Gå til innhold
Hundesonen.no

Den beste boka du har lest...


Pringlen
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid lest mye og mye variert. Men det som nok har gjort sterkest inntrykk på meg var nok triologien om Kristin Lavransdatter, av Sigrid Undset. (Jeg leste den i slutten av tenårene, og hadde da fått hele triologien som arv etter en venn av min familie. Hun døde altfor tidlig av kreft, og gav meg bøkene den aller siste gangen jeg traff henne før hun døde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest Kristin Lavransdatter, helt fantastisk trilogi.

Ellers er det:

Parfymen

Shantaram

Innvielse

Dsjamilja

Og dagen varer lengre enn et århundre

Millennium-trilogien

Bambi av Felix Salten

Brødrene Løvehjerte

Ringenes Herre

Klarer ikke velge ut èn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes en "best". Jeg har lest så utrolig mange forskjellige bøker, jeg kan gi deg 4-5 forfattere jeg ville lest nesten hva som helst av, Robin Hobbs Rain Wild Trilogy kommer høyt, det samme med Ringenes Herre. Og flere av Jane Austen. Og Stormlight Archives.

Nei, jeg har definitivt ingen best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har triologien om Kristin Lavransdatter på hytta, men har ikke somlet meg til å lese den enda. Det skal bli høst lektyren min :)

Ellers bare å velge en bok er vanskelig, jeg er ganske alt lesende og så lenge det er fengende skrevet så liker jeg det. Jeg har vært inne i en Lucinda Riley periode nå og venter på neste bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange jeg liker godt, men en av de beste er havets katedral av ildefonso falcones. Han har 2 bøker til i samme stil (men egne historier) og likte dem veldig godt også. Meget bra bøker, selv om det ikke er typen jeg orker å lese flere ganger slik jeg har med harry potter bøkene feks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange bøker i forsjellige sjangere jeg syns er "best" og de er best på veldig forskjellige måter. 

Men den som har fulgt meg fra barndom til voksen , som jeg har lest med forskellig perspektiv jo eldre jeg har blitt er Jack London sin "Call of the wild". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i krim, og i den kategorien er Jo Nesbø sine Harry Hole-bøker definitivt på topp. Det kan nok ha noe med å gjøre at mange krimbøker er ganske like, og dermed blir liksom "de første" man leser de beste. 

Ellers har jeg blitt veldig glad i Harry Potter bøkene ift. fantasy. Jeg er egentlig ikke veldig glad i fantacy sjangeren.

Så får jeg også være litt klisje og nevne Twilight-bøkene. Men jeg må jo da også si at jeg leste bøkene før fjortissjentene tok helt av over filmene vel å merke. Bøkene leste jeg før filmene kom ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sprettballen skrev:

Så får jeg også være litt klisje og nevne Twilight-bøkene. Men jeg må jo da også si at jeg leste bøkene før fjortissjentene tok helt av over filmene vel å merke. Bøkene leste jeg før filmene kom ut i det hele tatt.

Samme her! Jeg bestilte de fra utlandet o.l. også BOOOOOOM så forsvant nesten hele gleden ved de :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere favorittbøker oppigjennom årene, så litt vanskelig å velge bare en bok.

Den første boken jeg husker at jeg elsker er The Outsiders av S..E. Hinton. Leste den først på norsk, og så fant jeg ut at jeg ville lese den på engelsk og se filmen :P 

Jeg leser egentlig mest romaner (vært så vidt innom krim, da bare Jo Nesbø side bøker), og er det jeg stort sett velger når jeg leser. Helt til jeg fikk for meg for noen uker siden at jeg skal begynne på Harry Potter bøkene. Jeg må helt ærlig innrømme at disse bøkene kommer til å bli en stor favoritt hos meg! Den magien som kommer frem mellom linjene i bøkene er bare...magisk:sorcerer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første bok av Jo Nesbø jeg leste, Snømannen, tok liksom krimsjangeren til et helt nytt nivå for meg, så den står nok for meg som den beste krimboka jeg har lest... trur eg. Nå har jeg lest enorme mengder krim de siste åra, og det er mye god norsk og nordisk krim (foretrekker det), men Snømannen troner nok på toppen ja. Ellers er vel også Kepler-bøkene favoritter... sammen med bøker av Karin Fossum. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Siri skrev:

Den første bok av Jo Nesbø jeg leste, Snømannen, tok liksom krimsjangeren til et helt nytt nivå for meg, så den står nok for meg som den beste krimboka jeg har lest... trur eg. Nå har jeg lest enorme mengder krim de siste åra, og det er mye god norsk og nordisk krim (foretrekker det), men Snømannen troner nok på toppen ja. Ellers er vel også Kepler-bøkene favoritter... sammen med bøker av Karin Fossum. 

Er veldig enig med deg ang. Snømannen! Etter å ha lest den trodde jeg at jeg var en krimbok person, for den boken bare tok meg med storm. Ingen av de andre krimbøkene jeg har lest har klart å måle seg med den boken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, JeanetteH skrev:

Samme her! Jeg bestilte de fra utlandet o.l. også BOOOOOOM så forsvant nesten hele gleden ved de :P 

Jeg har lest serien 4-5 ganger tror jeg(har hoppa over nr. 2 et par ganger, den synes jeg er litt kjedelig :P), jeg bryr meg ikke så mye om hysteriet og synes fortsatt de er bra. Selv om filmene er skikkelig drit. De to siste er ikke sååå ille, men ikke i nærheten av så bra som bøkene. Edward virker jo bare teit og rar i filmene. 

Så du nevnte "call of the wild" den er også en favoritt hos meg! Vi hadde den på tegnefilm når jeg var liten, så jeg så den på film først, og så fant jeg tilfeldigvis boka i en boksamling som søskna mine hadde hatt når de var små fra en barnebokklubb :) Men det er mange år siden jeg leste boka eller så filmen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snoffe skrev:

Er veldig enig med deg ang. Snømannen! Etter å ha lest den trodde jeg at jeg var en krimbok person, for den boken bare tok meg med storm. Ingen av de andre krimbøkene jeg har lest har klart å måle seg med den boken. 

Ja, den fenger liksom fra første linje, den boka :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Ja, den fenger liksom fra første linje, den boka :D

Snømannen er bra, men jeg må nok si at Panserhjerte er i toppen hos meg altså!

 

11 minutter siden, Siri skrev:

Den første bok av Jo Nesbø jeg leste, Snømannen, tok liksom krimsjangeren til et helt nytt nivå for meg, så den står nok for meg som den beste krimboka jeg har lest... trur eg. Nå har jeg lest enorme mengder krim de siste åra, og det er mye god norsk og nordisk krim (foretrekker det), men Snømannen troner nok på toppen ja. Ellers er vel også Kepler-bøkene favoritter... sammen med bøker av Karin Fossum. 

Snømannen var den første jeg leste også. Nå har jeg fått meg alle bøkene. Synes det er kjekt å lese de i serie, selv om de funker hver for seg, i og med at de ikke røper noe særlig. Jeg synes imidlertid nok at Panserhjerte er den beste av hans bøker.

Kepler er bra ja, og så krimbøkene til Jørn Lier Horst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å velge, men jeg må nok si The Lord of the Rings hvis jeg skal velge én bok. Ellers er jeg veldig glad i Jack Londons bøker som flere her har nevnt. Og Papillon av Henri Charriere. Og Jane Eyre av Charlotte Brontë. Og The Count of Monte-Cristo og The Three Musketeers av Alexandre Dumas. Og David Copperfield av Charles Dickens. Og The Forsyte Saga av John Galsworthy. Og War and Peace av Leo Tolstoy. Og Jane Austens bøker. Og, og, og... :D:heart: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

Snømannen er bra, men jeg må nok si at Panserhjerte er i toppen hos meg altså!

Ja, den er nok en god nummer to her, men den er litt mer makaber enn Snømannen egentlig :) Nesten litt makaber, selv for meg *ler*. 

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

Snømannen var den første jeg leste også. Nå har jeg fått meg alle bøkene. Synes det er kjekt å lese de i serie, selv om de funker hver for seg, i og med at de ikke røper noe særlig. Jeg synes imidlertid nok at Panserhjerte er den beste av hans bøker.

Ja, man må liksom lese alle bøkene i serien selv om det er enkeltstående historier :)

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

Kepler er bra ja, og så krimbøkene til Jørn Lier Horst.

Ja, Jørn Lier Horst er jo også bra... og Camilla Läckberg... og og og... Å, det er mange gode krimforfattere egentlig. 

Også må jeg jo si at jeg likte Berlinerpoplene av Anne B Ragde, men det tror jeg var pga at de ga meg assosiasjoner til kjente ting liksom... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja der ER egentlig umulig å velge. Jeg tenkte i utganspunktet at Falketårnet, av E.F.Hansen er min favorittbok. Men tenker litt, så er jeg neimen ikke så sikker på det. Markens grøde og Hallingsvarten er gode kandidater. Av fantasy har jeg blitt veldig betatt av A song of ice and fire... Og som @Snoffe, så trodde jeg et øyeblikk at jeg likte krim, pga Snømannen. Det var feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, JeanetteH skrev: Samme her! Jeg bestilte de fra utlandet o.l. også BOOOOOOM så forsvant nesten hele gleden ved de [emoji14] 

Jeg har lest serien 4-5 ganger tror jeg(har hoppa over nr. 2 et par ganger, den synes jeg er litt kjedelig [emoji14]), jeg bryr meg ikke så mye om hysteriet og synes fortsatt de er bra. Selv om filmene er skikkelig drit. De to siste er ikke sååå ille, men ikke i nærheten av så bra som bøkene. Edward virker jo bare teit og rar i filmene. 

Haha helt enig i alt. Jeg leste første boken på engelsk i desember 2005 og husker jeg himlet med øynene av alle "nyfunnere" når filmen kom. Og første filmen er så utrolig dårlig mtp alt at jeg blir flau av å se på den [emoji38]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30. august 2016 at 8:56 PM, Sprettballen skrev:

Så får jeg også være litt klisje og nevne Twilight-bøkene. Men jeg må jo da også si at jeg leste bøkene før fjortissjentene tok helt av over filmene vel å merke. Bøkene leste jeg før filmene kom ut i det hele tatt.

Jeg og liker de bøkene SÅ godt! Men det er liksom litt min guilty pleasure, føler meg som en 14-åring når jeg leser de.  Flau av filmene, særlig den første. Edward er jo helt merkelig og sykt klein. I alle egentlig. Kom på her om dagen at jeg bare har lest bøkene på norsk, så nå driver jeg å leser de på engelsk :D Har du lest utkastet til Midnight sun? Edwards side av historien. Likte det veldig godt også, men det er jo ikke helt ferdig, så man blir sittende litt sånn snytt når det ikke er mer. 

Holder også på med Jane Eyre om dagen, liksom et av verdenshistoriens største litterære verk. Vel. Det går sakte :P Jeg pleier egentlig å kose meg med sånne bøker som følger personer fra barndom til alderdom: Tusen strålende soler, Morgen i Jenin osv. 

OG min anbefaling blir serien til Camilla Läckberg! Krim og litt attåt på en måte, elsker de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, bie skrev:

Jeg og liker de bøkene SÅ godt! Men det er liksom litt min guilty pleasure, føler meg som en 14-åring når jeg leser de.  Flau av filmene, særlig den første. Edward er jo helt merkelig og sykt klein. I alle egentlig. Kom på her om dagen at jeg bare har lest bøkene på norsk, så nå driver jeg å leser de på engelsk :D Har du lest utkastet til Midnight sun? Edwards side av historien. Likte det veldig godt også, men det er jo ikke helt ferdig, så man blir sittende litt sånn snytt når det ikke er mer. 

Jepp, midnight sun har jeg lest og Bree Tanners korte nye liv som er Bree sin side av historien i Eclipse. Den unge vampyren som blir drept til slutt i Eclipse under kampene med de nyfødte. 

Jeg har alle bøkene på både norsk og engelsk xD De engelske gav meg et løft i engelsk på vgs. Et fag jeg alltid har slitt veldig med på skolen. I starten måtte jeg slå opp ord hele tiden, men etter hvert som jeg lærte meg ordene kunne jeg lese bøkene "som om de var på norsk". Jeg glemte at jeg leste engelsk. Da var jeg stolt da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unni Lindell er nok min favoritt innenfor krim. Liker også veldig godt Kepler bøkene.

Utenom krim og Harry Potter, så er nok den boken som har gjort mest inntrykk på meg, og som jeg har lest mange ganger er "Å være ung er for ******".

Red: Der ble jeg stjerna ut :innocent:

Endret av Cavalierflat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...