Gå til innhold
Hundesonen.no

Veiledende valpepris


Siri
 Share

Recommended Posts

Er det noen som er medlem i raseklubber som har satt en veiledende valpepris på valper av sin rase? 
Vi har aldri hatt det tidligere i vår klubb, men vi har fått en forespørsel om dette og jeg lurer litt på hvordan det har fungert i deres klubber? Evt også hva prisen er? Følger oppdretterne dette - eller er det noen som er negative? Jeg er interessert i alle innspill her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er medlem i raseklubber som har satt en veiledende valpepris på valper av sin rase? 
Vi har aldri hatt det tidligere i vår klubb, men vi har fått en forespørsel om dette og jeg lurer litt på hvordan det har fungert i deres klubber? Evt også hva prisen er? Følger oppdretterne dette - eller er det noen som er negative? Jeg er interessert i alle innspill her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke veiledende pris, da Konkurransetilsynet (?) har sagt at det ikke er lov - eller noe sånt, ble det sagt sist det var et tema.

Jeg vet at flere oppdretterne samarbeider om å holde seg på samme pris, og forsøker å motvirke at rasen blir for dyr. Men jeg vet også om oppdrettere som ligger litt høyere i pris, og noen legger også på noe ekstra som refunderes om valpen blir røntgenfotografert. Jeg vet også at det varierer veldig hva som er inkludert i valpeprisen - noen tar ekstra for vaksine, andre har det inkludert, for eksempel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom jeg ikke har rasen nå, har jeg vært ganske inne i miljøet i chihuahuaklubben. Hatt et kull selv.

NCHK har veiledende valpepris, men denne er 15 - 20 000, Så ganske stort spenn der.

De fleste av de jeg anser som dyktige oppdrettere ligger mellom 15 og 17 000.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase tror jeg det har vært en fast veiledende pris i alle de år jeg har vært medlem. Aner ikke om noen har vært negative til det, men så vidt jeg kan se så overholdes det av alle som avler seriøst gjennom klubben.

Ligger vel på 12.000 nå for valper uten "feil ".

10.000 var vanlig for noen år siden.

Jeg klarer ikke å se noe negativt med å ha en fast pris iallefall, kun det positive.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase har prisen ligget på 12.000 fra jeg kjøpte min første i 2007 frem til relativt nylig. For en del år siden ble det forsøkt å selge tisper for høyere pris, og også b/t. men det fungerte heller dårlig. Så her i fjor en gang ble det tatt opp å sette opp prisen litt da alt veterinær/registrering etc har jo gått opp mye på 10 år. Det vil jo alltid bli uenigheter og folk gjør som de vil , men jeg ser det står på klubbens side at veiliedende pris er nå 14.000 og om en ser på finn.no så ser det ut som at de fleste i alle fall har ønsket det velkommen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anilex skrev:

På min rase har prisen ligget på 12.000 fra jeg kjøpte min første i 2007 frem til relativt nylig. For en del år siden ble det forsøkt å selge tisper for høyere pris, og også b/t. men det fungerte heller dårlig. Så her i fjor en gang ble det tatt opp å sette opp prisen litt da alt veterinær/registrering etc har jo gått opp mye på 10 år. Det vil jo alltid bli uenigheter og folk gjør som de vil , men jeg ser det står på klubbens side at veiliedende pris er nå 14.000 og om en ser på finn.no så ser det ut som at de fleste i alle fall har ønsket det velkommen. 

Det var jo rimelig lav pris sammenlignet med mange raser ja... jeg betalte vel forresten 10 000 kr i 2008 for Willy, nå ligger prisen hos de fleste på ca 13-14000... men vi besluttet i styret at vi ikke vil ha en veiledende pris, men heller skriver hva forventet pris på rasen kan være, basert på siste års pris på valpene :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På drever er prisen fra ca 8000-12000kr. Normalt sett ligger de på 10 000. Om det står noen plass, eller om det bare er en uskreven regel er jeg litt usikker på, men det sies iallefall at om man skal ta 12 for valpene skal begge foreldre være dobbeltchampions om jeg ikke husker feil (altså NUCH og NJCH). Har sett noen sette prisen på valper til 13-14, men da får de "tilsnakk". Mange oppdrettere gir også avslag til unge jegere, da de ønsker å "rekruttere". 

På stabijen har raseklubben en veiledende pris, den ligger nå på 15. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Monikawt skrev:

På drever er prisen fra ca 8000-12000kr. Normalt sett ligger de på 10 000. Om det står noen plass, eller om det bare er en uskreven regel er jeg litt usikker på, men det sies iallefall at om man skal ta 12 for valpene skal begge foreldre være dobbeltchampions om jeg ikke husker feil (altså NUCH og NJCH). Har sett noen sette prisen på valper til 13-14, men da får de "tilsnakk". Mange oppdrettere gir også avslag til unge jegere, da de ønsker å "rekruttere". 

På stabijen har raseklubben en veiledende pris, den ligger nå på 15. 

Det er vel generelt en greie for rasene under nhkf. Bikkjer skal man ha råd til å grave ned, nemlig :P Mener beagleklubben hadde en gradering på pris etter foreldrenes premiering, men finner ikke igjen. Mulig de har fjernet det.

Nsg har vel fortsatt en anbefalt prisgradering på BC?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det er vel generelt en greie for rasene under nhkf. Bikkjer skal man ha råd til å grave ned, nemlig :P Mener beagleklubben hadde en gradering på pris etter foreldrenes premiering, men finner ikke igjen. Mulig de har fjernet det.

Nsg har vel fortsatt en anbefalt prisgradering på BC?

Elghund har i alle fall en prisliste.. Over hva en valp koster, påbegynt jakttrent hund osv.. Hadde i alle fall.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjiklubben har veiledende valpe - og parringspriser, og vi opplever at de fleste følger disse. 
De blir oppdatert etter utgig´fter og markedet generelt. 
F.o.m. 01.01.2016 ligger den på 14.000,- 
Veieldende sprangavgift er 1500 + 1400 / valp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...