Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2016-2017


Mirai
 Share

Recommended Posts

14 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Hadde jeg visst at man kunne få krav på alt sånt... Kunne jeg sikkert fått bedre karakterer jeg og :P Men men. Rævva grades or not, life goes on! 

Jeg klarer ikke gjennomføre uten. ;) Det er ikke sånn at man bare får tilrettelegging uten at det foreligger et reelt behov... men klart, om man egentlig har behov er det jo synd man ikke har benyttet seg av det i løpet av studietiden og at karakterene derfor ikke gjenspeiler det egentlige kunnskapsnivået. 

Tilrettelegging gir ikke noen fordel ovenfor andre studenter som ikke trenger tilrettelegging. Det bare gjør eksamenssituasjonen mer rettferdig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 491
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er jeg lektor...  

Da har jeg forsvart bacheloroppgaven. Gikk inn med en (sterk) B, kom ut med en A  Og nå er det sommerferie! 

Fikk A på ped. muntlig! 

Guest Kåre Lise
15 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Ved UiO får alle informasjon om rettigheten sine ved oppstart, både ved at studentene signerer på at de har satt seg inn i dette ved å huke av for det i StudentWeb, i tillegg til at det skal nevnes på informasjonsmøter. :) 

Synes det er helt fair at du får det du har fått innvilga, det er jo ikke opp til eksamenskontoret å vurdere hva som er egna for akkurat deg, det er det legeerklæringa som avgjør. 

Begrensa hva de hoster opp av individuell tilrettelegging. Spørs jo på institusjonen men min erfaring er at du må forholde deg til det du får utifrå hva de har opplegg og ressurser til. Derfor ga jeg også opp tilrettelegging når jeg begynte på høyskole.  Mer mas enn hva de er verdt. De siste innleggene her bekrefter jo det. På voksenopplæringa fikk jeg utvida tid og å bruke PC, likt for alle med tilrettelegging. Mestringsfølelsen å stå i dritten likt med alle er mer verdt enn noen karakterer. Og jeg har hatt minst en eksamen som er gått helt åt skogen. Likevel klarer jeg meg greit, karakterer er ikke alt. 

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Jeg klarer ikke gjennomføre uten. ;) Det er ikke sånn at man bare får tilrettelegging uten at det foreligger et reelt behov... men klart, om man egentlig har behov er det jo synd man ikke har benyttet seg av det i løpet av studietiden og at karakterene derfor ikke gjenspeiler det egentlige kunnskapsnivået. 

Tilrettelegging gir ikke noen fordel ovenfor andre studenter som ikke trenger tilrettelegging. Det bare gjør eksamenssituasjonen mer rettferdig.

Går du på skole for deg selv eller andre? Det er ingen konkurranse. Du har bestemt deg, da går det selvfølgelig ikke. Ta det som trening, det er rn virkelighet etter skolen også uten tilrettelegging hvor hver mann og kvinne kjemper sin krig.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kåre Lise skrev:

Begrensa hva de hoster opp av individuell tilrettelegging. Spørs jo på institusjonen men min erfaring er at du må forholde deg til det du får utifrå hva de har opplegg og ressurser til. Derfor ga jeg også opp tilrettelegging når jeg begynte på høyskole.  Mer mas enn hva de er verdt. De siste innleggene her bekrefter jo det. På voksenopplæringa fikk jeg utvida tid og å bruke PC, likt for alle med tilrettelegging. 

Så flott at du får det til å funke og vokser på det samtidig! :) 

Når det gjelder tilrettelegging og hva det er mulig å tilby studenter, så kan jeg bittelitt om både det og hvordan en hjelper studenter med å kartlegge hva de trenger, kan få og ikke minst hvordan institusjonener kan jobbe for at lærestedet faktisk ER åpent for alle som har de mentale evnene som skal til for å kunne studere, til tross for ulike utfordringer. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Så flott at du får det til å funke og vokser på det samtidig! :) 

Når det gjelder tilrettelegging og hva det er mulig å tilby studenter, så kan jeg bittelitt om både det og hvordan en hjelper studenter med å kartlegge hva de trenger, kan få og ikke minst hvordan institusjonener kan jobbe for at lærestedet faktisk ER åpent for alle som har de mentale evnene som skal til for å kunne studere, til tross for ulike utfordringer. ;) 

Kan få og kan jobbe for at osv. Det er ingen ting som er gitt, ingen vits i å gi folk falske forhåpninger eller. Jeg skjønte jo at du kan bittelitt om det, bra det. Derfor skrev jeg også at dette spørs på institusjon, jeg kan også bare bittelitt om dette i forhold til voksenopplæringa som bare dekker ett helt fylke og bare en Høyskole. Der er det, eller det var i hvert fall ingen individuell tilrettelegging. Du tar det du får samme hva noen lege eller andre behandlere måtte skrive, bare det er en erklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Kan få og kan jobbe for at osv. Det er ingen ting som er gitt, ingen vits i å gi folk falske forhåpninger eller. Jeg skjønte jo at du kan bittelitt om det, bra det. Derfor skrev jeg også at dette spørs på institusjon, jeg kan også bare bittelitt om dette i forhold til voksenopplæringa som bare dekker ett helt fylke og bare en Høyskole. Der er det, eller det var i hvert fall ingen individuell tilrettelegging. Du tar det du får samme hva noen lege eller andre behandlere måtte skrive, bare det er en erklæring.

Det er dumt og synd at studentene på det stedet du studerer ikke får det de trenger av tilrettelegging. Samtidig skjønner jeg ikke helt hva du diskuterer nå, da jeg har aldri påstått at det er helt knirkefritt med tilpasninger under studiet eller tilrettelagt eksamen over hele fjøla. Det jeg derimot sier, er at det ikke er sånn at alle læresteder med vond vilje lat være å møte studentenes behov, noen av disse stedene jobber faktisk ganske hardt for at nettopp det skal skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kåre Lise skrev:

Går du på skole for deg selv eller andre? Det er ingen konkurranse. Du har bestemt deg, da går det selvfølgelig ikke. Ta det som trening, det er rn virkelighet etter skolen også uten tilrettelegging hvor hver mann og kvinne kjemper sin krig.  :)

Det første der er så flåsete at jeg ikke gidder å kommentere på det en gang.

Sånn ellers er det kanskje greit å ikke uttale seg om saker man ikke har peiling på? :) 

Det er ikke vond vilje som gjør at enkeltindivider har diverse utfordringer. Det er ikke latskap som gir folk angst, dysleksi eller andre problemer. Det er ikke manglende vilje til å jobbe med utfordringene som gjør at folk behøver tilrettelegging. Det gis fordi det er et reelt behov.

Personlig ønsker jeg ikke å ta en eksamenssituasjon som trening. Trening får jeg nok av gjennom hele resten av året. På eksamen ønsker jeg å ha en reell mulighet til å vise hva jeg faktisk kan, slik at karakteren jeg ender opp med gjenspeiler kunnskapsnivået mitt, fremfor mine utfordringer. 

På generelt grunnlag er det flere mulige hjelpetiltak også etter endt utdanning. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2016 at 9:27 AM, SandyEyeCandy skrev:

Synes det er helt fair at du får det du har fått innvilga, det er jo ikke opp til eksamenskontoret å vurdere hva som er egna for akkurat deg, det er det legeerklæringa som avgjør. 

Det ordnet seg :) Og ikke gikk det lang tid heller, så jeg er veldig fornøyd med at det ble fikset og at det gikk kjapt. :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Det ordnet seg :) Og ikke gikk det lang tid heller, så jeg er veldig fornøyd med at det ble fikset og at det gikk kjapt. :D

Nå blei jeg skikkelig glad, har tenkt på deg i hele dag. :heart: Lykke til, senk skuldra og bare gjør jobben. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede snart halvveis i CT-praksis! Tiden går fort når man trives :) 2uker til i praksis, så er det juleferie! Så rett ut i praksis etter nyttår.

Og ellers venter jeg i spenning på sensur på eksamen vi hadde 18.11. Sensurfrist på onsdag, men jeg synes den kan komme før :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble høstens resultat med 150% studier A, A og B på tre muntlige eksamener. Nå skal jeg sove meg gjennom jula :lol: . 

Syns det var rart at de ikke vektla pensum i særlig grad på dagens eksamen, vi hadde praktisk opplegg + øktplan og FEM pensumbøker (nesten alle kapitler pensum), men det virket nesten som det ikke eksisterte.. Tror nesten jeg kunne tatt eksamen uten å lese og klart en C. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på to ulike biblioteker nå og lånt bøker for å skrive eksamen som leveres på torsdag. Føler meg både flink og nonch som ikke har lest noe hele semesteret (føler ikke jeg går på videreutdanning, forråsidetsånn), men som klinker til med moralfilosofisk fokus i oppgaven. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte eksamen i går kveld. Fristen var nå kl 11. Pow pow! 

Synes det er utrolig interessant hvordan en opparbeider seg arbeidskapasitet og ikke minst mister all ærefrykt for det å skrive oppgave etter en mastergrad. Jeg har skrevet  ca10 sider og 3000 ord på 1.5 dager nå, og det kosta meg ikke en kalori. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg har lyst til å pusse opp CVen min litt med noe frivillig arbeid, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal finne noe relevant...? På frivillig.no fant jeg mest bare tull.

Røde kors har ofte en del aktiviteter. Eller kanskje dere har en frivillighetssentral i byen? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkt på første relevante jobb siden ferdig bachelor + to ekstra emner, ikke noe napp. Fader ass, trodde ikke jeg skulle bli så skuffa egentlig. Det var frist torsdag forrige uke, regner med jeg hadde hørt noe innen nå dersom det var aktuelt. Skulle ønske det fantes flere jobber på området, men det er så lite! Er så mye mer gira på jobb enn å fortsette studiene.. :aww:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad for at de har lagt eksamen til starten av januar :rolleyes: not

 

13 timer siden, Mirai skrev:

Søkt på første relevante jobb siden ferdig bachelor + to ekstra emner, ikke noe napp. Fader ass, trodde ikke jeg skulle bli så skuffa egentlig. Det var frist torsdag forrige uke, regner med jeg hadde hørt noe innen nå dersom det var aktuelt. Skulle ønske det fantes flere jobber på området, men det er så lite! Er så mye mer gira på jobb enn å fortsette studiene.. :aww:  

Pluteselig sitter du der med drømmejobben :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
2 timer siden, Teserere skrev:

Er så glad for at de har lagt eksamen til starten av januar :rolleyes: not

 

Pluteselig sitter du der med drømmejobben :D 

Hvordan kan de gjøre det?

Når begynne søke egentlig, lurte litt på å bruke jula til CV og få ut noen søknader men er jo ikke ferdig før til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Teserere skrev:

Er så glad for at de har lagt eksamen til starten av januar :rolleyes: not

Du er ikke alene om den følelsen :P

Delvis, vi har ikke eksamen før i begynnelsen av februar, men vi har ikke mindre enn åtte deleksamener mellom 9.jan og 20.jan. Etter det har vi bare to eller tre igjen før en eksamen i februar.

Blir ikke lesefri i jula for å si det slik :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...