Gå til innhold
Hundesonen.no

(Jakt)springer vs (jakt)golden, evt andre


soelvd
 Share

Recommended Posts

Snuser litt på neste hund og lurer litt på tanker rundt forskjellen på disse rasene. Har fra før av golden etter jaktlinjer og elskerelskerelsker den hunden. Allikevel synes jeg golden kan bli litt store, rent praktisk, så kikker litt på mindre raser også, spesielt springer spaniel. Jeg kjenner derimot ikke til så mange springere men liker veldig det jeg ser når jeg ser de. Noen som har noen tanker rundt springeren i forhold til golden? Lister opp hvorfor jeg liker golden:

- Stødige hunder som tåler mye i hverdagen

- "Potethund" som er med på alt. Spor, LP, agility, korte turer, lange turer, svømmeturer, etc.

- Sosiale hunder som ønsker alt og alle velkommen (vel, dette er på godt og vondt)

- Lekne, arbeidslystne, etc

- En rak og fin "happy go lucky"-holdning under trening. Jeg trives ikke med måten de fleste feks BC jobber på med lav haleføring og litt "snikende" holdning, i mangel på bedre ord. Rak rygg, hodet opp og halen logrende i været vil jeg ha!

 

Det skal bli LP-hund ut av den neste også og det viktigste er at den fungerer til det. Altså stor arbeidskapasitet, førerorientert, gjerne litt mindre enn golden, relativt sosiale, stødige, o.l. Aller viktigst er det selvsagt at hunden er så stødig at den finfint takler en travel hverdag med litt farting, småbarn i hus, o.l. 

 

Kan springer fungere? Evt andre raseforslag? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at springeren er noe mer vimsete og ukonsentrert? Lever litt mer i sin egen verden på en måte, og der er det snuta som styrer :P Men jeg har bare sett et par individer da, så det er en uttalelse på ekstremt tynt grunnlag. Personlig ville jeg gått for golden, men begge rasene passer jo med kriteriene dine, så til syvende og sist blir det kanskje en smaks-sak? :)

Ellers hadde jo toller med hodet på riktig plass passet deg ypperlig tror jeg ... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg ikke kjenner rasen, men mitt inntrykk etter å ha sett noe jaktspringere er at de har dårlig konsentrasjon, fungerer relativt dårlig i lp-setting, liker å løpe løpe løpe, er litt smiskete/jobber med lavt logrende hale - og har mer stress enn virkelig arbeidsevne. Men - det er bare mitt inntrykk... 

Hva med en jaktlabbe? De kan vel være litt mindre enn golden? Eller - man får vel mindre eksemplarer av  begge rasene om man kjøper fra linjer som er litt mindre i størrelse. "Lommelabber" finnes det jo en del av, har jeg sett :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt etter å ha sett en del jaktspringere er at de syns LP er vanskelig og bygger seg opp stress når de klarer faktisk holde sin posisjon og da kommer piiiiiiiiip.

I skogen, søksarbeid,redningshund osv er de geniale! Og ustoppelig, for en kapasitet! Men om det er lp som er hovedarena så hadde jeg nok heller sett mot tispe innen golden/labbis om det er mindre størrelse du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, MarieR skrev:

 

Mitt inntrykk er at springeren er noe mer vimsete og ukonsentrert? Lever litt mer i sin egen verden på en måte, og der er det snuta som styrer :P Men jeg har bare sett et par individer da, så det er en uttalelse på ekstremt tynt grunnlag. Personlig ville jeg gått for golden, men begge rasene passer jo med kriteriene dine, så til syvende og sist blir det kanskje en smaks-sak? :)

Ellers hadde jo toller med hodet på riktig plass passet deg ypperlig tror jeg ... :) 

 

Ja, golden er virkelig en topp hund for min del, det er bare størrelsen jeg anker på, det blir trangt i bilen med to golden når den ene er 34 kg :P Toller er drømmerasen av alle raser, men jeg orker ikke tanken på å prøve igjen enda, etter den forrige splitter pine gærne ;-) Føler meg ikke trygg nok på at jeg klarer å lete frem linjer som både er bra nok og stabile nok, særlig ikke med småbarn i hus :) 

37 minutter siden, Siri skrev:

Nå skal det sies at jeg ikke kjenner rasen, men mitt inntrykk etter å ha sett noe jaktspringere er at de har dårlig konsentrasjon, fungerer relativt dårlig i lp-setting, liker å løpe løpe løpe, er litt smiskete/jobber med lavt logrende hale - og har mer stress enn virkelig arbeidsevne. Men - det er bare mitt inntrykk... 

Hva med en jaktlabbe? De kan vel være litt mindre enn golden? Eller - man får vel mindre eksemplarer av  begge rasene om man kjøper fra linjer som er litt mindre i størrelse. "Lommelabber" finnes det jo en del av, har jeg sett :D 

Ja, det kan jo høres sånn ut i tråden her. Man får nok golden kanskje enda mindre enn labradoren vil jeg tro, ned i så lite som 16-17 kg. Meeeeeen, da blir jeg litt sær på utseendet i stede, jeg synes ikke de skal være så små :lol:  Men blir det golden må jeg nok kanskje kapitulere til en liten en ja. Monti sine foreldre er jo 21 og 25kg, var passe uflaks at min ble 34 :P  Har forøvrig ikke sett noe særlig av små jaktlabber, synes de ser svære ut, men skal sjekke litt til :)    

 

20 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Hva med field spaniel? Kennel HasaTy i Samnanger trener det aller meste med sine. Evt vanlig springer eller cocker?

Kjenner ikke til field i det hele tatt, hvordan er de arbeidsmessig, "holdningsmessig", etc? Vanlig springer er uaktuelt både pga pels og det jeg har sett av arbeidskapasitet. Cocker er for liten, kjenner et godt knippe av de og synes også de er forferdelig smiskete og "snikende"i hvordan de jobber. 

 

10 minutter siden, JeanetteH skrev:

Inntrykket mitt etter å ha sett en del jaktspringere er at de syns LP er vanskelig og bygger seg opp stress når de klarer faktisk holde sin posisjon og da kommer piiiiiiiiip.

I skogen, søksarbeid,redningshund osv er de geniale! Og ustoppelig, for en kapasitet! Men om det er lp som er hovedarena så hadde jeg nok heller sett mot tispe innen golden/labbis om det er mindre størrelse du tenker på.

Ja, basert på svarene her så langt høres ikke springeren ut som hunden å kjøpe for LP, høyt stressnivå, lyd, etc frister lite. Vi holder jo litt på med spor, feltsøk, o.l., men det blir definitivt LP som skal satses, så da høres det ikke så veldig aktuelt ut. 

Tispe vil jeg heller ikke ha :lol: Liker hannhundene best og gidder ikke tispe og hannhund i samme hus heller. Spørs om jeg bare må gi meg på det og ta en "stor" hund til. Jeg vil ikke ha de bittesmå goldenene heller, synes de i alle fall bør være 20-25kg før de er noe særlig å se på. Men, kanskje jeg må gi meg på det :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, soelvd skrev:

Toller er drømmerasen av alle raser, men jeg orker ikke tanken på å prøve igjen enda, etter den forrige splitter pine gærne ;-) Føler meg ikke trygg nok på at jeg klarer å lete frem linjer som både er bra nok og stabile nok, særlig ikke med småbarn i hus :) 

Du vet at linjegransking kan du få hjelp med når den dagen kommer at du ønsker ny toller. :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, soelvd skrev:

Kjenner ikke til field i det hele tatt, hvordan er de arbeidsmessig, "holdningsmessig", etc? Vanlig springer er uaktuelt både pga pels og det jeg har sett av arbeidskapasitet. Cocker er for liten, kjenner et godt knippe av de og synes også de er forferdelig smiskete og "snikende"i hvordan de jobber. 

Hilde som har kennelen pleier å delta på mye av stevner og utstillinger rundt i fylket. Trivelig dame, så det er sikkert bare å ta kontakt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig springer fra gode linjer/oppdretter som bruker hundene, har både fart, konsentrasjonsevne og arbeidskapasitet. Jeg valgte springer fra oppdretter som selv er aktiv med hundene og Lotta er det fart i. Hun er fokusert, motivert for trening, lett å lære og jobber for både godbiter, leker OG for mor.  Har også vært figurant på MH med springere som absolutt er arbeidshunder. Du må bare vite hvem du kjøper av.
Selv la jeg bort ideen om å kjøpe jaktspringer fordi de ofte "flyr litt for høyt". ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2016 at 8:36 AM, Kokospaniel skrev:

Hva med field spaniel? Kennel HasaTy i Samnanger trener det aller meste med sine. Evt vanlig springer eller cocker?

Sånn som jeg har forstått det på Hilde er fielden mer betraktelig mer reservert og forsiktig enn springeren. Jeg har vært tittet litt på rasen tidligere, men jeg og foretrekker happy go lucky /sosiale hunder :)

 

Jeg kjenner 2 jaktspringere her i området, men har ikke sett de i lp sammenheng. De er helt rå på smeller, triks og agility. Imponerende motor og fokus på de begge to :ahappy:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med springer er at de er mer vimsete og mer følsom enn en golden ☺ sett litt usikkerhet både i forhold til folk og andre hunder. Så ville sosialisert godt når de er valp for å veie opp for det som evt ligger der. De er også hakket mer smiskete. Men absolutt gode brukshunder. Men syns det er en del forskjell på springer vs golden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2016 at 9:07 AM, soelvd skrev:

Kjenner ikke til field i det hele tatt, hvordan er de arbeidsmessig, "holdningsmessig", etc? Vanlig springer er uaktuelt både pga pels og det jeg har sett av arbeidskapasitet. Cocker er for liten, kjenner et godt knippe av de og synes også de er forferdelig smiskete og "snikende"i hvordan de jobber. 

 

 

Hvis du vil satse høyt i LP, ville jeg kanskje ikke gått for field spaniel. Men til LP for moro skyld tror jeg de er fine. Kjenner 2 stykker med field som konkurrerer litt i lydighet på siden, de driver mest med blodspor. Hun ene har en tispe med opprykk til klasse 3, som de har startet i noen ganger. Veldig søt å se på! Hun andre damen hadde en fantastisk herlig hannhund (Flashie, Winterbourne White Lightning), som hun og hadde opprykk til klasse 3. Han døde dessverre av hjerteproblemer etter hoggormbitt. Nå har hun en ny tispe på snart 2 år. Begge disse kan sikkert fortelle mer om hvorvidt de egner seg. Men har inntrykk av at det er blodspor og smeller de satser mest på, og litt lydighet for gøy ved siden av. Hjemmesidene:
http://www.fieldspanielensally.com/305903668

http://www.flashie-fieldspaniel.com/

Her er video av når Flashie går lydighet, syns han er helt herlig: 
http://www.flashie-fieldspaniel.com/77846328

 

2 timer siden, mokken skrev:

Sånn som jeg har forstått det på Hilde er fielden mer betraktelig mer reservert og forsiktig enn springeren. Jeg har vært tittet litt på rasen tidligere, men jeg og foretrekker happy go lucky /sosiale hunder :)

 

 

 

Ja, field er litt roligere sånnsett enn type golden/flat i hilsing :P Det finnes og en del nervøse hunder har jeg forstått så det gjelder å passe på. De jeg har møtt som er trygge og fine tar kontakt, kommer gjerne og planter labbene oppå deg for å få kos, men på en veldig rolig måte :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Shlush said:

Min erfaring med springer er at de er mer vimsete og mer følsom enn en golden ☺ sett litt usikkerhet både i forhold til folk og andre hunder. Så ville sosialisert godt når de er valp for å veie opp for det som evt ligger der. De er også hakket mer smiskete. Men absolutt gode brukshunder. Men syns det er en del forskjell på springer vs golden

Jeg kjenner absolutt ikke igjen beskrivelsen din og jeg treffer ganske mange springere ukentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, enna skrev:

Jeg kjenner absolutt ikke igjen beskrivelsen din og jeg treffer ganske mange springere ukentlig...

Jaktspringer eller utstillingslinjer? For det er jo vesentlig forskjell på de jeg har møtt ihvertfall. Jaktspringeren er energisk, vimsete og ukonsentrert, mens utstillingslinjene er roligere og mer fokuserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. september 2016 at 9:37 AM, Helene skrev:

Du vet at linjegransking kan du få hjelp med når den dagen kommer at du ønsker ny toller. :) 

 

Tusen tusen takk, Helene :) Jeg tørr jo nesten ikke mase etter all hjelpen jeg fikk sist når jeg endte opp med golden allikevel, hehe (selv om det var ditt tips og med din velsignelse ;) ). Vi må nok snakkes :) 

 

3 timer siden, mokken skrev:

Sånn som jeg har forstått det på Hilde er fielden mer betraktelig mer reservert og forsiktig enn springeren. Jeg har vært tittet litt på rasen tidligere, men jeg og foretrekker happy go lucky /sosiale hunder :)

Jeg kjenner 2 jaktspringere her i området, men har ikke sett de i lp sammenheng. De er helt rå på smeller, triks og agility. Imponerende motor og fokus på de begge to :ahappy:

 

Reservert og forsiktig er definitivt ikke noe vi vil ha, det er jo nettopp den der glade holdningen jeg elsker (og i blant forbanner :P ) ved golden :) Kanskje jeg må ta en tur til Bergen for å hilse på springere :) 

2 timer siden, Shlush skrev:

Min erfaring med springer er at de er mer vimsete og mer følsom enn en golden ☺ sett litt usikkerhet både i forhold til folk og andre hunder. Så ville sosialisert godt når de er valp for å veie opp for det som evt ligger der. De er også hakket mer smiskete. Men absolutt gode brukshunder. Men syns det er en del forskjell på springer vs golden

Bittelitt mer følsomt hadde jo vært fint da, tror Monti bare har en svær stein i hodet :lol: Ikke trives jeg med smisker heller :P Hm, jeg tror kanskje jeg må holde meg til retrieverne :P 

1 time siden, Orca skrev:

Hvis du vil satse høyt i LP, ville jeg kanskje ikke gått for field spaniel. Men til LP for moro skyld tror jeg de er fine. Kjenner 2 stykker med field som konkurrerer litt i lydighet på siden, de driver mest med blodspor. Hun ene har en tispe med opprykk til klasse 3, som de har startet i noen ganger. Veldig søt å se på! Hun andre damen hadde en fantastisk herlig hannhund (Flashie, Winterbourne White Lightning), som hun og hadde opprykk til klasse 3. Han døde dessverre av hjerteproblemer etter hoggormbitt. Nå har hun en ny tispe på snart 2 år. Begge disse kan sikkert fortelle mer om hvorvidt de egner seg. Men har inntrykk av at det er blodspor og smeller de satser mest på, og litt lydighet for gøy ved siden av. Hjemmesidene:
http://www.fieldspanielensally.com/305903668

http://www.flashie-fieldspaniel.com/

Her er video av når Flashie går lydighet, syns han er helt herlig: 
http://www.flashie-fieldspaniel.com/77846328

Ja, field er litt roligere sånnsett enn type golden/flat i hilsing :P Det finnes og en del nervøse hunder har jeg forstått så det gjelder å passe på. De jeg har møtt som er trygge og fine tar kontakt, kommer gjerne og planter labbene oppå deg for å få kos, men på en veldig rolig måte :P

 

 

Jeg vil satse i LP. Ikke landslagssatsing, men championat i alle fall :) Så da er det kanskje ikke noe for oss. Selv om hun i filmen var alldeles nydelig og akkurat sånn jeg kunne tenke meg :) 

 

 

Tusen takk for tips og hjelp alle sammen :-)  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, soelvd skrev:

 

Tusen tusen takk, Helene :) Jeg tørr jo nesten ikke mase etter all hjelpen jeg fikk sist når jeg endte opp med golden allikevel, hehe (selv om det var ditt tips og med din velsignelse ;) ). Vi må nok snakkes :) 

 

Reservert og forsiktig er definitivt ikke noe vi vil ha, det er jo nettopp den der glade holdningen jeg elsker (og i blant forbanner :P ) ved golden :) Kanskje jeg må ta en tur til Bergen for å hilse på springere :) 

Kan tenkes at de kommer til stevne i Ølen i begynnelsen av oktober. Om det er aktuelt så kan jeg finne ut av det for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, simira said:

Jaktspringer eller utstillingslinjer? For det er jo vesentlig forskjell på de jeg har møtt ihvertfall. Jaktspringeren er energisk, vimsete og ukonsentrert, mens utstillingslinjene er roligere og mer fokuserte.

Min erfaring er at den generaliseringen ikke holder vann...
Jeg treffer stort sett "dual" og en og annen jakt. De dual jeg treffer (som altså er aktive og trenes av aktive hundefolk) er energiske, høy lekelyst, holder lenge, motiverte. Min frk dual har jeg jobbet mye med for å dempe -få litt ned slik at hun kan fokusere optimalt, for hun er veldig energisk, høy, supermotivert for trening. Mor og søster som jeg trener sammen med er likedan. Og det er også mange av de andre dual springere jeg trener sammen med.
Jaktspringere er nok ofte mer ukonsentrerte og vimsete og flyr litt vel høyt -men igjen - det avhenger av linjene/oppdretter, og ikke nødvendigvis av "merkelappen". Og sannsynligvis vil det avhenge en del av hvilken trening og hva slags fokus fører/eier har hatt i oppdragelsen/dressuren av hunden. I Norge har vi fremdeles bare EN rase engelsk springer og det er "engelsk springer spaniel". Også vedtatt som ønskelig av klubben at der skal være bare EN rase, og at typene ikke skal bli så ekstreme noen av dem at rasen dels i to ulike raser. Målet er uansett funksjonelle hunder med jaktlyst, og med sunt eksteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg innrømme at jeg blandet litt, og at to av de "jaktspringerene" jeg tenkte på er jaktcockere, som jo er i en helt annen klasse når det gjelder energi og fokus. Så da er forskjellen mindre ekstrem enn jeg først tenkte, ja.

Men det fikk meg til å tenke litt på breton. De er jo jakthunder, men alle de jeg har møtt har vært brukt til lydighet/rally og fungerer bra der. Jeg kjenner ikke rasen godt nok til å si om de har potensiale til å komme langt, men det er jo noen bretonfolk her på sonen som kan svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, simira said:

Nå må jeg innrømme at jeg blandet litt, og at to av de "jaktspringerene" jeg tenkte på er jaktcockere, som jo er i en helt annen klasse når det gjelder energi og fokus. Så da er forskjellen mindre ekstrem enn jeg først tenkte, ja.

Men det fikk meg til å tenke litt på breton. De er jo jakthunder, men alle de jeg har møtt har vært brukt til lydighet/rally og fungerer bra der. Jeg kjenner ikke rasen godt nok til å si om de har potensiale til å komme langt, men det er jo noen bretonfolk her på sonen som kan svare på det.

De få jakt-cockere jeg har truffet (og ene var jeg hundelufter for noen dager) har surret rundt sin egen akse ute på tur og ikke evnet å gå rett frem, ev bevege seg sånn noenlunde i EN retning.... stokk døve... og ikke mye fokus.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jaktspringen og jaktcockern kommer til sin rett når det er snakk om jakt eller søksarbeid (spor, rundering, nosework etc). Har sett flere i søksarbeid og der har de en utømmelig kapasitet!

Har også sett noen med usikkerhet knyttet til folk og andre hunder. Men så lenge de er godt trent, har utviklet en god forsterker og vet hva som er jobben, trenger ikke dette å være noe problem.

Til lp ville jeg helt klart gått for jaktgolden jf. med cocker og springer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Shlush said:

Jeg snakker om workinglinjene her.

Ok.
Det bekrefter vel bare min oppfatning (og flere andre jeg kjenner med meg - derav en med working) at dual i stor grad oftere egner seg bedre enn working til andre aktiviteter enn jakt. Fordi fokuset er mye bedre, og de ikke flyr så høyt i stress.
For noen år siden var jeg selv veldig fiksert på jaktvariantene og trodde de hadde mer å by på ift arbeidsevner og motivasjon osv. DET mener jeg ikke lenger. Tvert imot tror jeg at ideen om woring/jakt versus dual har blitt en fiks ide hos en del, og at varianten er litt "opphypa". Uten at de har mye mer å by på enn dual.Men har større utfordringer enn dual ift konsentrasjon. Samme tror jeg gjelder for cocker. 
Eneste fordelen jeg ser er pelsmengde og lengde, men der er det også variasjoner innen dual. Lotta (og søstra Alexa også) feks, er veldig moderat i pelsen.
I helgen gjorde vi MH på et dual springer-kull 15 mnd. 4 av 7 valper, 2 av de andre skal testes i Sverige der de nå brukes aktivt bla ene i politiet. Jevnt kull - arbeidshunder i hodet hele gjengen. Veldig bra MH. Og de er ikke unike for varianten. Men IDEENE mange har kommer enten fra noe de har hørt, ev fra individer de har møtt - som kanskje ikke engang brukes aktivt og som dermed ikke får vist hva som bor i dem. Rasen er jo også attrraktiv som ren familiehund pga gemyttet. DET betyr ikke at det ikke bor mye mer i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...