Gå til innhold
Hundesonen.no

Utrivelig veterinærbesøk


Arya
 Share

Recommended Posts

Hadde en ubehagelig opplevelse idag.

Valpen vår, en golden på 12 uker skulle inn for å sjekke om hun hadde øyebetennelse.

Hun har tidligere vært hos en annen veterinær som er de "beste" i nærheten. 

Nå fikk vi vite at det var en nyåpnet veterinærklinikk rett i nærheten av der vi bor og bestemte oss for å dra dit.

Jeg dro alene med valpen, og dette var ca kl 19 på kvelden.

Når vi har vært hos veterinær tidligere så har det gått bra med håndtering, kun litt motstand når ho fikk vaksine.

Vi måtte vente en stund før vi kom inn og valpen begynte å bli utålmodig, så vi gikk en tur ut, og ble ropt inn når det var vår tur.

Når veterinæren skulle undersøke så ble valpen veldig urolig og det tok lang tid å roe henne, men noe av det første veterinæren sa var; Du har fått en veldig dominerende valp, du må behandle henne på samme måte som mora ved å ta hunden i nakkeskinnet. (For så å demonstrere dette).    Ellers har du det gående.. Du må være sjefen, osv i den dur. Det gjorde jo saken bare vondt verre, hunden ble enda mer urolig og hun var veldig brysk. 

Dette er i samme tider hvor valpen har kveldsraptusen sin og det kan vel ha litt med saken å gjøre. Jeg synes ikke min valp er mer "ustyrlig" enn andres, og ble ganske nedbrutt av dette. Hva hadde dere syns om dere ble møtt av noe sånt? Er det normalt at veterinærene er så belærende?

Skjønner at vi må jobbe med håndtering fremover, men det er jo ironisk at dette var den ene gangen hun skulle bli så urolig hos veterinær...

Vi er førstegangseiere og prøver så godt vi kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper kan være urolige og man har jo gjerne ikke hatt så mye tid å trene på sånt på enda så det er jo helt normalt. At veterinær eller noen andre gjør sånt er aldri greit, enten det er valp eller voksen, samme hvor urolig hunden er eller hva annet som måtte være problematisk, jeg hadde blitt meget irritert. Greit nok at de har et problem med feks håndtering, men da må de evt heller si det og la eier prøve å ordne opp(eller ihvertfall gi eier valget om hva som skal gjøres), ikke bare gjøre sånt. 

Det her har ikke noe med deres hund å gjøre eller deres kompetanse som hundeeiere å gjøre, du får bare prøve å riste det av deg å gå tilbake til den andre dyrlegen, det hadde ihvertfall jeg gjort. :) Og trøst deg med at hunden tok neppe noen skade av det hverken fysisk eller psykisk, selv om det ikke var noe hyggelig for noen av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Arya skrev:

Tusen takk :) hun virket veldig uprofesjonell. Måten veterinæren er på har jo alt å si for hvordan valpen reagerer! Vi skal aldri tilbake dit igjen. Det skal sies at de hadde svært rimelige priser..

Vetrinærer er jo ofte bare vanlige folk sånn utover sin medisinske kompetanse. De fleste har vell en eller annen interesse for(og antagelig erfaring med) dyr, utenom jobben, men det trenger jo absolutt ikke være hund og de trenger jo absolutt ikke være noe bedre på adferd, trening osv enn en ellers gjennomsnitlig hundeeier. Og blant den gjengse hundeeier finnes det jo som de fleste av oss vet, mye rart av både meninger om ting, håndtering, treningsmetoder osv. Det er nok lett å glemme da vi jo anser vetrinærer som fagpersoner, og det er de jo, men de har ikke nødvendigvis så mye fagkunnskap utover medisinsk kunnskap selv om de fleste av oss nok liker å tro det. Dessverre så må man bare gjøre seg noen slike erfaringer før man vet, men heldigvis så er jo hunder flest flinke til å bare riste av seg sånt (så lenge vi ikke gjør noen big deal utav det) og kommer fra det uten noen varige men og vi eiere en erfaring rikere. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tatt til kraftig motmæle, men forstår jo at du ble litt paff av det hele. Nei, det er ikke normalt at veterinærer gjør slike ting, men enkelte kan være ganske verbalt belærende også utenfor sitt felt. Jeg har vært hos en som bablet varmt og lenge om gamle lederskapsteorier med alfa og dominans og hele den greia der. Jeg prøvde og motsi til ingen nytte. Vel, greit nok det jeg snakker ikke mer med den veterinæren om noe som kan berøre et slikt emne. Men den andre veterinæren på samme klinikken er veldig hyggelig, og "alfa veterinæren" er svært dyktig kirurg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye sprikende råd ute å går så man må bare prøve å holde tunga bent i munnen! Følte jeg ble rakket ned på, men som førstegangseier så har jeg ikke så mye å stille opp med. Jeg har vært flink å lest meg opp på bøker og prøver i mest mulig grad og bruke positive treningsmetoder, noe hun responderer bra på. Tror ikke hun er verre enn valper flest og de jeg har snakket med har akkurat samme utfordringer. Valpen er jo bare en baby med kløende skarpe tenner! Skal være glad når tannfellinga er over.. 

Etter hun kom hjem så har hun sovet og er naturligvis sliten etter en slik opplevelse. Oppdretter kommer på besøk i morgen så jeg får ta det opp med henne. Vet at de anbefalte den andre dyreklinikken vi har gått til.

Håper ikke dette veterinærbesøket har preget henne så veldig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hunder ble som 12 uker gml valp fysisk korrigert av vet for valpebiting.  Dette er mange år siden, men jeg angrer veldig på at jeg ikke sendte skriftlig klage til dyreklinikken. Jeg har dessverre fått vite i ettertid at jeg ikke er den eneste som har dårlig erfaring med denne veterinæren. 

Valpen tok ikke skade av denne episoden, men jeg kommer ikke til å gå flere ganger til denne veterinæren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Arya skrev:

Det er så mye sprikende råd ute å går så man må bare prøve å holde tunga bent i munnen! Følte jeg ble rakket ned på, men som førstegangseier så har jeg ikke så mye å stille opp med. Jeg har vært flink å lest meg opp på bøker og prøver i mest mulig grad og bruke positive treningsmetoder, noe hun responderer bra på. Tror ikke hun er verre enn valper flest og de jeg har snakket med har akkurat samme utfordringer. Valpen er jo bare en baby med kløende skarpe tenner! Skal være glad når tannfellinga er over.. 

Etter hun kom hjem så har hun sovet og er naturligvis sliten etter en slik opplevelse. Oppdretter kommer på besøk i morgen så jeg får ta det opp med henne. Vet at de anbefalte den andre dyreklinikken vi har gått til.

Håper ikke dette veterinærbesøket har preget henne så veldig.

Det er sikkert folk som både kommer til å rakke ned på dere som hundeeiere/treningsmetoder/oppdragelse og/eller være belærende, man får bare huske på at selv om disse personene har sin mening og vet å dele den så betyr ikke det at de har rett :) 

Hunder er like forskjellige som folk så at noen er veldig lydige eller andre er mindre lydige sier ikke nødvendigvis noe om eiers kompetanse, valg av treningsmetoder eller evnen til å trene hund, og det finnes flere veier til rom, så uansett hva andre har gjort med hell så betyr det ikke at det ikke finnes andre alternativer som er like bra eller bedre. Det er mye som spiller inn her.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Arya skrev:

 

Håper ikke dette veterinærbesøket har preget henne så veldig.

Synes du fikk et godt svar av @Malamuten så jeg svarer bare på denne bite. Jeg tror nok ikke det vil ha preget henne så altfor mye. De fleste hunder tåler en slik episode godt, heldigvis!
Noen kan kanskje bruke litt lengre tid enn andre til å komme over det. Men de fleste "glemmer" det nesten umiddelbart i min erfaring. Neste gang du er hos en veterinær så si ifra at hun hadde en litt uheldig episode. De fleste veterinærer vil da ta seg litt ekstra tid med å få henne trygg hos dem hvis det skulle være behov for det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Arya said:

Hadde en ubehagelig opplevelse idag.

Valpen vår, en golden på 12 uker skulle inn for å sjekke om hun hadde øyebetennelse.

Hun har tidligere vært hos en annen veterinær som er de "beste" i nærheten. 

Nå fikk vi vite at det var en nyåpnet veterinærklinikk rett i nærheten av der vi bor og bestemte oss for å dra dit.

Jeg dro alene med valpen, og dette var ca kl 19 på kvelden.

Når vi har vært hos veterinær tidligere så har det gått bra med håndtering, kun litt motstand når ho fikk vaksine.

Vi måtte vente en stund før vi kom inn og valpen begynte å bli utålmodig, så vi gikk en tur ut, og ble ropt inn når det var vår tur.

Når veterinæren skulle undersøke så ble valpen veldig urolig og det tok lang tid å roe henne, men noe av det første veterinæren sa var; Du har fått en veldig dominerende valp, du må behandle henne på samme måte som mora ved å ta hunden i nakkeskinnet. (For så å demonstrere dette).    Ellers har du det gående.. Du må være sjefen, osv i den dur. Det gjorde jo saken bare vondt verre, hunden ble enda mer urolig og hun var veldig brysk. 

Dette er i samme tider hvor valpen har kveldsraptusen sin og det kan vel ha litt med saken å gjøre. Jeg synes ikke min valp er mer "ustyrlig" enn andres, og ble ganske nedbrutt av dette. Hva hadde dere syns om dere ble møtt av noe sånt? Er det normalt at veterinærene er så belærende?

Skjønner at vi må jobbe med håndtering fremover, men det er jo ironisk at dette var den ene gangen hun skulle bli så urolig hos veterinær...

Vi er førstegangseiere og prøver så godt vi kan

Verinæren din tar feil, det finnes ikke noe sånt som en "dominant valp", men jeg tror det kanskje finnes dominante veterinærer ;) 

Her er en bra video på Svensk om hunder/ulver/dominans: http://urskola.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar

En på Engelsk https://www.youtube.com/watch?v=OIjMBfhyNDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har også hatt en slik opplevelse til dyrlegen når dyret var 12 uker. Valp som jeg sa ifra om at er skeptisk til fremmede. Hun skulle holdes godt fast i bare. Så skulle hun få tablett, da skulle vi holde henne fast, bryte opp munnen, stapp tabletten inn og holde igjen munnen.

DA sa jeg stopp. Hvorfor ikke prøve en litt snillere metode først? Ga henne tabletten sammens med en godbit, hun tok den og spise den frivillig. Det var tydeligvis svært uvanlig...(jaha). 

Heldigvis ga det ikke noe varige mén. Denne behandlingen var mest sannsynlig pga. mye kunder og stress den dagen.. Dyrlegen har vært mye hyggeligere og snillere ved senere besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...