Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med bruksschæfer


Gjest
 Share

Recommended Posts

1 minutt siden, Krutsi skrev:

En god og enkelt ipo-hund kan fint trenes med vekt på jakt.. En del hunder har noe forsvar, men det trengs faktisk ikke. Du kan ha stille bevoktning eller mange halser er tiggehalser.. 

En tjenestehund, i alle fall de som skarptrenes, trenger mer enn bare jakt.. 

Og forskjellen er selvsagt så stor at om du kjøper deg en potensiell tjenestehund, så er den helt ubrukelig til IPO og omvendt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er litt viktig jeg, å avklare hva hunden skal brukes til når man ønsker å kjøpe seg brukshund. Ikke for å avkle eller kritisere, men fordi på f.eks. schäfer så finnes det forskjellige li

Når du skriver på den måten du gjør, blir jeg usikker på om du er seriøs eller om du er her bare for å trolle? Den tonen du legger an til er ikke vanlig her på forumet og heller ikke så trivelig. Det

Jeg sender valpekjøpere videre mange ganger i løpet av et år. Men jeg tror kanskje det er viktigere om man skal ha en høydriftig brukshund at man vet hva man skal bruke den til fremfor en typisk famil

Akkurat nå, 2ne skrev:

Og forskjellen er selvsagt så stor at om du kjøper deg en potensiell tjenestehund, så er den helt ubrukelig til IPO og omvendt? 

Den kan faktisk være ja.. En potensiell tjenestehund kan nok bli en god ipo-hund, hvis man har en god figurant som faktisk kjenner til slike hunder.. En ipo-hund er ikke nødt å funke til tjeneste i det hele tatt.. Men det spørs på hunden.. Men det at bikkja har en ipo3 betyr ikke nødvendigvis at den er noe super duper heftig sak..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krutsi skrev:

Den kan faktisk være ja.. En potensiell tjenestehund kan nok bli en god ipo-hund, hvis man har en god figurant som faktisk kjenner til slike hunder.. En ipo-hund er ikke nødt å funke til tjeneste i det hele tatt.. Men det spørs på hunden.. Men det at bikkja har en ipo3 betyr ikke nødvendigvis at den er noe super duper heftig sak..

Sorry, men jeg sliter litt med å svelge argumentene dine. Jeg forstår at det er forskjell på utstillingsavl og bruksavl, skal man ha hund å jobbe med, så bør den inneha bruksegenskaper. Men at det skal være så enorm forskjell på schäfere fra forskjellige kenneler, høres lite effektivt ut, avlsmessig og rasemessig. Det er å male seg inn i et hjørne å avle spisskompetansehunder, selv i en tallmessig stor rase som schäfer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg skjønner at schäfer er delt i bruks- og utstillings-linjer, men seriøst? Hvordan kan rasen være så delt at det er avgjørende å vite om man vil ha heimvernshund eller IPO-hund eller bare en helt vanlig NBF-brukshund når man skal ha schäfer? At en utstillingsavla schäfer kan bli litt for tam for en som trenger bruksegenskaper, kan jeg forstå. Jeg skjønner dog ikke at det skal være så mye forskjell fra en brukskennel til en annen. 

Det er ganske store forskjeller innen brukslinjene, og en hund som er god i f. eks IPO trenger ikke nødvendigvis å duge som tjenestehund, eller omvendt.

Og når vi snakker tur/sporhund vs tjenestehund, så bør man jo helst vite hva man egentlig vil drive med. Enhver schäfer kan fungere som tur/sporhund, men enhver schäfer kan ikke fungere som tjenestehund. Og det er himla dumt å kjøpe seg et tjenestehundemne med de egenskapene et tjenestehundemne ofte har, dersom man bare skal gå tur og spore litt med hunden.

Forøvrig, er man der at man vurderer å skaffe seg en tjenestehund, så er man som regel i et miljø der noen kan anbefale hva slags hund man bør kjøpe. Når man i stedet spør om dette på hundesonen, så virker det kanskje litt som om TS ikke er i et slikt miljø, og kanskje bør komme seg inn i et slikt miljø før han kjøper et tjenestehundemne.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, 2ne skrev:

Sorry, men jeg sliter litt med å svelge argumentene dine. Jeg forstår at det er forskjell på utstillingsavl og bruksavl, skal man ha hund å jobbe med, så bør den inneha bruksegenskaper. Men at det skal være så enorm forskjell på schäfere fra forskjellige kenneler, høres lite effektivt ut, avlsmessig og rasemessig. Det er å male seg inn i et hjørne å avle spisskompetansehunder, selv i en tallmessig stor rase som schäfer. 

Hvorfor er det lite effektivt? En tjenestehund trenger litt andre egenskaper enn en hund som skal brukes i NRH. Det er himla kjipt om NRH-hunden plutselig føler seg truet av den forvirrede, demente kvinnen den har funnet i skogen, og går i forsvar, f. eks. En hund som "bare" skal brukes til IPO trenger ikke nødvendigvis noe skarphet eller forsvar, som en tjenestehund ofte bør besitte.

En oppdretter avler jo hunder til "sitt bruk", enten det er salg av tjenestehundemner, hunder til IPO/tilsvarende sport, NRH, bruks mm. Noen oppdrettere spissavler, f. eks forsvarsmakten i Sverige, mens andre har mer allroundhunder, eller har variasjon fra kull til kull ift hvor "heftige" hunder de avler. Og noen har nesten ren familiehundavl av brukshundlinjer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Jeg skjønner at schäfer er delt i bruks- og utstillings-linjer, men seriøst? Hvordan kan rasen være så delt at det er avgjørende å vite om man vil ha heimvernshund eller IPO-hund eller bare en helt vanlig NBF-brukshund når man skal ha schäfer? At en utstillingsavla schäfer kan bli litt for tam for en som trenger bruksegenskaper, kan jeg forstå. Jeg skjønner dog ikke at det skal være så mye forskjell fra en brukskennel til en annen. 

Det er store forskjeller. En brukshund er ikke bare en brukshund. Det man finner i en tsjekkiske grensehundlinjer er IKKE det samme som man finner i de klassiske vesttyske brukshundlinjene. Man trenger ikke en skarp hund troende til å drepe inntrengere, for å få en god IPO-hund liksom. Derfor mener jeg det er relevant å spørre - hva forventer man og hva takler man? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje @Kennel XO eller @HHH kan forklare forskjellene ;) En skulle nå tro at en som har holdt på med hund i så mange år viste om dette, men da lærer du noe nytt i dag å :) Forøvrig vil jeg tro at dette gjelder for belgere og hollendere også? Det er ikke bare en brukshund, du må finne oppdretter som driver med oppdrett av slike hunder DU ønsker å ha.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksschäfer er ikke bruksschäfer. Linjer har en hel del å si. Det er ikke nødvendig å kjøpe seg mer jobb enn man har behov for rett og slett. Min hadde sikkert gjort det greit i IPO om jeg hadde gidda trent det. Hun er likevel ikke i nærheten av noe tjenestehundemne, verken i NRH eller som politihund. Men bite i en arm, den skulle hun nok lært, for biteinteressen er stor, men den er basert på jakt, ikke noe annet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sprettballen skrev:

Bruksschäfer er ikke bruksschäfer. Linjer har en hel del å si. Det er ikke nødvendig å kjøpe seg mer jobb enn man har behov for rett og slett. Min hadde sikkert gjort det greit i IPO om jeg hadde gidda trent det. Hun er likevel ikke i nærheten av noe tjenestehundemne, verken i NRH eller som politihund. Men bite i en arm, den skulle hun nok lært, for biteinteressen er stor, men den er basert på jakt, ikke noe annet. 

Hun hadde da fungert knakende godt i NRH :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Margrete skrev:

Hun hadde da fungert knakende godt i NRH :)

 

Hun er ikke så glad i folk, så jeg vet ikke jeg. Hun gidder bare å lete om de har leka hennes xD Har gått litt ID-spor med henne og det funker greit, men tror ikke jeg ville stolt på at hun gjorde en god jobb som NRH-hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
44 minutter siden, Sprettballen skrev:

Hun er ikke så glad i folk, så jeg vet ikke jeg. Hun gidder bare å lete om de har leka hennes xD Har gått litt ID-spor med henne og det funker greit, men tror ikke jeg ville stolt på at hun gjorde en god jobb som NRH-hund.

En hund trenger da ikke være spesielt glad i folk for å bli godkjent i NRH. Den må være trygg på folk og ha noe den vil jobbe for. Å lære å finne folk selv om de ikke har leka hennes i lomma er en treningssak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My bad. Det er jo ikke sånn at Forsvarets hunder selges til sivile når de ikke holder mål til det de skal bruke dem til, liksom. Men hva veit vel Forsvaret om tjenestehundavl? Og det er jo ikke sånn at det er variasjoner innad i kull? Nei nei, det er helt egne oppdrettere som har helt egne linjer (derav ineffektivt, å avle seg inn i et hjørne, man begrenser genpoolen nok ved å ha delte utstillings- og brukslinjer, men for all del, det er sikkert lurt å dele det opp enda mer!), og hunder fra tjenestehundoppdretter Hansen kan absolutt ikke brukes til annet enn tjenestehunder, og hunder fra IPO-oppdretter Jensen duger ikke til noe annet enn IPO. 

En som har holdt på så lenge med hund, lærte virkelig noe nytt i dag. Dere satte meg på plass der, gitt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, 2ne skrev:

My bad. Det er jo ikke sånn at Forsvarets hunder selges til sivile når de ikke holder mål til det de skal bruke dem til, liksom. Men hva veit vel Forsvaret om tjenestehundavl? Og det er jo ikke sånn at det er variasjoner innad i kull? Nei nei, det er helt egne oppdrettere som har helt egne linjer (derav ineffektivt, å avle seg inn i et hjørne, man begrenser genpoolen nok ved å ha delte utstillings- og brukslinjer, men for all del, det er sikkert lurt å dele det opp enda mer!), og hunder fra tjenestehundoppdretter Hansen kan absolutt ikke brukes til annet enn tjenestehunder, og hunder fra IPO-oppdretter Jensen duger ikke til noe annet enn IPO. 

En som har holdt på så lenge med hund, lærte virkelig noe nytt i dag. Dere satte meg på plass der, gitt.. 

Vet du, hvis du synes det er teit å avle slik er det jo greit. Men at det finnes linjer med mye mer alvor, tyngde og skarphet utenfor forsvarets "avlsprogram" eller hva de nå bedriver der, er faktisk tilfelle. Særlig utenfor Skandinavia finner man slike linjer hos "sivile" oppdrettere. De kan til og med hund noen av dem. Er det ikke fint at man alltid kan lære noe nytt?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få hunder i et kull hvor valpene egner seg som alt fra sportshunder til tjenestehunder, men hadde det alltid vært sånn hadde det vært veldig enkelt å være oppdretter. Oppdrettere prioriterer også forskjellige ting i avl og får derfor forskjellige typer hunder som definerer sitt oppdrett. Vi har oppdrettere i Norge som har som første prioritet å avle tjenestehunder til politiet og prioriterer egenskaper deretter. Vi har oppdrettere som liker selvstendige hunder med litt lavt temperament...og vi ser at de fleste avkom fra oppdrettet er slik. Selv foretrekker jeg hunder med mye kamplyst og forholdsvis høyt temperament og dermed blir mange hunder fra mitt oppdrett slik da jeg leter etter slike egenskaper i både mor og far. Vi har en rasestandard som definerer hvordan en schäferhund skal være, men hvordan veg en som oppdretter velger for å lage den optimale schäferhund kan være veldig forskjellig.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

En hund trenger da ikke være spesielt glad i folk for å bli godkjent i NRH. Den må være trygg på folk og ha noe den vil jobbe for. Å lære å finne folk selv om de ikke har leka hennes i lomma er en treningssak ;)

Selvfølgelig :) Men det er jo det som er utfordringen med min. Hun er ikke alltid like trygg på folk. Ikke aggressiv eller noe, men hun vil generelt ikke ha så mye med fremmede å gjøre. Jeg kunne f.eks. ikke garantert at hun ikke hadde blitt skeptisk/bjeffete om hun skulle ut på et ordentlig oppdrag mtp. hvor mye forskjellige folk hun kunne truffet på. Hun har litt mentale brister. Heldigvis greit balanserte drifter og ikke for mye mot/skarphet at hun er farlig selv om hun er litt usikker. Hun velger heller å trekke seg eller bare si i fra med stemmen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke ikke bare på schäfer at linjene står for forskjellige egenskaper? Labrador har i mange år blitt avlet av førerhundskoler, for nettopp å få de egenskapene som trengs, og helt andre linjer blir brukt for å lage søkshunder. Avl har alltid momenter man ikke klarer å styre, men avler man på visse linjer, så øker sjansen til å få hva man er ute etter. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

My bad. Det er jo ikke sånn at Forsvarets hunder selges til sivile når de ikke holder mål til det de skal bruke dem til, liksom. Men hva veit vel Forsvaret om tjenestehundavl? Og det er jo ikke sånn at det er variasjoner innad i kull? Nei nei, det er helt egne oppdrettere som har helt egne linjer (derav ineffektivt, å avle seg inn i et hjørne, man begrenser genpoolen nok ved å ha delte utstillings- og brukslinjer, men for all del, det er sikkert lurt å dele det opp enda mer!), og hunder fra tjenestehundoppdretter Hansen kan absolutt ikke brukes til annet enn tjenestehunder, og hunder fra IPO-oppdretter Jensen duger ikke til noe annet enn IPO. 

En som har holdt på så lenge med hund, lærte virkelig noe nytt i dag. Dere satte meg på plass der, gitt.. 

Forsvarets hunder selges ikke til hvem som helst nei, og noen blir til og levert tilbake til Bosnia. 

Det er ikke sånn at Ola nordmann har lyst på en søt sch til å gå tur med kan stikke innom hundeskola og få ta over en.. Det er ikke så enkelt ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Forsvarets hunder selges ikke til hvem som helst nei, og noen blir til og levert tilbake til Bosnia. 

Det er ikke sånn at Ola nordmann har lyst på en søt sch til å gå tur med kan stikke innom hundeskola og få ta over en.. Det er ikke så enkelt ;) 

Til Bosnia? De avler hunder på Forsvarets Hundeskole, så vidt jeg veit? Og selv om ikke Ola Nordmann bare kan stikke innom og hente seg en schäfer å gå tur med, så selges de til sivile i Norge som bruker de til f.eks NBF-bruks ;) 

Men det burde jo være klin umulig, i følge den tråden her, for de avler jo tjenestehunder (joda, @Emilie, det er det som er målet med avlen deres), og tjenestehundavl lager hunder som bare er egnet til tjenestehund og ingenting annet! Måtte gudene forby at du kjøper deg hund til f.eks NRH, også ombestemmer du deg og heller vil drive med NBF-bruks, det går jo ikke - ikke med schäfer i hvert fall, for de er bare egna til akkurat den ene tingen oppdretteren liker å jobbe med, dem. Så ****** sort/hvitt er det i schäferavl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 2ne skrev:

Til Bosnia? De avler hunder på Forsvarets Hundeskole, så vidt jeg veit? Og selv om ikke Ola Nordmann bare kan stikke innom og hente seg en schäfer å gå tur med, så selges de til sivile i Norge som bruker de til f.eks NBF-bruks ;) 

Men det burde jo være klin umulig, i følge den tråden her, for de avler jo tjenestehunder (joda, @Emilie, det er det som er målet med avlen deres), og tjenestehundavl lager hunder som bare er egnet til tjenestehund og ingenting annet! Måtte gudene forby at du kjøper deg hund til f.eks NRH, også ombestemmer du deg og heller vil drive med NBF-bruks, det går jo ikke - ikke med schäfer i hvert fall, for de er bare egna til akkurat den ene tingen oppdretteren liker å jobbe med, dem. Så ****** sort/hvitt er det i schäferavl. 

De avler ikke særlig mye selv så vidt jeg vet.. Men de har avtale med en mallekennel i Bosnia der de kjøper mesteparten av tjenestehundene sine.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men nå skissereres jo også ytterlighetene. Jeg leser XO like mye som subjektive preferanser, egen oppfatning av rasen, min hund er bedre enn din osv som å direkte rette avlen mot spesifikk aktivitet som det påstes. Selvfølgelig har man mål med avlen men bikkjene blir da **** ikke ubrukelige av den grunn hvis man gjør jobben som oppdretter. Blir de det har du jo avla deg bort fra rasestandard og det som er. Jeg har aldri opplevd noe så svart-hvitt. Tydeligvis har jeg bare hengt med helt feil folk og vært i kontakt med helt feil oppdrettere og legge alle planer om brukssch på hylla for jeg har aldri vært mer på villspor. Godt jeg har en plan B. :)

Bare å gå inn her og se hva forskjellig XO hundene blir brukt til http://www.kennelxo.com/ (Kun som eksempel, kunne vært hvilken som helst oppdretter)

Å lage dedikerte designschäfere er jo bare ødelgeggende for rasen, selvom noen gjør det. 

De som faktisk skal ha en skarp tjenestehund eller en superspeeda "malleschäfer" til å gruse VM i IPO med er vel ikke akkurat de som stiller som førstereis og spør på hundesonen etter hjelp. Og det var vel litt tilbake til poenget mitt.

Må bare som den sjeldne gangen det skjer si meg enig med 2ne her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste kullet Forsvarets hundeskole hadde på schäferhund var i 2005 og de har heller ikke hatt mange kull.

Klart det til dels vil bli subjektivt. Som sagt, man har en rasestandard å forholde seg til, men målene for hva man ønsker å lage og å prioritere vil alltid være subjektive. Jeg har ingen mål om å lage tjenestehunder til politiet, men det betyr ikke at det ikke dukker opp hunder i enkelte kull som egner seg godt. Og jeg har heller ingen mål om å avle myke førbare sportshunder, men allikevel dukker det også opp en og annen slik.

Det blir for eksempel som oppdrett av Vorseth. Noen avle høyfjellslinjer, noen for skogsjakt mens andre igjen prioriterer trekk egenskaper. Det betyr ikke at ikke hunden fra høyfjellslinjer egner seg til trekk, men at oddsene for å få en god trekkhund er bedre til oppdretteren som prioriterer og har mål om dette i avlen sin.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men greia her var at en ønska seg en bruks-schäfer, hvor det ble - om jeg får være litt blunt - et digert issue av at TS hadde vurdert tjenestehund og IPO, og det måtte man finne ut av for å kunne finne riktig kennel. Finner man en oppdretter man liker bikkjene til, så er det vel likegyldig om de har levert flest tjenestehunder eller IPO-hunder tidligere. 

Dette er et eksempel på en diskusjon der dette med hundekjøp blir gjort til en langt bigger deal enn det faktisk er. Får du deg en godt avla brukshund, så duger den til det meste. Det har kommet et forslag til oppdretter her, fordi det ble mye viktigere å finne ut om TS ville ha tjenestehund eller IPO-hund enn å faktisk foreslå oppdrettere som lager bikkjer som kan jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddsene for at personen får akkurat den hunden den ønsker seg bli bedre om personen klarer å definere hvilke mål den har for hunden. Det vil også gjøre jobben for oppdretter lettere. Ting kan alltids endre seg under veis, men det er helt klart en stor fordel om valpekjøper hadde klare mål før den bestiller valp. Jeg har mange henvendelser fra kjøpere som ønsker seg visse egenskaper i en hund, men når det kommer til stykket verken håndterer de det eller ønsker de seg det egentlig. Og dermed blir det best både for hund, valpekjøper og oppdretter om valpekjøper har et klart bilde og et klart mål for hunden før et kjøp.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt var om denne tjenestehundplanen var gjennomtenkt, når TS i løpet av et år har hatt to andre planer for hundeholdet sitt, da det ene var "tur og spor". Man kjøper ikke noe tjenestehundemne for å drive med "tur og spor"... En frisk schäfer lever fort i ti år, og da er det jo greit at man er relativt sikker på om man skal drive med "tur og spor" eller "tjenestehund" før man kjøper hund. De aller fleste hunder trives med "tur og spor", men et tjenestehundemne krever sannsynligvis litt mer.

Erfaringsvis er det noen som har stoooore ambisjoner når de kjøper schäfer, men det er ofte slik at de med de største ambisjonene ender opp med å ikke gjøre noe som helst med bikkja (selv om de kanskje fikk den hunden i kullet som var best egnet til nevnte aktivitet), mens den som kanskje ikke hadde så store ambisjoner ender opp med å faktisk gjøre noe med hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kåre Lise skrev:

 

Bare å gå inn her og se hva forskjellig XO hundene blir brukt til http://www.kennelxo.com/ (Kun som eksempel, kunne vært hvilken som helst oppdretter)

 

 

Om du ser på mine kull og mine linjer har jeg to linjer som er ganske forskjellige. MEN i all hovedsak leverer jeg flest hunder til NRH, HV og sivile bruksprogram. Jeg leverer mer sjeldent tjenestehunder til politiet og IPO hunder for eksempel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...