Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med bruksschæfer


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei

Er godt igang med sonderingen angående kjøp av bruksschæfer valp.

Og før noen hopper på og begynner og spørre om hva jeg skal bruke den til og stille spørsmål ved om jeg vet hva jeg går til så kan jeg svare :)

Ja vet hva jeg går til anskaffelse av og dette er for trening til og bli patruljehund i Heimevernet.

Er det noen som har erfaring med Gråmanns kennel i Sverige?

Evt andre anbefalinger om oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er litt viktig jeg, å avklare hva hunden skal brukes til når man ønsker å kjøpe seg brukshund. Ikke for å avkle eller kritisere, men fordi på f.eks. schäfer så finnes det forskjellige li

Når du skriver på den måten du gjør, blir jeg usikker på om du er seriøs eller om du er her bare for å trolle? Den tonen du legger an til er ikke vanlig her på forumet og heller ikke så trivelig. Det

Jeg sender valpekjøpere videre mange ganger i løpet av et år. Men jeg tror kanskje det er viktigere om man skal ha en høydriftig brukshund at man vet hva man skal bruke den til fremfor en typisk famil

Jeg synes det er relevant å fortelle hva du skal bruke hunden til. Ikke fordi jeg ikke tror du vet hva du går til, men for å kunne hjelpe å anbefale passende linjer til ditt bruk. Det er forskjeller mellom linjer, individer og hva oppdrettere av schæfer fra brukslinjer faktisk avler. Noen hunder har mye alvor og skarphet, andre har mindre av dette. Uten å si at det ene er bedre enn det andre. Her handler det om hva du ønsker og forventer av din hund :)

Edit: kennel Gråmann har produsert mye bra hund. Har kjent og kjenner flere individer fra denne kennelen. Har også vært der og møtt deres egne hunder. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge undersøkt muligheten for hva som skal til og hvordan man skal gå fram for og kvalifisere for og bli hundefører i HV. Samt at tiden skulle være riktig for dette.

Ikke for og virke sur, men akkurat slike kommentarer som du kommer med nå Tuvane er egentlig svært unødvendig. Hvis ikke du hadde noe og tilføye til hvilke oppdrettere man burde se på,  så er det vel like greit og la være og kommentere! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
På 1. oktober 2016 at 9:51 PM, Tuvane skrev:

Er du helt sikker på at det er dette du skal? For i løpet av det siste året så skulle du først ha hund til IPO og lydighet, og så til tur og spor, og nå patruljehund i Heimevernet? :)

Er d helt sikker på at du burde svare folk på forum? Kjenner ingen eller de færreste som bare driver med noe så helt spesifikt. IPO er lydighet og spor men det visste du vel eller? Hvem f bruker ikke hunden sin til tur? Djeeeeeses her skal det eneste mannfolket som snubler inn her kles av. Må jeg ligge med alle kjerringene her for å få noe svar på sånt? Dette kunne like gjerne vært meg, har ikke bestemt meg hva min neste skal brukes til. Det finner vi ut mens hu vokser opp hva vi trives best med. So go for IT bitches, få høre at jeg heller burde ha en selskapshund. Har bare hatt og vært borti et antall schæfere. Er vel ikke godt nok for å håndtere et monster av en bruksschæfer. 

 

Oh la la glemte jo det viktigste, jeg får jo ikke kjøpt en som ikke vet jeg skal. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kåre Lise skrev:

Er d helt sikker på at du burde svare folk på forum? Kjenner ingen eller de færreste som bare driver med noe så helt spesifikt. IPO er lydighet og spor men det visste du vel eller? Hvem f bruker ikke hunden sin til tur? Djeeeeeses her skal det eneste mannfolket som snubler inn her kles av. Må jeg ligge med alle kjerringene her for å få noe svar på sånt? Dette kunne like gjerne vært meg, har ikke bestemt meg hva min neste skal brukes til. Det finner vi ut mens hu vokser opp hva vi trives best med. So go for IT bitches, få høre at jeg heller burde ha en selskapshund. Har bare hatt og vært borti et antall schæfere. Er vel ikke godt nok for å håndtere et monster av en bruksschæfer. 

 

Oh la la glemte jo det viktigste, jeg får jo ikke kjøpt en som ikke vet jeg skal. ?

Ipo er faktisk mer enn bare lydighet og spor.. Men det visste du vel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
28 minutter siden, Krutsi skrev:

Ipo er faktisk mer enn bare lydighet og spor.. Men det visste du vel..?

Nei, fortell?

Og hvorfor skal alt planlegges ned i minste detalj? Er ikke det bare oppskriften på skuffelse? Må det ikke være minst like bra å være litt flexibel om monsteret ikke vokser opp til forventingene. Å kunne finne som passer ekvipasjen istedet for å i verste konskvens bytte hund fordi det ikke svarer til forventningene? Har da snakket med flere oppdrettere av disse "superheftige uhåndterlige" brukslinjene og har ikke inntrykk av det er denne ufravikelige masterplanen som nødvendigvis er i fokus men heller det at man har ett utgangspunkt og forståelse for hvilke forskjellige tallerkener poteten kan ende opp på om man ikke har allerede har sin hundesport/aktivitet. Dess lenger jeg er uten hund og det absurd forskrudde hundemiljøet ser jeg jo hvor mye merkelige forestillinger som gjøres ut av relativt enkle ting. 

 

Og ja, før dere hogger løs. Jeg er fullstendig klar over at det er mer til. Det var først og fremst et innlegg til ISO standariserte svaret deres "Hva skal den brukes til". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Nei, fortell?

Og hvorfor skal alt planlegges ned i minste detalj? Er ikke det bare oppskriften på skuffelse? Må det ikke være minst like bra å være litt flexibel om monsteret ikke vokser opp til forventingene. Å kunne finne som passer ekvipasjen istedet for å i verste konskvens bytte hund fordi det ikke svarer til forventningene? Har da snakket med flere oppdrettere av disse "superheftige uhåndterlige" brukslinjene og har ikke inntrykk av det er denne ufravikelige masterplanen som nødvendigvis er i fokus men heller det at man har ett utgangspunkt og forståelse for hvilke forskjellige tallerkener poteten kan ende opp på om man ikke har allerede har sin hundesport/aktivitet. Dess lenger jeg er uten hund og det absurd forskrudde hundemiljøet ser jeg jo hvor mye merkelige forestillinger som gjøres ut av relativt enkle ting. 

 

Og ja, før dere hogger løs. Jeg er fullstendig klar over at det er mer til. Det var først og fremst et innlegg til ISO standariserte svaret deres "Hva skal den brukes til". 

Ipo består av tre grener: spor, lydighet og bitearbeid. SL er det du tenker på som er bare spor og lydighet. 

Og det er ganske legitimt å spørre hva den skal brukes til; for veldig mange sitter og ser seg blind på raser og beskrivelser, og jo mer man leser jo mer finner man ut at hunden passer en.. Og så plutselig oppdager man at man har kanskje ikke tolket det som har blitt skrevet på den måten.. Eller at det man leser ikke stemmer. Hvorfor er det så galt å spørre om det der? For jeg tipper at ingen ønsker at en hund skal kjøpes på feil premisser.. Og mange har drøm om å bli hundefører osv, men færreste kommer faktisk dit. Hvorfor kjøpe da en tjenestehundmateriale og så har mange kanskje ikke engang kommet på en opptaksprøve. 

Feks så står der dette, på en av de første sidene som dukker opp, om ene rasen min. Men jeg hadde aldri anbefalt denne rasen hvis man ønsket en jakthund, lydighetshund eller agilityhund. Hvis man har litt ambisjoner eller lyst å konkurrere litt.. 

 

"Gode: 
1. godt lynne 
2. egnes til det meste 
3. god nybegynnerhund 
4. velegnet som familiehund og terapihund 
5. viltre ute, men rolige innendørs

bruksområder:

Utstilling

Rase som passer for uerfarne hundeeiere

Lydighet - for å konkurrere i høyeste klasser

Lydighet - mest for moro og aktivisering

Lurecoursing

Jakt på småvilt

Jakt på hare og rev

Familiehund

Agility - mest for moro og aktivisering

Agility - for å konkurrere i høyeste klasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
2 timer siden, Krutsi skrev:

*klippet uendelig langt innlegg"

So, det du sier er at jeg ikke følger med på alle rasetrådene og at dere er like ivrige på å trippelsjekke alle som måtte spørre om noe i forbindelse med sin rase har valgt riktig rase til sitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kåre Lise skrev:

So, det du sier er at jeg ikke følger med på alle rasetrådene og at dere er like ivrige på å trippelsjekke alle som måtte spørre om noe i forbindelse med sin rase har valgt riktig rase til sitt bruk?

Aner ikke hva du gjør jeg, men du kan i alle fall ikke si "dere".. For jeg legger meg sjeldent borti slike tråder.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kåre Lise skrev:

Er d helt sikker på at du burde svare folk på forum? Kjenner ingen eller de færreste som bare driver med noe så helt spesifikt. IPO er lydighet og spor men det visste du vel eller? Hvem f bruker ikke hunden sin til tur? Djeeeeeses her skal det eneste mannfolket som snubler inn her kles av. Må jeg ligge med alle kjerringene her for å få noe svar på sånt? Dette kunne like gjerne vært meg, har ikke bestemt meg hva min neste skal brukes til. Det finner vi ut mens hu vokser opp hva vi trives best med. So go for IT bitches, få høre at jeg heller burde ha en selskapshund. Har bare hatt og vært borti et antall schæfere. Er vel ikke godt nok for å håndtere et monster av en bruksschæfer. 

 

Oh la la glemte jo det viktigste, jeg får jo ikke kjøpt en som ikke vet jeg skal. ?

Jeg synes det er litt viktig jeg, å avklare hva hunden skal brukes til når man ønsker å kjøpe seg brukshund. Ikke for å avkle eller kritisere, men fordi på f.eks. schäfer så finnes det forskjellige linjer til forskjellige bruksområder. Skal man ha en aktiv familiehund til lydighet og spor, så trenger man ikke kjøpe av de heftigste tjenestelinjene for å få en god hund. 

Det er ikke bare å la veien bli til mens man går, uten tanker om hvordan man vil aktivisere og bruke en slik type hund. Skal man ha en aktiv turkamerat finnes det et flust av andre raser som kan passe bedre. 

Det er heller ikke til å stikke under en stol at en del har lyst på litt heftige hunder fordi det er KULT. Og så går man på en smell når man finner ut hva som faktisk bor i hunden sin når den begynner å bli unghund og voksen. Det er ganske mange hunder som ender til omplassering når de begynner å bli slitsomme.

Det er ikke rakettforskning å ha bruksschäfer og man må ikke være gud, men man skal trives med en slik type hund. Det er ikke noe i veien for å skaffe en slik hund om man vet hva man går til og er forberedt til å håndtere de utfordringene som kan dukke opp. Det er ikke aktivitetsnivået som er krevende med en bruksschäfer. Ikke etter min erfaring hvert fall. Jeg har sett hvordan en driftig hund har endt opp i hender på en ukompetent og uforberedt hundeeier og det er bare trist å se på. Det vil man i det lengste prøve å unngå. Derfor ønsker man gjerne og komme til kjernen i HVORFOR man ønsker en slik hund. Er det fordi man synes den er pen? At det er litt stilig med en slik hund? Eller er det andre grunner som faktisk går på at man liker denne typen hunds egenskaper. Det er heller ikke til å komme fra at TS er ganske sparsom med å komme med informasjon om hva han vil få ut av hundeholdet sitt og hva han kan tilby en slik hund, og da kommer det naturlig nok noen skeptiske kommentarer. Er man mer åpen, så er sjansen mye større for at folk kommenterer annerledes. Så man sår, så høster man. At vedkommende er mann har ikke noe å bety i det hele tatt.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kåre Lise skrev:

Er d helt sikker på at du burde svare folk på forum? Kjenner ingen eller de færreste som bare driver med noe så helt spesifikt. IPO er lydighet og spor men det visste du vel eller? Hvem f bruker ikke hunden sin til tur? Djeeeeeses her skal det eneste mannfolket som snubler inn her kles av. Må jeg ligge med alle kjerringene her for å få noe svar på sånt? Dette kunne like gjerne vært meg, har ikke bestemt meg hva min neste skal brukes til. Det finner vi ut mens hu vokser opp hva vi trives best med. So go for IT bitches, få høre at jeg heller burde ha en selskapshund. Har bare hatt og vært borti et antall schæfere. Er vel ikke godt nok for å håndtere et monster av en bruksschæfer. 

 

Oh la la glemte jo det viktigste, jeg får jo ikke kjøpt en som ikke vet jeg skal. ?

Når du skriver på den måten du gjør, blir jeg usikker på om du er seriøs eller om du er her bare for å trolle? Den tonen du legger an til er ikke vanlig her på forumet og heller ikke så trivelig. Det er nok derfor du får svar som du tolker som kritiske. Om du legger an en litt hyggeligere tone, så er det lettere få hyggelige og seriøse svar tilbake. Alle som spør om rasetips får spørsmål om hva trådstarter tenker å bruke hunden til, hva vedkommende ser for seg av aktivitet og lignende, så det er helt vanlig og bare bra. Vi kan jo ikke komme med ordentlige anbefalinger om vi ikke vet litt om hva TS er ute etter og ønsker seg. Det er verken personlig eller kritikk, bare vanlige spørsmål for å kunne komme med et godt svar.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
12 minutter siden, Poter skrev:

Det er nok derfor du får svar som du tolker som kritiske. 

Det er jo ikke svarene jeg får jeg er kritiskt til. Det er svarene alle som spør om brukssch her får jeg stiller ett eneste stort ? ved. Det er jo blitt en standard oppskrift hvordan alle disse trådene ender opp som ett politiavhør av trådstarter og ender opp i lapskaus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Det er jo ikke svarene jeg får jeg er kritiskt til. Det er svarene alle som spør om brukssch her får jeg stiller ett eneste stort ? ved. Det er jo blitt en standard oppskrift hvordan alle disse trådene ender opp som ett politiavhør av trådstarter og ender opp i lapskaus. 

Men hvis rasevalget er gjennomtenkt, hvorfor ikke bare fortelle hvordan du har tenkt og så blir ferdig med det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Krutsi skrev:

Men hvis rasevalget er gjennomtenkt, hvorfor ikke bare fortelle hvordan du har tenkt og så blir ferdig med det da? 

 

Men så blir man dømt allikevel for rasevalget sitt. Jeg ble harsellert med herfra til månen fordi jeg vurderte schäferhund før jeg anskaffet labrador, i starten av denne forumkarrieren. Det var litt mindre trivelig. Det er stort sett slik at uansett hva "de kjente" velger, så er det innfor, men kommer noen litt fra utsiden og spør om noe krevende - så får de passet påskrevet.

Tenk om man kunne diskutert hunderasene helt generelt, framfor å komme med disse litt småoverlegne anbefalingene til mennesker man overhodet ikke kjenner. Hvis en idiot har bestemt seg for å få en formel1-malle så kommer ikke 5 sure kjerringer (ingen nevnt ingen glemt :P  ) på et internettforum til å klare å hindre denne personen i å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Men så blir man dømt allikevel for rasevalget sitt. Jeg ble harsellert med herfra til månen fordi jeg vurderte schäferhund før jeg anskaffet labrador, i starten av denne forumkarrieren. Det var litt mindre trivelig. Det er stort sett slik at uansett hva "de kjente" velger, så er det innfor, men kommer noen litt fra utsiden og spør om noe krevende - så får de passet påskrevet.

Tenk om man kunne diskutert hunderasene helt generelt, framfor å komme med disse litt småoverlegne anbefalingene til mennesker man overhodet ikke kjenner. Hvis en idiot har bestemt seg for å få en formel1-malle så kommer ikke 5 sure kjerringer (ingen nevnt ingen glemt :P  ) på et internettforum til å klare å hindre denne personen i å gjøre det.

Men nå er ikke en brukssch bare en brukssch.. Det finnes mange forskjellige linjer ut fra hva man ønsker seg.. Og da er det vel naturlig å spørre hva man tenker seg slik at man får anbefalt ca det nivået vedkommende ønsker? 

Feks elghund er en veldig homogen rase i forhold. Men til og med der får man spørsmål hvordan og hva man vil jakte, for å vite at det passer.. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at schäfer er delt i bruks- og utstillings-linjer, men seriøst? Hvordan kan rasen være så delt at det er avgjørende å vite om man vil ha heimvernshund eller IPO-hund eller bare en helt vanlig NBF-brukshund når man skal ha schäfer? At en utstillingsavla schäfer kan bli litt for tam for en som trenger bruksegenskaper, kan jeg forstå. Jeg skjønner dog ikke at det skal være så mye forskjell fra en brukskennel til en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg skjønner at schäfer er delt i bruks- og utstillings-linjer, men seriøst? Hvordan kan rasen være så delt at det er avgjørende å vite om man vil ha heimvernshund eller IPO-hund eller bare en helt vanlig NBF-brukshund når man skal ha schäfer? At en utstillingsavla schäfer kan bli litt for tam for en som trenger bruksegenskaper, kan jeg forstå. Jeg skjønner dog ikke at det skal være så mye forskjell fra en brukskennel til en annen. 

Det er vel litt forskjell om man ønsker en tjenestehund eller en NBF-hund spør du meg.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Det er vel litt forskjell om man ønsker en tjenestehund eller en NBF-hund spør du meg.. 

Jeg kan godt spørre deg. Hvor stor forskjell er det på en hund som skal brukes til IPO og en hund som skal brukes i Heimvernet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg kan godt spørre deg. Hvor stor forskjell er det på en hund som skal brukes til IPO og en hund som skal brukes i Heimvernet? 

En god og enkelt ipo-hund kan fint trenes med vekt på jakt.. En del hunder har noe forsvar, men det trengs faktisk ikke. Du kan ha stille bevoktning eller mange halser er tiggehalser.. 

En tjenestehund, i alle fall de som skarptrenes, trenger mer enn bare jakt.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...