Gå til innhold
Hundesonen.no

Losnabakken's A-A Hera, Elghund


Bellare
 Share

Recommended Posts

Etter Brekkakollens Arja (L) og NJ(L)CH Jokioksan Ailo. 
Født 24. juni 2016.

Ein ekstremt tillitsfull liten piraya, som tek alt på strak pote. Ho er sambuars nye håp, og skal med tid og stunder, bli ein god jeger. Ho skal allerede om ein knapp månad, vere med på elgjakta, så blir spennande og sjå korleis ho reagerar på ein felt elg. 

Ho elskar og teste tålmodigheten vår, spesielt min, den kvoten brukar ho opp dagleg. Og så er det alltid morro og gå på oppdagelsesferd aleine, spesielt nedover hundejordet/hagen vår, med oss tobeinte heseblesande etter. 

Hera Mini_0874.jpg

Hera Mini_0870.jpg

Hera Mini_0883.jpg

Hera Mini_0886.jpg

Hera Mini_0905.jpg

14113901_10157247608420468_852764761_o.jpg

14114644_10157247608275468_591056375_o.jpg

14123397_10157250770785468_1658842357_o.jpg
På oppdagelsesferd nede på "hundejordet" vårt.

13625381_10157248789880468_8131802312313
Kjøkkenassistentane mine.

13903324_10157202498320468_3206575626616

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille, store pøbeldyret! På søndag vart det skogstur ovanfor huset, og ho gikk sjølv meir eller mindre heile vegen. Ho er veldig flink til problemløysingar, den lille elva ho tidlegare syntes var pittelitt skummel å komme seg over, gikk ho på søndag over utan å mukke. Store trestammar som ligg i vegen skal man først prøve og ete opp, om ikkje det funkar, så går man enten over eller under. 
Går inn i busker og kratt og det som er, så trur neppe skogen blir noko problem for ho her når ho blir eldre :) 

I reiste vi på mandagstrening. Eg med Catania, mens sambuar hadde Hera. Han gikk for det meste rundt blant alle utan eigentleg å vere med på den arrangerte kvalpetreninga. Var mange store og små ho fikk hilse på, det var gøy! 
Litt utstillingstrening etterpå, og til tross for at vi var der i halvannan til to timar, med mange inntrykk, leik og litt trening, så var det ikkje mykje ro i heimen på kvelden... Kvar får ho all energien frå!?

Ho har forresten blitt flinkare på innkalling :D Eg ønsker jo å pøse på med godis i tillegg til ros, men det har eg fått eit forbud mot, for slikt har man ikkje med seg på jakt nemleg... Den lille kaninleika frå @Ganzie, som eigentleg er Catania sin, var dog nesten til å dø for, i følge Hera. Og gud så sint når sambuar skulle ta den i frå ho! Så greit å kunne veksle litt med belønningane då. 
Sjølv om eg har fått beskjed om at det er eg som har fått meg hund, om ho no startar jakte kaniner i staden for elg :sleep:

Hera Mini_0976.jpg

Hera Mini_1012.jpg
Viktig og hilse litt på endene :D 

Hera Mini_1061.jpg

Hera Mini_1068.jpg

Hera Mini_1081.jpg

Hera Mini_1094.jpg

Hera sv Mini_1087.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du ikke får lov til å pøse på med godbiter for innkalling? Innkalling er vel også en viktig egenskap for en jakthund. Det er vel ikke akkurat store faren for at hun blir værende hos eier fordi han har godbiter, om hun har elgen i nesa akkurat. Da tillegger man godbiter litt vel mye verdi for en jakthund ;) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du ikke får lov til å pøse på med godbiter for innkalling? Innkalling er vel også en viktig egenskap for en jakthund. Det er vel ikke akkurat store faren for at hun blir værende hos eier fordi han har godbiter, om hun har elgen i nesa akkurat. Da tillegger man godbiter litt vel mye verdi for en jakthund ;) 

Du spør godt :P 
Var vel noke med at han ikkje vil ho skal bli avhengig av godbitar for å gjere noko. Eg meinar f.eks. bytting leike mot godbit eller anna leike er greit, sidan ho blir så griseforbanna når vi skal ta i frå ho ein leike, mens han meinar det ikkje er greit, for han kan ikkje starte bytteleik mot ein elg akkurat. Ser logikken i det, men man skal jo trappe ned på godbitbruk og sånn også, slik er det vel for dei fleste.
Men eg kan ikkje jaktbikkjer då, så eg gjer berre det eg sjølv er vandt med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bellare skrev:

Du spør godt :P 
Var vel noke med at han ikkje vil ho skal bli avhengig av godbitar for å gjere noko. Eg meinar f.eks. bytting leike mot godbit eller anna leike er greit, sidan ho blir så griseforbanna når vi skal ta i frå ho ein leike, mens han meinar det ikkje er greit, for han kan ikkje starte bytteleik mot ein elg akkurat. Ser logikken i det, men man skal jo trappe ned på godbitbruk og sånn også, slik er det vel for dei fleste.
Men eg kan ikkje jaktbikkjer då, så eg gjer berre det eg sjølv er vandt med :) 

Tja. Jeg bruker særdeles lite go'biter i hverdagen. Egentlig ikke til noen ting - i hvertfall ikke til bytting og dill. Men en ting belønner jeg for det det er verdt, og det er innkalling. Skal man ha en liten, fjern, sjans til å lykkes i skauen, så er det bare å hjernevaske over matkopp og pølser fra dag en :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bellare skrev:

Du spør godt :P 
Var vel noke med at han ikkje vil ho skal bli avhengig av godbitar for å gjere noko. Eg meinar f.eks. bytting leike mot godbit eller anna leike er greit, sidan ho blir så griseforbanna når vi skal ta i frå ho ein leike, mens han meinar det ikkje er greit, for han kan ikkje starte bytteleik mot ein elg akkurat. Ser logikken i det, men man skal jo trappe ned på godbitbruk og sånn også, slik er det vel for dei fleste.
Men eg kan ikkje jaktbikkjer då, så eg gjer berre det eg sjølv er vandt med :) 

Vel, om det er ressursforsvar inne i bilde, så er det jo absolutt viktig å ta tak i det når hun er liten. Heller bytte med godbiter nå og gjerne få det av henne, enn å ende opp med at eier ikke får komme i nærheten av "hennes" elg. Det er vel også kroken på døra for ei jaktbikkje? 

Jeg kan lite om jakt, men jeg kan virkelig ikke se for meg at godbiter og trening på en liten valp vil ha noe å si på prestasjoner og instinkter i skogen akkurat. Annet enn å danne et godt grunnlag. Og gidder han ikke trene innkalling, kan vel det også bli utfordrende i skogen når man skal hjem?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om mer enn en jakthund som ble borte litt lengre enn eieren hadde tiltenkt. Også hørt om flere som vokter "byttet" og bare eieren kan komme nær.
Nå har heller ikke jeg jaktbikkjer, men trene på innkalling og bytting høres ikke så alvorlig dumt i mine ører i alle fall :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker maaaasse godbiter under valpetrening, og som voksne får de bare smulene i lommen min, jamtxelghund blandingen vår også. Min jeger har forøvrig alltid godis i jaggelommen under jakt, men han er kjempe soft og belønner alt mulig.

Og man kan ikke bytte en elg nei men om det er SÅ ille så nytter det ikke å snakke til den med store bokstaver eller.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, godbiter og belønning generelt er jo veldig greit sånn at hundene lærer seg hva som lønner seg. Jaktbikkjer trenger også det. De blir ikke avhengige av godis, de får bare betalt for rett oppførsel. Hvorfor skulle de ellers gidde å gi fra seg et gode sånn som å gi fra seg bein etc. er? Så fremst man ikke bruker trusler, da. Etter hvert som hundene vokser til, blir det mindre og mindre godis. Men å blande seg inn i et pars forskjellig trening av hunder er vel egentlig ikke noe jeg har lyst å stikke hånden inn i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heilt enig i det med bruk av godbitar, men sidan det i mitt hode er hans hund, så får han styre på sjølv. Fenris er da ein grei kar, berre ikkje så håndterbar for meg på tur. Så blir nok ei vetig bikkje av ho her også :P 
Men når han blandar seg inn i min godbitbruk, får han i grunn berre beskjed om at han skal få trene ho sjølv om han vil, spesielt då når vi trente litt på utstilling. Fikk tilbake at det var mitt bord, så då får han tåle at bikkja blir fora litt på trening no når ho er lita :sleep:

 

Bildespam igjen! @Tipsi var ein tur innom på besøk, med Flipp på 6 mnd, Hera sin bestekompis. Sidan det var opplett, tusla vi ut så dei fikk brent opp litt energi. Kameraet måtte sjølvsagt vere med :D 

Flipp Mini_1139.jpg

Flipp Mini_1155.jpg

Flipp Mini_1158.jpg

Flipp Mini_1161.jpg

Flipp Mini_1162.jpg

Flipp Mini_1166.jpg
Flipp er så kul :lol:

Flipp Mini_1171.jpg

Flipp Mini_1178.jpg

Flipp Mini_1185.jpg

Flipp Mini_1190.jpg

Flipp Mini_1206.jpg

Flipp Mini_1145.jpg

Flipp Mini_1146.jpg

Flipp Mini_1182.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld/natt fikk Hera sitt første møte med hjort, sidan sambuar traff blink. Tøffaste kvalpen på bygda gikk sjølvsagt rett bort og starta dra den i tunga ?

bc943da82d9d53eb5f37dc0a03bc52a9.jpg

f637237ade5ede6af4a242505ad5abae.jpg

e78f2adcdc2000cfafad1db30b85baf9.jpg

8eda0867b558492b3870f0d06992a4a2.jpg

Viktig og slappe av litt også ?

94c0cc4fd8c8df0d82b6e9ed52f94390.jpg

Rett i dusjen når vi kom heim igjen, det var gøy ?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I helga hadde vi to stykk NEG kvalpar i hus. Foreldra til sambuar var på besøk, og hadde med sin kvalp, Ronja, som er 12 dagar eldre enn Hera. Så då var her liv i heimen! Men for ein stor forskjell på dei to kvalpane, var nesten litt fascinerande. Mens Hera er av den tøffe typen som tek det meste på strak pote, var Ronja av den meir forsiktige typen. Hørtes blant anna ut som at ho var døden nær når @Tipsi med Flipp kom på besøk for å aktivisere småjentene litt, han var nemleg kjempeskummel i begynnelsen. Men det gikk seg til etterkvart :) 

Hera har ellers blitt superflink når det kjem til innkalling. Kjem, stort sett, som ei lita kule når vi ropar, så sant vi har snop i vert fall. Med mindre ho er veldig opptatt med noko veldig spennande då. Og så må sambuar få skryt for at han har blitt superflink til og ta med godbitar ut :D:P 

Tissinga inne har også komt seg veldig. Er ikkje lenger hundre-og-ørten uhell inne, men eit par uhell er å forvente. Urinprøva som vart levert til veterinæren viste forresten ingenting galt.

Og på søndag skal ho vere med på klubbens Match show. Og i november blir det kvalpeshow :D 

Leik Mini_1213.jpg
Ronja (med rødt halsbånd og line), Hera og Flipp

Leik Mini_1219.jpg
Hera over Flipp

Leik Mini_1231.jpg
Ronja, Flipp og Hera

Leik Mini_1238.jpg
Ronja, Flipp og Hera

Leik Mini_1239.jpg
Flipp og Ronja

Leik Mini_1269.jpg
Ronja, trur eg :P 

Leik Mini_1370.jpg
Måtte jo prøve oss på litt oppstillingsbilder. Ikkje enkelt! :P 

Leik Mini_1404.jpg
Hera og Ronja :) 

Leik Mini_1421.jpg
Bestisane :D 

Leik Mini_1426.jpg
:wub:

Leik Mini_1430.jpg
Hera har begynt og bli litt langbeint i forhold til Flipp :P :lol:

Leik Mini_1215.jpg

Leik Mini_1218.jpg

Leik Mini_1252.jpg

Leik Mini_1262.jpg

Leik Mini_1264.jpg

Leik Mini_1302.jpg

Leik Mini_1339.jpg

Leik Mini_1350.jpg

Leik Mini_1378.jpg

Leik Mini_1388.jpg

Leik Mini_1390.jpg

Leik Mini_1410.jpg

Leik Mini_1413.jpg

Leik Mini_1420.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt bildespam av Hera, frå den siste tida. Og om ein knapp månad er det duka for kvalpeshow (og LP på bruningen) på Stord, er veldig spent på korleis det kjem til og gå :D 

1044101_10157372362480468_23503825016298
Gruppebilde ved Botnavatnet, det ville ikkje HeraBagera vere med på :P 

14479652_10157394874445468_5645666816797

14433159_10157394876465468_8559686881468

14494784_10157394877965468_7605429958430

14484984_10157394878180468_4878679040072

14517356_10157437373990468_3979586561840
Ei veke sidan, ved Haugabreen.

14600861_10157469391025468_6288451225994
I dag, på Fauskevarden. Blitt mørkare og fått meir teikningar på kun ei veke :D 

14650674_10157459012535468_2232096070248
Hera var med på FBHK si utstilling på søndag, det var slitsomme greier det!

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...