Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene på andre ting enn hva kursleder vil ?


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Jeg kom på unghundkurs uten å kunne utgangsstilling fordi jeg var på valpekurs et sted som ikke brydde seg noe særlig om det eller lineføring eller kontakt. Jeg så hvilke fordeler det ga for dem som hadde fått dette inn alt på valpekurs. Kontakt og lineføring er fortsatt langt mer utfordrende for oss enn for dem, jeg skulle virkelig ønske jeg hadde lært mer om dette tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er helt uenig. Dette er jo det enkleste man begynner å lære en valp og overhodet ikke noe krevende verken for valp eller eier.  Det er da en utmerket måte å håndtere en hund på. Hva er galt

Jeg var hjelpeinstruktør på valpekurs for en stund siden og det som gjerne er problemet med vapekurs i hundeklubber er at de forsøker å passe til alt fra kommende lydighetsstjerner til familiehunden.

Jeg har to klikkertrente hunder og trener i klikkermiljø, så der klikkes det overalt på trening. Det lekes også mye og med mye kjekke stemmer. For frøken whips er det litt vanskelig, for folk og hunde

8 timer siden, Siri skrev:

Også lurer jeg på: hva i all verden er galt med lokking? 

Det er en passiv metode som krever mye mindre tankevirksomhet fra hunden enn f.eks. shaping. Personlig foretrekker jeg mer oppdaterte metoder basert på forskning. Lokking, eller "feller" for å kunne feile hunden har jeg lite til overs for.

8 timer siden, Pixie skrev:

Jeg kom på unghundkurs uten å kunne utgangsstilling fordi jeg var på valpekurs et sted som ikke brydde seg noe særlig om det eller lineføring eller kontakt. Jeg så hvilke fordeler det ga for dem som hadde fått dette inn alt på valpekurs. Kontakt og lineføring er fortsatt langt mer utfordrende for oss enn for dem, jeg skulle virkelig ønske jeg hadde lært mer om dette tidlig. 

Kontakt er vel kanskje det viktigste man trener på valpekurs, etter min mening. Det var faktisk det aller første vi gjorde da jeg var på valpekurs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Wilhelmina skrev:

Det er en passiv metode som krever mye mindre tankevirksomhet fra hunden enn f.eks. shaping. Personlig foretrekker jeg mer oppdaterte metoder basert på forskning. Lokking, eller "feller" for å kunne feile hunden har jeg lite til overs for.

Kontakt er vel kanskje det viktigste man trener på valpekurs, etter min mening. Det var faktisk det aller første vi gjorde da jeg var på valpekurs.

Jeg bruker lokking en god del av treningen min, men jeg lager ikke feller for at hunden min skal feile.. Det er et stykke ut i generaliseringen før hunden lærer av feilene, for det krever at den kan øvelsen og skjønner hva som må til for å få belønningen.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2016 at 8:35 AM, Wilhelmina skrev:

Det er en passiv metode som krever mye mindre tankevirksomhet fra hunden enn f.eks. shaping. Personlig foretrekker jeg mer oppdaterte metoder basert på forskning. Lokking, eller "feller" for å kunne feile hunden har jeg lite til overs for.

Kontakt er vel kanskje det viktigste man trener på valpekurs, etter min mening. Det var faktisk det aller første vi gjorde da jeg var på valpekurs.

Mens jeg ikke hæres shaping. Jeg var i en liknende situasjon som trådstarter, bare omvendt (tipper jeg). Introkurs til lydighet, men snakk om krasj på metodikk. Glemmer aldri hvor uvelkommen jeg følte meg, hvordan jeg planla middagen mens instruktør preika i veg om klikkermetoden og det å fange ferdigheter. Og hvordan dette var den eneste rette metoden. Det var som å høre en religiøs predikant. Jeg har alltid lokket hunden min fordi det er det som fungerer for oss. Når jeg brukte andre metoder ble kursleder sur på oss og ba meg putte hunden i bilen. 

Etter det har jeg ikke brukt ei krone på hundekurs, for jeg får det mye bedre til selv, og 1500kr kan jeg heller spare opp til noe fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort annet enn det de andre på valpekurset lærte. Jeg vil ikke jobbe lineføring eller gå pent i bånd med mine valper. Det lærer jeg de senere i livet etter jeg har fått fremdriften og iveren på å trekke. Det sleit en litt enspora kursleder med å forstå, men det var helt problemfritt for meg. Jeg har gått valpekurs for at mine valper skal få en god start på at vi skal samarbeide med andre hunder rundt, og fordi jeg syns det er hyggelig å gjøre det med mine valper. Vi jobba mye med kontakt og at de skulle syns det være mer stas å samarbeide med meg enn å fokusere på alle valpene rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎09‎.‎2016 at 11:47 PM, Siri skrev:

Også lurer jeg på: hva i all verden er galt med lokking? 

Det Wilhelmina sa:

På ‎17‎.‎09‎.‎2016 at 8:35 AM, Wilhelmina skrev:

Det er en passiv metode som krever mye mindre tankevirksomhet fra hunden enn f.eks. shaping. Personlig foretrekker jeg mer oppdaterte metoder basert på forskning. Lokking, eller "feller" for å kunne feile hunden har jeg lite til overs for.

Kontakt er vel kanskje det viktigste man trener på valpekurs, etter min mening. Det var faktisk det aller første vi gjorde da jeg var på valpekurs.

Jeg kommer sannsynligvis til å bruke lokking når jeg ikke får til å shape inn adferder. I blant blir det å bruke den lettvinte løsningen, lokking gir et raskere resultat enn shapingen gjør.

20 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Mens jeg ikke hæres shaping. Jeg var i en liknende situasjon som trådstarter, bare omvendt (tipper jeg). Introkurs til lydighet, men snakk om krasj på metodikk. Glemmer aldri hvor uvelkommen jeg følte meg, hvordan jeg planla middagen mens instruktør preika i veg om klikkermetoden og det å fange ferdigheter. Og hvordan dette var den eneste rette metoden. Det var som å høre en religiøs predikant. Jeg har alltid lokket hunden min fordi det er det som fungerer for oss. Når jeg brukte andre metoder ble kursleder sur på oss og ba meg putte hunden i bilen. 

Etter det har jeg ikke brukt ei krone på hundekurs, for jeg får det mye bedre til selv, og 1500kr kan jeg heller spare opp til noe fint. 

Tror fellesnevneren her er egentlig at pedagogikken har feilet. Teite kursledere som ikke ser at folk er forskjellige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjelpeinstruktør på valpekurs for en stund siden og det som gjerne er problemet med vapekurs i hundeklubber er at de forsøker å passe til alt fra kommende lydighetsstjerner til familiehunden. For de fleste som skal ha en familiehund så er shaping (både som begrep og praktisk gjennomføring) totalt uinteressant - de er ikke interessert eller kan ikke lese hunden nok til å klare det. Hos oss ble det gitt en kort introduksjon til klikker for de som var interessert, ellers var lokking den vanlige metoden.

Vi valgte å hjelpe folk med utgangsstilling og feks forskjellen på "gå å legg deg i senga di" og ligg som lydighetsøvelse hos de som var interessert. Resten var mennesker med familiehunder som ville ha en fungerende hund i hverdagen. Fokuset var på kontakt, samarbeid, lek (her differensierte vi også en del) og håndtering, ro øvelser og gå fint i bånd.
NKK har som sagt en opplagt kursplan for valpekurs. 

Når jeg skulle gå valpekurs med min selv, fant jeg heller et valpekurs som var konkurranserettet fra starten og tok sikte på å lære inn grunnferdighetene til lydighet. Totalt annet fokus.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at du selv har en ganske tydelig plan om hvordan du vil starte treningen din. Det er kjempebra! På vanlige valpekurs og grunnkurs trener gjerne instruktør flere ekvipasjer på likt og da er det ikke så lett å tilpasse fremgangsmåter for hver enkelt på alt man skal gjøre, så da er det helt sikkert greiest om du bare gjør litt nyanser av det dere trener på slik at du får brukt din teknikk :) Det høres ut som at det dere trener på og metodene er ganske "standard" og da er lett å trene på det samme med en del ulike metoder. 

Jeg har holdt mye kurs og prøver så langt jeg kan å tilpasse meg, eller gi frie tøyler til de som ønsker å gjøre ting på en annen måte, så kan jeg heller svare på spørsmål mellom øktene og komme med litt innspill da. Det viktigste er jo å trene i miljøet med andre valper rundt. Det eneste jeg personlig har sagt i fra at jeg ikke kan hjelpe til med er når jeg har hatt ekvipasjer hos meg som ønsker å bruke harde metoder (typ dytte hunden ned i bakken for å lære ligg, heise i halsbånd for slipp osv) - da prøver jeg å vise andre metoder som virker. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist kurstime hadde jeg lest meg opp på et par ting jeg ville trene på. Så når de andre valpene var nødt til å gå fot-stanse-bli, stilte jeg meg i hjørnet på banen og trente på min fremgangsmåte på ca samme ting. Jeg hadde med klikkeren for å fange momentene litt bedre enn med bare "bra". Fikk beskjed om at klikker forstyrret og at jeg kunne ikke holde på med det. Jeg mener selv jeg tok hensyn siden jeg prøvde å få avstand mellom meg og de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yoloomg skrev:

Sist kurstime hadde jeg lest meg opp på et par ting jeg ville trene på. Så når de andre valpene var nødt til å gå fot-stanse-bli, stilte jeg meg i hjørnet på banen og trente på min fremgangsmåte på ca samme ting. Jeg hadde med klikkeren for å fange momentene litt bedre enn med bare "bra". Fikk beskjed om at klikker forstyrret og at jeg kunne ikke holde på med det. Jeg mener selv jeg tok hensyn siden jeg prøvde å få avstand mellom meg og de andre.

Klikker er forstyrrende i gruppetrening, ja. Det høres godt selv på avstand og benyttes av flere. En rask løsning på det er å bytte ut klikkeren med din egen stemme til noe kort og godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, yoloomg skrev:

Sist kurstime hadde jeg lest meg opp på et par ting jeg ville trene på. Så når de andre valpene var nødt til å gå fot-stanse-bli, stilte jeg meg i hjørnet på banen og trente på min fremgangsmåte på ca samme ting. Jeg hadde med klikkeren for å fange momentene litt bedre enn med bare "bra". Fikk beskjed om at klikker forstyrret og at jeg kunne ikke holde på med det. Jeg mener selv jeg tok hensyn siden jeg prøvde å få avstand mellom meg og de andre.

Jeg fikk samme kommentar på min første valpekurskveld. Min mening er at en klikker ikke forstyrrer. Enten vet ikke de andre valpene hva klikket betyr, ellers så skjønner de raskt at det klikket ikke er "deres". Jeg har vært på mange klikkerkurs, og hundene skjønner med en gang hvilket klikk som er deres. De reagerer ikke på andre sine. Jeg har to hunder, og den eldste skjønte fra første stund at når jeg jobber med valpen, så er det hennes klikk - ikke hans.

Men jeg har en venninne som mener noe helt annet enn meg - på det punktet. 

Likevel hadde jeg sagt til instruktøren at enten skjønner ikke de andre valpene hva det betyr, som vil si at det ikke forstyrrer. Ellers så skjønner de andre valpene hva det betyr - men da får de muligheten til å trene på det som en forstyrrelse og skjønner at det ikke er deres. Det at du bruker klikker på din hund, det forstyrrer ingen. Jeg ser du har fått forslag om ord, og det er veldig veldig lurt å ha et ord som betyr det samme som klikket. Men til nyinnlæring, så er det ekstremt mye enklere å bruke klikker, slik at du får timet det riktig :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å se for meg at en klikker er mer forstyrrende en "hurra meg rundt jeg er verdens kuleste eier" belønning? Sånn sett er sikkert klikker mindre forstyrrende iom det varer så kort i motsetning til en "YAYYAYYAY du har vært superflink wooohooo braaaaaaaa" belønning? 

Jeg gikk på valpekurs med klikker og valpene lærte fort hvilke klikk som var sine og ikke, selv om alle hadde "samme" klikkere utlevert av instruktør.

Sånn sett er vel bare litt forstyrrelser bra? Det må trenes på det også? Samme om det er noen som bruker klikker eller noen som driver å bygger på nabotomta liksom? Eller noen som går på tur forbi kursstedet med lekende barn f.eks? 
Klart man skal bygge opp vanskelighetsgraden gradvis, men om 1 person bruker klikker så vil jo de andre valpene bli relativt fort vandt med den lyden? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går jo på kurs med alle forstyrrelsene det innebærer. Det kastes godbiter overalt, det piper i pipeleker, folk roper og hyler, hunder bjeffer, unger løper rundt. Jeg vil tro at en klikker er det minst forstyrrende. Hunder lærer også så og si med en gang hvilken klikker som er dems og når klikket gjelder de. Jeg har gått mange kurs hvor vi bruker samme klikker og det er null problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Klikker er forstyrrende i gruppetrening, ja. Det høres godt selv på avstand og benyttes av flere. En rask løsning på det er å bytte ut klikkeren med din egen stemme til noe kort og godt :)

Men hvordan er ikke "BRRRAAAAAA!" like forstyrrende?

1 time siden, Elita2005 skrev:

Jeg fikk samme kommentar på min første valpekurskveld. Min mening er at en klikker ikke forstyrrer. Enten vet ikke de andre valpene hva klikket betyr, ellers så skjønner de raskt at det klikket ikke er "deres". Jeg har vært på mange klikkerkurs, og hundene skjønner med en gang hvilket klikk som er deres. De reagerer ikke på andre sine. Jeg har to hunder, og den eldste skjønte fra første stund at når jeg jobber med valpen, så er det hennes klikk - ikke hans.

Men jeg har en venninne som mener noe helt annet enn meg - på det punktet. 

Likevel hadde jeg sagt til instruktøren at enten skjønner ikke de andre valpene hva det betyr, som vil si at det ikke forstyrrer. Ellers så skjønner de andre valpene hva det betyr - men da får de muligheten til å trene på det som en forstyrrelse og skjønner at det ikke er deres. Det at du bruker klikker på din hund, det forstyrrer ingen. Jeg ser du har fått forslag om ord, og det er veldig veldig lurt å ha et ord som betyr det samme som klikket. Men til nyinnlæring, så er det ekstremt mye enklere å bruke klikker, slik at du får timet det riktig :)

Jeg har brukt mye ord, men synes også klikker er mye mer nøyaktig i innlæringsfasen. Jeg tror akkuratt nå at instruktørene ikke kan vente lengre med å fryse meg mer ut.

1 time siden, Rocket skrev:

Klarer ikke å se for meg at en klikker er mer forstyrrende en "hurra meg rundt jeg er verdens kuleste eier" belønning? Sånn sett er sikkert klikker mindre forstyrrende iom det varer så kort i motsetning til en "YAYYAYYAY du har vært superflink wooohooo braaaaaaaa" belønning? 

Jeg gikk på valpekurs med klikker og valpene lærte fort hvilke klikk som var sine og ikke, selv om alle hadde "samme" klikkere utlevert av instruktør.

Sånn sett er vel bare litt forstyrrelser bra? Det må trenes på det også? Samme om det er noen som bruker klikker eller noen som driver å bygger på nabotomta liksom? Eller noen som går på tur forbi kursstedet med lekende barn f.eks? 
Klart man skal bygge opp vanskelighetsgraden gradvis, men om 1 person bruker klikker så vil jo de andre valpene bli relativt fort vandt med den lyden? 

Trodde også at forstyrrelser var bra, til en viss grad. Jeg stod i enden av banen, langt vekke fra andre.

42 minutter siden, Tuvane skrev:

Jeg har aldri opplevd at en annen hund har latt seg forstyrre av en klikker. Det er jo langt mer forstyrrende med skrik, hyl, ballkasting, pipeballer mm, og det er jo "lov". Min hund har heller aldri brydd seg om andres klikkere.

Enig...

35 minutter siden, simira skrev:

Selv om man ikke går på et klikkerkurs bør jo også hundene lære å tåle at det klikkertrenes rundt dem. Det klikkes jo en del rundt om for tiden.

 

34 minutter siden, Maries skrev:

Man går jo på kurs med alle forstyrrelsene det innebærer. Det kastes godbiter overalt, det piper i pipeleker, folk roper og hyler, hunder bjeffer, unger løper rundt. Jeg vil tro at en klikker er det minst forstyrrende. Hunder lærer også så og si med en gang hvilken klikker som er dems og når klikket gjelder de. Jeg har gått mange kurs hvor vi bruker samme klikker og det er null problem:)

 

 

 

Men nå føler jeg meg veldig utstøtt på kurset.

De driver med innkalling fra stå til utgangsstilling. Jeg prøver å ha en innkalling som kan få hunden fra for eksempel andre hunder og spurte om instruktøren heller kunne leie valpen min mot folk eller valper, slik at jeg kunne kalle den inn. Dette måtte jeg forklare kanskje fem ganger, fordi instruktøren enten ikke forstod eller hadde lyst å forstå hvorfor valpen skulle bli/være opptatt av andre valper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, yoloomg skrev:

Men hvordan er ikke "BRRRAAAAAA!" like forstyrrende?

Jeg har brukt mye ord, men synes også klikker er mye mer nøyaktig i innlæringsfasen. Jeg tror akkuratt nå at instruktørene ikke kan vente lengre med å fryse meg mer ut.

Det er mer forskjell på stemmen din og stemmen min enn din klikker og min klikker. Jeg trodde det var hele poenget med klikker jeg, at den alltid høres likt ut. 

18 minutter siden, yoloomg skrev:

De driver med innkalling fra stå til utgangsstilling. Jeg prøver å ha en innkalling som kan få hunden fra for eksempel andre hunder og spurte om instruktøren heller kunne leie valpen min mot folk eller valper, slik at jeg kunne kalle den inn. Dette måtte jeg forklare kanskje fem ganger, fordi instruktøren enten ikke forstod eller hadde lyst å forstå hvorfor valpen skulle bli/være opptatt av andre valper...

Det er normalt at man begynner å trene innkalling på en sånn måte som sannsynliggjør at hunden lykkes - dvs uten forstyrrelser og fristelser som andre valper og folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder lar seg veldig forstyrre av at andre klikker da jeg også bruker den på avstand. Så de tror jeg klikker for noe de gjør, når det tvert om er en annen som klikker. Så jeg bruker skjeldent klikker rundt andre klikker trente hunder og har måtte avslutte min trening når folk rundt meg har brukt det for belønningstidspunktet på mine hunder har blitt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd klikking som noe problem på noen av mine hunder, og det er heller ikke noe problem for andre hunder på feks klikkerkurs. På treninger der folk flest ikke  klikker så bruker jeg enten iClick (med dempet lyd) eller stemmen - ikke så mye av hensyn til andre, for jeg mener at andre hunder burde takle denne forstyrrelsen når de forventes å takle andre forstyrrelser som er nevnt (pipeball, fløyte, pisk, brøling, hunder som bjeffer og piper og løper kloss inntil, osv), men fordi jeg vil slippe å stikke meg ut og få samtaler om hvordan klikkertrening er fint til innlæring og ikke til "kravfasen".

Jeg vil tro at feks pipeleke er et større problem enn klikker, men det også må jo bare hunden lære seg å takle, ellers kan det fort bli veldig problematisk å trene sammen med andre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Helianthus skrev:

Jeg vil tro at feks pipeleke er et større problem enn klikker, men det også må jo bare hunden lære seg å takle, ellers kan det fort bli veldig problematisk å trene sammen med andre.

Jeg har to klikkertrente hunder og trener i klikkermiljø, så der klikkes det overalt på trening. Det lekes også mye og med mye kjekke stemmer. For frøken whips er det litt vanskelig, for folk og hunder er gøy, og når de leker OG bruker gøye-stemmen, så er impulsene vanskelige å kontrollere. Men det er jo en del av treningen. Det vil komme seg etter hvert. Inntil da bruker vi langline.

Det som er det verste for oss er igrunnen pipeleker. Frøken schäfer går av skaftet for pipeleker. En stund var det så ille at hvis en hund på trening hadde en pipeleke så ble jeg stående med en skrikende, hoppende hund, helt ukontaktbar fordi hun ville ha den leken. Hun datt helt ut. Vi måtte målrettet trene på at andre kunne bruke pipeleker og nå går dette ganske så fint. Hun blir veldig interessert med en gang, og jeg stoler ikke på henne løs, men hun er i det minste kontaktbar nå. Når vi får enda bedre kontroll på dette, så har vi jo faktisk arbeidet oss igjennom en sinnsyk forstyrrelse, og det gir jo masse fordeler i treningen generelt tenker jeg. 

Jeg spør enda om folk kunne være greie å legge vekk pipeleken når det er fellesdekk etc, enten de trener bortenfor eller de vil belønne midt i dekken osv. bare fordi jeg synes det blir urettferdig vanskelig for henne, og det blir jo respektert. Hvert fall inntil vi får enda bedre kontroll på den forstyrrelsen. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, 2ne skrev:

Det er normalt at man begynner å trene innkalling på en sånn måte som sannsynliggjør at hunden lykkes - dvs uten forstyrrelser og fristelser som andre valper og folk. 

Jeg var kommet så langt på innkallingen at dette var en overkommelig forstyrrelse, kursleder var jo ikke akkuratt interessert i å fortelle for eksempel dette, eller spørre om hvor langt jeg var kommet i treningen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, bernertryne skrev:

Enig i at klikking er en helt akseptabel forstyrrelse men det er jo ikke opp til TS.... Det er kursleder som bestemmer hvilke forstyrrelser de andre deltagerne skal jobbe rundt

Ja, helt enig. Sånn sett er det en stor fordel å ha lært inn flere betingede forsterkere, som feks "bra" i tillegg til klikkeren, så det ikke blir problematisk om man får spørsmål om å legge vekk klikkeren på feks kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurset jeg var på for et par år siden, brukte klikkertrening. Ikke noe problem for valpene å kjenne igjen "sin" klikker.

Var også på ukentlige fellestreninger med samme hundeskolen, hvor det hendte det var 30 andre ekvipasjer, nesten alle med hver sin klikker. Ingen som hadde noen problemer med det, og min egen reagerte aldri en eneste gang på andres klikker, fordi lyden kom ikke fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei igjen!

Da har jeg kommet til enda en problemstilling med hundeklubben min. Som medlem kan jeg trene på banen deres når det ikke er kurs og kan delta på fellestreningene. Fellestreningene er lagt opp slik at man kan trene på det man vil, men det vil for eksempel bli satt opp bane i agility og Rally Lydighet (på agiliity og RL treningene) som man kan gå hvis man vil. Klubbens instruktører er ofte på disse fellestreningene og hjelper til. Jeg har gått på et par slike fellestreninger og trent sånne basic ting men utnyttet forstyrrelsene.

Nå har jeg også måttet kutte ut klikkeren her. Jeg synes klikker er en flott betinget forsterker som er veldig grei i innlæring og trening, men hunden kan også "bra". Det er spesielt insturktøren fra valpekurset som ikke liker denne klikkeren, den forstyrrer andre.

Dessverre er dette eneste klubb i nærheten jeg kan trene med, kan jeg klage til NKK (de er inn under NKK)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...