Gå til innhold
Hundesonen.no

Program: Alt for dyra (Import av gatehunder. )


Gjest
 Share

Recommended Posts

Programmet har en veldig misvisende tittel for de som trodde at det, (kan sees på NRK nettTV), skulle handle om folk som var glade i dyr. (Da tenker jeg spesielt på kaninmannen i programmet. )

Noen i programmet var glad i dyr da, og her kommer vi til det jeg egentlig ville dele; en kronikk av en veterinær som angår den delen hvor norske millionærfruer importerer gatehunder til Norge:

https://www.nrk.no/ytring/fare-for-folk-og-fido-1.13150773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kronikk, men jeg mister litt troen på menneskeheten og intelligensen til en del når man leser kommentarfeltet...

Og nei, er ikke imponert over valget av kaninoppdretter til å fronte kaninbiten heller:hmm:  Små, kjipe bur, og fikk overhodet ikke følelsen av at han driver med kanin fordi han liker dyra, for å si det sånn. 

Spent på å se flere episoder, håper de slutter å glorifisere kommersiell import av gatebikkjer og at de finner noen som er hakket mer oppegående i kaninverdenen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt veldig skuffet over programmet, lite info rundt ting og jeg fikk inntrykk av at de bare hadde filmet litt her og der. Som hestegutta, 0 info om rase, hvilke hester som skal bedekkes osv - bare viktig at de kjøper sæd og møter dronninga?

Er fortsatt like mye imot å importere gatehunder. Selvfølgelig trist å se hundene hordet opp på kennelen som man ser i programmet, men heller det enn å få masse nye sykdommer hit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare provosert av hele programmet... Import av sykdommer iverksatt av de rikeste bertene i Norge og brukogkast av kaniner basert på utstillingsresultater.... For ikke å snakke om burlivet de må eksistere i. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å se på, men jeg synes det var litt rart lagt opp. En ting er at folka er litt sære og at jeg ikke nødvendigvis digger det de driver med. Men synes det var litt dårlig info rundt det hele. De burde i det minste gitt en slags intro med info om de ulike, da hadde kanskje det folkene sa også kommet litt bedre ut. 
Det høres jo ikke så bra ut for folk flest når man sier man slakter kanina fordi den ikke er pen nok, men har den hatt et godt liv ser jeg absolutt ikke noe problem med å spise den etterpå. Men det burde kanskje vært litt mindre fokus på den biten og litt mer fokus på hvilken glede/stolthet kaninene gir mannen (jeg antar at de gjør det). 
Samme med hestefolka, der fikk jeg egentlig ikke med meg hva hele greia var, bortsett fra kjøp og salg av sperm. Jeg er sikker på at det ligger mer til den historien. 

Hundefolka er jeg sikker på at virkelig tror og mener de gjør noe bra. Men for min del ville jeg gjerne sett at fokuset lå hos en annen type hundefolk. Noen som f.eks. driver med redningshunder, besøkshunder eller noe i den gata.

 

Så ikke veldig imponert, men tror programmet kunne vært bedre med litt annen klipping og info rundt det hele. Virker ganske lavbudsjett egentlig. Beklager NRK hvis det ikke er det. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett første episode, og tenkte jeg skulle gi hvertfall andre episode en sjanse. Men jeg er enig i at det var ganske rotete lagt opp, og at det i grunnen virket som et lavbudsjettprogram. Synes kanskje de kunne presentert de forskjellige personen litt, sånn at man kunne fått en kjapp innføring i bakgrunnen deres og hva de driver med.

Er ikke så imponert over disse rike fruene som vil redde gatehunder og ta de med hjem til Norge, da synes jeg mye heller at de kunne støttet disse sentrene eller hva de nå kalles, der nede.

Når det gjelder hestefolkene, så har jeg vel heller begrenset kjennskap til firmaet deres, men de driver blant annet med import og salg av sperm, i tillegg til at de driver en hingstestasjon hjemme hos seg selv i Norge, hvor det pleier å stå et visst antall hingster som man man kan få bedekket eller inseminert. Ellers selger de vel også føll og litt unghester, og så tror jeg kanskje at de tar i mot hopper som har fått føll, og som skal bedekkes/insemineres på nytt, og at hoppene kan stå på deres stall i de dagene det foregår. (Er flere andre hestestutterier i Norge som driver med det samme, men det er jo forsåvidt i heller liten skala, siden Norge er et heller lite land og bedekningssesongen er heller kort.) De driver også litt med føllskuer i regi av Norsk Varmblod, hvor føll og hoppene deres kan stilles ut og premieres. Synes de har mange flotte hester ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Indra skrev:

Når det gjelder hestefolkene, så har jeg vel heller begrenset kjennskap til firmaet deres, men de driver blant annet med import og salg av sperm, i tillegg til at de driver en hingstestasjon hjemme hos seg selv i Norge, hvor det pleier å stå et visst antall hingster som man man kan få bedekket eller inseminert. Ellers selger de vel også føll og litt unghester, og så tror jeg kanskje at de tar i mot hopper som har fått føll, og som skal bedekkes/insemineres på nytt, og at hoppene kan stå på deres stall i de dagene det foregår. (Er flere andre hestestutterier i Norge som driver med det samme, men det er jo forsåvidt i heller liten skala, siden Norge er et heller lite land og bedekningssesongen er heller kort.) De driver også litt med føllskuer i regi av Norsk Varmblod, hvor føll og hoppene deres kan stilles ut og premieres. Synes de har mange flotte hester ihvertfall. :)

Så spennende! Skulle ønske vi fikk info om det i programmet, istedenfor bare salg og at de skal møte en eller annen dronning. Vet du hvilket stutteri/hingstestasjon det er snakk om?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mirapusen skrev:

Så spennende! Skulle ønske vi fikk info om det i programmet, istedenfor bare salg og at de skal møte en eller annen dronning. Vet du hvilket stutteri/hingstestasjon det er snakk om?

Enig i at de med fordel kunne gitt litt info om det i programmet ja, men får vel håpe at de skal være med i en episode til ihvertfall.

Firmaet deres heter JJHorses, er vel det som er stutterinavnet også. Jeg fant forresten en artikkel om den i en eller annen nettavis, men den var vel betalingartikkel, så det er vel ikke noe vits i å linke til den. De holder til I Mysen, og han ene er veterinær, tror kanskje han jobber mest med hester. De har en egen siden/gruppe på Facebook; https://www.facebook.com/groups/117630108251211/, ellers så kan du jo sikkert gå inn jjhorses.no og se litt. Det har jo nettopp vært arrangert Føllfestival i regi av blant annet de, så det er mulig du finner noen reportasjer om det hvis du googler litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Indra skrev:

Enig i at de med fordel kunne gitt litt info om det i programmet ja, men får vel håpe at de skal være med i en episode til ihvertfall.

Firmaet deres heter JJHorses, er vel det som er stutterinavnet også. Jeg fant forresten en artikkel om den i en eller annen nettavis, men den var vel betalingartikkel, så det er vel ikke noe vits i å linke til den. De holder til I Mysen, og han ene er veterinær, tror kanskje han jobber mest med hester. De har en egen siden/gruppe på Facebook; https://www.facebook.com/groups/117630108251211/, ellers så kan du jo sikkert gå inn jjhorses.no og se litt. Det har jo nettopp vært arrangert Føllfestival i regi av blant annet de, så det er mulig du finner noen reportasjer om det hvis du googler litt. 

JJ vet jeg hva er :) Mye fin hest derifra. Takk for info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett første episode, og syns dette var et innmari rart program... Flyten var helt merkelig, intervjuene var utrolig lite innholdsrike og informasjonsfattige, og selv om jeg ikke syns det er noe galt i å slakte sine egne kaniner og spise de, så var det vel kanskje en noe sær sekvens å ha med i programmet?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cams skrev:

Sett første episode, og syns dette var et innmari rart program... Flyten var helt merkelig, intervjuene var utrolig lite innholdsrike og informasjonsfattige, og selv om jeg ikke syns det er noe galt i å slakte sine egne kaniner og spise de, så var det vel kanskje en noe sær sekvens å ha med i programmet?

 

Jeg tipper det er med kun for "sensasjonsbiten". Jeg slakter og spiser egne kaniner, men jeg synes det var en utrolig merkelig bruk av tv-tid. De bruke jo mer tid på å hause opp avliving og matlaging og måltid enn på å vise hvordan kaninholdet hans egentlig er. Kun utstilling og at han "kverker" kaniner ble det brukt tid på. Veldig tydelig at NRK i ønsker å sjokkere, fremfor å opplyse. 
Samme med hestekara, jeg skjønte jo etterhvert at det var JJHorses-gutta, men det var ingen backstory, ingen informasjon om oppdrettet eller noe. Kun sensasjonslyst igjen (oi, sæd! )og hilse på prinsessen.

Så ja, merkelig og idiotisk bruk av tv-tid. Og veldig negativ effekt for "Mr Kanin", han blir nå hetset og truet på det groveste. Hyggelig...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Ganzie skrev:



Så ja, merkelig og idiotisk bruk av tv-tid. Og veldig negativ effekt for "Mr Kanin", han blir nå hetset og truet på det groveste. Hyggelig...

Det tenkte jeg på med en gang, at i våre dager må faktisk media tenke litt på å beskytte enkelte fra seg selv, så ille som det har blitt med "gapestokk." 
Var veldig redd for akkurat det du skriver her. Selv om jeg ikke likte kaninholdet er jeg ekstremt imot at han skal hetses, stakkars mann!
Tror ikke det finnes vondt i han. Feks. da jeg var liten visste jeg kun om en type hestehold, trodde at det var helt riktig og slik hester skulle og ville ha det - selv om jeg endte opp med et ganske annet hestehold selv som voksen etter å ha lært masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ganzie skrev:

Jeg tipper det er med kun for "sensasjonsbiten". Jeg slakter og spiser egne kaniner, men jeg synes det var en utrolig merkelig bruk av tv-tid. De bruke jo mer tid på å hause opp avliving og matlaging og måltid enn på å vise hvordan kaninholdet hans egentlig er. Kun utstilling og at han "kverker" kaniner ble det brukt tid på. Veldig tydelig at NRK i ønsker å sjokkere, fremfor å opplyse. 

Enig. Jeg reagerte veldig på hvordan han blir framstilt. De viser film av en rekke små bur og at han sier at den kaninen ser feil ut ift. utstilling og vil ikke sanke rosetter og pokaler, og skal derfor avlives. Jeg har ikke heller noe i mot at folk avliver og spiser egne kaniner, på ingen måte, men slik det ble vist, så viser det en "bruk og kast"-mentalitet jeg ikke synes noe om. Det er ikke rart han blir hetset, slik programmet ble vist og lagt opp. Det er skikkelig synd! 

3 timer siden, Ganzie skrev:

Samme med hestekara, jeg skjønte jo etterhvert at det var JJHorses-gutta, men det var ingen backstory, ingen informasjon om oppdrettet eller noe. Kun sensasjonslyst igjen (oi, sæd! )og hilse på prinsessen.

Jeg er ikke inne i hest og skjønte fint lite av hva disse karene egentlig holdt på med :P De var på en stor messe i Danmark...og så var det noe med sperm, salg av hester(?) og å møte prinsessa. Jeg må si jeg ble lite klok av de innslagene når jeg ikke har så mye som en tå innenfor hestemiljøet eller kan/vet noe særlig om hest. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er store hestekrefter i sving når hestene skal lage barn. "   Jøss, viste ikke at hester lagde barn :lol:  

Herlig søt han Raymond med kattene :wub:  

Og fint med fokus på savnede hunder og leteaksjoner. Selv om det var trist.. 

Det at Reitan og co surrer rundt og går seg vill i sin egen skog og alt der var bare fryktelig kjedelig og virker litt som om de skal vise seg frem hvor flott de har det. :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg også sett. Jeg reagerer ikke på kaninholdet til Mr. Kanin. Kaninene virket tilfredse, de var godt stelte, hadde tørre, rene bur om enn litt små. Men ikke mindre enn burene som "kjælekaniner" lever i jevnt over her i landet. Og de hadde selskap i hverandre. Igjen, i motsetning til så utrolig mange andre kaniner som holdes som kjæledyr. Ja, så dør de om de ikke er pen nok. Kjipt, men da blir de spist. Det er en del av denne typen hobby. En ku som ikke lager bra nok melk dør den også, og da blir hun til middag på samme måte som kaninene. Hvorfor er det ene så mye verre enn det andre? 

Folk er så ****** kjapp med å dømme det de ikke forstår eller har særlig kunnskap om. Og "vi" elsker å dømme. Folk har ikke bakkekontakt lenger. Muskler er kjøtt liksom. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt" små bur?:blink: Kaniner skal da virkelig ikke bo i bur overhodet, selv om minst halvparten av Norges kaniner er så uheldig å gjør det samme. Kaniner skal ha stor plass til å utfolde seg, løpe, hoppe og grave. Har man ikke plass til dette så får man la være å ha kanin. Jeg reagerte ikke noe på at kaninene blir avlivet og spist, men jeg reagerte veldig på hvordan kaninene bodde. Det kan såklart godt hende denne mannen hadde store luftegårder som kaninene egentlig bodde i, selv om jeg tviler, men da synes jeg det veldig dårlig av NRK og ikke fremme den typen kaninhold, istedet for denne oppstallingen i alt for små bur.

Det blir ingen endring i folks syn på kaninhold når det er dette som blir fremmet som bra av selveste "kaninmannen" på nrk i beste sendetid...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...