Gå til innhold
Hundesonen.no

HD-røntging


Tonje

Recommended Posts

Ja nå vil jeg høre meninger om dette temaet,for jeg har gått å tenkt en del på dette i det siste. Jeg har en whippet,og så vidt jeg vet så er det få/ingen whippetopdrettere her i landet som HD-røntger avlshundene sine. Dette gjelder vel mynder generelt så vidt jeg forsto. Inne på et myndeforum spurte jeg en gang for en stund siden om når jeg burde foreta en røntging og at jeg hadde tenkt å gjøre dette med hunden min for å være på den sikre siden. Husker at jeg da fikk et svar der det sto at jeg heller burde spare de pengene,fordi det omtrent ikke finnes HD på mynder.

Men hvordan kan man vite at det ikke finnes HD,hvis hundene ikke røntges?

Ja,hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Ja nå vil jeg høre meninger om dette temaet,for jeg har gått å tenkt en del på dette i det siste. Jeg har en whippet,og så vidt jeg vet så er det få/ingen whippetopdrettere her i landet som HD-røntger avlshundene sine. Dette gjelder vel mynder generelt så vidt jeg forsto. Inne på et myndeforum spurte jeg en gang for en stund siden om når jeg burde foreta en røntging og at jeg hadde tenkt å gjøre dette med hunden min for å være på den sikre siden. Husker at jeg da fikk et svar der det sto at jeg heller burde spare de pengene,fordi det omtrent ikke finnes HD på mynder.

Men hvordan kan man vite at det ikke finnes HD,hvis hundene ikke røntges?

Ja,hva mener dere?

Jeg er sikkert en av de som har svart at du like godt kan spare pengene. Jeg mener ikke at man skal lukke øynene for at HD også kan opptre hos whippets eller andre mynder. Likevel, det er ingenting som tyder på at dette pr dags dato er et problem hos rasen. I tillegg er det vel sånn at små, lettbygde hunder uansett vil være mindre plaget av HD enn større hunder. Så lenge man må røntge for å påvise HD i en rase, er det vel lite som tyder på at det er et problem for hundene i den rasen, i hvert fall? Som de fleste hunderaser har heller ikke whippeten en ubegrenset genetisk base, så å risikere å innsnevre den ytterligere ved å kreve kjent HD-status, synes jeg ikke høres ut som noen god idé.

HD-røntging innebærer dessuten en viss belastning for hunden (de må vel dopes ned, etter det jeg har skjønt? Hundre prosent harmløse er vel ikke røntgenstrålene heller).

Det finnes andre sykdommer på whippet som jeg synes det er viktigere å holde øynene åpne for - heldigvis har ingen av dem så langt stor utbredelse. Såvidt jeg har fått med meg har det vært tilfeller av PRA og von Willebrands sykdom, samt ulike autoimmune lidelser (vet ikke om noen av disse har vært påvist i Norge). Jeg gjør meg ikke dermed til talsmann for at alle whippets skal testes for alle disse lidelsene, men sier bare at om noe skal prioriteres, synes jeg ikke det er HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. og hvis man stikker hodet i sanden, så vil man aldri se en regnværsdag heller...

Vet at på cairnterrier så var det heller ikke vanlig å røntge hundene. Så blir det oppdaget en hund med sterk HD, som faktisk blir avlivet pga dette. Nå ser jeg at de har røntget bare 4,5 % av populasjonen, og så langt har 35% av de røntgede HD..

Jeg ville vel minst undersøkt avlsdyrene, og gjerne også flest mulig hunder generelt. Jeg er ikke bastant mot avl på HD, og mener det er bedre å avle på kjente feil. Si at man har en hund med C-hofter. Da gjøre man en jobb for å finne HD frie partnere, fra linjer med god statistikk. Hvis jeg ikke vet at hunden har C hofter og parer med en annen, som også har udiagnostiserte C-hofter, så tror jeg HD frekvensen i paring mellom 2 HD hunder blir større enn om man prøver å avle mot frie hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. og hvis man stikker hodet i sanden, så vil man aldri se en regnværsdag heller...

Vet at på cairnterrier så var det heller ikke vanlig å røntge hundene. Så blir det oppdaget en hund med sterk HD, som faktisk blir avlivet pga dette. Nå ser jeg at de har røntget bare 4,5 % av populasjonen, og så langt har 35% av de røntgede HD..

Et par kommentarer:

Ettersom det er så få av cairn terrierne som blir røntget, er det vel grunn til å tro at man faktisk har hatt mistanke om HD på de som blir undersøkt - enten fordi de viser kliniske tegn, eller fordi de er i slekt med andre hunder med diagnosen. Hadde alle cairner blitt undersøkt, er det derfor stor sannsynlighet for at forekomsten ville vist seg å være langt lavere enn 35 %. Men klart - dette er oppsiktsvekkende tall, og hadde jeg skulle kjøpt cairn, hadde jeg kanskje foretrukket en valp etter røntgede foreldre.

Cairn terrieren er en forholdsvis tung og kraftig hund. En whippet har normalt atskillig større muskel-til-bein-ratio, og de miljømessige faktorene som påvirker utvikling av HD er derfor helt annerledes hos denne rasen enn hos cairn.

All ære til de som gjennomfører helseundersøkelser på sine hunder, uansett rase. Det er kjempeflott. Men jeg vet ikke om det er til rasens beste å gi inntrykk av at dette er undersøkelser alle oppdrettere må gjøre for å kunne kalles seriøse. Dette må være opp til hver enkelt, mener jeg.

Jeg driver ikke oppdrett selv, så det er ikke noe forsøk på verken å spare penger eller stikke hodet i sanden som gjør at jeg inntar den holdningen jeg gjør. Jeg ville bare heller anbefale å bruke penger på andre undersøkelser FØR HD-røntging på akkurat denne rasen.

Til Tonje: Har du spurt veterinæren du bruker om h*n mener du bør røntge Ike? (ikke glem at vedkommende har en økonomisk interesse i dette også - det kan kanskje være lurt å høre med flere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at tidligere var det ingen som røntget mellompudler og de mindre pudlene heller. Så fant mine to søstre, som altså er puddelfans, på at de skulle røntge sine mellompudler, og de hadde middels grad av HD. Dette er mange år siden, så den gangen het det middels grad, ikke grad D, som nå i dag. Etter dette begynte flere og flere å røntge sine små, krøllete pelsdotter, og det viste seg at det var faktisk mye HD på pudlene. Men det var aldri noe problem for de som hadde HD av den lille rasen, de ble jo både 12 og 13 år. Det het seg forøvrig også på puddel at det fantes ikke HD på disse små, krøllete pelsdottene, men det var altså feil. Så når det ikke er noe problem for rasen ser jeg vel ikke helt nødvendigheten av dette, men det kan jo være greit å vite hva man avler på, selvfølgelig.

Det er flere meget store raser som HD heller ikke er noe problem for, selv om de kan ha både HD C og D, ja til og med grad E, uten at det blir noen problemer av det. Grunnen til at de ikke plages av HD er at de er så riktig konstruert og at enkle raser har størsteparten av vekten sin fordelt på framparten. Riktig mosjonering i oppveksten vil også sørge for at hunder med HD får en muskelmasse som bærer kroppen, slik at det ikke er skjelettet som bærer vekten av kroppen, og dermed vil det sjelden bli noen symptomer på at hunden har HD.

Om ikke annet, så for min egen del, så ville jeg nok ha røntget hoftene og gjerne albuene, men gjerne uten å sende inn for offentlig avlesning, på mine avlsdyr. Det er jo mange raser som ikke har krav om kjent HD resultat for å få registrert avkommene. Men det man bør huske på er at hvis man sender inn til offentlig avlesning, selv om rasen ikke har krav om kjent HD status for å få registrert avkommene, og avlsdyret får en E, så kan man faktisk ikke avle på dette avlsdyret, hvis man vil ha avkommne registrert. Dette siste kan være lett å glemme. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ikke glem at vedkommende har en økonomisk interesse i dette også - det kan kanskje være lurt å høre med flere)

Dette med at det er en økonomisk interesse, er nok ikke helt riktig. Ofte må det tas flere bilder, da det er viktig at hunden ligger helt rett. Og hver film av den store typen koster mellom 80 og 100 kr. Så er det kostnaden til sedering. Og det kan ta lang tid mange ganger å få røntget en hund skikkelig slik at det blir et lesbart resultat. Ofte må hunden få mere sedering fordi det tar så lang tid å bli ferdig med røntgingen.

Og hvis hunden skal ha oppvåkning, avhengig av hvilket sederingspreparat som blir brukt, så er dette noe som koster penger også. Et lite glass med Antisedan(oppvåkning) på 5 ml koster nå nesten 600 kr. hvis jeg husker riktig. Og hvis man sederer med rompun, domitor, evt. rompun/metadon, så kreves det halvparten så mye Antisedan som hunden har fått av sederingsmiddelet.

Og til slutt, hvis veterinæren får røntgenbildet i retur, noe som skjer ganske ofte, hvis man ikke røntger hos Oslo Dyreklinikk, da kommer det aldri i retur, så er omrønting helt gratis for hundeeieren, og til dobbelt kostnad for veterinæren.

Og tenk bare hva et skikkelig røntgenapparat koster i innkjøp, WOW!

Så at dette er noen stor inntektskilde for veterinæren, det protesterer jeg sterkt på. Men mange tror nok det, uten å ha tenkt seg ordentlig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan man vite at det ikke finnes HD,hvis hundene ikke røntges?

Ja,hva mener dere?

Man kan selvfølgelig ikke vite om en hund har HD eller ikke hvis den ikkke røntges. Det er derfor vi har røntgenapparater. Hvis det var så enkelt at man kunne se det på avstand eller ved palpasjon, så trengte jo ikke veterinærene å anskaffe disse dyre røntgenapparatene.

Hvis noen har røntgensyn, så ville de nok tjene store penger. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Jeg mener at alle avlsdyr burde røngtes for HD/AA. Jeg kan heller ikke fatte at noen kan si at det er lite HD hos en rase hvor ikke 10% blir røngtet engang..

Det må da være bedre å røngte hundene, og VITE at HD/AA ikke er et problem, istedetfor å anta at det ikke er et problem fordi et fåtall plages såpass at man røngter? Det må da være mye lettere å drive avlsarbeid om man kan følge med på de målbare plagene en hund kan få, og evt snu utviklinga FØR HD/AA blir ett problem, enn å begynne å røngte når halting og stivhet blir vanlig for rasen?

At det er en påkjenning å røngte.. Joda, man skal ikke dope ned i hytt og pine, men HD/AA-røngting gjør man stort sett bare en gang (kanskje to, om veterinæren får bildene i retur) Med tanke på hvor mange hunder som dopes ned på regelmessig basis for kloklipp og tannstein-behandling (som stort sett er med ultralyd), så blir det argumentet litt tynt for meg, SÅ skadelig er ikke hverken dopinga eller røngtenstråler (for min egen del har jeg blitt røngtet så mange ganger at jeg tror jeg har hele skjelettet mitt 2 ganger liggende, og jeg er ikke selvlysende enda)

Veit ikke helt hvem som tjener penger på røngting jeg, det må vel være NKK det da? For veldig billig for veterinærer er det ikke, det koster noen tusen for et røngtetapparat, film, fremkallervæske og TIDEN det tar å få korrekte bilder til avlesing er heller ikke med å drar opp fortjenesten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være bedre å røngte hundene, og VITE at HD/AA ikke er et problem, istedetfor å anta at det ikke er et problem fordi et fåtall plages såpass at man røngter?

Enn når INGEN plages?

At det er en påkjenning å røngte.. Joda, man skal ikke dope ned i hytt og pine, men HD/AA-røngting gjør man stort sett bare en gang (kanskje to, om veterinæren får bildene i retur) Med tanke på hvor mange hunder som dopes ned på regelmessig basis for kloklipp og tannstein-behandling (som stort sett er med ultralyd), så blir det argumentet litt tynt for meg.

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg tror det er de færreste whippets det er nøvendig på, for å si det sånn.

Veit ikke helt hvem som tjener penger på røngting jeg, det må vel være NKK det da? For veldig billig for veterinærer er det ikke, det koster noen tusen for et røngtetapparat, film, fremkallervæske og TIDEN det tar å få korrekte bilder til avlesing er heller ikke med å drar opp fortjenesten..

Glem det, da - jeg nevnte det bare i en parentes. At man bør høre med veterinæren hva denne mener er vel uansett ikke noe feil i?

Men - det er ingen som sier noe om hvorvidt de kan være enige med meg i at det kan være andre sykdommer som det er viktigere å undersøke for på enkelte raser enn HD? Eller er det sånn at så lenge en hund bare er HD-fri, så spiller det mindre rolle hvilke andre skavanker den kan føre videre?

2ne: Hvor stor utbredelse har koppertoksikose innen din rase? Patellaluksasjon? Hvor mange er bærere av Von Willebrands sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Jeg mener at alle avlsdyr burde røngtes for HD/AA. Jeg kan heller ikke fatte at noen kan si at det er lite HD hos en rase hvor ikke 10% blir røngtet engang..

OK - hvorfor stoppe med HD, 2ne?

Det finnes et uttall sykdommer hunder kan få - mange er også arvelige, hvorfor skal ikke alle hunder øyelyses for PRA/cataract også?

Hva med blodprøver som viser om de har hyoptyreose? Veterinærattest mht patellaluxasjon, full hjertescreening for å utelukke alle typer hjertefeil, med ultralyd, EKG og/eller røntgen? Hva med å utarbeide en gentest for å få sjekket bærere av muskeldystrofi? Skal alle oppdrettere legge juridisk forpliktende uttalelser om epilepsi og magedreining i slekta når de selger valp?

Det å tro at man kan røntge seg bort fra et problem eller ta forholdsregler mot enhver lidelse er absurd, dessverre. Det finnes ingen garantier i livet (uansett hva kjøpsloven måtte gi inntrykk av) - og der det finnes fødsel og liv, finnes det også smerte og død - og ingen røntgenbekjempningsprogrammer kan forhindre det. Dessverre.

Her er jeg 100 % enig med en stor (på alle vis) oppdretter av egen rase, som tilfeldigvis også er veterinær, forsker og arbeider i ledende stilling innen dyrehelsesektoren, h*n sier:

"Man skal ikke lage problemer som ikke finnes - og man skal ikke undersøke for alt "i tilfelle" - man kreerer bare problemer der det ikke er noen...".

For egen del vil jeg gjerne tilføye, at om man leter så finner man... Som røntgenovelegen sa da han undersøkte et av barna mine, da det var på tale å CT-undersøke ungen og hva de ville finne:

"Tar vi alle besøkende som kommer innom universitetssykehuset her gjennom en full helsescreening, så vil ingen av dem være 100% friske - så spørsmålet er hva som er god helse - er det når man føler seg frisk, eller er det når man har et papir som sier man er frisk..."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Et par kommentarer:

Ettersom det er så få av cairn terrierne som blir røntget, er det vel grunn til å tro at man faktisk har hatt mistanke om HD på de som blir undersøkt - enten fordi de viser kliniske tegn, eller fordi de er i slekt med andre hunder med diagnosen. Hadde alle cairner blitt undersøkt, er det derfor stor sannsynlighet for at forekomsten ville vist seg å være langt lavere enn 35 %. Men klart - dette er oppsiktsvekkende tall, og hadde jeg skulle kjøpt cairn, hadde jeg kanskje foretrukket en valp etter røntgede foreldre.

Cairn terrieren er en forholdsvis tung og kraftig hund. En whippet har normalt atskillig større muskel-til-bein-ratio, og de miljømessige faktorene som påvirker utvikling av HD er derfor helt annerledes hos denne rasen enn hos cairn.

All ære til de som gjennomfører helseundersøkelser på sine hunder, uansett rase. Det er kjempeflott. Men jeg vet ikke om det er til rasens beste å gi inntrykk av at dette er undersøkelser alle oppdrettere må gjøre for å kunne kalles seriøse. Dette må være opp til hver enkelt, mener jeg.

Jeg driver ikke oppdrett selv, så det er ikke noe forsøk på verken å spare penger eller stikke hodet i sanden som gjør at jeg inntar den holdningen jeg gjør. Jeg ville bare heller anbefale å bruke penger på andre undersøkelser FØR HD-røntging på akkurat denne rasen.

Til Tonje: Har du spurt veterinæren du bruker om h*n mener du bør røntge Ike? (ikke glem at vedkommende har en økonomisk interesse i dette også - det kan kanskje være lurt å høre med flere)

Altså - HD er en defekt om den rammer en cairn eller en NewFoundland liksom - en hund med HD er ikke frisk uansett hvilken rase som har det.

Hvorvidt den får plager eller er uvesentlig - hadde det vært så enkelt som du skisserer så hadde jo ingen av oss behøvd å HD-røntge da - med mindre vi hadde hunder som veide over 50 kilo liksom...

Belgeren blir heller ikke plaget av HD (som regel) - ikke er det særlig utbredt på rasen heller faktisk - men det betyr jo ikke at vi driter i å røntge liksom......... hallo??? I forhold til wippeten så vil jeg tro at avlsmaterialet omtrent er på samme størrelse også - men det er da ingen grunn til ikke å røntge.

Det er INGEN - og da mener jeg INGEN hverken eksperter eller andre som kategorisk sier at en hund som er infisert med en defekt (det være seg HD/AA - katarakt f.eks.) ikke bør gå i avl - noen mener de ikke bør - men de som får betalt for å vite noe om genetikk, arv osv. - de mener at man ikke bør være kategorisk på det dersom individet ellers er så bra at dens øvrige egenskaper veier opp for derfekten.

MEN - de lærde er dønn enig om en ting og det er at for å drive forsvarlig alv så må man vite - dvs. man bør sjekke for alle mulige defekter som man kan sjekke en hund for (hd, aa, øyne, kneledd osv.) uansett om den skal avle spå eller ikke - for det er viktig å VITE - før man VET så kan man ikke si noe om hva som er et problem eller ikke for rasen.

Hvordan kan man reklamere med valper etter sunne og friske foreldre om man ikke har foretatt en eneste helsesjekk liksom?????? Det er villedende reklame det..... Hvordan kan man si at det ikke finnes HD om ingen røntger - det blir omtrent like dumt som når folk med blandingshunder sier at blandingshunder er så mye friskere enn renrasede.... (hallo liksom)

Min venninne røntget sin Pyrineiske Gjeterhunder (sånn bitteliten 35cm sak) - sjokket var stort da det viste seg at hun hadde HD................

Tror mange ville fått seg en overraskelse jeg...... både på den ene og andre rasen,,,

Whippeten er nok ikke noe sunnere rase enn andre raser - forskjellen er at whippet-eiere faktisk ikke vet om rasen er sunn eller ikke - vi andre som faktisk er pålagt å sjekke - vi vet i alle fall hva vi har og kan backe opp våre utsagn med statistikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - HD er en defekt om den rammer en cairn eller en NewFoundland liksom - en hund med HD er ikke frisk uansett hvilken rase som har det.

Hvorvidt den får plager eller er uvesentlig - hadde det vært så enkelt som du skisserer så hadde jo ingen av oss behøvd å HD-røntge da - med mindre vi hadde hunder som veide over 50 kilo liksom...

Belgeren blir heller ikke plaget av HD (som regel) - ikke er det særlig utbredt på rasen heller faktisk - men det betyr jo ikke at vi driter i å røntge liksom......... hallo??? I forhold til wippeten så vil jeg tro at avlsmaterialet omtrent er på samme størrelse også - men det er da ingen grunn til ikke å røntge.

Det er INGEN - og da mener jeg INGEN hverken eksperter eller andre som kategorisk sier at en hund som er infisert med en defekt (det være seg HD/AA - katarakt f.eks.) ikke bør gå i avl - noen mener de ikke bør - men de som får betalt for å vite noe om genetikk, arv osv. - de mener at man ikke bør være kategorisk på det dersom individet ellers er så bra at dens øvrige egenskaper veier opp for derfekten.

MEN - de lærde er dønn enig om en ting og det er at for å drive forsvarlig alv så må man vite - dvs. man bør sjekke for alle mulige defekter som man kan sjekke en hund for (hd, aa, øyne, kneledd osv.) uansett om den skal avle spå eller ikke - for det er viktig å VITE - før man VET så kan man ikke si noe om hva som er et problem eller ikke for rasen.

Hvordan kan man reklamere med valper etter sunne og friske foreldre om man ikke har foretatt en eneste helsesjekk liksom??? Det er villedende reklame det..... Hvordan kan man si at det ikke finnes HD om ingen røntger - det blir omtrent like dumt som når folk med blandingshunder sier at blandingshunder er så mye friskere enn renrasede.... (hallo liksom)

Min venninne røntget sin Pyrineiske Gjeterhunder (sånn bitteliten 35cm sak) - sjokket var stort da det viste seg at hun hadde HD................

Tror mange ville fått seg en overraskelse jeg...... både på den ene og andre rasen,,,

Whippeten er nok ikke noe sunnere rase enn andre raser - forskjellen er at whippet-eiere faktisk ikke vet om rasen er sunn eller ikke - vi andre som faktisk er pålagt å sjekke - vi vet i alle fall hva vi har og kan backe opp våre utsagn med statistikker.

Belgerpia, med respekt å melde så tar du feil (hallo, liksom)!

Det er ganske mange eksperter som fraråder avl på defekter - og det er ganske mange (som oppdretteren/forskeren/veterinæren jeg henviste til i sted) som mener at man ikke skal lete etter feil.

- Dersom en rase lever et normalt langt hundeliv (10-12 år), ikke er plaget med ledd/bevegelsesproblemer, ikke blir blinde av pra/cataract, ikke spiser epilepsimedisin/tyroxintabletter, eller ramler av pinnen pga cardiomyopati når de er 3 år gamle - hvorfor skal man ikke si at de er generelt "sunne"?

Har du testet dine avlsdyr for hypothyrose? Ikke? Hvorfor ikke? Kan du si at de ikke har det da? Eller blir valpene dine ultralydet for pulmonar stenose? Hvorfor ikke? Når sjekket du sist en avlshund for cerebellær ataksi eller progressiv nefropati? VET du helt sikkert at hundene dine ikke er bærere av disse defektene? Hva med Porta-cavashunt? Du sørger vel for å kontrollere alle valper før du leverer dem? Det er en enkel prosedyre, og hvordan kan du selge dem med god samvittighet når du ikke vet om de kan ha shunt?

Hva med Wobbler, hvordan ligger det an hos belgerne, ER du helt sikker på at det ikke er et problem i rasen? Det kan jo være dere bare ikke har oppdaget det enda?

Er sunnhet noe man trenger å ha et papir på? I så fall, hvor mange av sonen-brukerne kan rekke opp hånda og si at de er "friske" og bør få barn?

- Og hvem snakker om å "reklamere for friske hunder" med god samvittighet... Er det det det handler om, hva oppdrettere kan si på websidene sine med helseattest i hånd, eller handler det om hvor lange, friske og glade liv hundene FAKTISK får i sine nye hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Dette blir litt rart når ikke siteringa i siteringa blir tatt med, ser jeg.. :o

Enn når INGEN plages?

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg tror det er de færreste whippets det er nøvendig på, for å si det sånn.

Glem det, da - jeg nevnte det bare i en parentes. At man bør høre med veterinæren hva denne mener er vel uansett ikke noe feil i?

Men - det er ingen som sier noe om hvorvidt de kan være enige med meg i at det kan være andre sykdommer som det er viktigere å undersøke for på enkelte raser enn HD? Eller er det sånn at så lenge en hund bare er HD-fri, så spiller det mindre rolle hvilke andre skavanker den kan føre videre?

2ne: Hvor stor utbredelse har koppertoksikose innen din rase? Patellaluksasjon? Hvor mange er bærere av Von Willebrands sykdom?

Jeg har riktignok bare hatt praksis ved en klinikk, men jeg tror ikke whippet-eiere er noe veldig mye bedre enn alle andre eiere til å takle ting som kloklipp og tannrens sjøl, men det skal jeg ikke banne på altså.. Du veit det kanskje du, hvor mye bedre man blir til sånt når man har whippet enn om man hadde en annen rase? Men jeg tror ikke det er et generelt raseproblem, å ikke få klippet klør og fjerna tannstein på hunden i våken tilstand..

At det finnes andre sykdommer man må ta hensyn til VED SIDEN av HD/AA, er vel ingen unnskyldning for å ikke røngte? Hva er koppertoksikose? Høyt stoffskifte?? (google visste ikke hva det var, den heller :o )

Patellalukasjon blir ikke sjekket på rasen, så jeg antar det ikke er noe problem med løse kneskåler.. Men det er vel en forholdsvis lett sjekk, om man finner ut at man skal avle på et dyr, å få veterinærern til å kjenne etter om kneskålene sitter som de skal? Jeg ser forøvrig poenget ditt :o

Von Willebrands sykdom er det ikke på rasen tror jeg? Jeg vil tro at blødere ville blitt lagt merke til.. Er det vanlig å sjekke sånt på whippet?

OK - hvorfor stoppe med HD, 2ne?

Det finnes et uttall sykdommer hunder kan få - mange er også arvelige, hvorfor skal ikke alle hunder øyelyses for PRA/cataract også?

Hva med blodprøver som viser om de har hyoptyreose? Veterinærattest mht patellaluxasjon, full hjertescreening for å utelukke alle typer hjertefeil, med ultralyd, EKG og/eller røntgen? Hva med å utarbeide en gentest for å få sjekket bærere av muskeldystrofi? Skal alle oppdrettere legge juridisk forpliktende uttalelser om epilepsi og magedreining i slekta når de selger valp?

Det å tro at man kan røntge seg bort fra et problem eller ta forholdsregler mot enhver lidelse er absurd, dessverre. Det finnes ingen garantier i livet (uansett hva kjøpsloven måtte gi inntrykk av) - og der det finnes fødsel og liv, finnes det også smerte og død - og ingen røntgenbekjempningsprogrammer kan forhindre det. Dessverre.

Her er jeg 100 % enig med en stor (på alle vis) oppdretter av egen rase, som tilfeldigvis også er veterinær, forsker og arbeider i ledende stilling innen dyrehelsesektoren, h*n sier:

"Man skal ikke lage problemer som ikke finnes - og man skal ikke undersøke for alt "i tilfelle" - man kreerer bare problemer der det ikke er noen...".

For egen del vil jeg gjerne tilføye, at om man leter så finner man... Som røntgenovelegen sa da han undersøkte et av barna mine, da det var på tale å CT-undersøke ungen og hva de ville finne:

"Tar vi alle besøkende som kommer innom universitetssykehuset her gjennom en full helsescreening, så vil ingen av dem være 100% friske - så spørsmålet er hva som er god helse - er det når man føler seg frisk, eller er det når man har et papir som sier man er frisk..."?

Norsk Belgisk Fårehund Klubb (NBFK) anbefaler øyenlysning ved 1.års og minst en gang etter 3.års alder ;) Hvordan det er i andre raser, aner jeg ingenting om..

Og nei, jeg tror ikke man kan forsikre seg mot alt mulig bare ved å sjekke det, men HD/AA er en forholdsvis vanlig sykdom hos hund, og jeg skjønner ikke helt at man kan VITE at det ikke er HD/AA på en rase, om ingen røngter? Da kan man ikke si at f.eks whippet ikke har HD?

Siberian Huskys blir f.eks ikke røngtet i stor grad, hvilket sjokkerte meg, da dette skal være hunder som løper langt og lenge.. Jeg skjønner såpass som at oppdrettere og eiere av rasen ikke mener det er noe problem i og med at hundene funker til det de blir avlet for å gjøre, og halte hunder blir jo plukket ut av avl og bruk.. Men hvordan kan de VITE at avlshundene ikke har HD/AA? Det kan de jo ikke..

Denne siteringa av legen, blir vel ikke helt overførbar til hund, gjør den vel? Man kan spørre mennesker om de FØLER seg friske, hva svarer hundene dine deg om du spør de om det?

Jeg har hatt en kronisk syk hund i huset sjøl jeg, og han var ikke FRISK selv om han stort sett var symptomfri (nei, det var ingen arvet lidelse, og nei, han ble ikke brukt i avl) Da var han bare symptomfri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har riktignok bare hatt praksis ved en klinikk, men jeg tror ikke whippet-eiere er noe veldig mye bedre enn alle andre eiere til å takle ting som kloklipp og tannrens sjøl, men det skal jeg ikke banne på altså.. Du veit det kanskje du, hvor mye bedre man blir til sånt når man har whippet enn om man hadde en annen rase? Men jeg tror ikke det er et generelt raseproblem, å ikke få klippet klør og fjerna tannstein på hunden i våken tilstand..

Whippetklør bør klippes ukentlig. Om whippeteiere er spesielt gode til kloklipp og tannrens, vet jeg ikke, men whippeten er en forholdsvis håndterlig rase, så jeg vil tvile på at det er så mange tilfeller der det går så langt at man må dope hunden ned en gang i uka for å få klippet klørne på dem.

Hva er koppertoksikose?

Skrives kanskje kobbertoksikose, når jeg tenker meg om. Åkke som, det er en sykdom som gjør at kroppen ikke kan skille ut kobber i maten, og dermed oppstår det en forgiftning. Poenget var bare at det er svært få raser som testes for denne sykdommen (såvidt meg bekjent bare bedlington terriere), men det betyr jo ikke at den ikke kan finnes hos andre hunder - skal man så teste for det også på belgere? Bare for å være på den sikre siden?

Von Willebrands sykdom er det ikke på rasen tror jeg? Jeg vil tro at blødere ville blitt lagt merke til.. Er det vanlig å sjekke sånt på whippet?

Vet ikke hvor vanlig det er, men sykdommen har i hvert fall blitt påvist på rasen (i Sør-Afrika, tror jeg det var) - og den er ganske utbredt på Manchester terrier, som er nært beslektet med whippet. HD har jeg aldri hørt vært påvist på whippet. Om man skulle anbefale å teste for en av disse tilstandene - hvilken tror du jeg ville prioritert? Blødere blir lagt merke til, ja, men ikke klinisk friske bærere av sykdommen - og i avlssammenheng er dette vel så viktig å vite noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Von Willebrands sykdom er det ikke på rasen tror jeg? Jeg vil tro at blødere ville blitt lagt merke til..

Glemte å spørre: Hvilken rase mener du? Poenget er at, akkurat som du argumenterer for i forhold til HD - man kan ikke VITE at rasen ikke har (bærere av) en sykdom. Betyr det at man må teste for ALT som det finnes tilgjengelige tester for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Dette blir litt rart når ikke siteringa i siteringa blir tatt med, ser jeg.. :o

Jeg har riktignok bare hatt praksis ved en klinikk, men jeg tror ikke whippet-eiere er noe veldig mye bedre enn alle andre eiere til å takle ting som kloklipp og tannrens sjøl, men det skal jeg ikke banne på altså.. Du veit det kanskje du, hvor mye bedre man blir til sånt når man har whippet enn om man hadde en annen rase? Men jeg tror ikke det er et generelt raseproblem, å ikke få klippet klør og fjerna tannstein på hunden i våken tilstand..

At det finnes andre sykdommer man må ta hensyn til VED SIDEN av HD/AA, er vel ingen unnskyldning for å ikke røngte? Hva er koppertoksikose? Høyt stoffskifte?? (google visste ikke hva det var, den heller :o )

Patellalukasjon blir ikke sjekket på rasen, så jeg antar det ikke er noe problem med løse kneskåler.. Men det er vel en forholdsvis lett sjekk, om man finner ut at man skal avle på et dyr, å få veterinærern til å kjenne etter om kneskålene sitter som de skal? Jeg ser forøvrig poenget ditt :o

Von Willebrands sykdom er det ikke på rasen tror jeg? Jeg vil tro at blødere ville blitt lagt merke til.. Er det vanlig å sjekke sånt på whippet?

Norsk Belgisk Fårehund Klubb (NBFK) anbefaler øyenlysning ved 1.års og minst en gang etter 3.års alder ;) Hvordan det er i andre raser, aner jeg ingenting om..

Og nei, jeg tror ikke man kan forsikre seg mot alt mulig bare ved å sjekke det, men HD/AA er en forholdsvis vanlig sykdom hos hund, og jeg skjønner ikke helt at man kan VITE at det ikke er HD/AA på en rase, om ingen røngter? Da kan man ikke si at f.eks whippet ikke har HD?

Siberian Huskys blir f.eks ikke røngtet i stor grad, hvilket sjokkerte meg, da dette skal være hunder som løper langt og lenge.. Jeg skjønner såpass som at oppdrettere og eiere av rasen ikke mener det er noe problem i og med at hundene funker til det de blir avlet for å gjøre, og halte hunder blir jo plukket ut av avl og bruk.. Men hvordan kan de VITE at avlshundene ikke har HD/AA? Det kan de jo ikke..

Denne siteringa av legen, blir vel ikke helt overførbar til hund, gjør den vel? Man kan spørre mennesker om de FØLER seg friske, hva svarer hundene dine deg om du spør de om det?

Jeg har hatt en kronisk syk hund i huset sjøl jeg, og han var ikke FRISK selv om han stort sett var symptomfri (nei, det var ingen arvet lidelse, og nei, han ble ikke brukt i avl) Da var han bare symptomfri..

OK, så hvordan kan man VITE at det ikke er pulmonal stenose på en rase når man ikke rutinemessig sjekker hjertene med ultralyd? - Eller hvordan kan du VITE at ikke dine hunder har hypothyroese, eller om det er et problem på rasen når du ikke har sjekket? Hvem vet, kanskje du vil oppdage et gigantisk problem hvis du bare begynner å kontrollere.

Grunnen til at man vet at hd finnes på mange raser er jo at man røntger - det er uante muligheter for å finne nye problemstillinger å stri med!

Og selvsagt er legeeksempelet mitt relevant (syns jeg ;) ) - poenget er at det er blitt "normalt" å være syk, vi går til leger (og veterinærer) "for sikkerhetsskyld", vi vil ha helsegarantier, og papirer på at vi ikke feiler noe - det er faktisk blitt et kjempeproblem for legene at folk vil ha VITE at de er friske, selv om de føler seg friske (man kan jo ha mange sykdommer ganske lenge før de gir symptomer - og før man har vondt sier jo ikke folk heller fra at det er ubehagelig...).

En hund som dag etter dag kan trekke en slede og fungere optimalt i bitende frost, sover ute i snøstormer og spiser frossent kjøtt til middag og trekker av gårde med uforminsket kraft er "frisk" i mine øyne... Ja, han kunne kanskje vært "friskere", kanskje en blodprøve ville vist at han har litt lave B12 verdier også, og at blodsukkeret skulle vært en aning høyere... So what?

De som er gamle nok her til å huske kolesterol-hysteriet for 15-20 år siden lurer kanskje på hvorfor hylekoret fra landets leger stilnet... Det skjedde ganske brått og uten videre oppmerksomhet da det ble bevist at alle mennesker i verden ikke ha samme kolesterolnivå for å overleve, det finnes genetiske forskjeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippetklør bør klippes ukentlig. Om whippeteiere er spesielt gode til kloklipp og tannrens, vet jeg ikke, men whippeten er en forholdsvis håndterlig rase, så jeg vil tvile på at det er så mange tilfeller der det går så langt at man må dope hunden ned en gang i uka for å få klippet klørne på dem.

De fleste hundeklør bør klippes jevnlig, alt ettersom hvor mye hunden sliter de ned. Klipper man en gang i uka, vil neppe klørne vokse seg så lange at det er et problem.. Man pleier vanligvis ikke å dope ned hunder for å klippe klør heller, så sant det ikke er snakk om veldig uhåndterlige hunder (og det er ikke nødvendigvis rasebetinget hvem som er uhåndterlige) eller veldig lange klør. Poenget var at når man kan dope ned hunder for noe så "bagatellmessig" som kloklipp med jevne mellomrom (for det er mer en treningssak for hund og eier i de aller fleste tilfeller), så er neppe 1-2 gangers neddoping for røngting av hofter og albuer veldig skadelig? Altså, jeg ville ikke anbefale neddoping med jevne mellomrom, men at man skal bruke selve sedasjonen som et argument mot å røngte, syns jeg blir litt drøyt.. Men dette er vel OT..?

Skrives kanskje kobbertoksikose, når jeg tenker meg om. Åkke som, det er en sykdom som gjør at kroppen ikke kan skille ut kobber i maten, og dermed oppstår det en forgiftning. Poenget var bare at det er svært få raser som testes for denne sykdommen (såvidt meg bekjent bare bedlington terriere), men det betyr jo ikke at den ikke kan finnes hos andre hunder - skal man så teste for det også på belgere? Bare for å være på den sikre siden?

Vet ikke hvor vanlig det er, men sykdommen har i hvert fall blitt påvist på rasen (i Sør-Afrika, tror jeg det var) - og den er ganske utbredt på Manchester terrier, som er nært beslektet med whippet. HD har jeg aldri hørt vært påvist på whippet. Om man skulle anbefale å teste for en av disse tilstandene - hvilken tror du jeg ville prioritert? Blødere blir lagt merke til, ja, men ikke klinisk friske bærere av sykdommen - og i avlssammenheng er dette vel så viktig å vite noe om.

I og med at det kalles Bedingtonhepatitt, regner jeg med at det er en rasespesifikk sykdom? Men, samme det..

Felles for alle disse sykdommene du ramser opp, er vel at de gjør hundene klinisk syke? Og jeg håper da virkelig ikke at noen bruker klinisk syke dyr i avl? Det er vel bare patellaluksasjon grad 1 som ikke nødvendigvis gir halthet, alle de andre gradene gir hunder som halter? Og har du en bløder i hus, så finner man stort sett det ut, av det jeg kunne lese om sykdommen, var man bl.a. mer utsatt for slimhinneblødninger f.eks. og da er ikke hunden klinisk frisk lenger heller (blir litt rotete det her). Det samme med thyroksinmangel (er det ikke sånn det skrives?) allergier, eplepsi osv..

En hund med middels eller sterk grad HD/AA, kan være klinisk frisk, men allikevel så er den syk, sant? Det er jo ikke nødvendigvis sånn at en hund med D-hofter er halt og har det vondt.. De blir liksom ikke dårlige bare fordi at de er røngtet sånn at man veit.. Og igjen, poenget mitt er at om man ikke røngtet mer enn 5-10% i en rase, så veit man vel ikke om HD/AA er vanlig for den rasen?

Glemte å spørre: Hvilken rase mener du? Poenget er at, akkurat som du argumenterer for i forhold til HD - man kan ikke VITE at rasen ikke har (bærere av) en sykdom. Betyr det at man må teste for ALT som det finnes tilgjengelige tester for?

Jeg har belgisk fårehund, en tervueren og en groenendael, så det var det som var "rasen" :o

- og ja, det forekommer både HD/AA og juvenil katarakt hos belgeren selv om de ifølge NBFK skal sjekkes for sånt, så nei, jeg tror ikke det er en garanti på noe vis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har du en bløder i hus, så finner man stort sett det ut, av det jeg kunne lese om sykdommen, var man bl.a. mer utsatt for slimhinneblødninger f.eks. og da er ikke hunden klinisk frisk lenger heller (blir litt rotete det her).

Dette er vel litt på siden av emnet, men som jeg har forsøkt å forklare: Genet for von Willebrands er recessivt - hunden må altså arve genet fra begge foreldrene for å bli syk. En hund kan bære genet i enkelt opplag. Den bli da selv ikke syk, men kan nedarve genet til sine etterkommere, som kan bli syke om de også får genet fra den andre foreldren.

Derfor: Ja, du vil finne ut om du har en bløder i hus - nei, du vil ikke finne ut om du har en bærer av genet for blødersykdommen, med mindre du får gjennomført en gentest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardmann: Nei jeg har ikke spurt veterinæren om jeg bør røntge. Men jeg kommer til å HD/AA-røntge han uansett for min egen del(han kommer aldri til å bli brukt i avl),for å være 100%sikker på om han har det eller ikke.Han har dog ikke vist noen tegn på at noe er galt,men om det da skulle vise seg å være det,ja da vil jeg gjerne vite det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lete feil ... ja det blir feil. Man kan undersøke i hytt og pine, men det vil også bli meget dyrt.

Det beste må være å gå til tilltak OM det dukker opp tilfeller. Ett eks er partelle luksasjon som ble "oppdaget" på min rase for 3 år siden. det kom inn 3 tillfeller i kort tid, fra 3 forsjellige kull.

Rase klubben sendte ut anbefaling om undersøkelse av partella på samtlige avlsdyr og hunder som var beslektet med dem som hadde fått dette påvist.

Det ble stor oppsluttning av hunder som var både beslektet og ubeslektet. Man har i dag greid å "isolere" kilden. Den stammer antaglivis fra en mye brukt import lengre bak i stamtavlen og han er dobblet/tripplet hos dem påviste individene.

Man skal ta alvorlige evt sykdommer som dukker opp og sørge for å ha noen som tar i mot slike "feil meldinger". Om man foretar undersøkelse ved slike oppdagelser,(ikke minst melder fra om det) da syns jeg at oppdretteren og hunde-eier er seriøs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundeklør bør klippes jevnlig, alt ettersom hvor mye hunden sliter de ned. Klipper man en gang i uka, vil neppe klørne vokse seg så lange at det er et problem.. Man pleier vanligvis ikke å dope ned hunder for å klippe klør heller, så sant det ikke er snakk om veldig uhåndterlige hunder (og det er ikke nødvendigvis rasebetinget hvem som er uhåndterlige) eller veldig lange klør. Poenget var at når man kan dope ned hunder for noe så "bagatellmessig" som kloklipp med jevne mellomrom (for det er mer en treningssak for hund og eier i de aller fleste tilfeller), så er neppe 1-2 gangers neddoping for røngting av hofter og albuer veldig skadelig? Altså, jeg ville ikke anbefale neddoping med jevne mellomrom, men at man skal bruke selve sedasjonen som et argument mot å røngte, syns jeg blir litt drøyt.. Men dette er vel OT..?

I og med at det kalles Bedingtonhepatitt, regner jeg med at det er en rasespesifikk sykdom? Men, samme det..

Felles for alle disse sykdommene du ramser opp, er vel at de gjør hundene klinisk syke? Og jeg håper da virkelig ikke at noen bruker klinisk syke dyr i avl? Det er vel bare patellaluksasjon grad 1 som ikke nødvendigvis gir halthet, alle de andre gradene gir hunder som halter? Og har du en bløder i hus, så finner man stort sett det ut, av det jeg kunne lese om sykdommen, var man bl.a. mer utsatt for slimhinneblødninger f.eks. og da er ikke hunden klinisk frisk lenger heller (blir litt rotete det her). Det samme med thyroksinmangel (er det ikke sånn det skrives?) allergier, eplepsi osv..

En hund med middels eller sterk grad HD/AA, kan være klinisk frisk, men allikevel så er den syk, sant? Det er jo ikke nødvendigvis sånn at en hund med D-hofter er halt og har det vondt.. De blir liksom ikke dårlige bare fordi at de er røngtet sånn at man veit.. Og igjen, poenget mitt er at om man ikke røngtet mer enn 5-10% i en rase, så veit man vel ikke om HD/AA er vanlig for den rasen?

Jeg har belgisk fårehund, en tervueren og en groenendael, så det var det som var "rasen" ;)

- og ja, det forekommer både HD/AA og juvenil katarakt hos belgeren selv om de ifølge NBFK skal sjekkes for sånt, så nei, jeg tror ikke det er en garanti på noe vis..

Nei, en hund trenger ikke å vise åpenbare symptomer på hypothyreose - like lite som den trenger å vise åpenbare symptomer på HD, og det finnes blødersykdommer som man ikke springer rundt og blør av i hytt og pine også... Noen raser/blodslinjer kan være belemret med epilepsi, uten at de ligger og spreller med bena døgnet rundt heller - og shunt blir man oftest VELDIG syk av, men valper kan leve lenge uten å vise symptomer - og iblant blir hunder avlivet pga diffuse symptomer som kan ha vært shunt, uten at man vet det hvis man ikke sjekker.

Pulmonal stenose trenger ikke å bli oppdaget med bilyd/"heart murmor", men kan finnes likevel - selv om det er en sjelden sykdom - eller kanskje den er sjelden fordi vi ikke sjekker nøye nok? Tenkt på det?

Det er ikke bare HD/AA mao som er problematisk fordi det er "sykdom" som ikke nødvendigvis gir påviselig lidelse... - det er bare den de fleste har hørt om...

Så, jeg gleder meg til å høre mer om helseutredningene til Ike - her er det uante muligheter - og er man bekymret for HD som ikke er et "problem på rasen", så må man jo for skams skyld være bekymret for alt det andre også - som heller ikke er problemer, men som det jo er helt mulig å undersøke for.

Hjertelidelser er vel ikke helt ukjent på whippet, hvorfor ikke ta en full utredning på det mens man er i sving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...