Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som kaster opp pga for lite mat i magen..


Pringlen
 Share

Recommended Posts

Som overskriften antyder. Men hvorfor? Og når på veien oppsto dette???

Hundedyr er i utgangspunktet rovdyr som ikke er tilpasset småspising. De fyller magen når sjansen byr seg. Å spise flere ganger om dagen, vil ikke være naturlig. Selv har jeg aldri (!!) opplevd en hund som spyr galle, utenom ved kennelhoste, da :P Fôrer ikke voksne hunder mer enn en gang pr. dag, og valper fra 3 mnd - 8/10 mnd får 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok individuelt alt etter hvor mye syre og galle man produserer. Og ikke minst hva man er vant til. Og hvor raskt maten passerer gjennom tarmen. Dvs genetikk OG miljø.
Jeg har en tanke om at det som hos folk som plages med sure oppstøt eller halsbrann. Blir det for mye ift behovet akkurat her og nå, gjerne kombinert med en litt varierende lukkemuskel i magesekken, så kommer det opp. Mulig enkelte "matvarer" kan trigge mer syredannelse enn andre, feks gresstrå som enkelte hunder liker å spise og som så kommer opp igjen sammen med en del magesyre. Har jeg observert hos tdiligere hunder jeg har hatt.
Lotta kan kaste opp magesyre en sjelden gang. Uten at jeg ser en klar sammenheng med hvor lenge siden forrige måltid, osv. Frk dachs aldri. Den magen er laga av jern tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, før i verden fikk han 1 måltid til dagen uten å spy, men da sparte han alltid litt mat til senere. Spiste svært sjelden opp all maten på en gang. Men så flytta han sammen med meg og inn til noen med annen hund og katter som var interessert i maten hans, da spiste han plutselig alt på en gang. Og da begynte han å spy om natta, da var han ca 6ish år (Altså va 3-4år siden) startet da med to måltider til dagen og problemet ga seg, med mindre jeg ga siste måltidet for tidlig da. Da kan det innimellom bli spy iløpet av natta igjen. Skal jo også sies at han plutselig ble satt på slanking også, så matmengden ble jo ganske redusert ifht før når han flyttet til meg. 

Nå viser det seg jo også at min hund har stooor galleblære (og leversvikt) og vi aner jo ikke hvor lenge han eventuelt har gått med dette, for alt jeg vet kan det være relatert. Eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har en og annen gang kastet opp magesyre, det har da vært lenge siden måltid, ofte skjer det gjerne om morgenen. Men det er ikke ofte det skjer og de får i hovedsak mat til ganske like tidspunkter. Så jeg vet ikke jeg hvorfor de har gjort det. Har dog opplevd det oftere hos valper enn hos voksne, selv om de voksne fra tid til annen også har kasta opp magesyre.

Før gav jeg schäferen mat en gang til dagen, men etter flere måneder med slik fôring ble det plutselig for mye mat for henne på en gang og flere dager på rad kastet hun opp all maten rett etter hun hadde spist. Så jeg begynte å gi to ganger til dagen og problemet forsvant med det samme og har ikke hendt igjen(med mindre de har vært syke så klart). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kaster opp magesyre ganske ofte, kanskje en gang i måneden, annen hver måned. Det er alltid uten unntak om morgenen før vi har stått opp. Så da er det gjerne 8-12 timer siden sist han spiste. 

Er første hunden jeg opplever dette med. almentilstanden er helt normal etter at han har spydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd noen få ganger med begge mine, at de på natt/tidlig morgen har kastet opp magestyre. Men ser ikke noe mønster med det ift. foringsrutiner. 

Yngste spiste lite i perioder når hun var mindre, kunne fint klare seg med 4 kuler på 2 dager, men spydde ikke da.. 

(forøvrig ble jeg nysgjerrig: er det mange som har gått fra et til to måltider de siste årene?) Min første egne er vokst opp med 2 måltider om dagen. Virker for meg fornuftig mtp. energibruk gjennom dagen/blodsukkeret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze som jeg hadde var slik. Om det gikk over 12 timers så var hun i gang. 

Talli derimot blir så plagsom, uten spy, om hun ikke får sine to måltidet som er rutinen. Men plagsom hund faller ikke inn under spy tror jeg :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora kaster opp om det går for lang tid mellom måltidene, men hun er så vidt jeg husker den eneste hunden jeg har hatt som gjør det. Hun gjorde det en sjelden gang i blant før hun ble satt på kortison, men nå som hun står på kortison, bør det ikke gå mer enn 12-13 timer mellom måltidene hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev forresten å trikset litt med det dere når jeg hadde tjenestehunder for å teste ut utholdenhet i søk. Og hundene hadde faktisk bedre utholdenhet om de fikk to-tre "små" måltider isteden for ett stort. Mulig det har noe med hviletid og fordøyelse å gjøre også? De var også bedre til å holde vekten sin da.

Men med det sagt, selv om jeg er aktiv med de jeg har pr d.d. også, så var det på ett litt annet nivå når det kommer til "jobb" enn nå som "bare" sivile hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo, tolleren min, var sånn siden jeg fikk ham. Gikk det for lenge mellom hvert måltid spøy han galle. På ham hjalp det å fore 50/50 tørrfôr og VH. På bare VH spøy han mer og oftere.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JeanetteH skrev:

Drev forresten å trikset litt med det dere når jeg hadde tjenestehunder for å teste ut utholdenhet i søk. Og hundene hadde faktisk bedre utholdenhet om de fikk to-tre "små" måltider isteden for ett stort. Mulig det har noe med hviletid og fordøyelse å gjøre også? De var også bedre til å holde vekten sin da.

Men med det sagt, selv om jeg er aktiv med de jeg har pr d.d. også, så var det på ett litt annet nivå når det kommer til "jobb" enn nå som "bare" sivile hunder.

Ja, det blir jo det samme som litt påfyll før og evt under utholdenhetskrevende arbeid. (jakt, trekk etc) Det har jo helt klart noe for seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble spesielt var angående for lang tid mellom måltidene da han ble eldre. Det er visstnok ikke unormalt at de behøver flere måltider igjen da med alderen. 

Skal man først sammenlikne de med ulver må man fôre de likt som disse. Fôrer man Prey Model med hele byttedyr eller veldig store stykker og lar de spise seg helt mette, så behøver de jo også færre måltider enn når de spiser tørrfôrknotter eller begrenset, kvernet råmat/våtfôr. Fôrer man med karbo er det også mer uheldig ang blodsukkeret å fôre sjelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulver spiser jo store mengder med kjøtt og ligger i ro i dagesvis etterpå for å bare fordøye.  Store rå kjøttstykker ligger lenge med syre i magesekken før det litt etter litt går ned igjennom tarmene.

Maten jeg gir til mine hunder skal gi jevn energi i et døgn. Selv om jeg forer med tørrfor som inneholder 80% kjøtt (resten lavkarbo-grønnsaker, bær osv), så er det likevel små mengder og lett fordøyelig. Jeg er glad for at mine hunder ikke må ligge i ro i dagesvis etter foring :P Hundefor er ganske kort tid i magesekken. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Yellow skrev:

 

Skal man først sammenlikne de med ulver må man fôre de likt som disse. Fôrer man Prey Model med hele byttedyr eller veldig store stykker og lar de spise seg helt mette, så behøver de jo også færre måltider enn når de spiser tørrfôrknotter eller begrenset, kvernet råmat/våtfôr. Fôrer man med karbo er det også mer uheldig ang blodsukkeret å fôre sjelden. 

Det gir absolutt mening. Samme med borderens innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er og så min første som spyr galle hvis det går for lenge mellom måltiden. Dette skjer særlig hvis jeg trener henne hardt. 

Dyrelegen mente det var helt normalt at de spyr galle hvis det blir for lenge mellom måltidene, og forslo min to måltider om dagen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok overbevist om at det er en viss porsjon arv inne i bildet siden jeg har sett stor forskjell på mine som har samme foringsrutiner. To har vært veldig sensitive på det, spesielt som valper/unghunder, men også til en viss grad i voksen alder selv om det bedret seg litt, og tre har det aldri vært noe sånt med. Men jeg tror nok kanskje også det har litt med vane/tilvenning å gjøre. Varga var vant til et måltid der hun kom fra når jeg fikk henne, uten at det var noe problem, her i huset har hun fått to siden jeg liker at de har jevnt påfyll gjennom dagen da det passer mine rutiner bedre ifht trening og slikt. Hun har ikke noe problem med det så lenge hun får to måltider om dagen, selv om det går lang tid imellom, men hopper hun over et måltid så kan hun også finne på å spy opp magesyre nå. Men igjen, hopper hun over et måltid så er jo ikke det det samme som at hun får mat en gang om dagen, for hadde jeg foret bare en gang så hadde hun jo spist mer i det måltidet og kanskje hun da ikke hadde spydd fordi om det går lengre tid til neste måltid.

Også ser jeg jo at fordøyelighet på foret helt klart har noe med saken å gjøre, får de bare vom og hundemat så er det tydelig at magen blir fortere tom og det går kortere tid før det evt blir spying kontra når de får tørrfor (eller begge deler). Ulven spiser vell helst både større mengder og mat som ikke er kvernet opp eller prossesert på noe vis, så det blir vell en forskjell der også, dessuten så kan det jo godt hende at de kan spy opp magesyre om magen blir for tom også. Det er jo ubehagelig med tom mage, men ikke noe farlig så det er vell ikke noe som er spesielt viktig ifht overlevelse og det å få spredt genene sine videre eller ikke. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...