Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september


Bananen
 Share

Recommended Posts

14 minutter siden, Snoffe skrev:

I dag har vi spist elgstek med soppstuing, rødvinssaus(skulle vært viltsaus :icon_confused: :lol: ), masse forskjellige rotgrønnsaker, rosenkål, poteter og tyttebær:drool: Det var så GODT! Det beste er at det er rester til i morgen :D

Nei, tror vi må ha oss en ny harrytur til sverige så vi får litt mer elgkjøtt i frysen :aww: 

 

Men, du behøver ikke akkurat dra til Sverige for å kjøpe elgkjøtt, da :P Du som bor i hjorteland, burde jo heller kjøpt hjortekjøtt, uansett. Langt bedre kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Men, du behøver ikke akkurat dra til Sverige for å kjøpe elgkjøtt, da :P Du som bor i hjorteland, burde jo heller kjøpt hjortekjøtt, uansett. Langt bedre kjøtt :)

Men det er så godt med elg :aww: spesielt når det er ørten år siden sist jeg spiste det :D

Syntes ikke det er så lett å få fatt i hjortekjøtt :P fikk kjøpt fra en nabo en gang for 4 år siden, men de har ikke jaktet siden. Ellers så blir det gjerne fra butikken og der er det dyrt :P aner ikke hvor jeg skulle fått fatt i utenom det, og de fleste vil ha til seg og sitt før de selger til naboer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke båt i dag heller. For stor og for mye å gjøre med den. Jaja vinteren er lang og vi har jo god tid. Mannen har to båter fra før så det er ingen hast selv om min drøm om stor trebåt neppe blir noe av med det første. Greit å ikke starte på for omfattende prosjekter. Vi vil jo helst være ute på bøljan blå.

Biz skapte uro i hundegården til herren med båt i dag. Det var en jakthund som ulte av frustrasjon over den lekre dama han kunne lukte men ikke se. 

Fortsatt ingen oppkast. Hurra. 

I morgen skal vi ut å seile og kaste teiner og fiske. Håper på litt fangst av makrell,krabbe og hummer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snoffe skrev:

Men det er så godt med elg :aww: spesielt når det er ørten år siden sist jeg spiste det :D

Syntes ikke det er så lett å få fatt i hjortekjøtt :P fikk kjøpt fra en nabo en gang for 4 år siden, men de har ikke jaktet siden. Ellers så blir det gjerne fra butikken og der er det dyrt :P aner ikke hvor jeg skulle fått fatt i utenom det, og de fleste vil ha til seg og sitt før de selger til naboer.

 

Sjekk "kjøttbasaren - kjøp og salg av kjøtt" på fb. Nå er det mest storfe og gris, men utover høsten kommer det masse viltkjøtt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pringlen skrev:

Sjekk "kjøttbasaren - kjøp og salg av kjøtt" på fb. Nå er det mest storfe og gris, men utover høsten kommer det masse viltkjøtt. 

Takk for tips! Det skal jeg gjøre :)

 

Herlighet! Ser nå at gubben og jeg glemte å gå på kino på onsdag :lol:  hadde bestilt biletter og greier, vi bare gikk ikke :lol: jaja sånn skjer vel :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

Liker ikke forverring nei :(

5 timer siden, Siri skrev:

Har de ikke noe annen type smertestillende å gi ham? Kanskje han er av dem som ikke har effekt av morfinpreparater? Jeg får ingen smertelindring av morfin, jeg får bare alle bivirkningene og blir svimmel og kvalm, men har like forb.. vondt liksom... 

Godt at du har fått snakka med ham - og flink pike som har lekt husmor og gartner i dag :D 

Han har svakere smertestillende han helst skal gå på, men får en sjelden gang utskrevet morfin om det er veldig vondt eller noe viktig som skjer - for eksempel fikk han ekstra sterke smertestillende til min søsters bryllup, så han skulle holde ut kvelden. Men legen vil ikke gi ham det for ofte, for han er redd for at pappa skal bli avhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger og funderer hva jeg skal drikke på festen imorgen. Ikke barebare når man er så kresen på alkohol :P Drikker ikke cider, øl, vin osv. Liker malibu og passoa, men etter sist fest som ikke endte sørlig bra så frister det egentlig lite kjenner jeg :P Noen som har gode forslag til enkle drinker som er lett å like? :) (luurer på om ikke det var en tråd om det her forredten, skal sjekke det ut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Stine skrev:

Hva er forskjellen på f.eks hestetransport og slaktetransport? Dyretransport er unntatt fra kjøre og hvilereglene her i Norge, så de kommer relativt fort frem tilslakteriet. Slaktebilene blir også brukt til å kjøre flokker med kuer til utmarksbeite. Er det ille og?

For min del er det nok mest tanken på "siste reis" liksom... litt sånn vemodig og trist, men det er overhodet ikke fundert i noe som helst annet enn følelser. Like vel tenker jeg at det hadde vært langt bedre med hjemmeslakting.

17 minutter siden, Pringlen skrev:

Men, du behøver ikke akkurat dra til Sverige for å kjøpe elgkjøtt, da :P Du som bor i hjorteland, burde jo heller kjøpt hjortekjøtt, uansett. Langt bedre kjøtt :)

Mye bedre kjøtt... elg er jo egentlig ikke spesielt godt :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuene og kalvene våre er aldri stresset på dyretransporten :) De tror de skal på gerie til grønne åpne sletter og fin skog [emoji14] De skal aldri langt eller heldigvis som nedover europa. Det beste hadde definitivt vært å slakte på gården men det er ikke mulig med en slik landbrukspolitikk som eksisterer. Vanskelig nok å holde slakteriet oppe og ikke legges ned for å sentraliseres og bli større.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, laikamor skrev:

Ligger og funderer hva jeg skal drikke på festen imorgen. Ikke barebare når man er så kresen på alkohol :P Drikker ikke cider, øl, vin osv. Liker malibu og passoa, men etter sist fest som ikke endte sørlig bra så frister det egentlig lite kjenner jeg :P Noen som har gode forslag til enkle drinker som er lett å like? :) (luurer på om ikke det var en tråd om det her forredten, skal sjekke det ut!)

Mojito? Cola/pernod? Rom/cola? Russian white?

22 minutter siden, Siri skrev:

For min del er det nok mest tanken på "siste reis" liksom... litt sånn vemodig og trist, men det er overhodet ikke fundert i noe som helst annet enn følelser. Like vel tenker jeg at det hadde vært langt bedre med hjemmeslakting.

Mye bedre kjøtt... elg er jo egentlig ikke spesielt godt :aww: 

Jeg synes hjort er muligens det beste og mest anvendelige viltkjøttet, av klauvvilt, da. Hvis man ikke får en overkåt brunstbukk, da. Det kan smake skikkelig dritt :P Men kolle/kalv, er fantastisk mat. Elg blir lett tørt og smakløst, rådyr har ofte litt mye smak. Mens hjort er helt passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i elg, om det ikke er stekt ihjel. Men vi har to hele frysere med elg og elgkjøttdeig så da må man like det:p Går mye okse her også siden vi slakter en selv i året. Mye fryseplass heldigvis [emoji14] Vi har litt hjort også men det jakter de bare her om man ikke finner elg [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pringlen skrev:

Mojito? Cola/pernod? Rom/cola? Russian white?

 

Takk for tips! Jeg fant en gammel tråd jeg hadde om emnet, og fikk lest gjennom masse tips der også. Får se hva som frister medt imorgen. Vurderer å bare kjøpe bacardi Apple og sprite, og satse på at det blir godt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laikamor skrev:

Takk for tips! Jeg fant en gammel tråd jeg hadde om emnet, og fikk lest gjennom masse tips der også. Får se hva som frister medt imorgen. Vurderer å bare kjøpe bacardi Apple og sprite, og satse på at det blir godt :P 

Det funker nok :) Press gjerne oppi litt lime, det løfter det meste et hakk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Line skrev:

Da har nok gjærdeigen vokst ut av bollen, for deretter mistet piffen. Men du kan lage deigen og sette den kaldt, og la den heve ferdig når du kommer hjem.

TGIF!!!

Ble til at jeg lagte etter stallturen, var ikke hjemme før i 9 tiden, så siste brettet med boller står i ovnen nå.. Puh... Er verdt det da, kjeeeempegode boller! :D Laget kun kanel-i-svingen boller, skikkelig barndomsminner utav dette her, bare at da var det alltid mamma som lagde disse, jeg fikk kun til å rulle vanlige boller nemlig. :P 


EDIT: Fordi jeg glemt å si det jeg hadde tenkt å skrive. :lol: Altså, tror bikkja mi er hakket mer skrullete en normalt. Siktet hvetemel er vist nam det, altså... what? :lol: Trengte ikke vaske gulv etter meg i det minste da, alt melet jeg sølte på gulvet gikk i bikkjus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

/Vi skal gå uoffisielt stevne i morgen, og jeg finner ikke startlister eller PM - på FB-eventet står det at startlister er lagt ut, men nå har jeg lett fire ulike steder uten å finne. Det begynner klokka 0900, så jeg får bare planlegge som om jeg er i første fellesdekk, og være der 0800. Noen trenger jo å lande før hun kan gjøre noe vettugt :P 

Men hvorfor klarer jeg da ikke å legge meg til /et fo

7542,0

 

 

rnuftig tidspunkt?

Glam lærer seg å telle i midten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Spiller jo i grunn mindre rolle hvordan det er i slakteriet, når transporten dit er såpass kjip som den er? Får alltid vondt i magen når jeg ser livdyrtransporter inne i lange tunneller f.eks. Eller de ørten trailerene jeg så på autobahn i Tyskland, med grisesnuter som stakk ut i mellomrommene. Klarte ikke spise grisekjøtt på en stund da, for jeg synes så synd på de. En gang drepes de, ja, men jeg synes det burde være som i gamle dager - at de blir avliva på gården.

 

42 minutter siden, Siri skrev:

Det er pga  alle slike uttalelser hun kommer med at hun har svært liten kred hos meg... dessverre. 

:lol: 

Ja, det har jeg tenkt mange ganger også. Jeg skjønner jo at det har med hygiene og kontroll og alt sånt å gjøre, men for dyrenes del ville det nok helt klart vært det beste å avslutte livet der de har levd det. Forutsatt at det gjøres på skikkelig måte liksom. Jeg får også helt vondt i magen når jeg ser dyretransporter på vegen... :( 

En stor del av problemet med "antislakt"-folk er at de viser skrekkfilmer fra slakterier i land vi ikke vil sammenligne oss med. Jeg har vært på mange slakterier, både storfe, småfe, gris og fjærkre, og for å si det sånn, jeg har ikke hatt problemer med å spise biff etterpå. Kylling og gris var det "verste", men det har nok heller med avlivingsmåten enn dyrevelferden. Det gjøres så skånsomt og humant som mulig.
Men jeg er glad jeg kan erstatte 99% av kyllingkjøttet med kanin, da vet jeg at maten min har levd og dødd lykkelig.

Jeg har inntrykk av at det er temmelig mye strengere regler for transport av dyr i Norge i forhold til de fleste andre land. For det er temmelig ville tilstander enkelte steder har jeg sett. Dyr som omtrent står stablet lagvis oppå hverandre:hmm: Men her har vi regler for antall timer på transport, antall dyr pr kvm og hvordan de skal behandles. Men uansett hvordan man ser på det, så er nok "siste reis", den kjipeste biten i livet for mange slaktedyr.
Og ja, er enig. Slakt på gården hadde vært det optimale. men vi har så fantastisk mange idiotregler i dette landet at alle slike forsøk blir oppgitt temmelig fort. 
Det har jo vært gjort flere forsøk på å starte opp omreisende slakteri, bl.a Mobilslakt, men om jeg ikke tar feil så har de sluttet nå.
Og å slakte selv er nærmest dødfødt å få til, det er så sinnsyke regler for hva som skal til av hygienekrav at hvermansen ikke har sjans til å følge dem.

F.eks så kan jeg slakte hjemme og fôre samboer og junior med kjøttet, men ikke lage middag og invitere naboene eller mamma og pappa. For man kan slakte selv og gi det til familie som bor under samme tak, men ikke til andre. Ganske fantastisk. 
Husker vi slaktet sau på skolen, det endte med at ingen hadde lov til å spise dem:huh: For det var en lærer som boltet sauene, men det var vi elever som flådde, vommet ut og parterte sauene. (vi spiste dem og de var gode, men det fikk ikke mattilsynet vite:P)

26 minutter siden, Stine skrev:

Livdyr er dyr som blir solgt, ikke slakta. Bare så vi har det på det rene :lol:

Hva er forskjellen på f.eks hestetransport og slaktetransport? Dyretransport er unntatt fra kjøre og hvilereglene her i Norge, så de kommer relativt fort frem tilslakteriet. Slaktebilene blir også brukt til å kjøre flokker med kuer til utmarksbeite. Er det ille og?

Problemet er at avstandene blir lengre og lengre med all denne sentraliseringen av slakteriene. Før var det slakterier "overalt", nå må mange dyr reise i timesvis for å komme til nærmeste slakteri. 

Det er så mye jeg vil skrive i denne debatten, men hjernen min har seriøst smeltet de siste årene. Jeg får virkelig ikke sagt det jeg vil og det frustrerer meg:frantics::lol:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt og lett og fundert i noen dager, uten å bli noe klokere.. Så er det noen kloke soniser som kan svare meg på følgende;

Vi har et par rødbetburgere i kjøleskapet, som vi skal ha på søndag. Søtpotetfries skal være tilbehør, men hva har man inni selve burgeren?? Burgerbrød, rødbetburger, salat... Noe mer? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siljus Aldri spist rødbeteburger, meningen at det skal bli som vanlig hamburger eller ikke? Grønnsaker som vi pleier å ha til vanlige/soyaburgere er hvertfall salat, rødløk, agurk, små tomater og/eller evt avokado. Rømme-/creme fraiche-dressing (absolutt helst hjemmelaget). Og ketchup eller BBQ-saus, men vet ikke om det passer til dette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Yellow skrev:

@Siljus Aldri spist rødbeteburger, meningen at det skal bli som vanlig hamburger eller ikke? Grønnsaker som vi pleier å ha til vanlige/soyaburgere er hvertfall salat, rødløk, agurk, små tomater og/eller evt avokado. Rømme-/creme fraiche-dressing (absolutt helst hjemmelaget). Og ketchup eller BBQ-saus, men vet ikke om det passer til dette. :) 

Takk! Ja, det er vel meninga, men jeg har 0 peiling på hva som passer til rødbeter :lol:

Men da har vi masse tips ihvertfall, takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt det om slakterier og transport. I hovedsak vil jeg si at det er mer stressende for slaktedyr å transporteres enn for hester - av den grunn at de fleste trener på å transportere hestene sine, mens de dyra som ikke får trening på transport vil oppleve noe nytt og ukontrollerbart og det er stressende - jamfør hvemdetnåvar sine dyr som ble transportert til beite og dermed ikke opplevde det som stress å fraktes til slakteriet.

Jeg har jobbet sammen med flere som har forsket på stress hos dyr på slakteriene og i hovedsak så er stressmomentene: mengden dyr på transportene og lengden på transportene, lagring, flyten av dyr i gangene, menneskene som jobber på slakteriene og problemer med bedøving (altså skudd i hodet hos ku og CO2 hos høns/gris) som er problemene. 

I Linköping har de bla hatt et fint forskningsprosjekt der de har brukt logistikkoptimaliseringsprogrammer for å minske antall timer på transporten og time det slik at dyrene går rett fra transporten til slakt, uten ventetid. Det reduserte stressmengden hos dyrene og de som jobbet på slakteriene betraktelig. Sørget for en jevn flyt av dyr hele dagen. Mange bønder likte det ikke fordi de da ikke fikk den sjåføren de var vant til å jobbe med og at det bandt opp dagen deres, de måtte laste dyrene etter sjåførens timeplan, ikke sin egen. Men jeg tror at det er veien å gå.

Og enig i at mobile slakterier eller mer desentraliserte slakterier er mye mer positivt for dyrevelferden.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...