Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt treg pc etter sist Windows oppdatering


Raksha
 Share

Recommended Posts

PCen min, en billig asus har vært trofast en god stund, men etter siste oppdatering av Windows har den startet skikkelig gå-sakte-aksjon. Når jeg sjekker oppgavebehandling så står den gjerne på 100% på disk. Hva betyr det? God plass på begge harddisk partisjoner. 

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å ikke måtte planlegge en halvtime i forveien når jeg ønsker åpne chrome? Stort sett chrome/netflix / fb som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Polfarer skrev:

Hvis det er en stund siden hardisken har fått en opprydding kan det hjelpe å fjerne alt og installere nyeste versjonen av win10 på helt ren hardisk :)

Den har vel ikke fått noen oppryddning siden den var ny :icon_redface: Men jeg vet ikke helt om jeg tør, for jeg er ikke sååååå god på pc. Og får vel bare installert win 8.1 fra bunnen av og ikke inn win 10 igjen da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne Task manager(oppgavebehandling Ctrl + Alt + Delete) og sjekk hvilke prosesser som stjeler ressurser. Jeg har en kraftig stasjonær maskin med helt oppdatert Windows 10 Pro, og fikk ingen problemer etter siste 1607 oppdatering. 

Forøvrig kan jeg anbefale å skru av MYE av de default automatiske oppgaver og prosesser som Microsoft mener skal kjøre til enhver tid, sjekke oppdateringer osv. Jeg svarte nei på alt av automatiske løsninger da jeg installerte windows 10 da jeg ikke trenger noen barnepassere til min pc-bruk. 

Forøvrig bør du også skrive hvor mye RAM(minne) du har og hvor mye som brukes av dette. Hvordan type harddisk er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har gått seg til nå, får se hvordan den er når jeg starter i morgen.  Da jeg åpnet taskmanager så stod det 100% på disk, uten at jeg fant ut hvilken prosess som krevde all disken, og 44% på prosessor, nå veksler den på helt greie nivåer.  Men jeg stoppet ondrive før den gikk seg til, så kan hende det var noe der? 

 

Billig maskin, vanlig harddisk på 500gb - to partisjoner. 4gb ram.  Den har før klart å kjøre lightroom om jeg ikke ber den tenke på for mange ting om gangen :lol: Nå har jeg annen maskin å bruke LR på så plager den ikke med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på fanen Processes(Prosesser) så ser du hvilke(n) prosess(er) som stjeler mye kapasitet. Forøvrig kan jeg fortelle at 4GB RAM er svært lite til Windows 10. Jeg har 32GB så jeg klarer meg i bøtter og spann, men om jeg var deg ville jeg oppgradert med en 4GB brikke til. Trenger ikke koste stort(3-400kr), og gir stor forskjell. Sjekk først hvor mange RAM-sloter du har, og om du har hvertfall én tilgjengelig. Jeg tipper at du har én RAM-brikke på 4GB og at maskinen har én plass til, men greit å sjekke først. Det er bare å skru av maskinen og skru av dekselet på undersiden så kommer du til hardwaren. Jeg kan godt veilede om du tar bilder når du måtte være usikker om du ikke har gjort det før. Eventuelt skrive opp merke og modell på maskinen så skal jeg se hva jeg finner på google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Freerider skrev:

Trykk på fanen Processes(Prosesser) så ser du hvilke(n) prosess(er) som stjeler mye kapasitet. Forøvrig kan jeg fortelle at 4GB RAM er svært lite til Windows 10. Jeg har 32GB så jeg klarer meg i bøtter og spann, men om jeg var deg ville jeg oppgradert med en 4GB brikke til. Trenger ikke koste stort(3-400kr), og gir stor forskjell. Sjekk først hvor mange RAM-sloter du har, og om du har hvertfall én tilgjengelig. Jeg tipper at du har én RAM-brikke på 4GB og at maskinen har én plass til, men greit å sjekke først. Det er bare å skru av maskinen og skru av dekselet på undersiden så kommer du til hardwaren. Jeg kan godt veilede om du tar bilder når du måtte være usikker om du ikke har gjort det før. Eventuelt skrive opp merke og modell på maskinen så skal jeg se hva jeg finner på google.

Takk! Skal sjekke litt mer i morgen, akkurat nå oppfører pcen seg eksemplarisk. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Freerider skrev:

Trykk på fanen Processes(Prosesser) så ser du hvilke(n) prosess(er) som stjeler mye kapasitet. Forøvrig kan jeg fortelle at 4GB RAM er svært lite til Windows 10. Jeg har 32GB så jeg klarer meg i bøtter og spann, men om jeg var deg ville jeg oppgradert med en 4GB brikke til. Trenger ikke koste stort(3-400kr), og gir stor forskjell. Sjekk først hvor mange RAM-sloter du har, og om du har hvertfall én tilgjengelig. Jeg tipper at du har én RAM-brikke på 4GB og at maskinen har én plass til, men greit å sjekke først. Det er bare å skru av maskinen og skru av dekselet på undersiden så kommer du til hardwaren. Jeg kan godt veilede om du tar bilder når du måtte være usikker om du ikke har gjort det før. Eventuelt skrive opp merke og modell på maskinen så skal jeg se hva jeg finner på google.

Nå tulla den igjen, og jeg fatter ikke hva problemet er 

29910784791_b7c405778a_b.jpg

 

29367370563_4a7e40ba5b_b.jpg

 

(Yep, jeg er så gammeldags at jeg vil ha snarveier på skrivebordet :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
2 timer siden, Raksha skrev:

Den har vel ikke fått noen oppryddning siden den var ny :icon_redface: Men jeg vet ikke helt om jeg tør, for jeg er ikke sååååå god på pc. Og får vel bare installert win 8.1 fra bunnen av og ikke inn win 10 igjen da? 

 

Skal funke fint med W10 fra bunn om du har tatt oppgradering. Da skal du kunne bruke produktnøkkelen du har. Windows har vært generøse og ivrige på å få folk over. 

Problemet ditt ser vel ikke helt bra ut, diskfeil hard eller soft? Jeg ville prioritert backup den tida maskina er medgjørlig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Joachim skrev:

Skal funke fint med W10 fra bunn om du har tatt oppgradering. Da skal du kunne bruke produktnøkkelen du har. Windows har vært generøse og ivrige på å få folk over. 

Problemet ditt ser vel ikke helt bra ut, diskfeil hard eller soft? Jeg ville prioritert backup den tida maskina er medgjørlig igjen.

Ok, har backup av bilder, det er jo det viktigste, men får gå gjennom og se hva mer jeg må ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Freerider skrev:

Jeg fant ut at mange andre har tilsvarende problem som deg, så det er lite trolig harddiskfeil, ettersom det kom som følge av en windows oppdatering. Her er en fix du kan prøve: http://www.kapilarya.com/fix-windows-10-100-percent-disk-usage-problem

Takk!  Da skal jeg prøve det når jeg får den i gang om en times tid. Starta den nå nemlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh nå gikk det helt galt her :o rakk ikke prøve oppskriften, den kom med feilmelding og at den starter på ny, gikk sånn i loop. Dumme meg prøvde å skru den av og på... Så er jeg på aptio setup utility... Kommer bilde straks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en løsning jeg er veldig sikker på at vil få deg tilbake i windows, men da må du frem med skrutrekkeren. Først napp ut strømledning, og ta også ut batteriet under laptopen. Skru av hele plastdekselet på undersiden og se etter om du finner et batteri som ligner(rundt og flatt) det på bildet her:

batteria-cmos-300x222.jpg

Dette batteriet må taes ut i rundt 20 sekunder og vil såkalt nullstille problemer. Montér alt igjen og se om du nå kommer inn i Windows igjen.

Om du ikke finner det, så ta et bilde av undersiden av laptop'en etter du har skrudd av plastdekselet på undersiden, så skal jeg ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Freerider skrev:

Jeg har en løsning jeg er veldig sikker på at vil få deg tilbake i windows, men da må du frem med skrutrekkeren. Først napp ut strømledning, og ta også ut batteriet under laptopen. Skru av hele plastdekselet på undersiden og se etter om du finner et batteri som ligner(rundt og flatt) det på bildet her:

batteria-cmos-300x222.jpg

Dette batteriet må taes ut i rundt 20 sekunder og vil såkalt nullstille problemer. Montér alt igjen og se om du nå kommer inn i Windows igjen.

Om du ikke finner det, så ta et bilde av undersiden av laptop'en etter du har skrudd av plastdekselet på undersiden, så skal jeg ta en titt.

Gubben jakter på skrutrekker som passer.. Men lurer på om det er no vits? Holdt inn startknappen noen sekunder og da kom dette: 

https://c7.staticflickr.com/9/8541/29896513502_fcc52c4405_k.jpg

Jeg har selvsagt ikke laget meg noe gjennoppstartingsmedium, :aww:  det ville jo vært det fornuftige. Prøvde å starte i sikkerhetsmodus men fikk bare samme beskjed.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tuvane skrev:

Høres ut som det er på tide å få sendt PC-en til en geek som kan fikse den? :o

Er vel det jeg har konkludert med. Kjenner ikke så mange geeker lenger :o  Men en kompis sa han kan se på den når han er i området igjen. Heldigvis ingen katastrofe siden jeg har en pc til som jeg bruker til bilder, (som står trygt unna kaffekopper, barn, melkeglass, katter og hunder :lol: )  har et nettbrett jeg aldri blir komfortabel med, og kan låne pcen til Bonden. Men litt surt da, den funka helt greit før den siste windowsoppdateringen :(  Hadde håpet å ha den lenge enda... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raksha skrev:

Er vel det jeg har konkludert med. Kjenner ikke så mange geeker lenger :o  Men en kompis sa han kan se på den når han er i området igjen. Heldigvis ingen katastrofe siden jeg har en pc til som jeg bruker til bilder, (som står trygt unna kaffekopper, barn, melkeglass, katter og hunder :lol: )  har et nettbrett jeg aldri blir komfortabel med, og kan låne pcen til Bonden. Men litt surt da, den funka helt greit før den siste windowsoppdateringen :(  Hadde håpet å ha den lenge enda... 

 

Så lenge du får kjørt den opp på nytt går det jo bra, men er sikkert lurt å få hjelp. :)

Jeg skulle gjøre det samme med en gammel minilaptop, og holdt på å drite skikkelig på draget opptil to ganger, heldigvis fikk jeg det til til slutt. PC-en er dog fremdeles helt ubrukelig til å gjøre noe mer enn å åpne notepad, så den må nok forkastes, men den er i alle fall tom for "drit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...