Gå til innhold
Hundesonen.no

Hilse på fremmede..


Arya
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har en golden valp som absolutt skal hilse på ALLE folk på tur, vet at rasen er ekstremt sosial og glad i mennesker,

men det er vanskelig ute på tur der det er smalt og vi må gå forbi folk, og hun hopper opp.

Det hjelper heller ikke at folk skal absolutt bort å hilse, uten å spørre om lov..

Har prøvd å avlede med godbit/leker, men det hjelper ikke når den ultimate belønningen er å få hilse på andre folk.

Har dere noen tips på hva man kan gjøre med dette. Vi trener masse kontakt, og hun er flink hjemme, men ute blant folk, ikke så flink.

Hun er straks 4 mnd og det er sikkert litt tidlig enda å forvente så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri for tidlig å trene på dette :) Du har skaffet deg en rase som anses som veldig uskyldig og vennlig, så det er ikke rart folk kommer bort for å hilse. Du bør øve på å nekte folk det. Videre bør du øve på å ha avstand, samt holde valpen inntil deg. Jo flere ganger hun får muligheten til å hoppe opp på folk, jo verre blir det i fremtiden.

Håper noen andre har bedre - mer håndfaste tips - til deg. Det er ikke lett dette, med hund som syns hilsing er det beste i verden, men mye jobbing i tidlig fase gjør resten av hundelivet enklere, både for deg og hunden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste først "alt for tidlig å trene på dette", og skulle til å protestere. Jeg er altså enig med ovennevnte. Det er tidlig å forvente mye, ja, men aldri for tidlig å jobbe med det.

Jobb mye med kontakt og få inn en god sitt, inne, hjemme i hagen, og kjente steder uten forstyrrelser. Når dere er på tur, så lag så mye avstand du har mulighet til, om du må gå inn i innkjørsler eller snu litt for å unngå folk, så javel. Så lenge du greier å prøv å ha hunden i sitt mot deg og hold en godbit foran. Når hunden mister kontakten så holder du bare igjen hunden og går fort forbi forstyrrelsene, og jobber litt med kontakt igjen etterpå. Noen ganger greier man såklart ikke å unngå kontakt, neivel, så tapte du den gangen. Etter en million repetisjoner begynner det å bli en vane, selv om hun fortsatt har veldig lyst til å hilse på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit på avstand, men på turstier, fortau og lignende så er det et problem at hun hopper opp. Da prøver jeg å vende henne mot meg, holde båndet så kort som mulig og har henne i sitt, men hun hopper likevel. Så dette er noe vi må jobbe med. Må prøve å finne en godbit som er utrolig fristende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passeringer bør du starte med litt på avstand. Jeg går fortsatt et lite stykke fra stien og får Sjef ned i sitt og holder på oppmerksomheten hans når vi møter hunder. En periode gikk det knirkefritt å passere i bevegelse, men så kom hormonene, og vi har måttet gå et lite skritt tilbake igjen. 

Ikke la valpen hilse på folk uten at den er rolig. Det er ikke stress og mas som skal belønnes med oppmerksomhet og hilsing, det er roen. 
Men ta det litt etter litt. Ikke forvent store resultater med en gang, men start i det små og jobb deg oppover. Dette går så fint at :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...