Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med litt mer peiling på for enn meg! HJELP!


Futtikrutt
 Share

Recommended Posts

Jeg har sittet å lest litt på denne evindelige foringsdebatten av hunder og jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte.

Jeg har en Boxer tispe på fire år. Hun holder ikke vekta. Hun har "forallergi" hvor alle symptomene pluttselig oppståtte etter hun prøvde å spise et jordvepsebol og nesten tok kvelden. Nå to år senere er alle symptomer og reaksjoner igjen forsvunnet og jeg vil finne et for hun faktisk kan og vil spise som hun ikke må ete så enormt mye av bare for å holde en nogenlunde normal vekt. Før hun ble allergiker gikk hun på vom og hundemat, men var ikke noe særlig glad i å spise dette og holdt heller ikke vekta selv om hun spiste: en til en og en halv pølse i døgnet.

Rottweileren "min" (samboers) er syv år og er som de fleste rottiser veldig glad i mat og blir fort tjukk. Hun har tidligere bare bodd hos meg på deltid da faren til samboer har hatt henne hos seg (hvor hun ble foret MASSE) nå spiser hun det hun skal ha og virker ikke utsultet og tar sakte men sikkert av seg selv om aktivitetsnivået er noe så som så (hun strekker muskler, knuser klør og får skrammer stadigvekk så hun må være i ro)  Rottisen spiser noe finskt noe som heter HauHau. Jeg kan ikke lese finsk, men vet det er uten hvete og har 32% protein og 21%fett.

Jeg har lest meg fram til at fett og protein er bra, men at det er ris og mais i dette foret og det skal ikke være så nyttig? Selve foret virker til å være i bedre kvalitet enn det meste annet jeg får tak i her når det kommer til tørrfor, men når begge hundene har fått dette så er avføringen løs og stinker IKKE sunt. Jeg bet avføring skal lukte, men den lukta er ikke normal. Likevel så elsker begge hundene dette foret, selv min Boxer som er hobby anorektiker.

Boxeren har fått annalargenic og må spise fire, fem ganger så mye som annslått bare for å holde vekta og da med relativt lite aktivitet i hverdagen. Når hun er høyaktiv må hun ha mye mer. Jeg er veldig VELDIG lei av å prøve å være mindre aktiv for at hunden ikke skal se ut som et beinrangel og spise meg fri for penger, svindyrt og elendig for. Dessuten liker hun ikke maten og det er en evig kamp å få i henne mest mulig.
 

Så hva har dere prøvd? Jeg vil gjerne også ha litt lett innblikk i hva jeg må se etter. Jeg har skjønt at kjøtt er bra, men at det kanskje er bra med god balanse i protein og fett som i dette finske foret? at de ligger likt opp og at det er så lite karbohydrater som mulig? og at skal det være korn så burde det være havre?

Spørsmålet er bare da, har dere noen gode alternative fortyper jeg kan prøve?

Vom og hundemat skal vi bruke, men må ha tørrfor i tillegg. Har også tenkt litt på at jeg kan gi fyllfor til rottweileren som gjerne trenger å føle at hun blir fylt. For får hun et for med mer næring så trenger hun nok ikke spise så mye og da blir hun fort sånn at hun leiter etter mat og prøver å stjele så høflig hun kan fra oss og folk.

Vet ikke om dette gir noe mening, men etter å ha sittet i syv åtte dager og lest så er jeg fortsatt ikke helt klok på dette her og vil ha litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du gir vom og hundemat så vil jo kjøttinnhold være relativt høyt samme hvilket tørrfor du velger. Jeg hadde valgt den typen vom og hundemat med høyest kaloriinnhold også ville jeg prøvd et høyenergitørrfor til boxeren og et vanlig tørrfor til rottisen. Du kan jo selvsagt kjøpe acana, orijen e.l. personlig hadde jeg prøvd rc 4800 eller eukanuba sitt høyenergifor (husker ikke navn i farten), ihvertfall så lenge du forer med vom i tillegg. Enkelt å få tak i og er man litt smart og handler inn flere sekker på sensommer/høst når de kjører jakttilbud så får man de riktig så billig også (350 ish pr sekk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tilsette ister i maten til boxeren? Det er energi og det som ikke blir forbrent legger seg på si'beina.
Har ikke vektproblem på min hund men om vinteren tilsetter jeg gjerne litt ister i maten for da er vi mer aktive enn om sommeren. Hun fullfores på Vom og Hundemat og varierer mellom det som het nr. 25 og nr.33
Anbefaler også å tilsette en dæsj Biola naturell for å holde mage og tarmbakteriene vedlike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...