Gå til innhold
Hundesonen.no

Matlei?


marim
 Share

Recommended Posts

Den lille papillon rampen min har spist så utrolig lite i det siste, begynner vel å bli litt over en uke siden det startet. Han virker til å være i tipp topp form ellers. 

Når jeg spør om han vil ha mat på kvelden som vi pleier, logrer han som bare det, men med en gang jeg tar frem fôret hans, stopper han og logre  og jeg ser den skuffelsen i øynene hans.. 

Kan hunder rett og slett bli skikkelig matlei? I såfall, bør jeg bytte fôr eller bør jeg holde meg hard og få han ti å spise det han får? 

Har nå brukt det samme fôret i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du fôrer på men hunden min fikk Royal canin og Eukanuba de 2-3 første årene sine. Så ville han ikke ha det lenger, han spiste til slutt når han var sulten men det var ingen glede over det. Fikk tips om å prøve kornfritt og har siden fôret på Taste of the wild eller Acana. Nå er han 7 år og han elsker fortsatt maten sin ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ser ut som om han kvier seg, så hadde jeg fått sjekket tennene hans. Det kan være at det har gått en splint av en tann bak ved jekslene som du ikke ser som gjør det vondt å spise. 

Ellers tenker jeg at så lenge hunden ikke er veldig veldig tynn så har dør de ikke av å gå noen dager uten mat, får han tilbudet og ikke vil ha, så bare ta bort maten og spør igjen senere. Men du kan jo alltids prøve å bytte for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er noe fysiologisk, for det ser ikke ut som han har vondt. Bare rett og slett skuffelsen i blikket hans når han får maten. ? Men han skal til dyrlege i nesteuke for å få vaksine, så kan jo alltids sjekke det der. 

 

Vurderer å kjøre sultestreik, ingen godbiter eller i mellom måltidene og tilby han mat morgen og kveld.. men samtidig så syns jeg det er litt kjedelig om han rett og slett er drittlei den maten.. Så blir vel kanskje et fôrbytte for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet litt før jeg byttet for ihvertfall, kjedelig om man lager seg en uvane med å måtte drive å bytte for. Det kan jo være så mangt, og en uke er jo ikke all verdens liksom. Løpetid i nabolaget? Har det vært mindre aktivitet en periode? Hvor gammel er han(kanskje det er noen hormongreier på gang om han er ung)? Tenner er jo absolutt verdt å sjekke også, men det kan jo like gjerne være bare en periode han er inne i som går over like raskt som den kom.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ser ikke noen grunn til å tvinge hunden til å spise samme type mat dag inn og dag ut. Vi rullerer smak innenfor acana og gir også råfôr  innimellom. vil tro hunden setter pris på variasjon selv om noen fôrer på samme tørrfôr type hele livet til hunden og mener at det er bra for hunden og at de ikke blir lei (og om de da ikke spiser så er det fordi hunden er sær ?). Men selvfølgelig, om hunden bare har vært sånn noen dager så kan du jo bare se ann litt ? acana er kanskje litt dyrere enn andre merker og du finner det i en del dyrebutikker og på nett. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da han ikke har spist noe særlig på en god del dager nå, bestemte jeg meg for å gå på dyrebutikken. Der anbefalte de Roayal Canin, så jeg kjøpte det da. 

Blandet halvt med Royal og Apetitt, bare for å få en litt myk overgang. Og han spiste som bare det med stor ivrighet ? Så forhåpentligvis  har problemet løst seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dette er jo for så vidt et kjent problem. Hunder er jo fra naturen av, laget slik (rovdyr) at de kan være uten mat i lengre tid. Det blir unaturlig for dem å ha tilgang på mat hele tiden. 

  • Vær konsekvent
  • Hvis den ikke vil ha mat, så tar du matskåla vekk. Foring neste dag.
  • Pass på at den får mosjon og vann.

Det beste for matlysten er et aktivt liv som den av og til kan bli trøtt av. Småspising mellom måltidene kan også ødelegge matlysten.

friute.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, friute skrev:

Dette er jo for så vidt et kjent problem. Hunder er jo fra naturen av, laget slik (rovdyr) at de kan være uten mat i lengre tid. Det blir unaturlig for dem å ha tilgang på mat hele tiden. 

  • Vær konsekvent
  • Hvis den ikke vil ha mat, så tar du matskåla vekk. Foring neste dag.
  • Pass på at den får mosjon og vann.

Det beste for matlysten er et aktivt liv som den av og til kan bli trøtt av. Småspising mellom måltidene kan også ødelegge matlysten.

friute.no

Da har jeg tydeligvis ett unaturlig hundehold..mine har alltid tilgang til mat. Alle utenom en, er hunder i normalt hold. Man må ikke glemme at ulv ikke spiser tørrfor.. De spiser stort sett kjøtt, som er adskillig mer tungfordøyd enn tørrfor.

Å ta matskålen vekk,kan fungere mot sin hensikt. Hunder som spiser svært  lite( og mennesker for den del) kan miste sultfølelsen , etter en tid. I tillegg har man raser som later til å være disponert for anoreksi, da vil et slikt regime være svært uheldig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Da har jeg tydeligvis ett unaturlig hundehold..mine har alltid tilgang til mat. Alle utenom en, er hunder i normalt hold. Man må ikke glemme at ulv ikke spiser tørrfor.. De spiser stort sett kjøtt, som er adskillig mer tungfordøyd enn tørrfor.

Å ta matskålen vekk,kan fungere mot sin hensikt. Hunder som spiser svært  lite( og mennesker for den del) kan miste sultfølelsen , etter en tid. I tillegg har man raser som later til å være disponert for anoreksi, da vil et slikt regime være svært uheldig. 

 

Jeg mente bare at noen hunder kan gå matlei av å ha tilgang på mat hele dagen. Noe militant regime er det ikke snakk om. Ei heller noe sulteforing. Det er jeg i mot. Det beste er daglig mosjon, ingen mellommåltider og et hovedmåltid om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, friute skrev:

Jeg mente bare at noen hunder kan gå matlei av å ha tilgang på mat hele dagen. Noe militant regime er det ikke snakk om. Ei heller noe sulteforing. Det er jeg i mot. Det beste er daglig mosjon, ingen mellommåltider og et hovedmåltid om dagen.

Det beste for hvem? Det er ikke så enkelt at 'hund er hund'. Hunder er like forskjellige som folk faktisk..Noen spiser ett stort måltid og andre småspiser seg gjennom dagen. Begge deler kan fungere utmerket, uten hverken under eller overvekt som resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt skrive under på at en skikkelig tannsjekk (med røntgen/probing) er noe som bør gjøres regelmessig, spesielt på små hunder. Min hund gikk med ei knekt tann som hadde en solid betennelse i rota, hadde det ikke vært for rutinemessig tannsjekk hos veterinær hadde jeg neppe oppdaget det før det hadde gått virkelig langt. Hunder er eksperter på å skjule plager.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene min hund ikke vil spise blander jeg noe godt i foret. Fisk eller litt kyllingfilet feks. En tannsjekk er heller ikke dumt, som flere nevner. Min hadde hjørnetenner som lagde sår i tannkjøttet pga overbitt. Matvrak som hun er, gikk det heldigvis ikke utover appetitten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...