Gå til innhold
Hundesonen.no

Problem med ene hunden vår - ønsker råd


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

Vi har to hunder, en wachtelhund på 5,5 år og en puddel på 2,5 år.

De går som regel veldig fint sammen. Eneste har vært enkelte tilfeller hvor puddelen har et tyggebein f.eks, så har wachtelhunden kunne knurre og være truende mot puddelen. Det skal nevnes at hun aldri har tatt i puddelen fysisk, bare knurret og skremt.

Nå i det siste, har vi ved flere anledninger våknet av at puddelen hyler, wachtelhunden knurrer, og vi må gripe inn. De sover på samme rom, i hvert sitt åpne bur (de har også mulighet til å ligge på teppe på gulvet). Wachtelhunden gir seg imidlertid ikke. Fortsetter å knurre, mens hun ser på meg/mannen (den av oss som kommer inn). Tar ikke kommandoer slik hun normalt gjør, som f.eks "gå og legg deg" eller liknende. Hvordan kan vi løse dette? Et alternativ er å la de sove seperat selvsagt, men det har jo fungert til nå den siste tiden. Og hvordan ville dere håndtert wachtelhunden, når hun knurrer og stirrer på oss?

Blir ærlig talt litt bekymret for om det kan være noe galt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"Du for tro hva du tror, så får jeg vite hva jeg vet"? Det var lite arrogant gitt! Men greit, jeg skal komme med et skikkelig svar, for jeg er enig i at det jeg først kommenterte på ditt innlegg

Har du sett mye på Cesar Millan?

Hva konkret er du mener er missforståelser? Hvordan kan en hund kontrollere meg som eier? Hunden kan gjennom flere måter uttrykke hva den vil og hvordan den vil ha det, det er jeg enig i, men det er t

Gi det en periode. Det er ikke løpetid snart da? Ene whippeten min (hun er ute på for nå) kunne fint bli veldig høy på seg selv og skulle bølle bort andre fra senga dems osv ved løpetid.. Resten av året gikk knirkefritt.. 

Begge to er ferdig med løpetid for ca en uke siden. Kan jo være noe sånt da!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke noe smerter i foten eller noe sånt? 

Det kan være. Hun har fremdeles skruer og hva det enn heter i metall i bakbeinet etter hun brakk beinet.

Burde kanskje tatt en ny vetsjekk.

Kan selvsagt skille dem også. Per dags dato har de gjesterommet, men det skal snart brukes som barnerom. Så litt manko på rom. Kanskje plassere ene på vaskerommet og en i en bod :P kan ikke la de være løs i huset. Da vandrer wachtelen hvileløst opp og ned trappa, og puddelen blir urenslig (noe hun ikke er om hun kun har tilgang til et rom)..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ha buret til puddelen lukket i natt. Hørte wachtelhunden romstere så ropte til henne, og så ble det stille. Begge har stoffbur i sin strl. Kommer inn idag morges, og da har wachtelhunden fått åpnet puddelen sitt bur, og presset seg inn der, og lagt seg oppå puddelen. Utifra burets strl burde det ikke være mulig, men joda. Puddelen kom ut og heiv etter pusten... Mulig å være så dum? b9334c03e9d397ea14cd6cccfb6900b7.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars puddelen! :(

Jeg tenker jo at det er wachtelen jeg ville stengt inne heller enn puddelen, siden det er den som er problemet. Og åpenbart greier å plage puddelen. Jeg ville ihvertfall ikke stengt inne puddelen i buret med hunden som plager henne rett utenfor.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn btw kan det godt ha med løpetid å gjøre altså. Husker når hunden jeg hadde før og eldste jeg hadde nå fikk løpetid samtidig. Det var et *******, for de skulle krangle hele tiden over "ingenting". Ingen av det var noe bedre enn den andre for den del da. De krangla så fort de fikk anledning. Bare et skjevt blikk var nok. Gikk over av seg selv en stund etter løpetiden da. Men på etpar måneder så lekte de ikke sammen i det hele tatt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Freerider skrev:

Om dyret ikke vil lytte, så er det eieren som trenger å endre noe. Bare å splitte 2 hunder er ingen permanent løsning, men en quick fix. 

HVilke forslag kan du komme med på endring hos eier så hunden lyder igjen og ikke krangler med den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lijenta skrev:

HVilke forslag kan du komme med på endring hos eier så hunden lyder igjen og ikke krangler med den andre?

Forfrisking/fornying av adferdstrening. En hund trenger empati og en leder, altså en empatisk leder. Jeg har ingen anelse om hvordan du er, så dette blir kun generelt. De vanligste feilene vi mennesker gjør med hund, er enten for mye empati eller for mye leder. Blir det for mye empati vil hunden utfordre deg som leder. Blir det for mye lederskap kan hunden bli redd, aggressiv osv. Balanse er nøkkelen, og her og nå er hunden sjefen, og du er nummer 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Freerider skrev:

Forfrisking/fornying av adferdstrening. En hund trenger empati og en leder, altså en empatisk leder. Jeg har ingen anelse om hvordan du er, så dette blir kun generelt. De vanligste feilene vi mennesker gjør med hund, er enten for mye empati eller for mye leder. Blir det for mye empati vil hunden utfordre deg som leder. Blir det for mye lederskap kan hunden bli redd, aggressiv osv. Balanse er nøkkelen, og her og nå er hunden sjefen, og du er nummer 2. 

Det er det mest tullete jeg har hørt på en stund...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Freerider skrev:

Forfrisking/fornying av adferdstrening. En hund trenger empati og en leder, altså en empatisk leder. Jeg har ingen anelse om hvordan du er, så dette blir kun generelt. De vanligste feilene vi mennesker gjør med hund, er enten for mye empati eller for mye leder. Blir det for mye empati vil hunden utfordre deg som leder. Blir det for mye lederskap kan hunden bli redd, aggressiv osv. Balanse er nøkkelen, og her og nå er hunden sjefen, og du er nummer 2. 

Jeg leser hva du skriver, men jeg ser ingen konkrete løsninger i svaret ditt. Hva mener du (konkret) med atferdstrening som skal hjelpe på problemsituasjonen? Hvorfor er det feil å forsøke å løse problemet med å faktisk unngå situasjonen problemet oppstår i? Og hva tror du kommer til å skje dersom man ikke lar seg "diktere" av wachtelhunden og heller lar den skremme puddelen natt etter natt - utover at eierne får forstyrret nattesøvnen, altså? Tror det er bra for forholdet mellom hundene at den ene hunden ender opp med å knurre og skremme den andre hver natt?

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare flytter urokråka til et annet rom, så vil hunden fortsatt ikke lytte til deg. Du har ikke løst problemstillingen, du har kun forflyttet den, altså en quick fix. Skal du eie mer enn én hund, er det viktig óg riktig at dyrene kan være sammen. 

Du må tilbringe tid og fokus fremover for å korrigere adferden hans i der og da øyeblikk til han tydelig skjønner og viser at du er sjefen igjen. Dette er noe som må jobbes med kontinuerlig, hvis ikke kommer hunden til å utfordre deg igjen da de faktisk vil ha deg som leder. Bilr en hund litt rampete, er dette hans/hennes måte å vise at nå må du som eier ta noen grep igjen. 

Hunder dominerer med tilstedeværelse, og du kan gjøre det samme. Stille seg mellom de to hundene og kontrollert dytte urokråka bort når han gjør noe galt, og så står man der og viser motstand mot denne adferden. Det samme kan du gjøre om hunden ønsker å gå ut døren før deg, for å vise at det er du som går tur med hunden - ikke motsatt. Man må studere adferden til sine dyr og følge nøye med, hvis ikke sklir ting ut.

Hunder sanser lett vår energi, så hvis du er stressa, blir hunden lett stressa, er du nervøs, blir hunden lett nervøs. Viktig at du faktisk vet at du er sjefen, og viser dette gjennom hele deg. Hundens generelle adferd/energi gjenspeiles lett gjennom eieren, og er noe som er tydelig å se om man tenker gjennom alle de ulike hundeeierne man har sett/møtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...