Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2016-2017


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 491
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er jeg lektor...  

Da har jeg forsvart bacheloroppgaven. Gikk inn med en (sterk) B, kom ut med en A  Og nå er det sommerferie! 

Fikk A på ped. muntlig! 

Jeg har nettopp hatt et jobbintervju og sitter nå igjen med masse store tanker som jeg plutselig må finne et svar på. Selv om jeg originalt tenkte at jeg skulle få meg jobb og var klar for å flytte, så har tanken om å ta master som jeg har hatt i det siste også fristet litt kjenner jeg. En ting er å søke jobb, en annen er når det plutselig blir potensielt realitet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Jeg har nettopp hatt et jobbintervju og sitter nå igjen med masse store tanker som jeg plutselig må finne et svar på. Selv om jeg originalt tenkte at jeg skulle få meg jobb og var klar for å flytte, så har tanken om å ta master som jeg har hatt i det siste også fristet litt kjenner jeg. En ting er å søke jobb, en annen er når det plutselig blir potensielt realitet! 

Evt se om du finner deg jobb som betaler masteren for deg :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kokospaniel skrev:

Evt se om du finner deg jobb som betaler masteren for deg :-)

Det hadde jo vært det beste! Haha :lol:. Men må man ikke ha jobbet litt i bedriften før man spør om noe slikt? Og da må jeg jo uansett først ta en jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, MegaMarie skrev:

Det hadde jo vært det beste! Haha :lol:. Men må man ikke ha jobbet litt i bedriften før man spør om noe slikt? Og da må jeg jo uansett først ta en jobb. 

En får som regel plikttjeneste i etterkant. Hvor lenge en må ha jobba før en kan spør om å delta varierer tror jeg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MegaMarie skrev:

Jeg kjenner jeg er ikke klar for slike livsendrende valg helt enda. Men jeg må jo bestemme meg. 

Jobbe i noen år, eller fortsette å studere? Og hvor vil jeg jobbe, med hva, eller hvor vil jeg studere og hva? 

Om man begynner å jobbe så synes mange det er vanskelig å gå tilbake til studier igjen. Både fordi man synes det er vanskelig å komme inn i studiemodus igjen, og fordi man venner seg til den økonomiske friheten ved å være i full jobb. Studere i tillegg til jobb (som jeg gjør) er en mulighet, men det er tøft. Så om du tenker at du vil ha en master uansett, så kan det være hensiktsmessig å gjøre det med en gang. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Line skrev:

Om man begynner å jobbe så synes mange det er vanskelig å gå tilbake til studier igjen. Både fordi man synes det er vanskelig å komme inn i studiemodus igjen, og fordi man venner seg til den økonomiske friheten ved å være i full jobb. Studere i tillegg til jobb (som jeg gjør) er en mulighet, men det er tøft. Så om du tenker at du vil ha en master uansett, så kan det være hensiktsmessig å gjøre det med en gang. 

Ja, det har jeg også hørt. Noe som også er grunnen til at jeg tenkte jeg ville fortsette å studere. Jeg trodde egentlig ikke at jeg ville få tilbud om noe jobb, markedet er tøft. Så planen min var egentlig å ta opp noen fag neste semester også heller søke master neste år igjen. Men nå er jeg litt i stuss på om jeg egentlig trenger de fagene jeg tenkte å ta, og det er jo uansett greit å ha søkt på en master også kan jeg heller si nei om jeg finner ut at jeg ikke vil det likevel.

Jeg tror egentlig den jobben jeg nå har hatt intervju på ikke helt er det jeg ser etter. Så jeg heller nok mot å studere videre, eller eventuelt om jeg får tilbud om en annen jobb på et senere stadiet som er mer aktuell for meg. 

Edit: Hvordan fungerer det egentlig når man søker master? Kan man søke på flere mastere slik man gjør med andre studier? Jeg skjønner ikke det nye systemet hvor man må logge på den enkelte skole sin søknadsweb og søker gjennom den siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man begynner å jobbe så synes mange det er vanskelig å gå tilbake til studier igjen. Både fordi man synes det er vanskelig å komme inn i studiemodus igjen, og fordi man venner seg til den økonomiske friheten ved å være i full jobb. Studere i tillegg til jobb (som jeg gjør) er en mulighet, men det er tøft. Så om du tenker at du vil ha en master uansett, så kan det være hensiktsmessig å gjøre det med en gang. 

Bortsett fra de stedene som gir deg fri og betalt for å ta utdanning mens du er i jobb. To år mindre med studiegjeld er ikke å forakte når det skal betales tilbake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man begynner å jobbe så synes mange det er vanskelig å gå tilbake til studier igjen. Både fordi man synes det er vanskelig å komme inn i studiemodus igjen, og fordi man venner seg til den økonomiske friheten ved å være i full jobb. Studere i tillegg til jobb (som jeg gjør) er en mulighet, men det er tøft. Så om du tenker at du vil ha en master uansett, så kan det være hensiktsmessig å gjøre det med en gang. 

Bortsett fra de stedene som gir deg fri og betalt for å ta utdanning mens du er i jobb. To år mindre med studiegjeld er ikke å forakte når det skal betales tilbake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MegaMarie skrev:

Ja, det har jeg også hørt. Noe som også er grunnen til at jeg tenkte jeg ville fortsette å studere. Jeg trodde egentlig ikke at jeg ville få tilbud om noe jobb, markedet er tøft. Så planen min var egentlig å ta opp noen fag neste semester også heller søke master neste år igjen. Men nå er jeg litt i stuss på om jeg egentlig trenger de fagene jeg tenkte å ta, og det er jo uansett greit å ha søkt på en master også kan jeg heller si nei om jeg finner ut at jeg ikke vil det likevel.

Jeg tror egentlig den jobben jeg nå har hatt intervju på ikke helt er det jeg ser etter. Så jeg heller nok mot å studere videre, eller eventuelt om jeg får tilbud om en annen jobb på et senere stadiet som er mer aktuell for meg. 

Edit: Hvordan fungerer det egentlig når man søker master? Kan man søke på flere mastere slik man gjør med andre studier? Jeg skjønner ikke det nye systemet hvor man må logge på den enkelte skole sin søknadsweb og søker gjennom den siden. 

Masterstudier er lokalt opptak. Hvis du skal studere ved en annen skole enn du er nå, må du antageligvis sende inn dokumenter på vanlig vis. Om du ikke forstår søknadsprosessen anbefaler jeg deg å ringe opptakskontoret på universitetet du vil søke (du kan søke flere steder, men åpenbart ikke på samme søknad). Ikke send mail, men ring. (Har fått beskjed av ei på opptakskontoret å alltid be folk ringe)

Har ikke kjempepeiling på Grimstad, men det er en liten by. Ikke all verdens som skjer der. De jeg kjenner som har bodd der har egentlig betegnet det som "dødt". Men som sagt, har ikke all verdens kunnskap.

Om det ikke er mye oblig går det an å bo i Kristiansand. Er roughly 40 - 50 min hver vei om jeg husker rett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kokospaniel skrev:


Bortsett fra de stedene som gir deg fri og betalt for å ta utdanning mens du er i jobb. To år mindre med studiegjeld er ikke å forakte når det skal betales tilbake

Selvfølgelig, men det vet jo ikke Marie om vil være relevant for henne pr nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tommy skrev:

Masterstudier er lokalt opptak. Hvis du skal studere ved en annen skole enn du er nå, må du antageligvis sende inn dokumenter på vanlig vis. Om du ikke forstår søknadsprosessen anbefaler jeg deg å ringe opptakskontoret på universitetet du vil søke (du kan søke flere steder, men åpenbart ikke på samme søknad). Ikke send mail, men ring. (Har fått beskjed av ei på opptakskontoret å alltid be folk ringe)

Har ikke kjempepeiling på Grimstad, men det er en liten by. Ikke all verdens som skjer der. De jeg kjenner som har bodd der har egentlig betegnet det som "dødt". Men som sagt, har ikke all verdens kunnskap.

Om det ikke er mye oblig går det an å bo i Kristiansand. Er roughly 40 - 50 min hver vei om jeg husker rett.

Takk for svar!

Jeg tror jeg har skjønt det for det stedet jeg søker. Men det er stor forskjell på da jeg søkte bachelor og la inn alle søknadene på en side, uansett hvilken skole det var. Og nå måtte gå inn på hver enkelt skole sin søknadsweb og søke der. Men takk for tips om å ringe. Godt mulig jeg ringer for å sjekke at jeg har gjort alt rett med de søknadene jeg sender inn. Hvis jeg søker på flere skoler, hvordan fungerer det når man får svar da? Får man svar fra alle skoler seperat også sier man ja og nei alt ettersom? For ved søknad når jeg søkte bachelor fikk man jo bare tilbud om første valget sitt og deretter eventuelt andre osv. Men nå vet de jo ikke hva som er første og andre valget etc.

Haha, Grimstad høres ikke ut som drømmestudiestedet da. Jeg kjenner en som tar det masterstudiet jeg tenker på, han er ferdig til sommeren. Jeg har sendt han en melding for å høre hvordan det går :ahappy: Jeg tror Grimstad kommer litt ned på listen av alternativer av andre grunner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Takk for svar!

Jeg tror jeg har skjønt det for det stedet jeg søker. Men det er stor forskjell på da jeg søkte bachelor og la inn alle søknadene på en side, uansett hvilken skole det var. Og nå måtte gå inn på hver enkelt skole sin søknadsweb og søke der. Men takk for tips om å ringe. Godt mulig jeg ringer for å sjekke at jeg har gjort alt rett med de søknadene jeg sender inn. Hvis jeg søker på flere skoler, hvordan fungerer det når man får svar da? Får man svar fra alle skoler seperat også sier man ja og nei alt ettersom? For ved søknad når jeg søkte bachelor fikk man jo bare tilbud om første valget sitt og deretter eventuelt andre osv. Men nå vet de jo ikke hva som er første og andre valget etc.

Haha, Grimstad høres ikke ut som drømmestudiestedet da. Jeg kjenner en som tar det masterstudiet jeg tenker på, han er ferdig til sommeren. Jeg har sendt han en melding for å høre hvordan det går :ahappy: Jeg tror Grimstad kommer litt ned på listen av alternativer av andre grunner. 

Usikker på hva som skjer om du får flere "ja" altså, men jeg tipper det er som om man får flere jobbtilbud. Altså at man bare svarer ja/nei ettersom du får svar :) Svarfrister tror jeg står på tilbudet når du får det. Du skal iallfall slippe å havne i situasjonen hvor du må svare uten å ha alle prosessene avsluttet.

Husker ikke helt hva du driver med, men det er stort fokus på teknologer og alt-som-har-med-digitalisering i regionen. Noe det forøvrig vil være i lang tid fremover. Tror det vil være relativt enkelt å få jobb der i etterkant (merk: relativt) eller gjennom å få erfaringer utenom skoletid. Ooooog innovasjon. Innovasjon er skikkelig i vinden om dagen her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MegaMarie, det er to ulike systemer for å søke til lavere grad og master. Samordna opptak heter jo det nettopp fordi det er EN portal for å søke alle lavere grads studier i Norge. Masteropptaket foregår som Tommy sier lokalt, så du må benytte hvert enkelt læresteds portal for å søke til deres programmer. Jeg antar at det også vil variere hva slags opptaksrutiner de ulike stedene har, og på UiO er det feks sånn at du kun får tilbud om opptak til det du har som førstepri, sjøl om du kan søke om opptak til tre-fire programmer og blir behandla for alle prioriteter. Er du kvalifisert for to programmer, og takker nei til førstepri, får du automatisk tilbud på nr to. :) Søker du master på ulike steder, må du bestemme deg for hvor du vil begynne dersom du får tilbud fra flere, for det er ikke noe felles system for å gi svar. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tommy skrev:

Usikker på hva som skjer om du får flere "ja" altså, men jeg tipper det er som om man får flere jobbtilbud. Altså at man bare svarer ja/nei ettersom du får svar :) Svarfrister tror jeg står på tilbudet når du får det. Du skal iallfall slippe å havne i situasjonen hvor du må svare uten å ha alle prosessene avsluttet.

Husker ikke helt hva du driver med, men det er stort fokus på teknologer og alt-som-har-med-digitalisering i regionen. Noe det forøvrig vil være i lang tid fremover. Tror det vil være relativt enkelt å få jobb der i etterkant (merk: relativt) eller gjennom å få erfaringer utenom skoletid. Ooooog innovasjon. Innovasjon er skikkelig i vinden om dagen her nede.

Jeg studerer ingeniør, innen fornybar energi. Kompisen min var veldig fornøyd med studiet, og byen faktisk! Men studiemessig er det en annen master jeg syns topper de alle som kommer til å være første prioritet. 

8 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

@MegaMarie, det er to ulike systemer for å søke til lavere grad og master. Samordna opptak heter jo det nettopp fordi det er EN portal for å søke alle lavere grads studier i Norge. Masteropptaket foregår som Tommy sier lokalt, så du må benytte hvert enkelt læresteds portal for å søke til deres programmer. Jeg antar at det også vil variere hva slags opptaksrutiner de ulike stedene har, og på UiO er det feks sånn at du kun får tilbud om opptak til det du har som førstepri, sjøl om du kan søke om opptak til tre-fire programmer og blir behandla for alle prioriteter. Er du kvalifisert for to programmer, og takker nei til førstepri, får du automatisk tilbud på nr to. :) Søker du master på ulike steder, må du bestemme deg for hvor du vil begynne dersom du får tilbud fra flere, for det er ikke noe felles system for å gi svar. 

Jeg tror jeg kun kommer til å søke 1 studie ved hver skole, og så blir det 3-4 ulike skoler jeg kommer til å søke. Jeg kommer til å lage klart en prioriteringsliste for meg selv, så jeg vet hva jeg skal takke ja og nei til. Jeg bare lurte på om man ville få tilbud ved alle om man var kvalifisert til det og hadde karakterene for å komme inn, selv om man hadde søkt mange andre skoler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MegaMarie said:

Jeg bare lurte på om man ville få tilbud ved alle om man var kvalifisert til det og hadde karakterene for å komme inn, selv om man hadde søkt mange andre skoler også.

Ja, selvfølgelig får du det, da det ikke er noe samordna opptak for master (enda). :) Vi aner jo ikke hva søkerne har søkt på utenfor egen institusjon, i utlandet eller i Norge, så det du må finne ut av, er når de ulike lærestedene gir tilbud, sånn at du veit når du må ta stilling. 

Da jeg søkte master i 2008, kom jeg inn på alle tre valgene mine, og fikk svar på førstepri sist. Nervepirrende og veldig spennende! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir seriøst gal i hodet mitt! Jeg får ikke lov til å skrive min mening direkte, men jeg må likevel gjøre det tydelig hva som er min forskerstemme. Det går jo ikke! Etter mitt syn? Nei, helst ikke. Slik jeg ser det? Nei, ikke bra. Slik jeg forstår det? Ja, den er grei. Min tolkning? Nope. Min mening er? Er du gal, helt utelukket!

:gaah: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det nye faget godt i gang, egentlig er det bare en fortsettelse på det jeg hadde eksamen i for litt over en uke siden. 9 kapitler første 10 dagene, 8 kapitler neste 10 dagene. Skal ikke mangle på lesestoff i alle fall. Så da vet jeg jo hva jeg skal gjøre i påska :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man for øvrig ha en master i pedagogikk for å kunne ytre noe i arbeidslivet? Holder det ikke med en bachelor? For studiet er jo egentlig ikke innsnevret til at alle som har studert pedagogikk blir barne- og ungdomsskolelærere eller jobber i barnehage, for eksempel (veldig innsnevret tanke!). Men? Hm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle fått tilbakemelding, med karakter, på et individuelt arbeidskrav nå fredag 7.4. Nå har vi nettopp fått beskjed at vi ikke får tilbakemelding før 19.4, altså nesten to uker etterpå. Synes sånt er så kjipt! Så om vi da ikke skulle bestå,  så får vi en uke på å levere på nytt. Men rett etter påske får vi utdelt et nytt stort arbeidskrav også, pluss at eksamen er ikke så lenge etter der igjen. Alt kommer på en gang, bare fordi de ikke klarer å holde sine egne frister... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 5.4.2017 at 0:11 PM, Bananen skrev:

Bør man for øvrig ha en master i pedagogikk for å kunne ytre noe i arbeidslivet? Holder det ikke med en bachelor? For studiet er jo egentlig ikke innsnevret til at alle som har studert pedagogikk blir barne- og ungdomsskolelærere eller jobber i barnehage, for eksempel (veldig innsnevret tanke!). Men? Hm!

Uansett om man har en master eller bachelor i pedagogikk så har man en litt vanskelig utdanning med tanke på arbeidslivet. De aller fleste jobbene hvor man jobber som pedagog er knyttet opp mot skole eller barnehage. Man blir ikke lærer av å ta en master i ren pedagogikk, for å si det sånn.

Nå har jeg jobbet ganske mange timer i påska med analysekapitlet i oppgaven min, men nå tror jeg faktisk det er sånn noen lunde klart for siste gjennomlesing. Da er hoveddelen av oppgaven tilnærmet ferdig (metode, presentasjon av data og analyse av data), men det gjenstår en del på teori og avslutning spesielt. Nå har jeg i det minste fått skviset ut av veileder en klar progresjonsplan, som er overkommelig og grei. Da skal man vel komme i mål, på et eller annet vis..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var master søkt :shocked: Alt utenom en master ved Høgskolen i Oslo og Akershus som virket veldig interessant, men der var visst søknadsfristen 1 mars, og da hadde ikke jeg tenkt å søke master uansett.. Kjipt!

Frem til sommeren må jeg bestemme meg for hva jeg vil mest. Vil jeg jobbe eller vil jeg ta master? Og hvis jeg vil ta master, vil jeg ta den i Norge eller i utlandet? 

Jeg føler meg egentlig veldig klar for å dra fra Bergen en stund ihvertfall. Jeg er veldig glad i Bergen, men jeg vet ikke om jeg liker Bergen best. Derfor blir det deilig å få oppleve noe nytt, bo i en annen by, kanskje også et annet land, og se om jeg virkelig savner Bergen, eller om jeg har det fint der jeg ender opp :ahappy: Vi får se. Spennende tid fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...