Gå til innhold
Hundesonen.no

HD-røntging


Tonje

Recommended Posts

Jeg sjekker ut det meste som kan være aktuelt på mine, fordi hvis det skulle vise seg for eksempel å være en svak grad HD - så kan jeg ta forholdsregler, som å varme ekstra godt opp, begynne å gi et kosttilskudd, holde hunden fin og tynn etc.

Neddoping er ikke så ille... og kan kombineres med noe annet. Hva som er politisk korrekt, spiller da liten rolle...

Når det gjelder hva som ble gjort på 70- og 80-tallet, så vil jo dette ligge bak mye av hundene idag - bare langt tilbake. Og det er som sagt RIKTIG så tett, bare den tilfeldige kennelen jeg sjekket fra Myndeklubbens oppdretterlinker til whippets.... tettere enn JEG ville turt å gjøre, særlig når man vet hvor liten avlsbase de fleste raser har, og hvordan Sundgren har advart mot slike små raser før. Hvorfor FORTSETTE med dette, selv om man hadde flaks og det har gått bra hittil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Jeg sjekker ut det meste som kan være aktuelt på mine, fordi hvis det skulle vise seg for eksempel å være en svak grad HD - så kan jeg ta forholdsregler, som å varme ekstra godt opp, begynne å gi et kosttilskudd, holde hunden fin og tynn etc.

Kan man ikke ta disse forholdsreglene uten en diagnose? Alle disse tingene du nevner her er vel med å holde hunder sunne og friske, uavhengig av om de har (diagnostisert) HD eller ikke?

Neddoping er ikke så ille... og kan kombineres med noe annet. Hva som er politisk korrekt, spiller da liten rolle...

Hva annet? Av fire hunder jeg har hatt, har kun en av dem noensinne måttet dopes ned. Mynder er dessuten ofte nokså følsomme overfor diverse medikamenter, så så sant jeg kan unngå å måtte gi dem denslags, gjør jeg det.

Det spiller selvsagt ingen rolle hva som er politisk korrekt, så lenge ikke det er den eneste grunnen til at man foretar seg noe som ellers ikke tjener noen hensikt.

Når det gjelder hva som ble gjort på 70- og 80-tallet, så vil jo dette ligge bak mye av hundene idag - bare langt tilbake. Og det er som sagt RIKTIG så tett, bare den tilfeldige kennelen jeg sjekket fra Myndeklubbens oppdretterlinker til whippets.... tettere enn JEG ville turt å gjøre, særlig når man vet hvor liten avlsbase de fleste raser har, og hvordan Sundgren har advart mot slike små raser før. Hvorfor FORTSETTE med dette, selv om man hadde flaks og det har gått bra hittil?

Men du sier jo selv at kennelen du nevner er tilfeldig - man bør kanskje være forsiktig med å skjære alle over en kam? Men jo, det foregår en del s.k. linjeavl den dag i dag, og jeg har ikke noen statistikk over gjennomsnittlig innavlsgrad i rasen i dag. At det er skapt en del genetiske flaskehalser i whippetrasen har du helt rett i. Samtidig har det jo skjedd en viss import av hunder fra USA som har en noe annen bakgrunn de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med overfølsomhet for medisiner er "gammelt nytt", var i "gamle dager" det; og dette kjenner dyktige veterinærer godt til og alle de jeg har kjent, har aldri hatt problemer i så måte.

Hehe, har du råd til å gi svindyre kosttilskudd uansett er det jo fint. Men ja, jeg vil heller VITE enn å håpe eller late som eller stikke hodet i sanden (nå snakker jeg generelt, og ikke til noen enkelt). Har sett i andre raser som oppgis som "sunne og friske", der det plutselig viser seg en arvelig lidelse som er blitt spredt til HELE avlsbasen på grunn av måten avlen er drevet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett i andre raser som oppgis som "sunne og friske", der det plutselig viser seg en arvelig lidelse som er blitt spredt til HELE avlsbasen på grunn av måten avlen er drevet på.

Så du mener at vi skal teste for alt (arvelig) man kan testes for - i den hensikt å være "føre var"?

Det er i så fall en "genial" måte å spare penger på! (Mulig du ikke behøver å gi så mye kosttilskudd til så mange, men uten å finregne så veldig tipper jeg at det vil koste litt mer pr hund pr hundeliv med alle disse helsesjekkene, jeg da...) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du flisespikker, Lotta, i mangel av noe annet. Men jeg tror du egentlig skjønner hva jeg mener.

Jeg satt selv som rasekontakt i en klubb og hørte den ene etter den andre av vanlige eiere komme og fortelle om hunder av samme slekt som døde av hjerteproblemer. Fikk vi i raseutvalget kartlagt det? Nei, veterinærer har taushetsplikt og oppdretterne... de stakk hodet i sanden og lot som ingenting, og skyldte på alt mulig annet "for denne rasen er jo SÅ sunn". Og eierne... de var så triste av tapet at de byttet rase.

Nei, takke meg til den gode brukshundkennelen jeg kjøper fra, som røntget albuer fra tidlig av - lenge før det ble erklært noe problem. Og som fører lister over ting som valpekjøpere melder fra om, og sammenholder det. De har en problemrase visstnok, men bikkjene deres er sunne og friske... fordi de ikke later som ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at mange kvier seg for å rønke når hd ikke er et problem for rasen.Men er det virkelig slik at Wippeten er så fantastisk godt bygget at hd ikke forekommer?Og om det skulle forekommer i en sjelden grad,hvorfor er dere ikke redde for at det kan sprees og bli et problem?Er det ikke bedre å forebygge,når man ser at andre raser har dette som et alvorlig stort problem i dag?

Jeg spør for å lære litt om rasen,og hvordan dere som har rasen tenker.

Det er jo noe som heter at vi skal ta vare på de kommende generasjoner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du flisespikker, Lotta, i mangel av noe annet. Men jeg tror du egentlig skjønner hva jeg mener.

Jeg satt selv som rasekontakt i en klubb og hørte den ene etter den andre av vanlige eiere komme og fortelle om hunder av samme slekt som døde av hjerteproblemer. Fikk vi i raseutvalget kartlagt det? Nei, veterinærer har taushetsplikt og oppdretterne... de stakk hodet i sanden og lot som ingenting, og skyldte på alt mulig annet "for denne rasen er jo SÅ sunn". Og eierne... de var så triste av tapet at de byttet rase.

Nei, takke meg til den gode brukshundkennelen jeg kjøper fra, som røntget albuer fra tidlig av - lenge før det ble erklært noe problem. Og som fører lister over ting som valpekjøpere melder fra om, og sammenholder det. De har en problemrase visstnok, men bikkjene deres er sunne og friske... fordi de ikke later som ingenting.

Det er fint at du er fornøyd med oppdretteren din, Akela - skulle ønske alle følte seg trygge på at den de kjøper hund av gjør så godt de kan, og følger opp både rase, valp og eiere på eksemplarisk vis.

Men, jeg flisespikker absolutt ikke! Det finnes snart ikke grenser for hva man kan teste hunder for, - og HD-rønting av whippet er et erkeeksempel på unødvendig ressursbruk, mener jeg (selv om man kanskje kan finne 1 eksemplar med hd, som burde fått kosttilskudd...).

Raseutvalg har mange måter å jobbe på - det går an å gå inn for screeningprogrammer hos NKK, informasjon om sykdommer i medlemsblader og på internett, og kartlegging av de hundene som eierne SELV forteller om... Where there is a will there is always a way. Men, det opplevdes kanskje ikke som viktig nok å ta det ubehaget?

Selv har jeg en liten rase der alle kjenner alle og helseproblemene har vært relativt få - men de finnes. Jeg vet at det ikke er enkelt å informere om til nye valpekjøpere, da det er nærliggende å tro at det er noe man forteller om for å få solgt valp til dem selv... Så mye enklere det hadde vært om et "utvalg" kunne gitt de nøkterne fakta (om de ikke ble "kuppet" av en konkurrerende oppdretter de også...) Det er ikke akkurat en hemmelighet at det finnes klaner og fans i alle klubber, og det kan være slitsomt dersom de sitter som valpeformidlere, kontaktutvalg og spaltister i HS...

Og det er stor forskjell på valpekjøpere, de som har vært med en stund vil gjerne sette pris på åpenhet og informasjon om helseproblematikk, temperamentstyper, rasespesifikk atferd... De nye, som ikke har så mye erfaring synes ofte å tro at den som forteller minst er den som har minst "problemer" også... Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...