Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilskudd -funker det?


Poter
 Share

Recommended Posts

Det finnes jo mange typer tilskudd, vitaminer, omega 3, for ledd osv. Er det noe som fungerer? Jeg har generelt inntrykk av at vitamintilskudd og annet tilskudd, både til hunder og mennesker, har ymse kvalitet og at det er vanskelig å si om noe virker eller ikke. Når noen tilskudd er f.eks grønnleppemusling blir jeg skeptisk. Jeg har aldri prøvd det på mine dyr og heller ikke lest meg opp på det, så for alt jeg vet, kan det fungere fint, men jeg må innrømme at jeg tenker alternativbransjen og homeopati... (og jeg orker ikke en diskusjon om at "Jooo, homeopati virker og tanta til onkelen til kompisen til venninna mi ble frisk av *sett inn sykdom* når hun/han spiste tang/*sett inn tilskudd*).

Nå har jeg jo en hund med kronisk skade og ei katt som trekker på årene, så jeg vil jo gjerne at de skal ha det best mulig og forebygge så langt det lar seg gjøre. Også gjennom kosthold. Hører noen anbefaler J/D fôret til Hills. Andre diverse vitamintilskudd, bla grønnleppemusling. Ikke så godt å si hva som hjelper mest, altså som ikke bare har en og annen hund som det fungerte fint for. Ikke så lett å få svar på det via et forum, for det vil jo være egne erfaringer en kommer med, men det ville vært interessant å høre. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Poter skrev:

Det finnes jo mange typer tilskudd, vitaminer, omega 3, for ledd osv. Er det noe som fungerer? Jeg har generelt inntrykk av at vitamintilskudd og annet tilskudd, både til hunder og mennesker, har ymse kvalitet og at det er vanskelig å si om noe virker eller ikke. Når noen tilskudd er f.eks grønnleppemusling blir jeg skeptisk. Jeg har aldri prøvd det på mine dyr og heller ikke lest meg opp på det, så for alt jeg vet, kan det fungere fint, men jeg må innrømme at jeg tenker alternativbransjen og homeopati... (og jeg orker ikke en diskusjon om at "Jooo, homeopati virker og tanta til onkelen til kompisen til venninna mi ble frisk av *sett inn sykdom* når hun/han spiste tang/*sett inn tilskudd*).

Nå har jeg jo en hund med kronisk skade og ei katt som trekker på årene, så jeg vil jo gjerne at de skal ha det best mulig og forebygge så langt det lar seg gjøre. Også gjennom kosthold. Hører noen anbefaler J/D fôret til Hills. Andre diverse vitamintilskudd, bla grønnleppemusling. Ikke så godt å si hva som hjelper mest, altså som ikke bare har en og annen hund som det fungerte fint for. Ikke så lett å få svar på det via et forum, for det vil jo være egne erfaringer en kommer med, men det ville vært interessant å høre. Hva tenker dere?

Grønnleppemusling er jo en kilde til glukosamin (ikke bare noe som høres fancy ut) og det er vell gjort en del forskning på glukosamin og virkning. :) Så det kan du jo sjekke ut fra mer eller mindre uavhengige kilder regner jeg med. 

Ellers vil jo virkning av ting alltid være individuelt, feks så vil det jo være avhengig av skaden også, samme om glukosamin har en virkning så vil det jo være begrenset for hva et tilskudd kan gjøre for hunder som er skikkelig forkalket feks, det tar jo ikke vekk forkalkninger, det kan hjelpe litt, mye eller ingenting alt ettersom situasjonen for den enkelte hunden. 

Vet ihvertfall mange hunder som har hatt god og absolutt merkbar effekt av slike tilskudd, feks eldre hunder som har begynt på senior tilskuddet til svenske dyreapoteket eller lignende produkter, disse består jo av flere ting så om det er enkelte ingredienser eller helheten som har virkning er jo vanskelig å si. Samme med yngre hunder med skjelettplager som har begynt på leddfor eller andre tilskudd for leddplager (de jeg vet om har vell fått fra svenske dyreapoteket eller dr clauders).  

Personlig hadde jeg definitivt villet prøve slike ting om jeg hadde hatt en hund med skjelettlidelser (forkalkninger m.m. eldre hund som begynner å stivne litt etc) og jeg vurderer sterkt å bruke det forebyggende på de jeg har iom at vi sykler mye osv, men det koster litt så den sitter litt lenger inne når det strengt tatt ikke er nødvendig ifht livskvalitet eller funksjon. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J/D inneholder vel glukosamin, som @Malamuten sier er forsket en del på. 

Jeg har en med forkalkninger selv, og syns hun ble mye bedre etter vi begynte med tilskudd av glukosamin (senior fra dyreapoteket). Av den grunn gir jeg også tilskudd forebyggende til min yngste siden hun tidvis brukes  "hardt" (Agility, sykling osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukosamin er tilbake på legemiddellisten igjen nå nettopp pga dokumentert effekt. 

Vet flere med hunder som har forkalkninger som merker veldig god forsjell på når hundene går på Norsk Dyrehelse sin multiflex og når de ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min frøken med HD får Canosan, omega 3 samt Hill's J/D som godbiter. Hun er blitt mye bedre den siste tiden, men nå har hun riktignok også fått jevnlig laser og massasje så det er vanskelig å si nøyaktig hva det er som fungerer... Hun er i hvert fall blitt så bra at hun har sluttet helt på smertestillende og per i dag ikke viser noen plager, så jeg fortsetter med de tilskuddene hun får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en border collie på drøyt 10 år som over en lengre periode i våres var fryktelig stiv og ofte halt før han fikk gått seg igang. Begynte på senior tilskuddet til svenske dyreapoteket og etter noen uker så jeg stor forskjell på han,og han har ikke vært stiv eller halt siden. Så jeg har trua på at det funker! Nå har ikke han hd, eller forkalkninger som jeg vet om,bare litt gammelmannskropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at glukosamin hjelper! Da skal jeg finne noe som katta vår vil spise, han er 14 år, så greit å gi noe for en gammel kropp.

Eine sin skade sitter muskulært, så glukosamin for ham vil vel mest være å forebygge at det skal sette seg i ledd og skjelett etter hvert. Det er jo ikke godt å si hvordan det vil gå fremover og hvordan skaden vil utvikle seg.

Han røyter også en del og har dårligere pels enn han hadde. Han har ikke fått den gode pelsen han hadde før skaden. Den som var vann -og smussavstøtende. Nå kan han bli våt rett til skinnet og sand sitter godt i. Når det gjelder røyting har jeg inntrykk at det er hipps om happs om det blir bedre, men har vel hørt flest som ikke har hatt effekt av tilskudd. Da B-vitamin og evt. Omega 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Malamuten skrev:

Røyting, dårlig pels osv kan jo komme av så mangt og skylles det noe annet enn vitaminmangel så vil det selvsagt heller ikke hjelpe samme hvilket kosttilskudd man gir :) 

Ja, sant det. Han er jo labrador, så han røyter vel genetisk nesten, men pelskvaliteten hans ble betraktelig dårligere etter skaden. Tenker at kroppen har vondt og dermed ikke overskudd til å lage superpels. Sånn sett vil det kanskje hjelpe med ekstra tilskudd i maten. Men jeg skal også prøve et annet tørrfôr og se om det vil hjelpe. Gi mer V&H hadde kanskje vært et annet alternativ, ikke 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine har også veldig dårlig ånde, har tenkt at det er pga tørrfôret, men kan jo være andre ting. Jeg har bestandig råfôret mine hunder og også Eine, så er jo ikke vant til den der tørrfôrånden. Han er fin i munnhulen og trakk ei tann før sommeren, så alt skal være i orden der. Hva som er normal ånde og ikke synes jeg er vanskelig å si, han har ikke hatt sånn ånde hele tiden, det har kommet gradvis etter hvert og den eneste forskjellen jeg ser, er at han har fått mer og mer tørrfôr. Men har virkelig alle hunder som spiser tørrfôr så dårlig ånde?

Når det gjelder pelsen, har dere noen forslag til hva som kan hjelpe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Poter said:

Det finnes jo mange typer tilskudd, vitaminer, omega 3, for ledd osv. Er det noe som fungerer? Jeg har generelt inntrykk av at vitamintilskudd og annet tilskudd, både til hunder og mennesker, har ymse kvalitet og at det er vanskelig å si om noe virker eller ikke. Når noen tilskudd er f.eks grønnleppemusling blir jeg skeptisk. Jeg har aldri prøvd det på mine dyr og heller ikke lest meg opp på det, så for alt jeg vet, kan det fungere fint, men jeg må innrømme at jeg tenker alternativbransjen og homeopati... (og jeg orker ikke en diskusjon om at "Jooo, homeopati virker og tanta til onkelen til kompisen til venninna mi ble frisk av *sett inn sykdom* når hun/han spiste tang/*sett inn tilskudd*).

Nå har jeg jo en hund med kronisk skade og ei katt som trekker på årene, så jeg vil jo gjerne at de skal ha det best mulig og forebygge så langt det lar seg gjøre. Også gjennom kosthold. Hører noen anbefaler J/D fôret til Hills. Andre diverse vitamintilskudd, bla grønnleppemusling. Ikke så godt å si hva som hjelper mest, altså som ikke bare har en og annen hund som det fungerte fint for. Ikke så lett å få svar på det via et forum, for det vil jo være egne erfaringer en kommer med, men det ville vært interessant å høre. Hva tenker dere?

Forskning viser at glucosamin har effekt på hester og mulig hunder (men ikke mennesker...). Jeg gav en av mine tidligere hunder, som hadde ryggartrose fra ung alder av, glucosamin. Hun tålte ikke smertestillende, men hun hadde  god og merkbar effekt av glucosamin.

I studier på mennesker er det vist at for eksempel omega-3 fra fiskeolje har samme smertestillende og betennelsedempende effekt som NSAID (Non-Steroidale Anti-Inflammatoriske medisiner (D-en er fra ordet "drugs")).
Så jeg gir mine hunder glucosamin og omega-3, for å beskytte ledd forebyggende.

 

Magnesium har liten effekt når det tas som tabletter. Innenfor human-medisinen brukes det intravenøst for å få store nok doser for å få effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

Eine har også veldig dårlig ånde, har tenkt at det er pga tørrfôret, men kan jo være andre ting. Jeg har bestandig råfôret mine hunder og også Eine, så er jo ikke vant til den der tørrfôrånden. Han er fin i munnhulen og trakk ei tann før sommeren, så alt skal være i orden der. Hva som er normal ånde og ikke synes jeg er vanskelig å si, han har ikke hatt sånn ånde hele tiden, det har kommet gradvis etter hvert og den eneste forskjellen jeg ser, er at han har fått mer og mer tørrfôr. Men har virkelig alle hunder som spiser tørrfôr så dårlig ånde?

Jeg tror det er litt personlig også med ånde. 8åringen min har kun i det siste begynt å få dårlig ånde, tidvis helforet på tørt uten antydning til dårlig ånde. Mens yngste har alltid hatt dårlig ånde tross råforing, hun har fine tenner uten tannsten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, enna skrev:

Forskning viser at glucosamin har effekt på hester og mulig hunder (men ikke mennesker...). Jeg gav en av mine tidligere hunder, som hadde ryggartrose fra ung alder av, glucosamin. Hun tålte ikke smertestillende, men hun hadde  god og merkbar effekt av glucosamin.

I studier på mennesker er det vist at for eksempel omega-3 fra fiskeolje har samme smertestillende og betennelsedempende effekt som NSAID (Non-Steroidale Anti-Inflammatoriske medisiner (D-en er fra ordet "drugs")).
Så jeg gir mine hunder glucosamin og omega-3, for å beskytte ledd forebyggende.

 

Magnesium har liten effekt når det tas som tabletter. Innenfor human-medisinen brukes det intravenøst for å få store nok doser for å få effekt.

Interessant :)

Er Metacam NSAID? Minner meg om at jeg får bli flinkere til å ta min egen Omega3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Poter said:

Har Omega3 effekt på hud og pels?

Ved søk i pubmed finner jeg kun en artikkel og den får jeg ikke opp i helhet. Så lite forskning p akkurat det med pels og omega-3 tror jeg.

Responses of dogs to dietary omega-3 fatty acids.

Author information

  • 1Department of Small Animal Clinical Sciences, College of Veterinary Medicine and Biomedical Sciences, Texas A&M University, College Station, TX 77843-4474, USA.

Abstract

Long-chain omega-3 fatty acids from fish oil and other marine sources appear to be capable of modifying inflammatory and immune responses in dogs. Information is provided on the capacity of dogs to metabolize omega-3 fatty acids and the effects of omega-3 fatty acids on skin and coat, inflammatory responses, and neurologic development in puppies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, enna skrev:

Ved søk i pubmed finner jeg kun en artikkel og den får jeg ikke opp i helhet. Så lite forskning p akkurat det med pels og omega-3 tror jeg.

Responses of dogs to dietary omega-3 fatty acids.

Author information

  • 1Department of Small Animal Clinical Sciences, College of Veterinary Medicine and Biomedical Sciences, Texas A&M University, College Station, TX 77843-4474, USA.

Abstract

Long-chain omega-3 fatty acids from fish oil and other marine sources appear to be capable of modifying inflammatory and immune responses in dogs. Information is provided on the capacity of dogs to metabolize omega-3 fatty acids and the effects of omega-3 fatty acids on skin and coat, inflammatory responses, and neurologic development in puppies.

Ok, men bare det at det hjelper mot betennelsesreaksjoner er jo en god grunn til å gi det til Eine. Takk for link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 25.8.2016 at 11:04 AM, Poter skrev:

 

Når det gjelder pelsen, har dere noen forslag til hva som kan hjelpe der?

Ved forrige røyting fikk Lykke betraktelig dårligere pelskvalitet enn hun ellers får ved røyting. Kjøpte da flytende b-vitamin og gav henne for en periode. I tillegg fikk hun 2 runder med dusj, shampo og fuktighetskur i løper av en ukes tid. Nå er jeg usikker på hva som gjorde utslaget, det kan ha vært en av delene eller en kombinasjon, men pelskvalitet en ble ihvertfall betraktelig bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, mokken skrev:

Ved forrige røyting fikk Lykke betraktelig dårligere pelskvalitet enn hun ellers får ved røyting. Kjøpte da flytende b-vitamin og gav henne for en periode. I tillegg fikk hun 2 runder med dusj, shampo og fuktighetskur i løper av en ukes tid. Nå er jeg usikker på hva som gjorde utslaget, det kan ha vært en av delene eller en kombinasjon, men pelskvalitet en ble ihvertfall betraktelig bedre.

Fuktighetskur har jeg ikke tenkt på, hvilken brukte du? 

Jeg har kjøpt Omega3 til ham og så smått begynt å introdusere Orijen, men jeg prøver også å gi ham mer V&H. Er vel ikke det smarteste å prøve flere ting på en gang, men det får stå sin prøve. 

Kom forresten på at det er kjempelenge siden jeg har dusjet ham med shampo og vanligvis på sommeren så bruker han jo å svømme jevnlig, noe han ikke har gjort i år pga skaden, så bare det vil nok spille inn kan jeg tenke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Fuktighetskur har jeg ikke tenkt på, hvilken brukte du? 

 

Jeg har brukt denne. Syns den har fungert veldig godt på død, solbrent og slitt pels. Men det er jo bare en "kortidsløsning". Men fungerer jo fram til hundene bytter pels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Poter skrev:

Fuktighetskur har jeg ikke tenkt på, hvilken brukte du? 

Jeg har kjøpt Omega3 til ham og så smått begynt å introdusere Orijen, men jeg prøver også å gi ham mer V&H. Er vel ikke det smarteste å prøve flere ting på en gang, men det får stå sin prøve. 

Kom forresten på at det er kjempelenge siden jeg har dusjet ham med shampo og vanligvis på sommeren så bruker han jo å svømme jevnlig, noe han ikke har gjort i år pga skaden, så bare det vil nok spille inn kan jeg tenke meg. 

Jeg brukte denne sist, men har også prøvd den som @JeanetteH linket til. Kan virke som Hydro pac er hakket feitere, men uten at den var ekkel å jobbe med :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...