Gå til innhold
Hundesonen.no

Tamaskan - Forskjeller fra blandingene den representerer?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Tamaskan er en blanding av husky/malamute/schaefer. Jeg har lest en del om dem, men er det noen her inne som vet/kjenner til markante forskjeller fra opphavsrasene? Folk generelt vil vel bare tenke at det er en husky og ser for seg en trekkhund deltakende i Finnmarksløpet eller liknende. Dette er en egen rase, og jeg er mest interessert i lynne/adferdsforskjeller fra de separate rasene den representerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Freerider skrev:

Jeg har ikke nevnt enkeltindivid, jeg har nevnt raseforskjeller, akkurat som det vil være forskjell mellom en puddel og en rottweiler. 

Men tamaskan er per definisjon en blandingshund, og ingen homogen rase. Derfor er det vanskelig å forutsi hvordan de blir..

En rottweiler og en puddel har en standard å følge, så hvordan de skal være kan du lese deg opp på. Allikevel betyr det ikke at man kan forutse 100% hvordan de blir.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Meg skrev:

vokt fra schæfer og jakt fra husky? og en dæsj samkjønnsaggresjon fra malamute. Glimrende. 

Har generelt ikke så godt inntrykk av raser som er konstruert ene og alene for utseendets del. 

Høres ut som den ultimate drittbikkja potensielt. Legger du også til varierende mentalitet fra schäfer, så har du virkelig lagt gullegget ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Høres ut som den ultimate drittbikkja potensielt. Legger du også til varierende mentalitet fra schäfer, så har du virkelig lagt gullegget ;) 

Det KAN jo være den får de gode sidene fra rasene også :=) Det finnes (minst) et par tamaskans i Norge, og eierene er veldig fornøyde. 

 

 Meen jeg blir generelt skeptisk når en avler frem noe som skal se ut som en ulv, ved å krysse raser som hver for seg er noe krevende- og som i miks beskrives som veldig enkle... 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så spørs det vell hvordan generasjon blanding det er, er det første generasjon eller få generasjoner siden så er det jo veldig uforutsigbart og man kan ende opp med nesten "hva som helst" både utseende og gemyttmessig. Altså mye mindre uforutsigbart enn en annen rasehund i en velletablert rase, selv om det også der kan komme overaskelser. 

Men av de jeg har hørt om så er det vell hunder som har arvet mer fra de polare hundene/spisshundgruppa enn fra schæferen, både i utseende og i egenskaper/væremåte. Altså en selvstendig hund som ikke er voldsomt førerorientert. En del jaktinnstinkter og en hund som er skapt mer for fysisk fostring og tur enn lydighet og bruksarbeid. Men er nok heller ikke den hunden jeg hadde valgt om jeg hadde tenkt start i finnmarksløpet liksom. Litt "sære" hunder som nok krever en spesiell type eier for at man skal kunne trives optimalt med en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...