Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september


Bananen
 Share

Recommended Posts

46 minutter siden, Pringlen skrev:

Kanskje du skulle sette ned foten, og si skikkelig i fra før han drar strikken like langt igjen. Jeg hadde nok omtrent kverket en bikkje som køddet sånn...

 

9 minutter siden, Wachita skrev:

Da hadde jeg også brølt til hunden, ganske kraftig faktisk. Skjønner godt du ikke stoler på han!
Og for guds skyld, ikke skyld på deg selv! 

Jeg er så lite grei at hadde jeg sett hunden hadde plukka noe den ikke skulle hadde jeg brølt igjen jeg om at den skulle slippe, og slapp den ikke så hadde jeg gitt beskjed med så klare farger som mulig om at den har med å høre etter og slippe dritten før det svimler for meg :P 

Jeg er ikke alltid politisk korrekt. Noen ganger funker det ikke å bare være snill og grei og snakke som om man har regnbuer og enhjørninger i bakhånd :P 

Men det nytter jo ikke å brøle... og hvordan tar man en hund som svarer? Som løfter på leppa mot oss og møter hardt med hardt?

Jeg er så nær å gi opp alt akkurat nå. Han kan være sånn en herlig hund det meste av tida, og så kommer det sånne her dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

1 time siden, Artemis skrev:

Jeg har hentet Fetter som har vært på kennel for første gang(og jeg har savnet han patetisk intenst mye :icon_redface: ).

Må innrømme at jeg reagerte litt på prisingen. Leverte han kl 19 for to dager siden, og hentet ham kl 17 i dag. Altså var han der rett under to døgn(bar da de hadde inn- og utlevering). Det betalte jeg "3 stk opphold hund" for. Jeg spurte om det ikke skulle være to stk(=to døgn/to netter), for jeg trodde at det var feil, men fikk tilbake at prisene er per dag, og at "du har jo mye høyere timepris i din jobb, vi er billige i forhold". Noe jeg synes var et litt uhøflig svar må jeg innrømme. De teller altså dager, ikke døgn. Er jo vant med at man betaler per natt på hotell, ikke per dag. Er det vanlig å ha slik prising på kennel? Der vi har hatt hundene før er det pris per døgn. Så har man hunden én natt på kennel her, så betaler man 540kr(640kr hvis hunden får tur). Synes det var en rar måte å gjøre det på, klart de skal tjene nok på tjenestene sine men synes heller de burde hatt høyere pris per døgn. Følte at måten de gjør det her er litt misvisende. Er det bare jeg som synes at det var litt rart?  

Jeg synes også det var veldig merkelig prissetting.. 

56 minutter siden, Pixie skrev:

Jeg har brølt til hunden min i dag.

Jeg er så grusomt sliten nå. Siste dagene har Uno vært ganske utfordrende, stjeler ting og biter oss når vi tar det. Å kommandere slipp eller bytte mot godis hjelper ikke, han er så kjapp. I går slapp han klokka mi, snappa godbiten ut av fingrene mine, plukka opp klokka mi igjen og var på vei forbi meg før jeg rakk å engang tenke på å ta klokka. Jeg stoppa ham, han beit etter meg. Han slapp klokka da han beit da... Så da måtte jeg bære en snerrende tulling bort og stappe ham i buret for time-out. Tre ganger i dag har han gjort det samme, alltid ender det med snerring, biting og time-out. Nå sist mens jeg bakte ut rundstykker var det gubben som måtte bære ham til buret, da beit faktisk Uno ham i halsen mens han bar. Gikk ikke hull på hud heldigvis, men det er ikke i det hele tatt greit lenger. Jeg stoler ikke på ham i det hele tatt, uaktuelt å ha ham rundt unger når han reagerer sånn.

Samtidig er han tidvis så flink og så rolig og jeg kan se at treninga hjelper på noen ting, og så skjer det sånt hjemme som gjør at jeg føler at jeg bare gjør alt feil og aldri kommer til å få en brukbar hund ut av ham. 

Akkurat nå har jeg mest lyst å legge meg ned og grine. Skal snakke med instruktør på hundeskolen i morgen, vet de driver med privatkonsultasjoner også. For dette kan ikke fortsette.

 

Hvor bor du? Bor du i nærheten her, så kan jeg alltids hjelpe deg. Jeg har mine tvil på at han er så hokus pokus, han har nok bare kommet seg unna nok ganger til å bli litt ufordragelig. 

Så mitt tips: neste gang han stjeler noe; gå bort til han, ta et godt tak i han i huden ved ørene, sett han mellom beina dine (altså, stå over han med han mellom beina slik at du holder han med beina og får hendene fri) og plukk ut det han har i kjeften. I det du tar det, sier du bare slipp, strengt, rolig og litt hardt. Deretter går du bare ifra han. Ikke si noe mer, ikke ta i han noe mer. 

Er han et ordentlig frekkas, vil han da enten stjele noe nytt og da gjør du det samme over, evt si hardt og strengt "nei" hvis du klarer det rett før han tar det. Eller så vil han komme etter deg og prøve med litt valpebiting. Da tar du tak i han igjen ved øret/halsen, sier veldig strengt " kutt ut", holder taket til han er rolig og så slipper du han og går ifra. Kommer han da etter deg igjen, tar du samme tak, setter i hardt, strengt oh litt høyere "men **** da, kutt ut!" Og kaster han i buret. Og så får han ligge der minst en halvtime.. 

Men du må bli like fort ferdig med tingene som han. Så hvis han hører etter første gangen, så er dere ferdig med saken da. Og da bør du invitere til den atferden du ønsker, feks komme i sofaen og ligge ved siden sv deg og kose.. 

3 minutter siden, Tøfflus skrev:

Ja det kan du tro...... Et monster av et møbel og ikke blir det brukt heller. Skal få stå under visning og heldigvis er jeg ferdig med det huset når det er solgt så hva som skjer videre er heldigvis ikke mitt problem :D 

Vet det, så jeg har tatt det til etterretning når jeg nå driver å skal lage en til deg *flir*

Flygel er veldig fint da :heart: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

 

Men det nytter jo ikke å brøle... og hvordan tar man en hund som svarer? Som løfter på leppa mot oss og møter hardt med hardt?

Jeg er så nær å gi opp alt akkurat nå. Han kan være sånn en herlig hund det meste av tida, og så kommer det sånne her dager...

Bitingen vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert, jeg hadde blitt steike forbanna. Nå har vi ikke hatt det problemet, men første bud er jo å finne ut hvorfor han biter, hva du kan gjøre for å unngå å komme inn i den situasjonen, så finne en løsning som fungerer for dere. Her har dere jo svaret på det første, det er jo ressursforsvar. Så må dere finne en måte å unngå det på, noe som jo kan være litt vanskelig når han finner "hva som helst" å ta. 

Når Khal prøvde å bite meg pga ressursforsvar så løftet jeg han opp og sa ganske kraftig fra at han kan gi **** i prøve seg på det dritet mot meg. Men han var riktignok valp, men å høre sånne lyder å få en sånn reaksjon var jeg absolutt ikke forberedt på, så jeg kvapp veldig og fikk en reaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krutsi skrev:

Jeg synes også det var veldig merkelig prissetting.. 

Hvor bor du? Bor du i nærheten her, så kan jeg alltids hjelpe deg. Jeg har mine tvil på at han er så hokus pokus, han har nok bare kommet seg unna nok ganger til å bli litt ufordragelig. 

Så mitt tips: neste gang han stjeler noe; gå bort til han, ta et godt tak i han i huden ved ørene, sett han mellom beina dine (altså, stå over han med han mellom beina slik at du holder han med beina og får hendene fri) og plukk ut det han har i kjeften. I det du tar det, sier du bare slipp, strengt, rolig og litt hardt. Deretter går du bare ifra han. Ikke si noe mer, ikke ta i han noe mer. 

Er han et ordentlig frekkas, vil han da enten stjele noe nytt og da gjør du det samme over, evt si hardt og strengt "nei" hvis du klarer det rett før han tar det. Eller så vil han komme etter deg og prøve med litt valpebiting. Da tar du tak i han igjen ved øret/halsen, sier veldig strengt " kutt ut", holder taket til han er rolig og så slipper du han og går ifra. Kommer han da etter deg igjen, tar du samme tak, setter i hardt, strengt oh litt høyere "men **** da, kutt ut!" Og kaster han i buret. Og så får han ligge der minst en halvtime.. 

Men du må bli like fort ferdig med tingene som han. Så hvis han hører etter første gangen, så er dere ferdig med saken da. Og da bør du invitere til den atferden du ønsker, feks komme i sofaen og ligge ved siden sv deg og kose.. 

Flygel er veldig fint da :heart: 

Skal prøve det neste gang, men det er ganske likt det vi har gjort så langt. Så snart vi tar tak i huden der eller holder hodet hans fast biter han etter oss. Og han er veldig flink til å få det han stjeler stappet sammen inni munnen, så det er ikke ofte noe som stikker ut vi kan ta tak i. Og jeg føler vi er litt forbi valpebiting egentlig... han blir ett år 7. oktober...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pixie skrev:

Skal prøve det neste gang, men det er ganske likt det vi har gjort så langt. Så snart vi tar tak i huden der eller holder hodet hans fast biter han etter oss. Og han er veldig flink til å få det han stjeler stappet sammen inni munnen, så det er ikke ofte noe som stikker ut vi kan ta tak i. Og jeg føler vi er litt forbi valpebiting egentlig... han blir ett år 7. oktober...

Åpne munnen hans med makt da? Legg hånda di over snuten, press overleppa hans imot det skarpe på tennene, og voila! ;) 

nå er ikke mitt neste tips noe snilt, men mot biting kan du holde igjen kjeften hans litt mens du sier strengt kutt ut. Du kommer sikkert til å bli prøvebitt når du slipper, men da er det bare å ta tak i han en gang til. 

Jeg feks har hatt noen runder med testing. Det er ikke bestandig så nøye hvor du får tak i dem hen, det handler om at reaksjonen din kommer så med en gang de prøver seg mens du sier nei eller kutt ut med en undertone som lover de et helvette hvis de ikke gir seg. Du må mene det, du må tro på deg sjøl at du er sjefen. Og så i de neste øyeblikkene etterpå, går du bare bort og fra situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARGH! Holder på med regnskap, og midt under bilagsføring og nettbankgjennomgang så bestemmer PCen seg for å innstallere nye oppdateringer, og det gikk ikke an å avbryte. Har hittil ventet i 30 min... "arbeider med oppdateringer 2%. Ikke slå av PCen. Dette tar litt tid". 

:mad::getlost::gaah: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei blandingshund på pass her i huset og hun har resusrforsvar + blanding med gjeter. Da hun tok av med å reise bust og flekke tenner mot min hun tok jeg tak i nakkeskinnet og løftet hele dyret ut i gangen satte damen fint ned. Gikk selv inn på kjøkkenet som jeg satt. Satte meg ned og ropte på damen. Etter den seansen så kunne leker og alt ligge på gulvet hun bare gjetet litt. Jeg så ikke damen på et år hadde flyttet men hun så jo hunden min som var den samme. Prøvde på gjeting resursforsvar. Jeg tok tak i nakken på damen og lurte på om hun husket avtalen vi satte i fjord. Jo i grunnen gjorde damen det for tenna ble ikke på tørk lengre og hun kunne oppføre seg fint ovenfor min hund og leker på gulvet og andre ting som var i nærheten igjen. JA det går men det er ikke altid du kan være politisk korrekt. Men smeller det en stor gang så er gjerne hunden ferdig med det like fort. Går vi og filer og filer så tester den for hver gang om den kan strekke strikken litt lengre og ja en er da like glad i hunden om en sprekker og forteller med store ord som har effekt. @Pixie ut fra det du har skrevet så ville jeg søkt hjelp av noen som kan dette så du og gubben blir totalt trygge når det blir testet grenser. Hunden deres tipepr jeg ser at dere blir utrygge og kjører da mer på

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Om noen har peiling på hjerte, og blodprøver i forbindelse med det så hadde jeg blitt glad for et lite hint. Sitter med et spørsmål nemlig. Hund altså. 

 

Broren min var jo dagens helt og hentet frustrert settervims som reagerte på bråk i dag. På slutten av arbeidsdagen min var jeg ute med barna da jeg i sidesynet la merke til en setter som gikk på turstien rett ved. Jeg fikk sånn "wow-følelse" da jeg så den fordi jeg syns den var utrolig flott, også så jeg på "eieren" for å se om det var noen jeg kanskje visste hvem var, også var det broren min som luftet bikkja mi :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekk opp hånda den som aldri har brølt til bikkja si? Jeg brøler stadig vekk, jeg, ikke at det hjelper stort altså, men det er litt godt å få det ut :aww:. Og det ER lov til å ta i bikkja om den oppfører seg dritalt. Den lærer ingenting av en timeout i slike situasjoner. Også må man være konsekvent og tydelig. Man må være svart - hvit - hunder skjønner ikke grånyanser. 

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Siri skrev:

Rekk opp hånda den som aldri har brølt til bikkja si? Jeg brøler stadig vekk, jeg, ikke at det hjelper stort altså, men det er litt godt å få det ut :aww:. Og det ER lov til å ta i bikkja om den oppfører seg dritalt. Den lærer ingenting av en timeout i slike situasjoner. Også må man være konsekvent og tydelig. Man må være svart - hvit - hunder skjønner ikke grånyanser. 

Yup!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Siri skrev:

Rekk opp hånda den som aldri har brølt til bikkja si? Jeg brøler stadig vekk, jeg, ikke at det hjelper stort altså, men det er litt godt å få det ut :aww:. Og det ER lov til å ta i bikkja om den oppfører seg dritalt. Den lærer ingenting av en timeout i slike situasjoner. Også må man være konsekvent og tydelig. Man må være svart - hvit - hunder skjønner ikke grånyanser. 

Til og med jeg, som ser på meg selv som så mild og snill (haha) har brølt opp til flere ganger til frk.flat. Som du sier, noen ganger er det bare godt å få det ut :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Siri skrev:

Rekk opp hånda den som aldri har brølt til bikkja si? Jeg brøler stadig vekk, jeg, ikke at det hjelper stort altså, men det er litt godt å få det ut :aww:. Og det ER lov til å ta i bikkja om den oppfører seg dritalt. Den lærer ingenting av en timeout i slike situasjoner. Også må man være konsekvent og tydelig. Man må være svart - hvit - hunder skjønner ikke grånyanser. 

Jaudå, selv gode, treige gubben Thorvald har fått seg noen gloser av meg. Og av @Krutsi :teehe: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brølte i hvert fall ikke den gangen vi skulle spise grillet kylling og guttungen snudde seg vekk litt og plutselig satt Lady midt på gulvet og spiste på den halve kyllingen som hadde vært på tallerkenen :aww: :whistle:  Vi lo litt alle sammen når vi var over sjokket for det er ikke helt likt henne, så jeg tror ikke hun har lært :lol: men vi passer litt ekstra godt på når vi har grillet kylling da for hun er helt tydelig litt mer engasjert i hva vi gjør når hun kjenner den lukten :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Siri skrev:

Lurer jeg på hvem som kommer først - SFX eller elektriker'n... jeg holder en knapp på SFX :D 

Jeg vant, og jeg visste ikke at det var en konkurranse en gang! Bør jeg stille opp i billøpet på lørdag?

3 timer siden, Stine skrev:

Da har jeg jaggu blitt tante igjen :ahappy: Unnagjort på en time, effektiv den søstra mi :teehe:

Åh, gratulerer! Jeg skal også bli tante igjen, men søstra mi er ikke like effektiv, så jeg må vente til mars... Fikk vite det i forgårs.

2 timer siden, lijenta skrev:

Den siste tiden har i grunnen vært merkelig. Plutselig så begynner jeg å tåle mer mat. Jeg får beskjed om at jeg har et vesentlig stort hørselstap. Får høreapparater og ja får igjen energien noe så utrolig til og med søvnen har begynt å gå rett veg. Alt skulle gjøres og tok dem på meg om morgenen og ja alt var bare luksus og jeg svevde på en rosa sky eller noe.  Så måtte jeg faktisk ta innover meg at ja jeg har et handikap det ble en rar tid. Så kom jeg til noe mye morsommere. Jeg gav **** og gjør ting jeg virkelig har lyst til og tar det som det kommer. Og første jobbintervjuet etter at jeg har fått høreapparat så får jeg en ca 40% fast jobb.

Og jeg har mange fine opplevelser med høreapperat og slår dem av hvis det blir støy av tingene. Til og med de ekstra hjelpemidlene kom raskt. JA ca to uker tok det.

Så koselig å lese, du har fortjent en opptur eller syv, deilig at ting har blitt bedre!

20 minutter siden, Siri skrev:

Rekk opp hånda den som aldri har brølt til bikkja si? Jeg brøler stadig vekk, jeg, ikke at det hjelper stort altså, men det er litt godt å få det ut :aww:. Og det ER lov til å ta i bikkja om den oppfører seg dritalt. Den lærer ingenting av en timeout i slike situasjoner. Også må man være konsekvent og tydelig. Man må være svart - hvit - hunder skjønner ikke grånyanser. 

Pedagogikken er varierende her også - men så skjønner de stort sett hvor skapet skal stå når jeg mister tålmodigheten også. Bortsett fra Glam. Han er mer sånn "hæh? Er du så sur for da? Det må være på noen andre, jeg er søt," og tasser videre. Bortskjemte dustefjomp :P Han har vunnet noen kamper, jeg har vunnet andre - jeg gidder ikke lenger å bruke all energi på tur på å forhindre at han eter møkk etter sau og ku, jeg satser på at han gir seg av seg selv når det ikke er spennende lenger. Men jeg skal bestemme over hvem som sitter i armkroken i sofaen, og hvilken side av senga jeg sover på.

Dette visste dere ikke at er arvelig! I midten er Winter, som er nevøen til Foenix i Australia, og han er flankert av sine egne barn. Jeg ser mye av bestemor/oldemor X'en i uttrykkene deres, men det håndklegenet må være fra den australske morslinjen :D

14370047_10153761339686254_9077303786977

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brølt her heller:sleep::lol: Brølte ihvertfall ikke på tirsdag når bikkja (den som bare er snill og grei) brølte til en annen hund vi passerte (den andre hunden begynte, men det bryr meg rett bak) :aww: 

 

Men jeg vil også si at måten jeg reagerer på nå ovenfor hunden min er helt annerledes enn hvordan jeg reagerte på min første hund. Learning by doing, før så ble det mye dikkedare selv om jeg ikke hadde som intensjon å gjøre det. Nå gidder jeg ikke, og sier ganske greit i fra med en gang. Men dette har jeg måtte lære meg med årene, og ikke noe som kom der å da. Det jeg følte da var å si ting i klartekst er det jeg i dag mener er å dikkedare. Og det er heller ikke ting som man ene og alene klarer å lære bare ved å lese i bøker og på nettet, det er ting man må oppleve og lære med tiden og ikke minst lære av å feile.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brølte i alle fall ikke på Arya for to dager siden da hun fant ut at det var morfar som hang i båndet og hun skulle vært på andre siden av grøften og prøvde seg på ett kjempe hopp når Morfar (83) holdt i båndet som han hadde snurret 4 ganger rundt hånden. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Engelsk Setter undersøkelse, spre i Oslo omegn (jeg hadde GLATT tatt en gratis hjerteundersøkelse om jeg fikk tilbudet på hunden min :P )

SETTER PROSJEKT.docx

Ganske interessant i og med at det ble oppdaget stort hjerte på min denne uken. Skal ta kontakt med damen ihvertfall! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen merkelig grunn skjønner hundene mine ordene "***** i svarte *******" uten at de har fått belønning for korrekt oppførsel :icon_confused: Eller jeg kunne nok sagt ordene "rosa enhjørningspy" i samme tonefall så hadde de nok skjønt det og.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringlen skrev:

Kanskje du skulle sette ned foten, og si skikkelig i fra før han drar strikken like langt igjen. Jeg hadde nok omtrent kverket en bikkje som køddet sånn...

Hadde noen av mine gått såpass langt så hadde jeg ikke vært noe verre selv nei... Gjør de slikt, så får de tåle å bli tatt i tilbake. 
Jeg setter alltid foten ned for begynnende tull. Hopping er absolutt nulltoleranse for. Merker jeg at Sjef er i ferd med å reise seg opp (han prøver å gjøre det diskret og rolig) så tar jeg ham i skinnet på siden av nakken og fører ham bestemt og rolig ned mens jeg sier klart og tydelig NEEEEIIIIII. 
Aragon får lov til å reise seg opp på folk. Han blir jo ikke lagt merke til ellers, og ikke gjør han det på fremmede heller :aww: 

1 time siden, Raksha skrev:

Haha frister, men svigermor er litt... uhm, hvordan sier man dette diplomatisk, bestemt? Sånn at sjansen for at hun begynner å gråte av glede og si tusen takk, er like stor som at hun sier "hva skal jeg med den? jeg skal ha samojed hanvalp" og dermed sitter vi med en beardis og hun uten hund. 

 

Jeg har litt problemer med å se problemet der :aww: Det kunne jeg lett gjort for å få viljen min selv om økonomi og tid gjorde det mulig :P 

52 minutter siden, Krutsi skrev:

nå er ikke mitt neste tips noe snilt, men mot biting kan du holde igjen kjeften hans litt mens du sier strengt kutt ut. Du kommer sikkert til å bli prøvebitt når du slipper, men da er det bare å ta tak i han en gang til. 

Det gjorde jeg med Sjef når han ikke kuttet ut med lekebitinga. Da hadde jeg prøvd veldig mye rart uten særlig effekt. Han beit j**** hardt selv i en alder av 5-6 måneder under lek. Så det å prøve over mange uker var uaktuelt. 
Det tok ikke veldig mange repitisjonene før jeg bare kunne kikke litt strengt/sint på ham og han stoppet opp. 
Ikke er han redd meg, og ikke bruker han munnen under lek. Greit nok at Uno er mindre, men det er faktisk ikke greit uansett om hunden er 2 eller 50 kg. 
 

27 minutter siden, Siri skrev:

Rekk opp hånda den som aldri har brølt til bikkja si? Jeg brøler stadig vekk, jeg, ikke at det hjelper stort altså, men det er litt godt å få det ut :aww:. Og det ER lov til å ta i bikkja om den oppfører seg dritalt. Den lærer ingenting av en timeout i slike situasjoner. Også må man være konsekvent og tydelig. Man må være svart - hvit - hunder skjønner ikke grånyanser. 

De få gangene roping eller brøling har fungert så har det vært fordi de blir sjokkert og glemmer ut å putte det de ikke har lov til i kjeften :aww: 

En gang Aragon fikk for seg at han skulle kødde seg mot en labrador vi traff på tur ved å gå etter og true tok jeg tak i ham og holdt holdt fast samtidig som jeg snakket hardt til ham. Han gaulte som om han var i ferd med å bli drept, men ærlig talt. Sånn gjør man enkelt og greit ikke, uansett hvor stor man selv tror man er. Dette var en helt ny oppførsel fra han, for vanligvis går han ganske fint forbi de fleste. Men det er ingen tabbekvote på akkurat det der i min bok. 

Sjef i en alder av ca 8 mnd fant ut at han skulle hoppe mot en gruppe eldre på tur for å kose. Faren min syntes nemlig at han var så søt når han hoppet, og det var den måneden jeg bodde der. 
Fikk han lov til det? NOPE! 
Jeg tok tak i nakkeskinnet når han var på vei opp, la ham ned i bakken og kjeftet og holdt ham der til han roet seg ned. Deretter måtte han sitte i ro til jeg så han var rolig nok til å gå videre. 
Det var første og siste gangen han utviste så dårlig selvkontroll. 

Noen hunder er verdens enkleste å ha med å gjøre. Andre er noen skikkelige drittsekker i perioder. Andre er såpass sta at det må settes eksempler så snart man ser antydninger til noe som er eller kan utvikle seg til noe som er uakseptabelt. 
En valp som vil bli 50 kg som voksen blir et større problem enn en som blir 10-20 kg om man ikke setter dem på plass effektivt om de oppfører seg som drittsekker. Men så lenge regelen ikke er å "ta" dem og man kun gjør det akutt som en brannslukker så tar de ikke skade av det. 

Så ikke ha dårlig samvittighet @Pixie. De fleste her hadde tydeligvis kringlevridd ham, så kudos til deg for tålmodigheten du har! Men det er nok lurt å snakke om det med en av instruktørene på kurset. 
Du har ikke ødelagt alt, du gjør ikke alt feil, og Uno kommer til å bli en ganske så koselig kar når unghund-idiotien og modenheten er på plass. Du må bare bli strengere og være mer konsekvent :) Dette går helt fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Jeg har litt problemer med å se problemet der :aww: Det kunne jeg lett gjort for å få viljen min selv om økonomi og tid gjorde det mulig :P 

:lol:  Nja jeg hadde ikke tenkt meg 4 hunder enda, en ekstra å ha med på tur, trene med og sånt er helt greit, men utgifter og plass til en til ? hmmm... neei, ikke enda. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...