Gå til innhold
Hundesonen.no

Forebygging mot cherry eye? Eller ser det ut som om det er det?


Bananen
 Share

Recommended Posts

Jeg tror Pøbel har en begynnelse på cherry eye på et øye. Han har gugget mye på begge øynene i det siste enn før, men spesielt høyre øye.

Han er veldig ivrig på å gnikke fjeset inntil folk, men det har han egentlig alltid gjort siden han var liten. Nå er han 6 år. Jeg vet at han er ektropisk, så jeg vet ikke om det bare er det eller hva det kan være. Men synes det er litt mer rødt (og i mangel på bedre ord - utbulende) nå enn før.

Finnes det en reseptfri salve for noe sånt? Jeg har dryppet de med saltvann for å rense.

Her er bildene (med tørket gugge, though).

29863333761_5b92cf5875_z.jpg

29320164283_03ab2ceb3f_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte spyler du med saltvann og husker du vrenge ut nedre øyelokk så du får spylt ordentlig nedi?

Jeg hadde spylt 3-4 ganger daglig, kanskje t.o.m mer om jeg trodde det var en infeksjon på gang. Ellers tenkte jeg på Viscotears eller annen kunstig tårevæske som kan hjelpe og "smøre" litt mot irritasjon. Og dryppet med det etter første spyling og før natten kommer. Dette for å dempe evt irritasjon og få ekstra smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, JeanetteH skrev:

Hvor ofte spyler du med saltvann og husker du vrenge ut nedre øyelokk så du får spylt ordentlig nedi?

Jeg hadde spylt 3-4 ganger daglig, kanskje t.o.m mer om jeg trodde det var en infeksjon på gang. Ellers tenkte jeg på Viscotears eller annen kunstig tårevæske som kan hjelpe og "smøre" litt mot irritasjon. Og dryppet med det etter første spyling og før natten kommer. Dette for å dempe evt irritasjon og få ekstra smøring.

Spyler på kvelden før leggetid om jeg ser det er irritert. Hvordan skal jeg vrenge ut nedre øyelokk? Dra huden ved øyelokket ekstra ned, på en måte? Har du noen tips til andre øyedråper enn de engangspippetene? Viscotears istedet, tenker du?

31 minutter siden, Ingidano skrev:

Eg brukte Lubrithal på min belger da han hadde litt problemer med øyebetennelser. Fikk også anbefalt SentrX eye gel, men den har eg ikke prøvd. Begge ble anbefalt av veterinær. 

Oi, det skal jeg sjekke ut! Tror du de selger noe sånt på apoteket, eller har de det bare på animail?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bananen skrev:

Spyler på kvelden før leggetid om jeg ser det er irritert. Hvordan skal jeg vrenge ut nedre øyelokk? Dra huden ved øyelokket ekstra ned, på en måte? Har du noen tips til andre øyedråper enn de engangspippetene? Viscotears istedet, tenker du?

 

Ja dra det godt ned ¨så han ikke bare "klemmer" ut igjen væsken. Skal det ha noen behandlene effekt så må du spyle oftere enn en gang.  Du kan koke en saltvannsløsning selv og kjøpe pipette.

Viscotears e.l. kunstig tårevæske i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JeanetteH skrev:

Ja dra det godt ned ¨så han ikke bare "klemmer" ut igjen væsken. Skal det ha noen behandlene effekt så må du spyle oftere enn en gang.  Du kan koke en saltvannsløsning selv og kjøpe pipette.

Viscotears e.l. kunstig tårevæske i tillegg.

Da skal jeg dra innom apoteket i morgen og kjøpe Viscotears. :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bananen skrev:

Spyler på kvelden før leggetid om jeg ser det er irritert. Hvordan skal jeg vrenge ut nedre øyelokk? Dra huden ved øyelokket ekstra ned, på en måte? Har du noen tips til andre øyedråper enn de engangspippetene? Viscotears istedet, tenker du?

Oi, det skal jeg sjekke ut! Tror du de selger noe sånt på apoteket, eller har de det bare på animail?

Takker for svar!

De hadde det ikke på apotek her, men kanskje hos deg :) Evnt høre om du får kjøpe på dyreklinikken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SiriEveline skrev:

Min erfaring med cherry eye fra en hund var at det kom plutselig, det var ingen forvarsel før kjertelen plutselig hadde poppet ut.

Selvfølgelig ikke noe bilde på mobilen nå, det ligger på den døde telefonen.

Ja, sånn er det her også. Han har jo "alltid" hatt litt hengeøyne med litt gugge i nå og da. Jeg husker det var en sommer da han var rundt 1 år gammel (eller noe), og vi var hos svigerfar som drev med oppussing. Da var det en del sagflis som fløy rundt selv (eller, det lå i luften, på en måte). Da var øynene nesten klistret igjen, men saltvann hjalp.

Men jeg mener å ha lest flere steder at cherry eye er noe som pleier å komme (også helt plutselig) når hunden er ung. Pøbel er jo 6 år, altså ingen unghund.

Har dryppet med saltvann for å rense og tatt i Viscotears etterpå. Det står at den skal holde i 6 timer, så jeg tenker å ta det 2-3 ganger daglig til jeg ser bedring. Eller hvordan synes du det høres ut, @JeanetteH? Takker for tips, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bananen skrev:

Ja, sånn er det her også. Han har jo "alltid" hatt litt hengeøyne med litt gugge i nå og da. Jeg husker det var en sommer da han var rundt 1 år gammel (eller noe), og vi var hos svigerfar som drev med oppussing. Da var det en del sagflis som fløy rundt selv (eller, det lå i luften, på en måte). Da var øynene nesten klistret igjen, men saltvann hjalp.

Men jeg mener å ha lest flere steder at cherry eye er noe som pleier å komme (også helt plutselig) når hunden er ung. Pøbel er jo 6 år, altså ingen unghund.

Har dryppet med saltvann for å rense og tatt i Viscotears etterpå. Det står at den skal holde i 6 timer, så jeg tenker å ta det 2-3 ganger daglig til jeg ser bedring. Eller hvordan synes du det høres ut, @JeanetteH? Takker for tips, forresten!

Veldig typisk på unghund ja, min var jo noen måneder ca 3mnd, det endte i operasjon :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Bananen skrev:

 

Har dryppet med saltvann for å rense og tatt i Viscotears etterpå. Det står at den skal holde i 6 timer, så jeg tenker å ta det 2-3 ganger daglig til jeg ser bedring. Eller hvordan synes du det høres ut, @JeanetteH? Takker for tips, forresten!

Høres ut som oppskriften jeg brukte på å smøte øyet til en hund som hadde 0/null tåreproduksjon i 10 år. Funker ikke det og han er fortsatt irritert/ikke dempet symtomene etter 3-4 dager så hadde jeg fått han sjekket hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...