Gå til innhold
Hundesonen.no

Han rømte !


newbie75
 Share

Recommended Posts

Hærlighet DETTE VAR IKKE ARTIG!

Ut på langtur med hunden for jeg merket at han hadde litt mer energi en vanlig. Han var helt turbo noe som han ikke pleier å være på kveldsturen, for første gang på en stund så begynte han å bite etter båndet. Typiskt at jeg ikke hadde på kjettingbåndet i dag ?

To ganger stoppet jeg for å stå på båndet og vente til han var rolig. Så gikk han fint i ti minutter. Helt eksemplarisk, så plutselig rykker han til og klarer å rive av seg halsbåndet, kjøpte det for to dager siden og testet det om det var mulig å få forby ørene men det klarte jeg ikke, utvider lær seg kanskje for når jeg endelig fikk tak i rømlingen så var det halsbåndet ikke like stramt som tidligere :( måtte sette hånda mi imellom hele veien hjem. Gjett om ryggen verker nå ?

ble livredd for at han skulle bli påkjørt, traff på en liten hund på tur eller stakk av slik at jeg ikke fikk tak i han overhodet. 

Overlykkelig hund i den timen han løp overalt som vill, med meg bak å prøve holde øye med hvor han ble av.  Fikk fanget han til slutt når han løp inn i bakgården til naboene og der var det smal vei å komme seg ut av. 

Men en altså ble ikke optimistisk at denne hunden vil avlyde kom kommandoen og gå fri senere ?

han ignorerte absolutt  alt, til og med godbitene som han vanligvis elsker. 

Nå blir det sele og kjettingbånd en stund framover. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres ut som en skremmende opplevelse [emoji17] Godt det gikk bra!

Ellers vil jeg anbefale et passe (eller heller nesten litt for lite) halvstrup, da burde han ha vansker for å komme seg løs igjen. Min var ram på å rygge seg ut av halsbånd (og seler) en stund da han var mindre, men det greier han ikke med halvstrup [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt det gikk bra.

Halvstrup strammer halsbåndet ved bevegelse i kobbelet og ser sånn ut:half_choke_7901-1280x720.jpg

 

Har du en houdinihund burde du vurdere en trepunkts sele som er vanskelig å komme ut av (som ruffwear sele) eller evnt bruke sele og halsbånd når du går tur. Mange seler er lette å rygge/åle seg ut av om du har en motivert og myk hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det gikk bra! :) For å unngå sånne hendelser kan det være lurt å bruke halvstrup, evt en rømingssikker sele, sånn at hunden ikke får erfaring med at han kan komme seg ut av halsbåndet eller selen. Jo flere erfaringer hunden får med at det er mulig, jo større er risikoen for at det skjer igjen. Noen hunder er "rømningseksperter", mens andre, som aldri har opplevd å komme seg ut av halsbåndet, vet ikke at det er mulig en gang, og vil ikke prøve seg.

Min hund er ikke en "rømmer", men jeg bruker likevel alltid halvstrup, fordi det er det sikreste dersom noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er ikke gøy, men det kan skje innimellom. Bra det gikk godt! Noe av grunnen til at ingenting av det som bruker å fungere virket, kan være at du ble litt stresset og hundene merker sånt. Når vi begynner å prøve å "lure" dem inn med vår blideste stemme og godbiter og alt vi kan komme på så lyser det som regel lang vei hva vi egentlig prøver på og da fungerer det gjerne ikke samme hvor mye godt eller gøy vi har :P Som regel veldig stressende når man står der og tenker på alt som kan skje. 

Lær strekker seg som regel litt ja, det blir mykere og tøyes en del i starten :P Ville også gått for et halvstrup bånd, de er kjekke de, lette å dra over hodet når man skal ha av og på uten å trenge å åpne de e.l., men med båndet på så strammer det om hunden rykker til og den vil da ikke få det av seg. Om det er rett str så vil det ikke strupe hunden, bare bli stramt nok til at hunden ikke får det av seg om den prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han her er en smart luring?

Han har sele, har prøvd å vri seg ut av den men ikke klart det. Men opplevelsen i dag var skikkelig stressende. Om det er slik at halvstrup er rømnings sikkert ? Så kjøper jeg det i morgen ? 

På hundekurset så skam de lære å komme på innkalling, ehmm kjenner at det ikke er aktuelt å slippe han løs med det første ? øve i langlinje ja men løs nahhh. Skulle ha sett smilet på han når han lurte seg unna. 

Nå ligger han her og hviler, får se på det positive. Han fik ut MASSE energi ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, newbie75 skrev:

Ja, han her er en smart luring?

Han har sele, har prøvd å vri seg ut av den men ikke klart det. Men opplevelsen i dag var skikkelig stressende. Om det er slik at halvstrup er rømnings sikkert ? Så kjøper jeg det i morgen ? 

På hundekurset så skam de lære å komme på innkalling, ehmm kjenner at det ikke er aktuelt å slippe han løs med det første ? øve i langlinje ja men løs nahhh. Skulle ha sett smilet på han når han lurte seg unna. 

Nå ligger han her og hviler, får se på det positive. Han fik ut MASSE energi ?

 

 

 

:lol: Morro med hund :lol: 

Edit: Evt får du vurdere å ha en sikkerhetsline mellom sele og halsbånd sånn at om han kommer seg ut av halsbåndet så sitter han fortsatt fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, newbie75 skrev:

Hvor får man kjøpt sånn sikkerhetsline ? Vært og tittet i en del dyrebutikker i det sist men ikke sett noen. 

Vet ikke om det selges egne til det, men en hvilken som helst line med krok i begge ender funker jo (greit om den ikke er alt for lang da), så kanskje en kort hanefot feks? Eller så kan man jo lage en selv av litt paracord og to små kroker :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er i dyrebutikken, ta med hunden, og sjekk at halsbåndet er stramt nok når det strammes til at du ikke får dratt det over hodet på hunden. Samtidig som det er slakt nok til å være behagelig for ham når det henger løst. [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden trekker og rykker i båndet så anbefaler jeg deg å bruke sele. Såvidt jeg husker har du fått flere anbefalinger om det tidligere også? Bruk heller pengene på to forskjellige seler, en som han får lov til å trekke i og en han skal gå pent i.

En god innkalling krever mye tid og arbeid, og vil også gå i perioder med hundens alder, og tilogmed dagsform. Det lærer du deg å se etterhvert. Det viktigste er å ikke gi opp, og jobbe jevnt og trutt med det hele veien.

Halvstrup er forøvrig slett ikke rømningssikkert. Pga strammingen så er det vanskeligere, men de smarte hundene lærer seg teknikken. Men jeg synes uansett det er mye bedre enn vanlig halsbånd, fordi det kan ligge slakt så lenge hund (eller eier) trekker i båndet, men strammes nok til at det er vanskelig å komme ut av det når det strammes, uten å kvele hunden slik helstrup gjør. Du får kjøpt regulerbar halvstrup også, det er veldig greit så kan du tilpasse slik du ser blir best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min var i værste rømmealder (et par rundturer på godt trafikkerte bilveier i Budapest da han kom seg ut av halsbåndet) så løste vi det med kombo sele og struphalsbånd eller kombo halvstrup og strup. Jeg hadde da sånn bånd med krok i begge ender slik at jeg kunne bytte på om han gikk i vanlig halsbånd/sele eller strup. De kom han seg aldri ut av, selv med tulltak. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... du har en hund som er blanding av trekkhund med sterke jaktinstinkter og en apporterende jakthund... Ikke sats på at du kan gå med bikkja løs. Ikke sats på at du greier å få den til å på pent i bånd heller. Den har masse egenskaper i seg som tilsier at dette kan være en vanskelig hund å trene (alt etter hvilke egenskaper som har slått sterkest ut i blandingen), så ikke ha for høye forhåpninger. Sats på å ha solid utstyr som ikke ryker og som hunden ikke kommer seg ut av. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker første gang Myggen rømte. Hadde på sele. Vi skulle spise på Marche. Valgte et bord ute. Kloss inntil både E6, bensinstasjon og truckstop. 

Så titter jeg ned for å se på bikkja. Og alt jeg ser er en sele i enden av båndet. Jeg så for meg roadkill. Men heldigvis fant jeg han svinsende lykkelig mellom lastebilene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...