der tror jeg at jeg er ferdig med denne diskusjonen. Jeg har ikke noe forslag til schäferoppdretter, så det er vel nok OT for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er litt viktig jeg, å avklare hva hunden skal brukes til når man ønsker å kjøpe seg brukshund. Ikke for å avkle eller kritisere, men fordi på f.eks. schäfer så finnes det forskjellige li

Når du skriver på den måten du gjør, blir jeg usikker på om du er seriøs eller om du er her bare for å trolle? Den tonen du legger an til er ikke vanlig her på forumet og heller ikke så trivelig. Det

Jeg sender valpekjøpere videre mange ganger i løpet av et år. Men jeg tror kanskje det er viktigere om man skal ha en høydriftig brukshund at man vet hva man skal bruke den til fremfor en typisk famil

3 minutter siden, 2ne skrev:

Okay. Jeg har bare mellompuddel-oppdrett, men får jeg en henvendelse fra noen som egentlig ikke ønsker seg mellompudler som jeg har, eller som jeg tror kanskje ikke kan håndtere det, så henviser jeg de til andre. Det er ikke sånn at jeg på død og liv må selge valp til enhver interessent som kontakter meg, liksom. En skulle tro at det var enda viktigere for brukshund-oppdrettere, men de kan kanskje ikke ta det ansvaret selv, så da er det jo fint at vi har hundesonen som kan ta den jobben for dem. 

Der tror jeg at jeg er ferdig med denne diskusjonen. Jeg har ikke noe forslag til schäferoppdretter, så det er vel nok OT for min del. 

Jeg sender valpekjøpere videre mange ganger i løpet av et år. Men jeg tror kanskje det er viktigere om man skal ha en høydriftig brukshund at man vet hva man skal bruke den til fremfor en typisk familiehund rase. Om en valpekjøper hadde tatt kontakt med meg og sagt at hunden enten skal bli spor/familiehund eller tjenestehund tviler jeg på at denne personen hadde fått kjøpe noen valp før målene var mer definert...for hvilken valp skulle den få kjøpt...?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 2ne skrev:

Okay. Jeg har bare mellompuddel-oppdrett, men får jeg en henvendelse fra noen som egentlig ikke ønsker seg mellompudler som jeg har, eller som jeg tror kanskje ikke kan håndtere det, så henviser jeg de til andre. Det er ikke sånn at jeg på død og liv må selge valp til enhver interessent som kontakter meg, liksom. En skulle tro at det var enda viktigere for brukshund-oppdrettere, men de kan kanskje ikke ta det ansvaret selv, så da er det jo fint at vi har hundesonen som kan ta den jobben for dem.

 

Hehe. Spot on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 2ne skrev:

Okay. Jeg har bare mellompuddel-oppdrett, men får jeg en henvendelse fra noen som egentlig ikke ønsker seg mellompudler som jeg har, eller som jeg tror kanskje ikke kan håndtere det, så henviser jeg de til andre. Det er ikke sånn at jeg på død og liv må selge valp til enhver interessent som kontakter meg, liksom. En skulle tro at det var enda viktigere for brukshund-oppdrettere, men de kan kanskje ikke ta det ansvaret selv, så da er det jo fint at vi har hundesonen som kan ta den jobben for dem.

De aller fleste oppdrettere er kjempeflinke til å sondere valpekjøpere, men uansett hvor grundig og flink man er kan man bli lurt. I tillegg har du de som DRITER i hvem de selger til, så lenge de får solgt, og da er det litt verre når man selger potensielle tjenestehundemner enn når man selger typiske familiehunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Til Bosnia? De avler hunder på Forsvarets Hundeskole, så vidt jeg veit? Og selv om ikke Ola Nordmann bare kan stikke innom og hente seg en schäfer å gå tur med, så selges de til sivile i Norge som bruker de til f.eks NBF-bruks ;) 

Men det burde jo være klin umulig, i følge den tråden her, for de avler jo tjenestehunder (joda, @Emilie, det er det som er målet med avlen deres), og tjenestehundavl lager hunder som bare er egnet til tjenestehund og ingenting annet! Måtte gudene forby at du kjøper deg hund til f.eks NRH, også ombestemmer du deg og heller vil drive med NBF-bruks, det går jo ikke - ikke med schäfer i hvert fall, for de er bare egna til akkurat den ene tingen oppdretteren liker å jobbe med, dem. Så ****** sort/hvitt er det i schäferavl. 

Hva er det du prater om nå? Jeg har ikke skrevet noe om at hunder av litt tyngre kaliber ikke kan brukes til brukshundarbeid. Jeg er bare så tett i nøtta at jeg tenker det er ok å gå etter linjer hvor man avler på det man selv setter høyt i en hund. Hva det enn måtte være. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kåre Lise skrev:

Det er jo ikke svarene jeg får jeg er kritiskt til. Det er svarene alle som spør om brukssch her får jeg stiller ett eneste stort ? ved. Det er jo blitt en standard oppskrift hvordan alle disse trådene ender opp som ett politiavhør av trådstarter og ender opp i lapskaus. 

Jeg vet ikke helt om jeg forstod hva du mente. Er det svarene om bruksschæfer du stiller sprørsmål med, eller er det generelt om rasetrådene? Schæfertråder har jeg et inntrykk av kan "utarte" litt, det er mange meninger, noe jeg tenker er naturlig på en stor rase. Siden du er interessert i tjeneste, tenker jeg det er lurt å høre på de som bruker hunden til det, evt. de som trener redning. De vet hva det kreves av en hund til det formålet. 

Om det er rasetrådene du er kritisk til, er jeg ikke enig i at de ender i politiavhør og lapskaus, det er jo synd du oppfatter det sånn. Jeg tror virkelig ikke det er ment som et avhør når folk stiller spørsmål. Sånn som jeg var inne på i svaret til deg tidligere, så spør man for å kunne få informasjon sånn at man kan gi et best mulig svar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
4 timer siden, Poter skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg forstod hva du mente. Er det svarene om bruksschæfer du stiller sprørsmål med, eller er det generelt om rasetrådene? Schæfertråder har jeg et inntrykk av kan "utarte" litt, det er mange meninger, noe jeg tenker er naturlig på en stor rase. Siden du er interessert i tjeneste, tenker jeg det er lurt å høre på de som bruker hunden til det, evt. de som trener redning. De vet hva det kreves av en hund til det formålet. 

Om det er rasetrådene du er kritisk til, er jeg ikke enig i at de ender i politiavhør og lapskaus, det er jo synd du oppfatter det sånn. Jeg tror virkelig ikke det er ment som et avhør når folk stiller spørsmål. Sånn som jeg var inne på i svaret til deg tidligere, så spør man for å kunne få informasjon sånn at man kan gi et best mulig svar.

Jeg synes problemstillingen min kommer ganske tydelig frem i alle innleggene som er blitt postet her i mellomtiden. :)

Bruksschäfer som er det jeg snakker om er vel ingen stor rase sammenlignet med utstillingsvarianten og andre store raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Jeg synes problemstillingen min kommer ganske tydelig frem i alle innleggene som er blitt postet her i mellomtiden. :)

Bruksschäfer som er det jeg snakker om er vel ingen stor rase sammenlignet med utstillingsvarianten og andre store raser?

Bruks er vel like stor del av sch som utstillingsvarianten vil jeg anta.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
7 minutter siden, Krutsi skrev:

Bruks er vel like stor del av sch som utstillingsvarianten vil jeg anta.. 

Her til lands? Ok, jeg følger ikke med. Noen som har noe oversikt over dettE?

Hvis de begynner bli utjevnet så er det vel så mye fordi utstillingsvarianten har gått sterkt tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kåre Lise skrev:

Jeg synes problemstillingen min kommer ganske tydelig frem i alle innleggene som er blitt postet her i mellomtiden. :)

Bruksschäfer som er det jeg snakker om er vel ingen stor rase sammenlignet med utstillingsvarianten og andre store raser?

Schæfer er schæfer, linjene er forskjellige og de er ikke to forskjellige raser. Enn så lenge er nok show dominerende, takket være oppdrettere som er flinke til å ikke selge til rubbel og bit, så ikke populasjonen av brukslinjer skutt til værs.

Nei det finnes ingen oversikt over det, for schæfer registreres som schæfer og tror ingen har orket å ta seg bryet med å telle og dobbeltsjekke farger og linjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
8 timer siden, Margrete skrev:

Schæfer er schæfer, linjene er forskjellige og de er ikke to forskjellige raser. Enn så lenge er nok show dominerende, takket være oppdrettere som er flinke til å ikke selge til rubbel og bit, så ikke populasjonen av brukslinjer skutt til værs.

Nei det finnes ingen oversikt over det, for schæfer registreres som schæfer og tror ingen har orket å ta seg bryet med å telle og dobbeltsjekke farger og linjer.

Ok så nå er vi gått fra at bruksschäfere er avlet for og dedikert til sine spesifikke bruksområder og kan ikke brukes all round til at schäfer er schäfer?

Hund er hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Kåre Lise skrev:

Ok så nå er vi gått fra at bruksschäfere er avlet for og dedikert til sine spesifikke bruksområder og kan ikke brukes all round til at schäfer er schäfer?

Hund er hund. 

Var akkurat det jeg skrev :ahappy: Skal vi nå se, først skriver du

11 timer siden, Kåre Lise skrev:

Jeg synes problemstillingen min kommer ganske tydelig frem i alle innleggene som er blitt postet her i mellomtiden. :)

Bruksschäfer som er det jeg snakker om er vel ingen stor rase sammenlignet med utstillingsvarianten og andre store raser?

Jeg forsøker å korrigere deg og si at schæfer er samme rase, men med forskjellige linjer. Jeg tok ikke deg for å være så fersk at du måtte ha det inn med t-skje, men la oss pille i fra hverandre innlegget mitt, siden det var vanskelig :)

 

9 timer siden, Margrete skrev:

Schæfer er schæfer, linjene er forskjellige og de er ikke to forskjellige raser. Enn så lenge er nok show dominerende, takket være oppdrettere som er flinke til å ikke selge til rubbel og bit, så ikke populasjonen av brukslinjer skutt til værs.

Nei det finnes ingen oversikt over det, for schæfer registreres som schæfer og tror ingen har orket å ta seg bryet med å telle og dobbeltsjekke farger og linjer.


Schæfer er schæfer uansett farge og fasong = felles rasestandard

Linjene er forskjellige = Etter at Tyskland ble delt i 1949, så behold østtyskerene og landene rundt de gode gamle linjene, utenfor utviklet linjene seg i en annen retning.
 
Better?

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...