Gå til innhold
Hundesonen.no

Program: Alt for dyra (Import av gatehunder. )


Gjest
 Share

Recommended Posts

Ser ikke noe galt med programmet. Ble så overrasket over kritikken og gruet meg til å se siden det hørtes ut som at det skulle være en episode ifra animal cops,men når jeg så det syns jeg kritikken var ganske overdrevet. Syns det er helt grei underholdning. Klart de velger litt spesielle folk for å gjøre det mer interessant for hvermannsen. Men litt dumt at alltid er de " rare" som kommer med i slike programmer,for da blir det litt lett dømming og kanskje latterliggjøring. Sånn generelt sett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Monab88 skrev:

"Litt" små bur?:blink: Kaniner skal da virkelig ikke bo i bur overhodet, selv om minst halvparten av Norges kaniner er så uheldig å gjør det samme. Kaniner skal ha stor plass til å utfolde seg, løpe, hoppe og grave. Har man ikke plass til dette så får man la være å ha kanin. Jeg reagerte ikke noe på at kaninene blir avlivet og spist, men jeg reagerte veldig på hvordan kaninene bodde. Det kan såklart godt hende denne mannen hadde store luftegårder som kaninene egentlig bodde i, selv om jeg tviler, men da synes jeg det veldig dårlig av NRK og ikke fremme den typen kaninhold, istedet for denne oppstallingen i alt for små bur.

Det blir ingen endring i folks syn på kaninhold når det er dette som blir fremmet som bra av selveste "kaninmannen" på nrk i beste sendetid...

NRK skriver jo selv at "de beklager at de ikke har vist fram kaninenes luftegårder og uteområder". Så jeg antar at det ikke er en mangel på den biten. Men de velger å fokusere hele greia på hvor rare og ekstreme slike dyremennesker er. Er vel det som selger, da...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lagt ut en revidert versjon av første episode, der har de fjernet mye av det tullet de hadde med i første - så han kaninmannen ser litt mindre tilbakestående ut i det minste. Og lagt inn mer om disse hundedamene, om jeg ikke husker helt gæernt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Raksha skrev:

De har lagt ut en revidert versjon av første episode, der har de fjernet mye av det tullet de hadde med i første - så han kaninmannen ser litt mindre tilbakestående ut i det minste. Og lagt inn mer om disse hundedamene, om jeg ikke husker helt gæernt. 

Det er et solid tegn på et kvalitetsprogram vettu når de må revidere episoder etter de har sendt :teehe: 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Det er et solid tegn på et program vettu når de må revidere episoder etter de har sendt :teehe: 

Haha ja, stakkars kaninmannen fikk jo drapstrusler og det som var. Han ble jo fremstilt som en bygdetulling som slakta kaniner for moroskyld. Ufattelig dårlig arbeid av nrk. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Monab88 skrev:

"Litt" små bur?:blink: Kaniner skal da virkelig ikke bo i bur overhodet, selv om minst halvparten av Norges kaniner er så uheldig å gjør det samme. Kaniner skal ha stor plass til å utfolde seg, løpe, hoppe og grave. Har man ikke plass til dette så får man la være å ha kanin. 

Hvis du sier det så... :aww:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raksha skrev:

Hvis du sier det så... :aww:  

 

Måtte humre litt nå, @Raksha:teehe:
Men ja, jeg er enig. Det er ikke alle som kan (eller ønsker) ha frittgående kaniner i hus og/eller hage, men det betyr ikke nødvendigvis at de har det grusomt av den grunn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ganzie skrev:

Måtte humre litt nå, @Raksha:teehe:
Men ja, jeg er enig. Det er ikke alle som kan (eller ønsker) ha frittgående kaniner i hus og/eller hage, men det betyr ikke nødvendigvis at de har det grusomt av den grunn.

Enig i den ?

Jeg får mine kaniner tirsdag! De kommer ikke tilå være frittgående hverken i hus eller hage. Frittgående inne i huset ville vært farlig for den mtp prikkedyret som spiser kanin om han får lov ? Men det betyr ikke at de blir boende i små bur fordi 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 10 år siden startet "den store norske kaninrevolusjonen" med en guru med ganske ekstreme meninger og hennes etter hvert ganske ekstreme tilhengere. Kaniner skal ikke være burdyr eller produksjonsdyr, de skal være kastrerte kosedyr inne på silkeputer.
At noen ønsker å holde kanin slik er helt greit, det har de full rett til. Men det å diktere dette som ENESTE måten kaninen kan ha et godt liv, er håpløst. Og man vil komme til kort.
Per dags dato har vi ikke engang lovfestet noe minstemål for burene kaniner skal bo i, som de har i f.eks Sverige. Det å holde kanin i bur sitter dypt forankret i norsk tradisjon, det er slik man har hatt kanin her i landet i flere hundre år. Jeg har hatt kaniner og vært i miljøet i 20 år nå, og har sett mange kaninstaller. Uten unntak har de bestått av bur. Men kaninbur og kaninbur kan være svært forskjellig, både på størrelse, utforming og ikke minst på hvordan kaninene som bor der stelles. Jeg har sett oppdrett der kaninene bokstavelig talt bodde i "et hull i veggen", det var 5 høyder bur, hvert bur var 60Lx60Bx40H, og helt nakne, med unntak av litt strø og høy. Flere av kaninene viste sterke atypiske adferder, som veving, hoppe rundt i ring, slikking på nettingen osv. De som ikke viste slikt satt apatiske i et hjørne, de hadde jo absolutt ikke noe å gjøre. Stallen huset et par hundre dyr, kun oppdrettet for utstilling. Jeg har også sett "kjæledyroppdrett" med små, ekstremt skitne bur, der møkklaget var så høyt at kaninene hadde 20cm til taket... Kaninene hadde store filtede møkklumper hengende i pelsen, det var mye midd og det var mye rennende øyne, lange klør og labbesår.
Men jeg har sett mye pene staller, med lyse, rene og forholdsvis store bur, der kaninene har hus/hylle, de får nok strø, mye høy, gnagemateriale (greiner osv), de får komme ut på gulvet i stallen eller i luftegård jevnlig osv. Dette er majoriteten av kaninstaller rundt om. Også hos den "forhatte kaninmannen på NRK". Oppdrettere som KAN kanin, som er svært erfarne og flinke, og som steller pent med dyra sine.

Det å kreve at man skal slutte å ha kanin som burdyr, og slutte å ha dem som produksjonsdyr, blir alt for ekstremt. Man må ta det stegvis, og først få på plass minstemål på bur, samt krav om hylle el.l (som de har i Sverige). Man må ta det pent og rolig, så folk kan tilpasse tankesettet sitt, legge om oppfattelsen om hvordan kaniner bør holdes. Det blir bare møtt av total motstand om man prøver å tvinge gjennom helt ekstrem endring, der hele norsk kaninhold blir totalt utradert, med unntak av de kastrerte innekaninene da...

Kanin er et flott produksjonsdyr, og man bør fremme det som nettopp dette nå som det er fokus på miljøvennlig mat. Kanin produserer kjøtt på veldig miljøvennlig måte, om man gir dem muligheten, og kan gi gode muligheter også her i landet. Det å få kaniner bort fra å være produksjonsdyr er ikke smart. Det er forholdsvis enkelt å holde kanin på en dyrevennlig måte, samtidig som man utnytter fôrressurser man ikke ellers ville utnyttet og lager næringsrik og bra mat til folk.

Det er aldri smart å være ekstrem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...