Gå til innhold
Hundesonen.no

Problem med ene hunden vår - ønsker råd


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

7 timer siden, Freerider skrev:

Om du bare flytter urokråka til et annet rom, så vil hunden fortsatt ikke lytte til deg. Du har ikke løst problemstillingen, du har kun forflyttet den, altså en quick fix. Skal du eie mer enn én hund, er det viktig óg riktig at dyrene kan være sammen. 

Du må tilbringe tid og fokus fremover for å korrigere adferden hans i der og da øyeblikk til han tydelig skjønner og viser at du er sjefen igjen. Dette er noe som må jobbes med kontinuerlig, hvis ikke kommer hunden til å utfordre deg igjen da de faktisk vil ha deg som leder. Bilr en hund litt rampete, er dette hans/hennes måte å vise at nå må du som eier ta noen grep igjen. 

Hunder dominerer med tilstedeværelse, og du kan gjøre det samme. Stille seg mellom de to hundene og kontrollert dytte urokråka bort når han gjør noe galt, og så står man der og viser motstand mot denne adferden. Det samme kan du gjøre om hunden ønsker å gå ut døren før deg, for å vise at det er du som går tur med hunden - ikke motsatt. Man må studere adferden til sine dyr og følge nøye med, hvis ikke sklir ting ut.

Hunder sanser lett vår energi, så hvis du er stressa, blir hunden lett stressa, er du nervøs, blir hunden lett nervøs. Viktig at du faktisk vet at du er sjefen, og viser dette gjennom hele deg. Hundens generelle adferd/energi gjenspeiles lett gjennom eieren, og er noe som er tydelig å se om man tenker gjennom alle de ulike hundeeierne man har sett/møtt. 

Du blir faktisk ikke mer eller mindre sjef uansett hvordan du går ut døra. 

Tipset med at hunden skulle sitte og du går ut først, var et konkret eksempel for å få folk til å skjønne hvordan de skulle legge inn hverdagslydighet. De fleste ferske hundeeiere trenger konkrete ting å trene på, for de vet ikke selv hva som må til. 

Og hverdagslydighet skaper samarbeid, lydighet og kontroll på hunden.. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"Du for tro hva du tror, så får jeg vite hva jeg vet"? Det var lite arrogant gitt! Men greit, jeg skal komme med et skikkelig svar, for jeg er enig i at det jeg først kommenterte på ditt innlegg

Har du sett mye på Cesar Millan?

Hva konkret er du mener er missforståelser? Hvordan kan en hund kontrollere meg som eier? Hunden kan gjennom flere måter uttrykke hva den vil og hvordan den vil ha det, det er jeg enig i, men det er t

3 minutter siden, Freerider skrev:

Jeg har ikke sagt noe om å sitte, det jeg mente er om hunden prøver å presse seg ut først når man skal på tur. Da bør man gå foran og blokkere hunden for å vise at det er du som styrer showet. 

Jeg tror poenget til @krutsi er at situasjonen om natten ikke kommer til å løse seg av at "man styrer showet" på dagen.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Helianthus skrev:

Jeg tror poenget til @krutsi er at situasjonen om natten ikke kommer til å løse seg av at "man styrer showet" på dagen.

Over tid vil det dét, om man tar tilbake lederrollen på riktig måte, hvis ikke hadde alle hundeeiere vært dømt til å feile fra dag én. Hunder lytter óg oppfører seg om de faktisk ser på deg som lederen, og får riktige instruksjoner. Som sagt tidligere, dette må jobbes med kontinuerlig og er ikke noe man bare gjør når man først anskaffer seg hunden, for så å tro at nå kan man slappe av. Jo mer tid man "putter inn" i hunden sin, jo mer får man tilbake. Ikke akkurat rakettforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er resultatet av hunder man trodde man var en så kalt "sjef" for og hadde under kontroll sammen, det gikk ikke så bra når de var alene det gitt. Selv om det bare var litt "plaging" i hverdagen som ble kontrollert.

Spoiler

14212121_1236767076335333_60654065365653

Hunder som ser ut til å ha ett ujevnt forhold er ikke alene sammen. Og i alle fall ikke med den størrelse forskjellen. Da deler man rommet i to eller putter de i hvert sitt rom. Det hjelper ikke å ha en "lederrolle" når man ikke er tilstede... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Freerider skrev:

Over tid vil det dét, om man tar tilbake lederrollen på riktig måte, hvis ikke hadde alle hundeeiere vært dømt til å feile fra dag én. Hunder lytter óg oppfører seg om de faktisk ser på deg som lederen, og får riktige instruksjoner. Som sagt tidligere, dette må jobbes med kontinuerlig og er ikke noe man bare gjør når man først anskaffer seg hunden, for så å tro at nå kan man slappe av. Jo mer tid man "putter inn" i hunden sin, jo mer får man tilbake. Ikke akkurat rakettforskning.

Det virker kanskje åpenbart for deg at din "trening" løser alle problemer, men vi som har kommet oss igjennom lederskapsfasen og ut på andre siden har forstått at man må trene PÅ problematferden og/eller tilrettelegge/unngå situasjoner. Se forøvrig @JeanetteHsitt innlegg over.

Bare si fra hvis du trenger litteraturtips :)

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, JeanetteH skrev:

Dette er resultatet av hunder man trodde man var en så kalt "sjef" for og hadde under kontroll sammen, det gikk ikke så bra når de var alene det gitt. Selv om det bare var litt "plaging" i hverdagen som ble kontrollert.

  Vis skjult innhold

14212121_1236767076335333_60654065365653

Hunder som ser ut til å ha ett ujevnt forhold er ikke alene sammen. Og i alle fall ikke med den størrelse forskjellen. Da deler man rommet i to eller putter de i hvert sitt rom. Det hjelper ikke å ha en "lederrolle" når man ikke er tilstede... 

En hund trenger også nok mosjon og stimuli.

Forøvrig virker det som om dere TROR at hunder ikke kan være venner pga størrelsesforskjell. Der tar dere grundig feil.

Hundeeiere flest skjønner ikke helt dette med ansvar. Har din hund uønsket adferd så er det ditt ansvar å korrigere dette. Vi kan enten lære, eller stue problemet vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Freerider said:

En hund trenger også nok mosjon og stimuli.

Forøvrig virker det som om dere TROR at hunder ikke kan være venner pga størrelsesforskjell. Der tar dere grundig feil.

Hundeeiere flest skjønner ikke helt dette med ansvar. Har din hund uønsket adferd så er det ditt ansvar å korrigere dette. Vi kan enten lære, eller stue problemet vekk.

Det går ikke an å KORRIGERE (som i betydningen straffe) bort uønsket adferd mellom hunder.
Ift læring så har forskning tydelig vist at det å korrigere i betydningen av det å påføre positiv straff, ikke gir noen læringseffekt. Hvilket igjen betyr at for å "ha kontroll" på adferden ved denne metoden må man være tilstede absolutt hele tiden og påføre straff HVER GANG hunden gjør noe galt. Og ikke bare gir det manglende læring; forskning viser også at den uønskede adferden ofte vil øke i intensitet etter en kort periode der den tilsynelatende var borte. Så man risikerer å å øke probemet mellom hundene ved å bruke positiv straff (pent beskrevet som korreksjon) som treningsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Freerider skrev:

En hund trenger også nok mosjon og stimuli.

Det fant du ut av bildet jeg henviste til? Da var det ikke korrigering det skorter på, men mosjon og stimuli? :lol:

3 minutter siden, Freerider skrev:

Forøvrig virker det som om dere TROR at hunder ikke kan være venner pga størrelsesforskjell. Der tar dere grundig feil.

Hvor har noen sagt det i tråden? 

Men selvsagt er det ett problem om forholdet er ujevnt. Stort Vs lite = mer skade.

3 minutter siden, Freerider skrev:

Hundeeiere flest skjønner ikke helt dette med ansvar. Har din hund uønsket adferd så er det ditt ansvar å korrigere dette. Vi kan enten lære, eller stue problemet vekk.

Dette var ikke mine/min hund. Ikke har jeg atferd jeg ikke klarer kontrollere på forholdvis driftige hunder heller. 

Men fortsatt så utsetter jeg ikke hundene mine for noe som kan ha store konsekvenser for ene eller andre parten. Det er også mitt ansvar som hundeeier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Det går ikke an å KORRIGERE (som i betydningen straffe) bort uønsket adferd mellom hunder.
Ift læring så har forskning tydelig vist at det å korrigere i betydningen av det å påføre positiv straff, ikke gir noen læringseffekt. Hvilket igjen betyr at for å "ha kontroll" på adferden ved denne metoden må man være tilstede absolutt hele tiden og påføre straff HVER GANG hunden gjør noe galt. Og ikke bare gir det manglende læring; forskning viser også at den uønskede adferden ofte vil øke i intensitet etter en kort periode der den tilsynelatende var borte. Så man risikerer å å øke probemet mellom hundene ved å bruke positiv straff (pent beskrevet som korreksjon) som treningsmetode.

Du bruker ordet straff, så jeg ser hvorfor du reagerer. Det er ikke snakk om straff, mer rolig og bestemt vise hunden at du ikke godtar adferden.

Uansett virker det som dere tror dere som hundeeiere er fullstendig hjelpeløs om hunden blir rampete. Da har dere feilet på forhånd og ingenting vil hjelpe før dere faktisk tar ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Freerider skrev:

Da får du tro hva du tror, så får jeg vite hva jeg vet. Du må gjerne komme med ditt svar, om du tør :)

"Du for tro hva du tror, så får jeg vite hva jeg vet"? Det var lite arrogant gitt!

Men greit, jeg skal komme med et skikkelig svar, for jeg er enig i at det jeg først kommenterte på ditt innlegg ikke er mye til svar.

Din kommentar er skikkelig diffus og kommer ikke med noen konkrete råd. Mitt konkrete råd i TS situasjon var å skille de av i samme rom. TS skriver at hundene nettopp har hatt løpetid, det er derfor ikke lite sannsynlig at problemene har oppstått pga. dette. Jeg har selv hatt to tisper som var gode venner, men som ble kranglete i løpetiden. Når løpetiden var over og hormonene roet seg, gikk de tilbake til å være gode venner uten konflikter. Det løste seg av selg selv så lenge jeg i løpetidsperioden var nøye med å forebygge krangling med å gå inn før de begynte å krangle, samt hadde de adskilt når jeg ikke kunne følge med, også på natten. Det eneste min forebygging gjorde, var å redde forholdet dem i mellom slik at kranglingen i hormonenes ånd(som var årsaken), ikke skulle ødelegge deres forhold. 

Det som gjør din kommentar tullete, er slike høytsvevende og lite konkrete råd om å være en bedre leder. For det første så er det ikke en slik rangstige mellom hund-menneske slik du beskriver. Rangordning ser man hos flokkdyr som lever sammen i samme art. Vi er ikke samme art som hunden og hunden er mer et sosialt dyr enn et flokkdyr. Det ser man på hvordan hunder organiserer seg uten menneskers innblanding, i land som f.eks. har mye løshunder. 

Det betyr ikke at man ikke skal veilede og oppdra hundene sine, sette grenser, men vi blir naturlige "ledere" over hunden, bare fordi det er vi som har kontroll over ressurser hunden trenger og vil ha. Det har ikke noe om å befeste seg for leder ovenfor hunden. Vi kontrollerer hundene ved å lære de lydighet. Hunder er enkle sånn, de gjør det som lønner seg. Løper de ut døra først når de er ivrige for å komme på tur, er det bare fordi at det lønner seg for de å få komme ut. Legger man på lydighet her, med at hunden må sitte før den får gå ut, eller at vi går ut først, handler det om praktiske årsaker, ikke noe om lederskap. Hunden ser ikke på deg som noe mer eller mindre leder om du spiser først, går først ut gjennom døra eller lignende. 

Du har også missforstått begrepet dominans. Hunder dominerer ikke sine eiere. Hvordan skal de kunne det? Det er jo vi som har makten til å bestemme om de kan få det som de vil eller ikke? Det kan derfor ikke være noe reell utfordring av vårt lederskap. Det som stort sett ligger til grunn når man snakker om dårlig lederskap er dårlig oppdragelse. Stjeler hunden  maten fra tallerkenen din? Dårlig oppdragelse. Stormer hunden ut så fort du åpner døra? Dårlig oppdragelse. Vi må lære hundene hvordan vi vil de skal oppføre seg ved å oppdra dem slik, slik at hundene vet hva som forventes av dem. Det handler ikke om lederskap. 

Når man snakker om hva man vet og tror og sånt, så har jeg moderne forskningen i ryggen for det jeg sier, det har ikke du. Så jeg vet ikke jeg, kanskje det er du som tror og jeg som vet? 

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JeanetteH skrev:

Det fant du ut av bildet jeg henviste til? Da var det ikke korrigering det skorter på, men mosjon og stimuli? :lol:

Hvor har noen sagt det i tråden? 

Men selvsagt er det ett problem om forholdet er ujevnt. Stort Vs lite = mer skade.

Dette var ikke mine/min hund. Ikke har jeg atferd jeg ikke klarer kontrollere på forholdvis driftige hunder heller. 

Men fortsatt så utsetter jeg ikke hundene mine for noe som kan ha store konsekvenser for ene eller andre parten. Det er også mitt ansvar som hundeeier. 

Om du skal le av mine svar og i tillegg ikke ta deg tiden til å lese gjennom hva som er skrevet av andre, da har jeg ikke noe å tillegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Freerider said:

Du bruker ordet straff, så jeg ser hvorfor du reagerer. Det er ikke snakk om straff, mer rolig og bestemt vise hunden at du ikke godtar adferden.

Uansett virker det som dere tror dere som hundeeiere er fullstendig hjelpeløs om hunden blir rampete. Da har dere feilet på forhånd og ingenting vil hjelpe før dere faktisk tar ansvar. 

Du har en del igjen å lære tror jeg..
:console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

"Du for tro hva du tror, så får jeg vite hva jeg vet"? Det var lite arrogant gitt!

Men greit, jeg skal komme med et skikkelig svar, for jeg er enig i at det jeg først kommenterte på ditt innlegg ikke er mye til svar.

Din kommentar er skikkelig diffus og kommer ikke med noen konkrete råd. Mitt konkrete råd i TS situasjon var å skille de av i samme rom. TS skriver at hundene nettopp har hatt løpetid, det er derfor ikke lite sannsynlig at problemene har oppstått pga. dette. Jeg har selv hatt to tisper som var gode venner, men som ble kranglete i løpetiden. Når løpetiden var over og hormonene roet seg, gikk de tilbake til å være gode venner uten konflikter. Det løste seg av selg selv så lenge jeg i løpetidsperioden var nøye med å forebygge krangling med å gå inn før de begynte å krangle, samt hadde de adskilt når jeg ikke kunne følge med, også på natten. Det eneste min forebygging gjorde, var å redde forholdet dem i mellom slik at kranglingen i hormonenes ånd(som var årsaken), ikke skulle ødelegge deres forhold. 

Det som gjør din kommentar tullete, er slike høytsvevende og lite konkrete råd om å være en bedre leder. For det første så er det ikke en slik rangstige mellom hund-menneske slik du beskriver. Rangordning ser man hos flokkdyr som lever sammen i samme art. Vi er ikke samme art som hunden og hunden er mer et sosialt dyr enn et flokkdyr. Det ser man på hvordan hunder organiserer seg uten menneskers innblanding, i land som f.eks. har mye løshunder. 

Det betyr ikke at man ikke skal veilede og oppdra hundene sine, sette grenser, men vi blir naturlige "ledere" over hunden, bare fordi det er vi som har kontroll over ressurser hunden trenger og vil ha. Det har inne noe om å befeste seg for leder ovenfor hunden. Vi kontrollerer hundene ved å lære de lydighet. Hunder er enkle sånn, de gjør det som lønner seg. Løper de ut døra først når de er ivrige for å komme på tur, er det bare fordi at det lønner seg for de å få komme ut. Legger man på lydighet her, med at hunden må sitte før den får gå ut, eller at vi går ut først, handler det om praktiske årsaker, ikke noe om lederskap. Hunden ser ikke på deg som noe mer eller mindre leder om du spiser først, går først ut gjennom døra eller lignende. 

Du har også missforstått begrepet dominans. Hunder dominerer ikke sine eiere. Hvordan skal de kunne det? Det er jo vi som har makten til å bestemme om de kan få det som de vil eller ikke? Det kan derfor ikke være noe reell utfordring av vårt lederskap. Det som stort sett ligger til grunn når man snakker om dårlig lederskap er dårlig oppdragelse. Stjeler hunden  maten fra tallerkenen din? Dårlig oppdragelse. Stormer hunden ut så fort du åpner døra? Dårlig oppdragelse. Vi må lære hundene hvordan vi vil de skal oppføre seg ved å oppdra dem slik, slik at hundene vet hva som forventes av dem. Det handler ikke om lederskap. 

Når man snakker om hva man vet og tror og sånt, så har jeg moderne forskningen i ryggen for det jeg sier, det har ikke du. Så jeg vet ikke jeg, kanskje det er du som tror og jeg som vet? 

Altfor mye misforståelser både her og hos de andre i denne tråden. Om man ikke vet at en hund kan kontrollere deg som eier hvilket er helt basic kunnskap, da kommer vi oss ingen vei i denne diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Freerider skrev:

Altfor mye misforståelser både her og hos de andre i denne tråden. Om man ikke vet at en hund kan kontrollere deg som eier hvilket er helt basic kunnskap, da kommer vi oss ingen vei i denne diskusjonen. 

Med basic kunnskap så mener du, hva da? Hvor fikk du denne grunnleggende kunnskapen?

Jeg har ikke tenkt på "lederskap" siden begynnelsen av 90-tallet, men kan ikke si at jeg har opplevd noen problemer med at hundene har kontrollert meg som eier. Ei heller har jeg opplevd andre med slike problemer. Ja, hunder kan være "rampete", bjeffe, dra i båndet, stjele maten på bordet, bite istykket sokker den finner på vaskerommet, men dette handler om å lære hunden hva den skal gjøre og ikke om verdensherredømme, slik en enkelte fortsatt tror.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Freerider skrev:

Om du skal le av mine svar og i tillegg ikke ta deg tiden til å lese gjennom hva som er skrevet av andre, da har jeg ikke noe å tillegge.

Du siterte meg, ergo var svaret ditt til mitt innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev: "Du for tro hva du tror, så får jeg vite hva jeg vet"? Det var lite arrogant gitt!

Men greit, jeg skal komme med et skikkelig svar, for jeg er enig i at det jeg først kommenterte på ditt innlegg ikke er mye til svar.

Din kommentar er skikkelig diffus og kommer ikke med noen konkrete råd. Mitt konkrete råd i TS situasjon var å skille de av i samme rom. TS skriver at hundene nettopp har hatt løpetid, det er derfor ikke lite sannsynlig at problemene har oppstått pga. dette. Jeg har selv hatt to tisper som var gode venner, men som ble kranglete i løpetiden. Når løpetiden var over og hormonene roet seg, gikk de tilbake til å være gode venner uten konflikter. Det løste seg av selg selv så lenge jeg i løpetidsperioden var nøye med å forebygge krangling med å gå inn før de begynte å krangle, samt hadde de adskilt når jeg ikke kunne følge med, også på natten. Det eneste min forebygging gjorde, var å redde forholdet dem i mellom slik at kranglingen i hormonenes ånd(som var årsaken), ikke skulle ødelegge deres forhold. 

Det som gjør din kommentar tullete, er slike høytsvevende og lite konkrete råd om å være en bedre leder. For det første så er det ikke en slik rangstige mellom hund-menneske slik du beskriver. Rangordning ser man hos flokkdyr som lever sammen i samme art. Vi er ikke samme art som hunden og hunden er mer et sosialt dyr enn et flokkdyr. Det ser man på hvordan hunder organiserer seg uten menneskers innblanding, i land som f.eks. har mye løshunder. 

Det betyr ikke at man ikke skal veilede og oppdra hundene sine, sette grenser, men vi blir naturlige "ledere" over hunden, bare fordi det er vi som har kontroll over ressurser hunden trenger og vil ha. Det har inne noe om å befeste seg for leder ovenfor hunden. Vi kontrollerer hundene ved å lære de lydighet. Hunder er enkle sånn, de gjør det som lønner seg. Løper de ut døra først når de er ivrige for å komme på tur, er det bare fordi at det lønner seg for de å få komme ut. Legger man på lydighet her, med at hunden må sitte før den får gå ut, eller at vi går ut først, handler det om praktiske årsaker, ikke noe om lederskap. Hunden ser ikke på deg som noe mer eller mindre leder om du spiser først, går først ut gjennom døra eller lignende. 

Du har også missforstått begrepet dominans. Hunder dominerer ikke sine eiere. Hvordan skal de kunne det? Det er jo vi som har makten til å bestemme om de kan få det som de vil eller ikke? Det kan derfor ikke være noe reell utfordring av vårt lederskap. Det som stort sett ligger til grunn når man snakker om dårlig lederskap er dårlig oppdragelse. Stjeler hunden  maten fra tallerkenen din? Dårlig oppdragelse. Stormer hunden ut så fort du åpner døra? Dårlig oppdragelse. Vi må lære hundene hvordan vi vil de skal oppføre seg ved å oppdra dem slik, slik at hundene vet hva som forventes av dem. Det handler ikke om lederskap. 

Når man snakker om hva man vet og tror og sånt, så har jeg moderne forskningen i ryggen for det jeg sier, det har ikke du. Så jeg vet ikke jeg, kanskje det er du som tror og jeg som vet? 

Altfor mye misforståelser både her og hos de andre i denne tråden. Om man ikke vet at en hund kan kontrollere deg som eier hvilket er helt basic kunnskap, da kommer vi oss ingen vei i denne diskusjonen. 

Da vil jeg gjerne be om gode kilder som støtter det du sier!

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være slitsomt å ha et hundehold der man hele tiden er redd for at hundene skal dominere en og overta lederskapet. 

Jeg kan ikke se at du har svart konkret på hvordan man løser problemet til trådstarter, @Freerider. Dette skjer på natta, når alle burde sove. Hvordan eksakt løser du problemet uten å skille hundene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freerider; kan jeg spørre om hvor mange år du har hatt hund og hvor mange? 

Jeg har hatt komplette hanhunder som lå fredelig i sofaen sammen med høyløpsk tispe. Vel og merke så lenge jeg var i samme rom. Selvsamme hanhunder benyttet sjansen hvis jeg forlot rommet. Hadde jeg for dårlig 'lederskap'?  

Hunder er ikke så enkle skapninger som mange later til å tro min erfaring ( og sikkert mange andres) er at hunder er svært forskjellige, og det er litt lettvint og tro at alle problemer kan løses med 'lederskap'.

Jeg har ett konkret eksempel, som jeg gjerne vil høre hvordan du ville ha løst. Jeg har ei 'drittbikkje' ( snill og god hund på mange måter men..) .Hun skaper uro i flokken ved stadig og utfordre, ( mye verbalt men også mer direkte 'angrep') ett par av tispene her. Den ene tispa er ca 4 ganger så stor/tung som henne og det hender at det renner over for den største og hun får seg en omgang. Tålmodigheten til den største tispa er forsåvidt beundringsverdig, jeg tror nok at jeg hadde reagert oftere.. Nå er det slett ikke slik at denne adferden blir tolerert eller oversett fra min side men så langt har det ikke vært stor fremgang og spore. Denne hunden er også veldig myk, hvilket ikke gjør saken enklere. Totalt sett, så ville jeg aldri ha avlet på tispa, men det er en annen diskusjon. 

Så hvilke konkrete råd har du og  komme med her? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freerider : Grunnen til at du får så mange svar mot deg er ikke personlig,  men det å snakke om lederskap på en slik måte du gjør, er veldig gammeldags og utdatert. Derfor blir det nesten et fenomen og spennende og høre om, når folk fremdeles har slike meninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en gjeng forumdeltakere stuer seg sammen etter saueflokkprinsippet, og presser én person opp i et hjørne, så vil kommunikasjonen stoppe opp. Dere gidder ikke lese gjennom hva som allerede er skrevet, og tenke litt selv. Kun stille nye spørsmål.

Dere har allerede vist samlet at dere ønsker å overkjøre meg, så da får jeg bare si lykke til, og farvel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Freerider skrev:

Når en gjeng forumdeltakere stuer seg sammen etter saueflokkprinsippet, og presser én person opp i et hjørne, så vil kommunikasjonen stoppe opp. Dere gidder ikke lese gjennom hva som allerede er skrevet, og tenke litt selv. Kun stille nye spørsmål.

 

Nei det betyr at  veldig mange er uenig i det du skriver på bakgrunn av erfaring. Eller du forklarer det for dårlig så folk blir kritisk til det du skriver.

Eller som @Marie skriver over her:

Sitat

Freerider : Grunnen til at du får så mange svar mot deg er ikke personlig,  men det å snakke om lederskap på en slik måte du gjør, er veldig gammeldags og utdatert. Derfor blir det nesten et fenomen og spennende og høre om, når folk fremdeles har slike meninger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Freerider skrev:

Når en gjeng forumdeltakere stuer seg sammen etter saueflokkprinsippet, og presser én person opp i et hjørne, så vil kommunikasjonen stoppe opp. Dere gidder ikke lese gjennom hva som allerede er skrevet, og tenke litt selv. Kun stille nye spørsmål.

Dere har allerede vist samlet at dere ønsker å overkjøre meg, så da får jeg bare si lykke til, og farvel. 

Nå kjenner jeg at jeg bare måtte kommentere.

 

Det er ingen som rotter seg sammen mot deg her, saken er bare det at dine meninger og synspunkter er i stort mindretall. Ikke bare på dette forumet men stort sett over hele Hundenorge, basert på min erfaring ihvertfall, kanskje noe mer av tankegangen innen jaktmiljøet men det er stort sett på vei ut.

Når man da ikke kommer med konkrete råd i en ganske spesifikk situasjon, der de fleste andre med andre tankeganger kommer med spesifikke råd, må man nesten tåle at det kommer mye argumenter.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si denne tråden har utviklet seg. Siden sist har det ikke skjedd flere ganger. Mulig det var hormoner etter løpetid. Til daglig har vi ikke problemer med hundene, og dette var heller ikke noe som skjedde hver natt, det er snakk om noen få episoder. Takk for innspill uansett ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Freerider skrev:

Når en gjeng forumdeltakere stuer seg sammen etter saueflokkprinsippet, og presser én person opp i et hjørne, så vil kommunikasjonen stoppe opp. Dere gidder ikke lese gjennom hva som allerede er skrevet, og tenke litt selv. Kun stille nye spørsmål.

Dere har allerede vist samlet at dere ønsker å overkjøre meg, så da får jeg bare si lykke til, og farvel. 

Mener du at forumdeltakerne skal være enig med deg bare for å unngå at alle er uenig med deg? 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...