Gå til innhold
Hundesonen.no

Seniorfòr?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Ja, varga har jo blitt 7 år nå så det begynner vell å bli aktuelt å vurdere seniorfor e.l. 

Når har dere begynt med senior for? Er det evt like bra med tilskudd tilsatt i annet for? Feks senior fra svenske dyreapoteket? Jeg ønsker jo i utgangspunktet å fortsette å fore på vom og hundemat pluss bittelitt tørrfor slik jeg gjør nå, og ser ikke noe behov for et magrere for enda ihvertfall, som vell er noe av greia med seniorfor som jeg har forstått det. Hunden er frisk og rask og vi er mye aktive enda med både ski og sykling og kommer til å fortsette med det så lenge hun vil/orker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra min erfaring hadde jeg bare fortsatt med det foret jeg har gjort og heller legge til tilskuddene som er i senjor foret. 

Har i grunnen bare hatt en som ble gammel nok til å gå på senjor for og det ble en katastrofe. Spenst ble som en gummistrikk og han begynte å henge med hodet og gå bak meg. Bytta tilbake til det vanlige foret og han var som jeg altid har hatt han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden begynte på seniorfor da han var 7 år. Med nåværende hunder tenker jeg at jeg bare kommer til å legge til tilskudd og ikke gjøre noe annet om de ikke får noen spesielle problemer når de blir eldre.

Ser at du også forer på V&H, noe som jeg tenker er ett godt for både for ung og gammel så lenge de fungerer fint på det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere enn noen gang at hunden får godt fôr med høy andel animalskt, dvs ikke typisk "seniorfôr" med mye fyllestoffer. Jeg fôrer rått helanimalskt til min eldre og gir tilskudd ved siden av, viktigste mener jeg er glukosamin og omega-3 (om en ikke gir mye fersk, fet fisk, men uansett greit med litt ekstra spesielt til de eldre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har, og har hatt, en del hunder som har blitt gamle, og ingen har fått seniorfor. Nå har jeg en rottweiler som er over 11 år, og han går fortsatt på vanlig for. Pga at han for et år eller to siden hadde Pankreatitt, så går han på et ganske fettfattig for (lam og ris) og noe vom, men ikke noe spesialfor. Alle hundene får ekstra laksolje og glucosamin som tilskudd, gamle som unge, utenom det får de mat etter hold. 

7 år er da ingen alder. Den andre rottisen min er 7 1/2, og sprek som en unghund. Veldig godt musklet, og går og trekker i mange mil i uka.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noen gamle hunder for tiden, bare 10 og 9 åringer. De får selvsagt samme fôr som de yngre - v&h + litt tørrfôr av varierende slag. Når jeg har hatt "gamle" hunder, har de også fått det samme. Skjønner egentlig ikke greia med disse seniorfôrene. Eldre hunder har like varierende behov som yngre. Det er det vesentlige, ikke alder i antall år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre bikkja er en 12 år gammal bælfeit labrador, så ser jeg liksom ingen grunn til å gå over på noe seniorfôr. Så lenge hunden er frisk og rask og har normalt aktivitetsnivå, så trenger den jo normal kost også. Jeg forsøkte seniorfôr en gang med en hund jeg hadde, hun var vel rundt 9 år da tror jeg, og makan til møkkafôr altså... pelsen ble matt og ******, og hunden skrantet skikkelig, resten av sekken ble kassert for å si det sånn. Siden har jeg ikke engang vurdert tanken på slikt fôr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix fylte 9 år i sommer og går fremdeles på vanlig fôr. Jeg ser ingen grunn til å bytte så lenge han er i fin form og fungerer godt. Har faktisk ikke tenkt over at han kanskje burde fått tilskudd av noe slag, men så får han jo vom og hundemat med jevne mellomrom så vil tro han får mye bra næringsstoffer der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8,10 og 11 åringen får vanlig fôr. 11-åringen får i tillegg daglig  tilskudd med glukosamin +  ekstra omega 3 når jeg husker det.  

12-(snart 13) -åringen får seniorfôr og dagflig tilskudd med glukosamin +  ekstra omega 3 når jeg husker det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, HHH skrev:

Har, og har hatt, en del hunder som har blitt gamle, og ingen har fått seniorfor. Nå har jeg en rottweiler som er over 11 år, og han går fortsatt på vanlig for. Pga at han for et år eller to siden hadde Pankreatitt, så går han på et ganske fettfattig for (lam og ris) og noe vom, men ikke noe spesialfor. Alle hundene får ekstra laksolje og glucosamin som tilskudd, gamle som unge, utenom det får de mat etter hold. 

7 år er da ingen alder. Den andre rottisen min er 7 1/2, og sprek som en unghund. Veldig godt musklet, og går og trekker i mange mil i uka.
 

Nei, jeg føler jo over hodet ikke at hunden er gammel, hverken i alder eller som jeg merker på henne, så selve energibehovet og slikt er liksom ikke det jeg tenker på, og grunnen til at jeg ikke ønsker å bytte til et seniorfor egentlig, men det er jo mye annet tilsatt i seniorforene som er fordelaktig for hunder som begynner å bli litt "eldre" tenker jeg som ikke skader og gi samme hvor oppegående de er. 

10 timer siden, Pringlen skrev:

Nå har jeg ikke noen gamle hunder for tiden, bare 10 og 9 åringer. De får selvsagt samme fôr som de yngre - v&h + litt tørrfôr av varierende slag. Når jeg har hatt "gamle" hunder, har de også fått det samme. Skjønner egentlig ikke greia med disse seniorfôrene. Eldre hunder har like varierende behov som yngre. Det er det vesentlige, ikke alder i antall år...

For min del så tenker jeg jo på alt det andre som er tilsatt i foret mer enn selve foret og hundens alder i seg selv. Ting som kan hjelpe dem til å både forebygge plager eller lindre de som evt allerede er oppstått. Men det tenker jeg jo må gå like bra med tilskudd i vanlig for, bare måtte spørre siden jeg ble servert en påstand om at det ikke var like bra. Men jeg antar at vedkommende var ute etter å selge for så ja :P 

2 timer siden, Siri skrev:

Med mindre bikkja er en 12 år gammal bælfeit labrador, så ser jeg liksom ingen grunn til å gå over på noe seniorfôr. Så lenge hunden er frisk og rask og har normalt aktivitetsnivå, så trenger den jo normal kost også. Jeg forsøkte seniorfôr en gang med en hund jeg hadde, hun var vel rundt 9 år da tror jeg, og makan til møkkafôr altså... pelsen ble matt og ******, og hunden skrantet skikkelig, resten av sekken ble kassert for å si det sånn. Siden har jeg ikke engang vurdert tanken på slikt fôr. 

Nei, det er akkurat det jeg tenker også, sånn bortsett fra at jeg gjerne vil ha de tilskuddene som er tilsatt, men da ble det vell veldig klart her at seniorforet i seg selv ikke er noe å rope hurra for så da går jeg nok garantert bare for seniortilskudd i den vanlige maten hun får allerede :) 

1 time siden, Tonje skrev:

Felix fylte 9 år i sommer og går fremdeles på vanlig fôr. Jeg ser ingen grunn til å bytte så lenge han er i fin form og fungerer godt. Har faktisk ikke tenkt over at han kanskje burde fått tilskudd av noe slag, men så får han jo vom og hundemat med jevne mellomrom så vil tro han får mye bra næringsstoffer der også. 

Ja, jeg er ikke redd for at hun går glipp av noe enda ihvertfall, det er jo bare en mnd siden hun kunne kalles 6 år så gammel er hun jo ikke, men hun er jo aktiv, løper og trekker mye så tenker at et seniortilskudd er på sin plass etterhvert. Det inneholder jo gjerne ting som hjelper de å holde kroppen i orden og/eller lindre stivheter og slikt som har begynt å oppstå, og de fleste aktive hunder får jo noen form for forkalkninger, slitasjeskader eller bare generelt blir litt stiv og støl med alderen. Selv de der det ikke merkes så veldig. Og jo tidligere man begynner jo bedre forebygger det jo tenker jeg. :) 

Begynte å gi litt glukosamin i sommer så får bruke opp den boksen også vurdere å kjøpe noe mer sammensatt for eldre hunder etter det, takk for svar :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh, jeg gir vanlig mat (Acana for øyeblikket) og tilskudd, i all hovedsak glucosamin/MSM og omega 3. 
Snakket faktisk med dyrelegen om nettopp dette i går, da de har inngått avtale med en lokal selger om hjemlevering til sine kunder og slikt. (Vi får 30% avslag på første kjøpet) Og hun var meget fornøyd med at jeg ga min senior Acana og tilskudd. :) Men vi snakket litt om hills og andre spesialfor da, iom han har en litt rar mage, samt nå lekker urin og har dette prostata greiene sine. Mulig vi prøver oss på ett eller annet fôr etter neste dyrelegetime. Vi får igrunn se hva resultatene av den sier. Enn så lenge er jeg fornøyd med Acana, han har vært lik i magen på alt jeg har prøvd siste åra så har vel nesten slått meg til ro med at han "bare er sånn". 

Når jeg går tom for glucosamin/MSMn som jeg har nå så tenker jeg å prøve dette neste gang: http://norskdyrehelse.no/produkt/senior-310gr/ (Er å få som tabletter også) Var vel @JeanetteH tror jeg som tipsa meg om det en gang i en tråd om nettopp tilskudd til seniorer. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som flere at det er bedre å gi tilskudd selv, enn å kjøpe seniorfor. De seniorforene jeg har kikka på har vært rimelig dårlige innholdsmessige. Decoy blir 10 i februar, og han går på samme foret som Bris, selv om han er mindre aktiv nå enn han var for to-tre år siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rocket skrev:

Neh, jeg gir vanlig mat (Acana for øyeblikket) og tilskudd, i all hovedsak glucosamin/MSM og omega 3. 
Snakket faktisk med dyrelegen om nettopp dette i går, da de har inngått avtale med en lokal selger om hjemlevering til sine kunder og slikt. (Vi får 30% avslag på første kjøpet) Og hun var meget fornøyd med at jeg ga min senior Acana og tilskudd. :) Men vi snakket litt om hills og andre spesialfor da, iom han har en litt rar mage, samt nå lekker urin og har dette prostata greiene sine. Mulig vi prøver oss på ett eller annet fôr etter neste dyrelegetime. Vi får igrunn se hva resultatene av den sier. Enn så lenge er jeg fornøyd med Acana, han har vært lik i magen på alt jeg har prøvd siste åra så har vel nesten slått meg til ro med at han "bare er sånn". 

Når jeg går tom for glucosamin/MSMn som jeg har nå så tenker jeg å prøve dette neste gang: http://norskdyrehelse.no/produkt/senior-310gr/ (Er å få som tabletter også) Var vel @JeanetteH tror jeg som tipsa meg om det en gang i en tråd om nettopp tilskudd til seniorer. :) 

Er det tilskuddet jeg vurderer også, hørt og sett mye bra resultater av det ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tror labbisen begynte på seniorfór når hun var ca 8 år. Hun var kastrert og la på seg veldig lett. Når hun gikk på vanlig fór fikk hun veldig liten mengde og var konstant sulten. Hun fikk i tillegg en lav dose glucosamin, som forebyggende. 

Nå er Harly passert 6 år, og med mindre han endrer opptak og forbrenning drastisk i løpet av 1-2 år så ser jeg ingen grunn til å sette han på seniorfór med det første. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...