Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september


Bananen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

7 minutter siden, Toril skrev:

@ Siri Den blir nok åpen litt til ja,en dusj gjorde susen.Nå er jeg varm igjen!

Tenkte jeg det ikke :D 

6 minutter siden, Krutsi skrev:

det kommer til å bli et problem hvis jeg skal registrere valper.. Å finne ut Hva fargene egentlig heter :lol: 

I min rase er det egentlig veldig enkelt... Det er enten sort, fawn eller blå, men jeg har sett at det registreres både silver fawn (hva pokker er det liksom?? og fawn m maske - det er heller ikke noe man skiller på - med eller uten maske er et fett - fawn er fawn, enten de er lyse, mørke, med eller uten charbonné etc). Og jeg så en oppdretter som registrerte flere valper i kullet sitt som blå... de var sorte alle som en, og hadde ikke antydning til å være blå en gang :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Artemis skrev:

Jeg har hentet Fetter som har vært på kennel for første gang(og jeg har savnet han patetisk intenst mye :icon_redface: ).

Må innrømme at jeg reagerte litt på prisingen. Leverte han kl 19 for to dager siden, og hentet ham kl 17 i dag. Altså var han der rett under to døgn(bar da de hadde inn- og utlevering). Det betalte jeg "3 stk opphold hund" for. Jeg spurte om det ikke skulle være to stk(=to døgn/to netter), for jeg trodde at det var feil, men fikk tilbake at prisene er per dag, og at "du har jo mye høyere timepris i din jobb, vi er billige i forhold". Noe jeg synes var et litt uhøflig svar må jeg innrømme. De teller altså dager, ikke døgn. Er jo vant med at man betaler per natt på hotell, ikke per dag. Er det vanlig å ha slik prising på kennel? Der vi har hatt hundene før er det pris per døgn. Så har man hunden én natt på kennel her, så betaler man 540kr(640kr hvis hunden får tur). Synes det var en rar måte å gjøre det på, klart de skal tjene nok på tjenestene sine men synes heller de burde hatt høyere pris per døgn. Følte at måten de gjør det her er litt misvisende. Er det bare jeg som synes at det var litt rart?  

Fytti for en pris! 350 kr døgnet har vi pleid å betale. Leverer en på morraen og henter på kvelden må en betale litt mer, men ikke sånne priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sitter på en kontorstol, har beina på stolbeina, krysser det ene beinet over det andre og plutselig kommer borti den som senker stolen... da vips sitter man faktisk med hele vekten på egen legg og det er litt vanskelig å komme løs gitt... når man gjør dette ved kateteret foran en hel klasse og skal diskre prøve å komme seg løs igjen uten å få latterkrampe, kan man risikere at man ser litt snål ut i ansiktet :P 

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr lever så altfor kort. [emoji22]

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr lever så altfor kort. [emoji22]

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

[emoji173] håper på betring over helga for deg!

Her sitt eg og venter på telefon fra dyrlegen. Minste hunden ligg på bordet og fjerner øyet [emoji29]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så trist :console: Krysser fingrene for at han kommer seg, men det høres jo ikke helt lovende ut :(

Jeg skulle på butikken for et par timer siden, men ble sittende å jabbe hund på facebook isteden :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JeanetteH skrev:

:lol: det er nesten krig i mitt miljø noen ganger om man har registrert en sjokolade som rød, eller omvendt. Eller gudbedre tenk om noen setter BRUN i stamtavlen! 

Genetisk er det en nyanse innen samme gen. Var også stor  "opprør" her når det ble oppdaget at det bare sto rød og tan i standarden, da var jo de med mørk sjokolade og tan feil... :P 

De kelpiefargene har jeg aldri skjønt greia med. Det dere kaller rødt har vel strengt tatt ingenting med rødt å gjøre. De er brune, liksom.... Rød er en dominant farge, den dukker ikke plutselig opp etter brune foreldre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Artemis skrev:

Jeg har hentet Fetter som har vært på kennel for første gang(og jeg har savnet han patetisk intenst mye :icon_redface: ).

Må innrømme at jeg reagerte litt på prisingen. Leverte han kl 19 for to dager siden, og hentet ham kl 17 i dag. Altså var han der rett under to døgn(bar da de hadde inn- og utlevering). Det betalte jeg "3 stk opphold hund" for. Jeg spurte om det ikke skulle være to stk(=to døgn/to netter), for jeg trodde at det var feil, men fikk tilbake at prisene er per dag, og at "du har jo mye høyere timepris i din jobb, vi er billige i forhold". Noe jeg synes var et litt uhøflig svar må jeg innrømme. De teller altså dager, ikke døgn. Er jo vant med at man betaler per natt på hotell, ikke per dag. Er det vanlig å ha slik prising på kennel? Der vi har hatt hundene før er det pris per døgn. Så har man hunden én natt på kennel her, så betaler man 540kr(640kr hvis hunden får tur). Synes det var en rar måte å gjøre det på, klart de skal tjene nok på tjenestene sine men synes heller de burde hatt høyere pris per døgn. Følte at måten de gjør det her er litt misvisende. Er det bare jeg som synes at det var litt rart?  

Per påbegynt døgn (fra 00.00) er helt normalt på kennel. Gjelder ikke det samme for oppstalling på klinikk (aldri benytta meg av det, heldigvis)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pringlen skrev:

De kelpiefargene har jeg aldri skjønt greia med. Det dere kaller rødt har vel strengt tatt ingenting med rødt å gjøre. De er brune, liksom.... Rød er en dominant farge, den dukker ikke plutselig opp etter brune foreldre heller.

http://www.doggenetics.co.uk/liver.html#redchoc

Brun og rød er vel egentlig leverfarge og nedarves recessivt, den dominante røde fargen finnes ikke hos kelpie. Så egentlig krangler man om feil ting :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

:hug: ikke noe moro med sånne beskjeder :no: 

 

23 minutter siden, Sirius skrev:

emoji173.png håper på betring over helga for deg!

Her sitt eg og venter på telefon fra dyrlegen. Minste hunden ligg på bordet og fjerner øyet emoji29.png

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

:hug: til deg også. Håper hun fort kommer seg igjen. 

 

16 minutter siden, Pringlen skrev:

De kelpiefargene har jeg aldri skjønt greia med. Det dere kaller rødt har vel strengt tatt ingenting med rødt å gjøre. De er brune, liksom.... Rød er en dominant farge, den dukker ikke plutselig opp etter brune foreldre heller.

Røde Siberians er jo heller ikke røde, de er brune/lever genetisk.... Men alle kaller dem jo for røde. 
Og for å toppe det hele så har ikke NKK noen mulige måter å registrere valper som "lyserøde" så de må registreres som røde og det ER to genetisk ulike farger! Hrmpf (ja jeg sendte inn forespørsel og frustrasjon når jeg hadde mine to lyserøde). Finnes ikke noe annet genetisk korrekt farge å velge heller på de som er lyserøde, dvs genetisk sett er de brune med Aw gen, så forskjellen er jo like stor som på svart og grå :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pringlen skrev:

De kelpiefargene har jeg aldri skjønt greia med. Det dere kaller rødt har vel strengt tatt ingenting med rødt å gjøre. De er brune, liksom.... Rød er en dominant farge, den dukker ikke plutselig opp etter brune foreldre heller.

 

8 minutter siden, Turb skrev:

http://www.doggenetics.co.uk/liver.html#redchoc

Brun og rød er vel egentlig leverfarge og nedarves recessivt, den dominante røde fargen finnes ikke hos kelpie. Så egentlig krangler man om feil ting :P 

Som hun sa :P 

Dette er Talli sin datter, etter to sjokolade fargete foreldre. Blaze var forresten regnet som rød.

Veli er på grensen til orange faktisk. Men hun er samme genetiske fargekode som Talli som er sjokoladebrun.

14249794_10154638280119155_2328462570702

 

Edit:

Talli og Blaze

1918250_10150169073950072_2945938_n.jpg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turb skrev:

Når man sitter på en kontorstol, har beina på stolbeina, krysser det ene beinet over det andre og plutselig kommer borti den som senker stolen... da vips sitter man faktisk med hele vekten på egen legg og det er litt vanskelig å komme løs gitt... når man gjør dette ved kateteret foran en hel klasse og skal diskre prøve å komme seg løs igjen uten å få latterkrampe, kan man risikere at man ser litt snål ut i ansiktet :P 

... og var veldig glad jeg ikke hadde munnen full av kaffe da jeg leste det der :lol::lol: 

38 minutter siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Æsj, så himla kjipt og trist :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

:hug::(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så trist :no:

 

God bedring til @Sirius og håper operasjonen går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Håper på bedring! :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så trist :(:hug: 

 

50 minutter siden, Sirius skrev:

emoji173.png håper på betring over helga for deg!

Her sitt eg og venter på telefon fra dyrlegen. Minste hunden ligg på bordet og fjerner øyet emoji29.png

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Huff, håper hun er raskt på beina igjen etterpå :hug: 


Nå har Sjef vært i slagsmål for første gang. Et bittelite et. 

Etter Sjef har gjort sitt nødvendig og jeg har plukket opp kommer en BC i mot oss. Allerede på 15 meters avstand ser jeg at den knurrer. Står på stive bein, knurrer, og har en generelt provoserende atferd. 
Eieren spør om det er en hann jeg har. For hennes liker ikke hanner. 
Ja, svarer jeg, så da er det nok best at du bare går videre forbi oss nå. 

NEPESKRELLET STOPPER RETT VED SIDEN AV MEG! :gaah: 

Og hva skjer når hun stopper rett ved siden av meg, og Sjef sitter på min venstre side? Jo, BC'en rykker mot meg og begynner å knurre og flekke tenner igjen, og er ikke mer enn 10 cm unna meg! Og Sjef blir forbanna og går på den og jager den på avstand. 

Sjef slapp uskadet fra det, og har bare en overflatisk skrape på våtkanten på øyet. Det kunne gått veldig mye verre. 
Hadde jeg ikke brølt til ham at han skulle kutte ut, og fått ham til å stoppe sånn at hun kunne dra drittbikkja si med seg videre :aww: 

Hva skal folk med BC om de ikke klarer å stimulere dem og bare har dem på rusleturer rundt? 
Og hva pokker skal folk med hund om de ikke klarer å lese kroppsspråk? Jeg kjenner ikke den hunden, men allerede på 15 meters avstand så jeg at den ikke kunne stoles på. 
Hadde det ikke vært for at vi gikk på en gangsti med lite mulighet til å forflytte seg hadde jeg tatt en lang omvei rundt dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Perfect Image skrev:

Sjoko grizzle saluki! Hvis jeg noen gang skulle hatt villet jeg hatt fawn.

http://www.saluki.se/index.php/sv/om-saluki/salukins-faerger

Hvit langhåret! De er alveaktig vakre.

1 time siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

:hug:

Kikket ut vinduet nå og så at fire av elevene mine fulgte en syklist med hund med blikket. Trodde et øyeblikk at de var fascinert av hunden eller sykkelluftingen, men innser at det var vel den unge jenta som syklet i shorts og singlet som fanget oppmerksomheten.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Kikket ut vinduet nå og så at fire av elevene mine fulgte en syklist med hund med blikket. Trodde et øyeblikk at de var fascinert av hunden eller sykkelluftingen, men innser at det var vel den unge jenta som syklet i shorts og singlet som fanget oppmerksomheten.

:lol::lol: 

Alternativ 1 eller 2, eller 3,4 eller 5? Jeg går for 2'ern... sitter og vurderer ulike vegalternativ ut mot Nesodden :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

:hug:

Og en klem til deg også @Sirius :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig. At det går an å ha så uflaks. Vi bytter taket, og derfor var deler av taket ikke dekket til. 
Det var strålende sol så snekkeren dro herifra i ca 5 minutter for å kjøpe noen materialer også begynte det plutselig å bøtte ned.

Sååå hører jeg plutselig at det renner. På badet. Legger ut håndkler og bøtter osv men har allerede spredd seg fort. Går over resten av huset for å se om det er flere steder, og jada - det regnet inn på soverommet også. Oppi senga, taklampa, på gulvet og alt. 
Tømte 10 liters bøtta på badet 2 ganger, og snekkeren dukket opp 4 minutter etter det startet... 
Han tettet med en gang så nå må vi vente et par timer på at det skal slutte å dryppe helt. 

Nå er jeg sliten og drit lei egentlig, hvorfor kan vi ikke bare ha litt flaks? :P 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...